Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
JJochem
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mar 2023 20:01

Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door JJochem »

Goeiedag allemaal!

Jullie zullen vast weten dat zelfrijdende auto's momenteel flink worden ontwikkeld. Een belangrijk onderdeel hierbij is hoe deze voertuigen omgaan met "kwetsbare weggebruikers", zoals voetgangers en fietsers. Al helemaal in ons landje met zoveel fietsers is dit niet geheel onbelangrijk!

Daarom doe ik onderzoek naar de interactie tussen fietsers en een netwerk van zelfrijdende auto's. In mijn ontwerp project ben ik bezig met manieren waarop fietsers met zekerheid hun intentie met zelfrijdende auto's te communiceren, via draadloze technologie. Dit moet tot meer zekerheid leiden dan uitsluitend afhankelijk zijn van camera's in zelfrijdende auto's om je bedoelingen te registreren, omdat jij zelf als fietser een duidelijk registreerbaar signaal geeft. Hiervoor heb ik een enquête waarin 4 verschillende concepten worden vergeleken. Duurt ongeveer 10 minuutjes! En geen zorgen, de uitleg in de vragenlijst is duidelijk genoeg dat het voor iedereen in te vullen is.

Dit onderzoek doe ik voor mijn Final Bachelor Project (Bachelor Eindproject) op de TU/e, faculteit Industrial Design.

De vragenlijst is volledig anoniem en is zowel in het Nederlands als het Engels beschikbaar via deze link:
https://forms.office.com/e/FznvBqk7ws

Hij zal tot ongeveer 9 april in te vullen zijn, zodra ik hem sluit zal ik dit bericht aanpassen. Dus als je na 9 april nog een link ziet, is ie nog steeds open :)
Verder zijn vragen en discussies altijd welkom, het is een uitgebreid en interessant onderwerp dus ik zal zeker actief deelnemen! Verder zal ik de resultaten (in het Engels) hier delen als het project is afgerond (dus in Juli ergens). Als je wilt dat ik je daarvan op de hoogte houd, mag je gerust een mailtje sturen. :D

Erg bedankt!
Jochem

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ingevuld met een grote glimlach. Jammer dat er bij de opties welk hulpmiddel ik het liefst zou gebruiken, niet de optie ‘geen van allen’ stond.
Succes met je onderzoek!

Dirkie
Berichten: 2921
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Lowieze schreef:
30 mar 2023 09:26
Ingevuld met een grote glimlach. Jammer dat er bij de opties welk hulpmiddel ik het liefst zou gebruiken, niet de optie ‘geen van allen’ stond.
Succes met je onderzoek!
Ik sluit me hier helemaal bij aan. Als ik fiets (en ik fiets best wel veel) dan vertrouw ik eerst mezelf. Ik weet hoe ik reageer maar niet hoe mijn mede wegebruikers reageren. Bij automobilisten (en dat ben ik zelf ook trouwens) ga ik er vanuit dat ze over het algemeen weten wat ze doen, maar voor fietsers is dat niet zeker, net als voetgangers, die meer aandacht hebben voor hun mobiel dan voor de weg.
Zolang als zelfrijdende auto's niet op het fietspad komen vind ik het best.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik zie het helemaal voor me. Staat een zelfrijdende auto bij een kruising, staan op alle punten fietsers die rechtdoor, links- en rechtsaf willen. Kan die auto dat dan nog verwerken :D

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Is dit onderzoek soms een dag te vroeg geplaatst?

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Erthanax schreef:
30 mar 2023 10:59
Is dit onderzoek soms een dag te vroeg geplaatst?
2 dagen te vroeg :lol:

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat lijkt me wel.

JJochem
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mar 2023 20:01

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door JJochem »

Lowieze schreef:
30 mar 2023 09:26
Ingevuld met een grote glimlach. Jammer dat er bij de opties welk hulpmiddel ik het liefst zou gebruiken, niet de optie ‘geen van allen’ stond.
Succes met je onderzoek!
Tja, als ik die optie zou toevoegen zou er nog geen nuttige data uitkomen :wink:
Ik weet best dat dit een apart toekomstbeeld is, maar dat hoort ook een beetje bij het uitvoeren van een "speculatief" ontwerpproject. Zal één van deze 4 concepten echt gebruikt gaan worden? Nee, waarschijnlijk niet. Maar dat neemt niet weg dat het speculeren en onderzoeken hiervan mogelijk tot interessante bevindingen kan leiden, waaruit iets kan ontstaan wat we misschien wél kunnen gebruiken :P

Verder wel fijn om te lezen dat ik voor een glimlach heb kunnen zorgen :D
Lowieze schreef:
30 mar 2023 10:47
Ik zie het helemaal voor me. Staat een zelfrijdende auto bij een kruising, staan op alle punten fietsers die rechtdoor, links- en rechtsaf willen. Kan die auto dat dan nog verwerken :D
Als ik die auto zou zijn zou ik gewoon lekker wachten tot ze allemaal weg zijn haha. Fietsers zijn best in staat om allemaal tegelijk over een kruispunt te gaan zonder elkaar te raken, wat er soms best chaotisch uit kan zien :lol:
Zoals hier bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=pqQSwQLDIK8 :shock:

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Als dit toch serieus is vraag ik mij af waarom de veroorzaker van het probleem (de zelfrijdende auto) niet moet zorgen voor een oplossing terwijl nu eigenlijk de oplossing van het probleem bij het slachtoffer wordt gelegd. Normaal is toch de vervuiler betaald terwijl het in dit geval is het slachtoffer betaald.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Precies dat dus.
Bovendien: hoe werken de richtingaanwijzers op motoren, brommers en scooters? Toch ook niet met dit soort onhandige, oncomfortabele en onveilige "oplossingen"?

JJochem
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mar 2023 20:01

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door JJochem »

Dirkie schreef:
30 mar 2023 10:01
Ik sluit me hier helemaal bij aan. Als ik fiets (en ik fiets best wel veel) dan vertrouw ik eerst mezelf. Ik weet hoe ik reageer maar niet hoe mijn mede wegebruikers reageren. Bij automobilisten (en dat ben ik zelf ook trouwens) ga ik er vanuit dat ze over het algemeen weten wat ze doen, maar voor fietsers is dat niet zeker, net als voetgangers, die meer aandacht hebben voor hun mobiel dan voor de weg.
Zolang als zelfrijdende auto's niet op het fietspad komen vind ik het best.
Volkomen logisch, dat blijkt ook uit eerder onderzoek. Echter beschrijf je hier ook het probleem: Fietsers zijn onvoorspelbaar. Veel fietsers hebben blijkbaar geen zin om hun hand uit te steken, vinden ze te veel moeite ofzo. Ook zijn er verschillende vormen van hand uitsteken, sommigen steken hem goed uit, anderen laten de arm meer langs het lichaam hangen met alleen een vingertje dat uitsteekt. Blijkbaar zijn er ook mensen die de arm bijna recht omhoog houden, maar die zie je niet vaak :lol:

Al deze verschillende variaties van "hand uitsteken" zullen enorm lastig zijn voor zelfrijdende autos om rekening mee te houden, wat dus bijdraagt aan de onvoorspelbaarheid. Daarom probeer ik een alternatief te vinden voor het hand uitsteken (of iets wat erbij wordt gedaan, of met knipperlichten). En dan heb ik het niet over zo'n knopje als op scooters, want als dat een goede oplossing zou zijn zouden ze wel meer gebruikt worden :?
Het doel is eigenlijk iets vinden dat makkelijk uit te voeren is, technisch gedetecteerd kan worden, en makkelijk te "relaten" is met het maken van een zijwaartse beweging, dus iets wat mensen zullen begrijpen aan de hand van de beweging die het lichaam maakt, in plaats van een icoontje of tekst op een knopje.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door juliomariner »

`Vooral die kniebeugels lijken me perfecte salto veroorzakers.

Maar de beste oplossing lijkt me gewoon een goede auto op de markt te brengen en als deze niet goed reageerd op onverwachte situaties zoals fietsers dan is het dus nog niet marktrijp.
Laatst gewijzigd door juliomariner op 30 mar 2023 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.

JJochem
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mar 2023 20:01

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door JJochem »

Erthanax schreef:
30 mar 2023 10:59
Is dit onderzoek soms een dag te vroeg geplaatst?
Hoe bedoel je? :?:

JJochem
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mar 2023 20:01

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door JJochem »

juliomariner schreef:
30 mar 2023 13:27
Als dit toch serieus is vraag ik mij af waarom de veroorzaker van het probleem (de zelfrijdende auto) niet moet zorgen voor een oplossing terwijl nu eigenlijk de oplossing van het probleem bij het slachtoffer wordt gelegd. Normaal is toch de vervuiler betaald terwijl het in dit geval is het slachtoffer betaald.
Oh dat is helemaal niet de bedoeling. Het doel is ook niet om hier een commercieel reëel product te maken, het doel is om inzichten te genereren. Naar mijn mening hoort daarbij ook het speculeren over iets wat niet reëel lijkt, want dit kan zomaar leiden tot inzichten die wél nuttig kunnen zijn in de verre toekomst.

Iedereen (behalve automakers) is het erover eens dat fietsers geen extra verplichtingen moeten krijgen zoals het bij hebben van communicatietechnologieën om veilig te kunnen zijn rond zelfrijdende auto's. Als fietsers niet veilig zijn zonder extra technieken als deze, mogen zelfrijdende auto's gewoon nog niet de weg op. Klaar. Pas als zij goed kunnen omgaan met (nagenoeg) alle mogelijke omstandigheden op de weg waar wij mensen mee om kunnen gaan, mogen ze de weg op. Daar ben ik het zelf ook mee eens, mijn doel is dan ook niet om iets te maken wat iedere fietser verplicht bij zich moet hebben. Echter zie ik wel iets in het gebruiken van een vorm van technologie om het vertrouwen in een andere technologie te vergroten. :D
Erthanax schreef:
30 mar 2023 13:35
Precies dat dus.
Bovendien: hoe werken de richtingaanwijzers op motoren, brommers en scooters? Toch ook niet met dit soort onhandige, oncomfortabele en onveilige "oplossingen"?
Vind je? Ik heb zelf al deze bewegingen tijdens het fietsen geprobeerd, in verschillende situaties en met verschillende snelheden. Ik begrijp hoe ze op het oog onhandig uit kunnen zien, maar ik denk dat dat wel meevalt ;)

Verder ben ik er persoonlijk niet van overtuigd dat scooters zo'n goed systeem hebben voor richting aangeven. Ik zie immers nogal vaak een scooter een bocht maken zonder richting aan te geven, of juist richting aangeven (knipperlicht) zonder een bocht te maken :lol:

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ergens vraag ik me vooral af hoe die systemen zouden moeten werken? Moeten we dan continue onze dynamo aan laten?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
30 mar 2023 14:02
Moeten we dan continue onze dynamo aan laten?
Bij de meeste huidige stadsfietsen is dat toch al standaard het geval dankzij de naafdynamo's.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door kuklos »

Wayve, hier meer uitleg van Bill Gates.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Vind je? Ik heb zelf al deze bewegingen tijdens het fietsen geprobeerd, in verschillende situaties en met verschillende snelheden. Ik begrijp hoe ze op het oog onhandig uit kunnen zien, maar ik denk dat dat wel meevalt “

Maar u bent nog heel jong. Ik zie oudere fietsers dit niet gebruiken, zeker niet de ouderen die op een elektrische fiets rijden. Zij hebben al hun aandacht al nodig om redelijk veilig aan het verkeer deel te kunnen nemen. Bovendien zijn zij minder stabiel, ook op de fiets. En dan nog zulke handelingen uitvoeren om een zelfrijdende auto te waarschuwen?

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
30 mar 2023 14:04
Nijogeth schreef:
30 mar 2023 14:02
Moeten we dan continue onze dynamo aan laten?
Bij de meeste huidige stadsfietsen is dat toch al standaard het geval dankzij de naafdynamo's.
Nog nooit gehad, maar koop dan ook zelden een nieuwe fiets.

Maar volgens mij zit dat ook helemaal niet op racefietsen en mountainbikes.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Wat verwacht jij over het fietsen tussen zelfrijdende auto's?

Ongelezen bericht door kuklos »

JJochem schreef:
30 mar 2023 13:54
Vind je? Ik heb zelf al deze bewegingen tijdens het fietsen geprobeerd, in verschillende situaties en met verschillende snelheden. Ik begrijp hoe ze op het oog onhandig uit kunnen zien, maar ik denk dat dat wel meevalt ;)
Leer jij het mijn moeder van 90? Is zwaar technofoob, bovendien absoluut onhandig daarmee en krijgt er stress door. Dus .....

Plaats reactie