Wmo-aanvraag duurt maanden: heb jij daar ook ervaring mee?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wmo-aanvraag duurt maanden: heb jij daar ook ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uw ex-partner zal u uit huis gezet hebben, heel naar, maar niet de WMO.

Als ik mij wel herinner, bent u bedlegerig, en dat kan in elk huis.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Wmo-aanvraag duurt maanden: heb jij daar ook ervaring mee?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lady1234 schreef:
31 mar 2023 22:53
Uw ex-partner zal u uit huis gezet hebben, heel naar, maar niet de WMO.

Als ik mij wel herinner, bent u bedlegerig, en dat kan in elk huis.
Mensen worden ziek, maar niet door de wmo, wat een onzin, burger in zware nood moet toch geholpen worden, op zijn minst tips krijgen.
En in elk huis liggen, wel als je binnen mag komen inderdaad. Dus je moet wel een huis hebben, waar zorg geregeld kan worden, ook lichamelijke zorg.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wmo-aanvraag duurt maanden: heb jij daar ook ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar goed, het gaat weer over u.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Wmo-aanvraag duurt maanden: heb jij daar ook ervaring mee?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Nee, het ging over de reactie snelheid van het wmo die mensen in nood met de juiste maatregelen zou moeten helpen, of het aanpassingen van het huis zijn of wat anders, het gaat dan nog steeds over de reactie snelheid en het handelen, dat jullie vragen nemen of vinden dat het niet klopt wat ik zeg, dat kan ik niks aan doen, en ik geef er antwoord op.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wmo-aanvraag duurt maanden: heb jij daar ook ervaring mee?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het gáát hier niet om Onkruid…

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Wmo-aanvraag duurt maanden: heb jij daar ook ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Het ging toch om lang wachten op WMO hulp?

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Wmo-aanvraag duurt maanden: heb jij daar ook ervaring mee?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Het hoeft ook niet over mij te gaan hoor. Ik heb alleen mijn ervaring getypt met het WMO. En daarna vragen beantwoord, meer niet.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wmo-aanvraag duurt maanden: heb jij daar ook ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Eén van de oorzaken van de stagnatie bij het verwerken van de aanvragen voor de WMO is dit:

“Het voorkomen van een stapeling van eigen bijdragen bij burgers die veel zorg nodig hebben was een van de belangrijkste doelen van de invoering in 2019 van het abonnementstarief voor Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Sindsdien doen vooral veel meer Nederlanders een beroep op de huishoudelijk hulp via de gemeente. Het eerste jaar, 2019, steeg dat aantal meteen met 12,7 procent, zo blijkt uit de Monitor van het Wmo-abonnementstarief van onderzoeksbureau Significant.

Onder mensen met een middeninkomen en een inkomen van minimaal 100.000 euro was de stijging dat jaar zelfs 80 procent. Welgestelden zegden hun particuliere poetshulp vaarwel en klopten aan bij de gemeente. Kosten: maximaal 19 euro per maand, net als voor iedere andere burger. De term ‘schoonmaaksubsidie voor de rijken’ was geboren.” Bron: Binnenlandsbestuur.nl

Vanaf 2025 is het plan om toch weer een inkomensafhankelijke bijdrage te gaan vragen voor huishoudelijke hulp.

Een andere oorzaak is het personeelstekort bij de zorgaanbieders, veel personeel is tijdens de coronacrisis ermee gestopt, zelf ziek geworden of ontslagen. Dit tekort is nog niet aangevuld.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Wmo-aanvraag duurt maanden: heb jij daar ook ervaring mee?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik denk dat ook 1 van de problemen is dat bij de WMO veel mensen parttime werken.

rwolters
Berichten: 1477
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Wmo-aanvraag duurt maanden: heb jij daar ook ervaring mee?

Ongelezen bericht door rwolters »

Onkruid71 schreef:
31 mar 2023 18:39
Lady1234 schreef:
31 mar 2023 18:37
U dacht toch niet dat de WMO ervoor kan zorgen dat uw ex-partner uit zijn huis gaat en dat huis aan u ter beschikking stelt?
Volgens mij heeft u wel een lage dunk van mij,
Maar ze kunnen me wel op zijn minst helpen, en dat doen ze niet.
Als dat niet hun werk is (en daar dus ook niet de middelen en mensen voor hebben), hoe kunnen ze je dan helpen? Dan kan je ook de slager wel vragen om te helpen. Die kan dat ook niet.

rwolters
Berichten: 1477
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Wmo-aanvraag duurt maanden: heb jij daar ook ervaring mee?

Ongelezen bericht door rwolters »

Onkruid71 schreef:
01 apr 2023 10:24
Ik denk dat ook 1 van de problemen is dat bij de WMO veel mensen parttime werken.
Dat is een algemeen probleem in Nederland. Als iedereen geeoon 40 uur per week zou werken waren er geen personeelstekorten meer. Het enige wat je dan moet doen is dat gepensioneerden en anderen die niet voltijds kunnen werken de kinderopvang gaan doen.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Wmo-aanvraag duurt maanden: heb jij daar ook ervaring mee?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

rwolters schreef:
01 apr 2023 10:27
Onkruid71 schreef:
31 mar 2023 18:39
Lady1234 schreef:
31 mar 2023 18:37
U dacht toch niet dat de WMO ervoor kan zorgen dat uw ex-partner uit zijn huis gaat en dat huis aan u ter beschikking stelt?
Volgens mij heeft u wel een lage dunk van mij,
Maar ze kunnen me wel op zijn minst helpen, en dat doen ze niet.
Als dat niet hun werk is (en daar dus ook niet de middelen en mensen voor hebben), hoe kunnen ze je dan helpen? Dan kan je ook de slager wel vragen om te helpen. Die kan dat ook niet.
Ik had het over een combinatie met ernstige ziekte. En ze hadden me dan toch wel kunnen begeleiden lijkt me.tips kunnen geven wat te doen.
Ik kreeg ook het idee dat ze mijn ziekte niet serieus namen, ze vonden dat ik meer aan genezing had moeten doen. Het is niet te genezen, maar dat is een ander verhaal.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wmo-aanvraag duurt maanden: heb jij daar ook ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Onkruid71 schreef:
01 apr 2023 10:33


Ik had het over een combinatie met ernstige ziekte. En ze hadden me dan toch wel kunnen begeleiden lijkt me.tips kunnen geven wat te doen.
Ik kreeg ook het idee dat ze mijn ziekte niet serieus namen, ze vonden dat ik meer aan genezing had moeten doen. Het is niet te genezen, maar dat is een ander verhaal.
U heeft nog niks bijgedragen aan de vraag “WMO-aanvraag duurt maanden, heb jij daar ook ervaring mee?”
Alleen maar weer klagen over uw ziekte en “ze doen niks”.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Wmo-aanvraag duurt maanden: heb jij daar ook ervaring mee?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lowieze schreef:
01 apr 2023 10:43
Onkruid71 schreef:
01 apr 2023 10:33


Ik had het over een combinatie met ernstige ziekte. En ze hadden me dan toch wel kunnen begeleiden lijkt me.tips kunnen geven wat te doen.
Ik kreeg ook het idee dat ze mijn ziekte niet serieus namen, ze vonden dat ik meer aan genezing had moeten doen. Het is niet te genezen, maar dat is een ander verhaal.
U heeft nog niks bijgedragen aan de vraag “WMO-aanvraag duurt maanden, heb jij daar ook ervaring mee?”
Alleen maar weer klagen over uw ziekte en “ze doen niks”.
Dat heb ik wel gedaan, ik was de eerste die reageerde met die traplift, en geen hulp duurt ook lang.

ZeerPrivé
Berichten: 5314
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wmo-aanvraag duurt maanden: heb jij daar ook ervaring mee?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Wat moet je met een eigen huis als je 24/7 in bed ligt en geen partner die voor je zorgt?
Verpleeghuis lijkt me meer voor de hand liggen.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Wmo-aanvraag duurt maanden: heb jij daar ook ervaring mee?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

ZeerPrivé schreef:
01 apr 2023 10:58
Wat moet je met een eigen huis als je 24/7 in bed ligt en geen partner die voor je zorgt?
Verpleeghuis lijkt me meer voor de hand liggen.
Dat is geen vraag voor hier lijkt me.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Wmo-aanvraag duurt maanden: heb jij daar ook ervaring mee?

Ongelezen bericht door marnix »

Ik heb, na ervaringen in mijn omgeving, maar besloten huishoudelijke hulp privaat in te kopen,
Wachttijden, slecht werk afleveren en "keuring", geen zin in,
Gelukkig krijg ik nog iets terug bij belastingaangifte.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Wmo-aanvraag duurt maanden: heb jij daar ook ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lisa29 »

WMO omvat meer dan alleen huishoudelijke hulp.
De kortste wachttijd die ik had was 2 maanden,de langste was ruim 5 maanden waardoor er echt problemen ontstonden waar ik hier overigens niet nader op wil ingaan.
Er zitten veel haken en ogen aan lijkt het. Mijn gemeente heeft besloten om de zorg nog maar bij een x aantal aanbieders in te kopen omdat het aanbod zo enorm was dat het niet meer te overzien was. Met als gevolg dat ik nog wel zorg krijg via mijn 'oude' aanbieder maar op papier loopt het via een andere zorgorganisatie.

Plaats reactie