Pagina 1 van 12

Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Geplaatst: 13 mei 2023 00:25
door Frankel1988
Beste radar,

Een paar maanden geleden heb ik een vakantie geboekt via Roompot. Echter is de factuur waarschijnlijk in mijn ongewenste post terecht gekomen en heb ik deze helaas nooit gezien.

Nu blijk ik te laat te zijn met mijn betaling voor de vakantie (deze is pas eind Juli), en hebben ze mijn vakantie geannuleerd en annuleringskosten in rekening gebracht >200€.

Klantenservice gebeld met de vraag de annulering ongedaan te maken en hierna de vakantie volledig te betalen. Dit bleek volgens Roompot niet mogelijk, ondanks dat de vakantie nog gewoon beschikbaar is. Wat kan ik nog doen?

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Geplaatst: 13 mei 2023 21:23
door NeoDutchio
Bij de boeking krijgt u een overzicht met wat er geboekt is en wanneer welke bedragen betaald moeten worden. Direct betaald u aan en op de aangegeven datum betaald u het restbedrag. U weet vooraf dus al wanneer er betaald moet worden.
Ter herinnering komt er tegen die tijd nog een mail met het verzoek om te betalen. Dat het in uw spambox terecht komt en u deze niet controleert kan Roompot natuurlijk niets aan doen. Idem dat u de vooraf aangegeven datum niet in uw agenda hebt gezet.
Heel sect gezien hebt u zich niet gehouden aan de overeenkomst die daardoor geannuleerd is. Roompot mag coulant zijn, maar dat is niet verplicht. Het word dan opnieuw boeken.

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Geplaatst: 15 mei 2023 09:05
door alfatrion
Frankel1988 schreef:
13 mei 2023 00:25
Nu blijk ik te laat te zijn met mijn betaling voor de vakantie (deze is pas eind Juli), en hebben ze mijn vakantie geannuleerd en annuleringskosten in rekening gebracht >200€.

(...) Wat kan ik nog doen?
Geef gewoon aan dat jij de overeenkomst niet ontbonden hebt en de annuleringskosten dus niet verschuldigd bent.
NeoDutchio schreef:
13 mei 2023 21:23
Heel sect gezien hebt u zich niet gehouden aan de overeenkomst die daardoor geannuleerd is.
Een overeenkomst wordt heel "sect" gezien niet geannuleerd doordat een partij zich niet aan zijn verplichtingen houdt.

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Geplaatst: 15 mei 2023 09:59
door JozJan
NeoDutchio schreef:
13 mei 2023 21:23
Bij de boeking krijgt u een overzicht met wat er geboekt is en wanneer welke bedragen betaald moeten worden. Direct betaald u aan en op de aangegeven datum betaald u het restbedrag. U weet vooraf dus al wanneer er betaald moet worden.
Ter herinnering komt er tegen die tijd nog een mail met het verzoek om te betalen. Dat het in uw spambox terecht komt en u deze niet controleert kan Roompot natuurlijk niets aan doen. Idem dat u de vooraf aangegeven datum niet in uw agenda hebt gezet.
Heel sect gezien hebt u zich niet gehouden aan de overeenkomst die daardoor geannuleerd is. Roompot mag coulant zijn, maar dat is niet verplicht. Het word dan opnieuw boeken.
Ik blijf me over je verbazen. Feitelijk heb je best een punt (al kun je je afvragen of dat echt zo is, zie de reactie van Alfatrion). Mijn verbazing zit hem er dan in dat je zo automatisch de kant van het bedrijf kiest. Geen enkel inlevingsvermogen naar TS. 'Jij hebt het fout gedaan dus jouw probleem'. Begrijp me niet verkeerd: natuurlijk heeft TS een eigen verantwoordelijkheid. Maar de gevolgen van zijn onoplettendheid zijn we groot. En laten we wel zijn: Roompot kán dat best oplossen, maar ze wíllen gewoon niet.

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Geplaatst: 15 mei 2023 10:02
door BL2
Bij boeking ga je akkoord met de Roompot voorwaarden. Op de site staat zeer duidelijk:

Wat gebeurt er als ik niet op tijd betaal?

Dan krijgt u een herinnering, betaald u dan nog niet, dan wordt er geannuleerd volgens de RECRON Voorwaarden. U krijgt een annuleringsnota.

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Geplaatst: 15 mei 2023 10:40
door NeoDutchio
JozJan schreef:
15 mei 2023 09:59
Ik blijf me over je verbazen. Feitelijk heb je best een punt (al kun je je afvragen of dat echt zo is, zie de reactie van Alfatrion). Mijn verbazing zit hem er dan in dat je zo automatisch de kant van het bedrijf kiest. Geen enkel inlevingsvermogen naar TS. 'Jij hebt het fout gedaan dus jouw probleem'. Begrijp me niet verkeerd: natuurlijk heeft TS een eigen verantwoordelijkheid. Maar de gevolgen van zijn onoplettendheid zijn we groot. En laten we wel zijn: Roompot kán dat best oplossen, maar ze wíllen gewoon niet.
Als iets niet wit is, dan is het niet automatisch zwart. Ja, Roompot mag coulant zijn, maar dat kan je niet afdwingen. TS heeft vrijwillig zelf die vakantie geboekt en is daarmee voor zichzelf een verplichting aangegaan.
Je krijgt een factuur met de betaaldatum. Je krijgt een tweede factuur bij de tweede betaling en je krijgt een herinnering. Als met 3 berichten niets gedaan word, hoe ver moet dat inlevingsvermogen dan gaan?

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Geplaatst: 15 mei 2023 11:41
door Nijogeth
alfatrion schreef:
15 mei 2023 09:05
Een overeenkomst wordt heel "sect" gezien niet geannuleerd doordat een partij zich niet aan zijn verplichtingen houdt.
Maar als dat in de overeenkomst is opgenomen, dan zal dat toch wel zo zijn?

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Geplaatst: 15 mei 2023 12:26
door Seinhuis
U kunt contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering.

Het is uw verantwoordelijkheid dat u op tijd betaald, juiste mailadres door geeft en de mail lees. Tevens wist u dat deze rekening eraan zou komen.

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Geplaatst: 15 mei 2023 14:42
door alfatrion
NeoDutchio schreef:
15 mei 2023 10:40
JozJan schreef:
15 mei 2023 09:59
Ik blijf me over je verbazen. Feitelijk heb je best een punt (al kun je je afvragen of dat echt zo is, zie de reactie van Alfatrion). Mijn verbazing zit hem er dan in dat je zo automatisch de kant van het bedrijf kiest. Geen enkel inlevingsvermogen naar TS. 'Jij hebt het fout gedaan dus jouw probleem'. Begrijp me niet verkeerd: natuurlijk heeft TS een eigen verantwoordelijkheid. Maar de gevolgen van zijn onoplettendheid zijn we groot. En laten we wel zijn: Roompot kán dat best oplossen, maar ze wíllen gewoon niet.
Als iets niet wit is, dan is het niet automatisch zwart.
En toch geef je een heel zwart antwoord. Dat partijen op basis van de overeenkomst verbintenissen hebben is duidelijk. TS is waarschijnlijk tekortgeschoten in zijn verbintenissen. Dat dat tekortschieten gevolgen kan hebben betekent niet automatisch dat deze gevolgen ook afgesproken zijn of dat ze rechts te rechtvaardigen zijn.

In de algemene voorwaarden staat dat Roompot recht heeft op annuleringskosten van 15%, 50%, 75%, 90% of 100% als de recreant de overeenkomst ontbind. In de algemene staat daarnaast dat de ondernemer mag ontbinden in het geval van overmacht, onvoorziene, omstandigheden, of tekortkoming. Daar staat niet dat de ondernemer ook annuleringskosten in rekening mag brengen als hij de overeenkomst ontbind. En als dat er wel staat, dan kun je nog afvragen of dat onredelijk bezwarend is. Als de ondernemer een incassobureau zou inschakelen, dan mag hier daarvan hooguit 15% van de hoofdsom in rekening brengen. En dan zou de ondernemer doormiddel van het ontbinden en in rekening brengen van annuleringskosten kunnen opkrikken tot 200%?

In je profiel schrijf je dat er in samenspraak en met denkvermogen kan je meer bereiken dan lijnrecht tegenover elkaar te gaan staan. Je hebt je eerder beklaagd over de koude lettertjes van de wet en benadrukt dat je menselijk moet zijn (als de ondernemer tekortschiet). Nu de consument aan de ontvangende kant is lezen we daar niets van terug.

Overigens vul je ook feiten in. Dat er een factuur en aanmaningen zijn verstuurd en ontvangen staat niet vast.

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Geplaatst: 15 mei 2023 15:04
door Lady1234
Misschien wordt het tijd dat iedereen een “buddy” krijgt, die voor hem of haar oplet of er iets in de spambox komt, of hij of zij niet vergeet iets te doen, of te betalen.

Het is toch te dwaas om iemand voor zijn eigen fouten en suffigheden aansprakelijk te houden. 😡

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Geplaatst: 15 mei 2023 17:20
door alfatrion
BL2 schreef:
15 mei 2023 10:02
Dan krijgt u een herinnering, betaald u dan nog niet, dan wordt er geannuleerd volgens de RECRON Voorwaarden. U krijgt een annuleringsnota.
De RECRON voorwaarden zijn niet van toepassing verklaard. De RECRON voorwaarden lezen overigens ook zo dat de annuleringskosten alleen in rekening worden als de klant ontbind.

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Geplaatst: 15 mei 2023 17:41
door Lady1234
Op pagina *6 van de algemene voorwaarden spreekt de ondernemer van annuleren door hen, als er niet tijdig betaald is.

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Geplaatst: 15 mei 2023 18:23
door alfatrion
Ja, klopt er staat dat de recreant aansprakelijk is voor de annuleringskosten. Wat die annuleringskosten zijn staat er niet bij. Ik lees het dus als een aansprakelijkheid voor de schade. Als de recreant opnieuw boekt dan is er geen of een hele kleine schade. Als hier die 15%, 50%, 75%, 90% of 100% percentages bij hadden staan, dan was het beding als een boetebeding te kwalificeren en kan de rechter het matigen.

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Geplaatst: 15 mei 2023 18:55
door bupaul
Ik snap wel dat Roompot geld in rekening brengt voor het niet nakomen van de afspraken door de klant.
Zelfs verhuur ik mijn Franse vakantiehuis via Gites.
Ook daar wil ik als eigenaar graag dat de klant zijn/haar afspraak nakomt omdat het mij veel geld kost bij een bij no-show.
Of dat bij Roompot ook zo is qua kosten weet ik natuurlijk niet

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Geplaatst: 15 mei 2023 20:57
door klaartje59
Natuurlijk had TS beter op moeten letten en op tijd moeten betalen, dat is zeker en ook wel wat dom.
Maar zoals ik het lees heeft hij dit niet bewust gedaan, neemt meteen contact op met Roompot.
De accommodatie is nog vrij schrijft hij en hij geeft aan om de boeking te willen "herstellen" en het bedrag meteen over te maken.

Natuurlijk hoeft Roompot dit niet te accepteren maar klantvriendelijkheid doet vaak meer goed dan achter de regeltjes te blijven staan.
Roompot kan de accommodatie verhuren, TS is tevreden. En als hij dan ook nog een goede review schrijft is het voor ieder positief opgelost.

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Geplaatst: 15 mei 2023 21:16
door Lady1234
DeTs reageert helemaal niet op de vragen die hem gesteld zijn, dus zo erg zit hij er niet mee.

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Geplaatst: 17 mei 2023 23:31
door Frankel1988
Ik heb alsnog de volledige vakantie betaald, en ben bereid een deel van de schade te betalen. Denk aan een herinnering sturen (die niet goed bij mij is aangekomen).

De vakantie is nog beschikbaar, maar Roompot wil met geen mogelijkheid meedenken / tot een overeenkomst komen.

De Recron kende ik niet. Ik zal deze nog eens goed doornemen. Daarnaast heb ik rechtsbijstand, en is het misschien goed om deze in te schakelen. Dank je allemaal voor het meedenken!

Het blijft veel geld, en ja ik zit er best wel mee. Voel mij net een crimineel die zwaar beboet is.

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Geplaatst: 18 mei 2023 08:57
door WeerIemandanders
U heeft een factuur en herinnering in uw spanning gemist en daardoor niet op tijd kunnen betalen. Is deze brief met annulering wel in uw inbox gekomen? Want deze zag u wel direct begrijp ik.

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Geplaatst: 18 mei 2023 09:36
door PGros
WeerIemandanders schreef:
18 mei 2023 08:57
U heeft een factuur en herinnering in uw spanning gemist en daardoor niet op tijd kunnen betalen. Is deze brief met annulering wel in uw inbox gekomen? Want deze zag u wel direct begrijp ik.
Dit kan natuurlijk heel goed want spam filters werken (ook) op de inhoud van de mail en in een herinneringsmail staat vast iets anders dan in de annuleringsmail. (Maar de kans is klein dat het zo is dat de ene wel en de andere niet in de spambox komt)

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Geplaatst: 18 mei 2023 10:36
door Frankel1988
Puur toeval dat ik de annulering in mijn spam zie. Alle mails van Roompot hebben waarschijnlijk erin gezeten, maar heb ik eerlijk gezegd niet gezien. Heb voor de grap geteld, en er komen bijna 100 mails per dag in mijn spam.