examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

JozJan schreef:
30 mar 2023 15:13
En daarom is de discussie over de vraag of het terecht is dat een band vervangen 2 uur moet kosten niet meer relevant. Want dat is wat ik bedoelde.
Ah, je bedoelde dus eigenlijk "doet niet meer ter zake" in plaats van wat je schreef: "doet niet ter zake".
JozJan schreef:
30 mar 2023 15:13
Ik ben wel heel benieuwd wat de rijschool hiermee gaat doen. Een stukje tegemoetkoming zou netjes zijn. Maar ze hoeven ook niet alles op zich te nemen.
Eens. Een tegemoetkoming waarin de gevolgen gedeeld worden zou ik netjes vinden.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Ivo.w »

16again schreef:
30 mar 2023 10:31
jonis schreef:
30 mar 2023 10:15
Alleen weet natuurlijk ook niet wat lekke band en geen examen inhoud; dat is voor rijschoolhouder natuurlijk ook overmacht.
Een lekke band is overmacht. Maar dit in 2 uur niet kunnen fixen lijkt me wel verwijtbaar.
Als er nergens in de overeenkomst tussen leerling en rijschool is vastgelegd met welke auto het examen gereden zal worden, dan schiet de rijschool in dit geval helemaal niet tekort.
De lesauto die eigenlijk gereserveerd was, is defect geraakt waardoor het rijexamen niet op de afgesproken tijd kon plaatsvinden (= overmacht).
Vervolgens is tussen CBR, rijschool en leerling een nieuw examen afgesproken slechts twee uur later en heeft de rijschool voor dat nieuwe tijdstip een auto beschikbaar gesteld die aan de eisen voor een examen voldoet (= nakoming van de overeenkomst).

En ja, natuurlijk is het vervelend dat je tijdens het rij-examen niet de auto ter beschikking gesteld krijgt waarin je tijdens de lessen reed. Maar dat het vervelend is, betekent niet automatisch dat je recht hebt op één of andere vorm van compensatie. In principe mag verwacht worden dat een leerling die 'klaar is voor het examen' na 3 keer wegrijden uit stilstand ook wel de koppeling van die andere auto weet aan te voelen.
En gezien de examinator op de hoogte was van de situatie zal die het ook echt wel door de vingers zien als bij het wegrijden van het CBR parkeerterrein de auto afslaat. Maar als het gedurende de hele rit steeds opnieuw gebeurt, is dat simpelweg teken van 'onvoldoende gevoel voor het voertuig'. En dat onvoldoende gevoel voor het voertuig kan in druk verkeer nu eenmaal voor gevaarlijke situaties zorgen, dus is het reden om de leerling nog niet te laten slagen.

Aangezien les-auto's bovengemiddeld vaak met pech en aanrijdingen te maken krijgen, zal waarschijnlijk geen enkele rijschool in de voorwaarden hebben staan dat aan de leerling altijd dezelfde auto ter beschikking gesteld wordt.
(denk bij pech/schade aan banden lek door leerlingen die een stoepje mee pakken, koppelingsplaten die 'opgerookt' worden door beginnende leerlingen, aanrijdingen met paaltjes en dergelijke door dat een bocht te ruim of te krap genomen wordt).

Nevyn
Berichten: 1285
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Nevyn »

Vind de reacties hier, je moet in beiden kunnen rijden enz. Erg treurig.
Ga eens terug naar je eigen examen dag.
De zenuwen die dag , haal ze eens terug in je gedachten.
En als je dan in 1 keer van diesel in benzine moet na de melding van de lekke band.
Nee te kort door de bocht.
Ik heb nu 40 jaar mijn rijbewijs, rijd veel, maar heb in iedere auto waar ik nieuw instap even nodig om de verhouding gas , koppeling te leren kennen.
Dus iemand die ad hoc in zo’n stress situatie van auto moet wisselen?
Ook die rijschool houder valt zeker wat te verwijten.
Kan je een andere auto regelen, kan je ook een nieuwe band regelen.
Zou zeggen gratis lessen tot het volgende examen.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Moneyman schreef:
30 mar 2023 13:18
Het gaat ook niet over schakelen, maar over het wegrijden vanuit stilstand. In de manier van aangrijpen zit natuurlijk wel degelijk een verschil, dankzij de andere motorkarakteristiek (met name koppel).
Dat verschil zit er ook tussen twee auto's met identieke motor en uitvoering.
Wij hebben op dit moment twee gelijke auto's in bezit en er zit groot verschil in het aangrijpingspunt van de koppeling. Dat komt simpelweg door verschil in slijtage.

De leerling zou in dit geval bij het examen hetzelfde probleem gehad hebben als nu, wanneer de rijschool een 'identieke' vervangende auto met dieselmotor had geregeld of wanneer de dag voor het examen de koppeling was vervangen van de lesauto waarin de leerling altijd al reed en ook het examen zou hebben gereden.

Zo'n verschil moet je na 2 a 3 keer wegrijden uit stilstand wel doorhebben.

Nevyn
Berichten: 1285
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ivo.w schreef:
30 mar 2023 17:39
Moneyman schreef:
30 mar 2023 13:18
Het gaat ook niet over schakelen, maar over het wegrijden vanuit stilstand. In de manier van aangrijpen zit natuurlijk wel degelijk een verschil, dankzij de andere motorkarakteristiek (met name koppel).
Dat verschil zit er ook tussen twee auto's met identieke motor en uitvoering.
Wij hebben op dit moment twee gelijke auto's in bezit en er zit groot verschil in het aangrijpingspunt van de koppeling. Dat komt simpelweg door verschil in slijtage.

De leerling zou in dit geval bij het examen hetzelfde probleem gehad hebben als nu, wanneer de rijschool een 'identieke' vervangende auto met dieselmotor had geregeld of wanneer de dag voor het examen de koppeling was vervangen van de lesauto waarin de leerling altijd al reed en ook het examen zou hebben gereden.

Zo'n verschil moet je na 2 a 3 keer wegrijden uit stilstand wel doorhebben.
Ga zoals ik hiervoor al schreef, in gedachten even terug naar je eigen examen dag.
Haal dat gevoel eens weer terug.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door juliomariner »

Nevyn schreef:
30 mar 2023 17:37
Vind de reacties hier, je moet in beiden kunnen rijden enz. Erg treurig.
Ik vind de gedachte treurig dat het normaal zou moeten zijn dat iemand die zijn/haar voertuig niet voldoende onder controle heeft tot het normale verkeer toegelaten wordt.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nevyn schreef:
30 mar 2023 17:54


Ga zoals ik hiervoor al schreef, in gedachten even terug naar je eigen examen dag.
Haal dat gevoel eens weer terug.
Iedereen zal zenuwachtig zijn bij het afrijden, maar je moet toch wel voertuigbeheersing hebben. Een examinator laat iemand niet zakken omdat je 2x de motor laat afslaan. Als je dit echter zo’n 5x hebt, ook bij een verkeerslicht of bij het oprijden van een kruising, dan gaat men er vanuit dat de leerling het voertuig niet beheerst. En misschien zijn er wel meer punten geweest waardoor dochter gezakt is.
Een examinator laat je niet slagen omdat hij/zij medelijden met je heeft, je moet gewoon aan bepaalde punten voldoen.

Nijogeth
Berichten: 9966
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik snap dat het voor zo'n leerling heel afleidend is als je al gespannen bent en ineens loopt alles anders. Dat levert stress op. Echter was de andere optie het examen niet doen, dan was het nog steeds een tijd wachten. Was de leerling nu geslaagd dan had niemand het erover gehad.

taramarie
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mar 2023 19:08

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door taramarie »

Hoi, de dochter van TS hier.

Bedankt voor alle reacties, dit is super behulpzaam.

Om even een aantal feiten nog eens op een rijtje te zetten de volgende zaken.
Er zat een bubbel in de band wat volgens het CBR kon leiden tot een knapband; geen examen dus zonder een vervangen band of auto. Een uur en 25 minuten van te voren was er bekend dat ik volgens mijn instructeur "In exact dezelfde auto ging rijden, maar alleen een andere kleur". Ik ging daardoor met alsnog wat zelfvertrouwen mijn examen tegemoet. Echter viel de auto tientallen keren uit, waardoor er onveilige situaties ontstonden en ik niet ben geslaagd (volledig te begrijpen, want dit was ook niet goed!). Na het nieuws te horen dat ik ben gezakt zei mijn instructeur "Ja ik snap wel dat de motor steeds uitviel, want een benzine auto rijdt anders dan een diesel". Op dit moment kwam ik er dus pas achter dat het een andere brandstof/motor was waarmee ik reed.

Wat ik zelf erg teleurstellend vind is dat voor mijn examen geen één keer het woord "benzine" is gevallen. Dan had ik eventueel nog vragen kunnen stellen over hoe dat rijdt en eventueel het verzoek kunnen indienen om hier eerst een proefrondje in te kunnen doen. Helaas was dit niet het geval en ging ik voor het eerst rollen tijdens het examen zelf.

Nu begrijp ik dat ik later alles moet kunnen besturen, maar binnen een halfuur zelf moeten uitvogelen, tijdens het examen, zonder te weten waarom de motor steeds afslaat hoe ik een benzine auto moet besturen. Dat vind ik een beetje te veel gevraagd.

Confrontatie komt natuurlijk niet, maar een gesprek zeker wel :)

Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Lowieze »

Gelukkig nog kansen genoeg @taramarie om uiteindelijk je rijbewijs te halen. Succes ermee.

NeoDutchio
Berichten: 12317
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

taramarie schreef:
30 mar 2023 18:14
Wat ik zelf erg teleurstellend vind is dat voor mijn examen geen één keer het woord "benzine" is gevallen. Dan had ik eventueel nog vragen kunnen stellen over hoe dat rijdt en eventueel het verzoek kunnen indienen om hier eerst een proefrondje in te kunnen doen. Helaas was dit niet het geval en ging ik voor het eerst rollen tijdens het examen zelf.
Brandstof heeft niets te maken met hoe een auto reageert. Elke auto reageert anders. Natuurlijk is elke auto even wennen, maar het is ook de kunst om zo snel mogelijk een voertuig onder de knie te krijgen om veilig te kunnen rijden. Als u een heel examen nodig hebt en dan nog niet kan voelen wanneer de koppeling pakt en hoeveel gas er gegeven moet worden, hoe had u dat dan willen doen na het lessen? Ga u in elke andere auto eerst een proefrondje op een verlaten plaats rijden?

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door jonis »

juliomariner schreef:
30 mar 2023 17:55

Ik vind de gedachte treurig dat het normaal zou moeten zijn dat iemand die zijn/haar voertuig niet voldoende onder controle heeft tot het normale verkeer toegelaten wordt.
Dit is wel wat er gebeurd, niet nu voor ts, maar de rest wat dieselexamen rijdt en daarna benzine auto koopt zal het een uurtje wennen zijn, daarna kunnen ze volledig los gaan..........

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door jonis »

NeoDutchio schreef:
30 mar 2023 18:27

Brandstof heeft niets te maken met hoe een auto reageert. Elke auto reageert anders. Natuurlijk is elke auto even wennen, maar het is ook de kunst om zo snel mogelijk een voertuig onder de knie te krijgen om veilig te kunnen rijden. Als u een heel examen nodig hebt en dan nog niet kan voelen wanneer de koppeling pakt en hoeveel gas er gegeven moet worden, hoe had u dat dan willen doen na het lessen? Ga u in elke andere auto eerst een proefrondje op een verlaten plaats rijden?

Serieus kerel....dieselrijden werd je 25 jaar geleden al anders aangeleerd dan benzinerijden.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Nevyn schreef:
30 mar 2023 17:54
Ga zoals ik hiervoor al schreef, in gedachten even terug naar je eigen examen dag.
Haal dat gevoel eens weer terug.
Dat het voor de leerling vervelend is en extra spanning oplevert als er helaas niet in de vertrouwde lesauto gereden kan worden, verandert niets aan het feit dat de leerling tijdens het examen moet laten zien dat hij/zij rijvaardig genoeg is om zelfstandig met een voertuig op pad te gaan waarmee na het behalen van de rijbewijs categorie gereden mag worden.

Als de auto aldus de leerling zelf 'tientallen keren' uitvalt, dan is er simpelweg onvoldoende voertuigbeheersing voor deze voertuig categorie.
Want zoals al meermaals geschreven: dat een koppeling in een andere auto 'even wennen' is, zal niemand ontkennen en zal bij het eerste keer wegrijden van het CBR parkeerterrein door de examinator nog wel door de vingers gezien worden als deze man of vrouw er van op de hoogte is dat de leerling plots met een andere auto rijdt. Maar na eerst een keer of drie koppelen & wegrijden uit stilstand met wat haperingen/afslaan moet de leerling toch wel duidelijk tekenen vertonen dat hij/zij het voertuig kan 'aanvoelen' om als rijvaardig te kunnen worden bestempeld.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Ivo.w »

taramarie schreef:
30 mar 2023 18:14
Nu begrijp ik dat ik later alles moet kunnen besturen, maar binnen een halfuur zelf moeten uitvogelen, tijdens het examen, zonder te weten waarom de motor steeds afslaat hoe ik een benzine auto moet besturen. Dat vind ik een beetje te veel gevraagd.
Dit zegt eigenlijk alles.
De motor slaat af doordat te weinig 'gas bij' gegeven wordt en/of doordat de bestuurder de koppeling te ver laat opkomen voordat de auto in beweging is. Dat geldt voor zowel diesel als benzine auto's. Een diesel is soms alleen wat 'vergevingsgezinder' doordat deze bij laag toerental wat meer koppel heeft.

Voor elke auto geldt: koppeling op laten komen tot het aangrijpingspunt, dan een beetje gas geven en rustig de koppeling verder op laten komen. Bij elke auto ligt het aangrijpingspunt van de koppeling net even anders. Ook als het precies hetzelfde model auto met precies dezelfde dieselmotor zou zijn geweest. Want het aangrijpingspunt is afhankelijk van de slijtage. Een bijna versleten koppeling grijpt vrij laat aan. Een nieuwe koppeling vrij vroeg.
Kwestie van voelen en luisteren naar het toerental van de motor.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
30 mar 2023 18:27
Brandstof heeft niets te maken met hoe een auto reageert.
Dat is natuurlijk niet waar. Een dieselauto heeft dankzij een hoger koppel een andere karakteristiek dan een vergelijkbare benzineauto. In zijn algemeenheid rijdt een dieselauto heel anders dan een benzineauto.

Dat er vervolgens ook tussen benzine- of dieselauto’s onderling grote verschillen zitten, doet daar niets aan af.

NeoDutchio
Berichten: 12317
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
30 mar 2023 19:16
NeoDutchio schreef:
30 mar 2023 18:27
Brandstof heeft niets te maken met hoe een auto reageert.
Dat is natuurlijk niet waar. Een dieselauto heeft dankzij een hoger koppel een andere karakteristiek dan een vergelijkbare benzineauto. In zijn algemeenheid rijdt een dieselauto heel anders dan een benzineauto.

Dat er vervolgens ook tussen benzine- of dieselauto’s onderling grote verschillen zitten, doet daar niets aan af.
Ach ja, reageren om het reageren. Het gaat niet om het koppel en het gaat er niet om dat een dieselauto anders rijdt. Het gaat er om of je kan wegrijden met een auto. Je hebt een aangrijppunt van de koppeling en je hebt een moment wanneer er (voldoende) gas gegeven moet worden. Simpeler is het niet. Voor elke auto (diesel, euro, gas) is dat een ander moment. En zelfs voor dezelfde modellen is dat een ander moment. Immers zal een behoorlijk gebruikte lesauto een hoger aangrijpmoment hebben dan hetzelfde type die nieuw is. Een uitgeknepen 3 cilinder diesel kan je ook niet vergelijken met een V12 diesel. Maar als houder van een rijbewijs word wel geacht kan je zonder problemen kan wegrijden.
Als je auto blijft afslaan, dan ben je niet in staat te leren van je fouten en op een eerder moment gas te geven of op het juiste moment voldoende gas te geven.
Het startpunt van een examen is niet bij de oprit van de snelweg waar je snel van de eerste naar de hoogste versnelling kan, maar is in bewoond gebied met de nodige kruisingen en rotondes. Tientallen keren laten afslaan wil simpelweg zeggen dat je het voertuig niet onder controle hebt. Wat als de dochter wel het rijbewijs wel had gekregen en een rondje in de auto van pa en ma was gaan rijden? Dan zou je exact hetzelfde probleem gaan krijgen wat niet veilig is in het verkeer.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Wat ik me vooral afvraag is waarom dochter van TS tijdens de reguliere rijlessen niet in verschillende lesauto's gereden heeft.
20 jaar geleden heb ik tijdens mijn (vele..) rijlessen in minstens 4 verschillende auto's gelest. Dat was soms even wennen maar doordat ik gewend was aan verschillende auto's maakte het tijdens het examen niet heel erg uit met welke auto ik reed.
Daar heeft dochter van TS nu natuurlijk niet zoveel aan. Maar als ik het verhaal goed lees heeft de rijschool wel degelijk verschillende lesauto's in bezit dus daar had ze eerder mee kunnen oefenen.
Neemt niet weg dat het vreemd is dat een lekke band niet snel vervangen kon worden. Daar kun je over in gesprek. Maar je weet natuurlijk nooit 100% zeker of ze wel geslaagd was als de auto wel in orde was geweest.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Ivo.w »

@Lisa29:
Bij de meeste rijscholen heb je een 'vaste' instructeur die ook zijn 'eigen' lesauto heeft. Zolang er met die instructeur of lesauto niets geks gebeurt, heb je altijd in dezelfde auto les.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: examenauto defect, afrijden in totaal andere auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
30 mar 2023 19:45
Moneyman schreef:
30 mar 2023 19:16
NeoDutchio schreef:
30 mar 2023 18:27
Brandstof heeft niets te maken met hoe een auto reageert.
Dat is natuurlijk niet waar. Een dieselauto heeft dankzij een hoger koppel een andere karakteristiek dan een vergelijkbare benzineauto. In zijn algemeenheid rijdt een dieselauto heel anders dan een benzineauto.

Dat er vervolgens ook tussen benzine- of dieselauto’s onderling grote verschillen zitten, doet daar niets aan af.
Ach ja, reageren om het reageren. Het gaat niet om het koppel en het gaat er niet om dat een dieselauto anders rijdt.
Dat is anders exáct waar het topic nu juist wél om draait.

Maar ach, reageren om het reageren…

Plaats reactie