Koelkast binnen een jaar kapot. Wat zijn mijn rechten?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
MarijeMu
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mei 2023 12:48

Koelkast binnen een jaar kapot. Wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door MarijeMu »

Goedemiddag,
Graag zou ik jullie advies willen voor het volgende.
Eind juni 2022 hebben wij een tafelmodel koelkast gekocht. Wij hebben deze alleen in de zomermaanden gebruikt voor in de tuinkamer, dit is een ruimte in het huis zelf. Nu het weer beter wordt wilden we de koelkast weer aanzetten en sprong de stop toen ik de stekker in het stopcontact deed. Het stopcontact werkt gewoon normaal en daar zit geen storing in.
Ik heb contact opgenomen met de winkel en mocht ik een andere koelkast uitzoeken. Dit vond ik in eerste instantie een goed plan. Helaas bleek de goedkoopste koelkast meer dan een keer duurder te zijn en heb ik teruggebeld. Reparatie werd niet aangeboden, wel een terugbetaling. We hebben er over nagedacht en volgens mij moeten zij of een reparatie aanbieden of een andere werkende koelkast.
Nu besef ik mij dat de koelkast niet duur was en hebben we ook geen probleem met bijbetalen. De winkel bied nu aan dat zij 38 euro korting geven en wij nog 62 euro moeten bijbetalen. Dit vind ik teveel. Het type koelkast dat wij nu hebben verkopen ze niet meer.
Klopt het dat het mijn recht is dat zij of moeten repareren of een andere koelkast moeten leveren?
Dank voor het lezen en ik hoop dat u mij van advies kunnen voorzien!

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36
Beste antwoord
Gekozen door MarijeMu

Re: Koelkast binnen een jaar kapot. Wat zijn mijn rechten?

door Moneyman » 24 mei 2023 09:02

MarijeMu schreef:
24 mei 2023 08:52
Ik heb ook nog de Consumentenbond geraadpleegd en mag verwachten dat ik of een reparatie aangeboden krijg of een soortgelijk nieuw product.
Ik ben zelfs akkoord gegaan om het vriesvakje te laten vervallen en geen voorkeur voor kleur te hebben om de vervangende koelkast zo goedkoop mogelijk te maken. Volgens mij hoef ik dat niet eens te doen.
OK, helder. Er is dus geen sprake van dat de schuld door de verkoper bij jou wordt neergelegd. Dan blijft, zoals ik al dacht, de non-conformiteit over. En dat betekent inderdaad dat je gewoon recht hebt op nakoming, dus: vervanging (kan niet), reparatie (doen ze niet) of ontbinding (geld terug). Je kunt dan de eerder genoemde dekkingskoop doen, waarbij je redelijk te werk moet gaan (maar aan je post te zien doe je dat ook al) en de de meerprijs op de verkoper kunt verhalen. Meldt wel even van tevoren dat je dat gaat doen, soms levert dat alsnog effect op.
witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koelkast binnen een jaar kapot. Wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door witte angora »

MarijeMu schreef:
22 mei 2023 13:05
We hebben er over nagedacht en volgens mij moeten zij of een reparatie aanbieden of een andere werkende koelkast.
In zekere zin: ja. Maar dat gaat dan om een vergelijkbare koelkast. Die is niet meer leverbaar. Bijbetalen willen jullie niet (ook niet na het verlenen van korting), reparatie gaat het hem niet worden, dus dan blijft geld terug over.

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koelkast binnen een jaar kapot. Wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt die koelkast een zomer kunnen gebruiken en nou doet hij het niet meer. U unt uw geld terugkrijgen. Netjes van dat bedrijf.

Hoe duur, of goedkoop, was die koelkast dan, dat u geen € 62 wilt bijbetalen voor een nieuwe koelkast die een keer zo duur is als de oude?

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koelkast binnen een jaar kapot. Wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

MarijeMu schreef:
22 mei 2023 13:05
Eind juni 2022 hebben wij een tafelmodel koelkast gekocht. Wij hebben deze alleen in de zomermaanden gebruikt voor in de tuinkamer, dit is een ruimte in het huis zelf.
Checkvraag: hoe koud wordt het in die tuinkamer en welke temperatuurtoleranties staan er in de handleiding? Koelkasten kunnen soms vrij slecht tegen kou namelijk.

Vanaf 27 april 2022 is de omgekeerde bewijslast overigens verlang naar één jaar, dus dat betekent dat de verkoper moet bewijzen dat er geen sprake is van non-conformiteit. Je hebt recht op kostenloze reparatie, vervanging of ontbinding. Eventuele schade (lees: de duurdere koelkast) komt voor rekening van de verkoper.

rwolters
Berichten: 1477
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Koelkast binnen een jaar kapot. Wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door rwolters »

Als ze niet kunnen leveren of repareren is terugbetaling toch een prima regeling?

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koelkast binnen een jaar kapot. Wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

rwolters schreef:
22 mei 2023 22:41
Als ze niet kunnen leveren of repareren is terugbetaling toch een prima regeling?
Nee, want dan heeft TS geen koelkast of hogere kosten.

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Koelkast binnen een jaar kapot. Wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Mk »

Moneyman schreef:
22 mei 2023 22:58
rwolters schreef:
22 mei 2023 22:41
Als ze niet kunnen leveren of repareren is terugbetaling toch een prima regeling?
Nee, want dan heeft TS geen koelkast of hogere kosten.
Tenzij je ergens anders voor dat geld wel een koelkast kan kopen.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koelkast binnen een jaar kapot. Wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mk schreef:
22 mei 2023 23:03
Tenzij je ergens anders voor dat geld wel een koelkast kan kopen.
Klopt. Maar hoe groot acht je die kans, de OP lezend?

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Koelkast binnen een jaar kapot. Wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Mk »

Zonder te weten hoe groot de koelkast was en wat dat ding gekost heeft valt dat niet te zeggen. Goedkoopste bij b9l.com is 144 euro

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Koelkast binnen een jaar kapot. Wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
22 mei 2023 22:58
rwolters schreef:
22 mei 2023 22:41
Als ze niet kunnen leveren of repareren is terugbetaling toch een prima regeling?
Nee, want dan heeft TS geen koelkast of hogere kosten.
Heeft TS dan recht op een koelkast voor de oude prijs?

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koelkast binnen een jaar kapot. Wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
23 mei 2023 07:35
Moneyman schreef:
22 mei 2023 22:58
rwolters schreef:
22 mei 2023 22:41
Als ze niet kunnen leveren of repareren is terugbetaling toch een prima regeling?
Nee, want dan heeft TS geen koelkast of hogere kosten.
Heeft TS dan recht op een koelkast voor de oude prijs?
Natuurlijk. Waarom zou TS geen recht hebben op nakoming van de overeenkomst?

Alleen als de defecten aan TS te wijten zouden zijn ligt dat uiteraard anders, maar daarvan is nog niets gebleken.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Koelkast binnen een jaar kapot. Wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door 16again »

Die overeenkomst wordt nagekomen, de koelkast is immers geleverd, en afhandeling bij defect is netjes.
Als de koelkast niet te repareren is, en niet meer leverbaar is, resteert aankoop bedrag terug.
Je kunt geen vervanging/herstel eisen , als dit voor verkoper fors duurder is dan een andere optie. Ik lees een prijsverschil van 100,-

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koelkast binnen een jaar kapot. Wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
23 mei 2023 08:42
Die overeenkomst wordt nagekomen, de koelkast is immers geleverd, en afhandeling bij defect is netjes.
Natuurlijk wordt de overeenkomst niet nagekomen als er sprake is van nonconformiteit. En zolang TS niet krijgt waar ze recht op heeft, is de afhandeling evenmin “ netjes”.
16again schreef:
23 mei 2023 08:42
Als de koelkast niet te repareren is, en niet meer leverbaar is, resteert aankoop bedrag terug.
Je kunt geen vervanging/herstel eisen , als dit voor verkoper fors duurder is dan een andere optie. Ik lees een prijsverschil van 100,-
Dat is het risico van de verkoper. TS kan gewoon ontbinden, een dekkingskoop doen en de eventuele meerprijs op de verkoper verhalen.

De conclusie die je trekt uit “de fors duurder optie” is ook niet juist. Je moet die zin uiteraard wel lezen binnen het juiste kader: namelijk dat TS wel moet krijgen waar ze recht op heeft. Binnen die kaders kan TS geen dure optie eisen als er goedkopere mogelijkheden zijn. Maar als de verkoper niet kan vervangen, en niet kan repareren, blijft er weinig meer over dan ontbinden en de schade verhalen.

Of het erbij laten zitten, en accepteren dat je niet krijgt waar je recht op hebt.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Koelkast binnen een jaar kapot. Wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Leuk dat omgekeerde bewijslast en een non-conformiteit. Deze koelkast heeft vorig jaar 2 maanden prima gefunctioneerd. De vraag is alleen hoe het mogelijk was dat de stop sprong toen de koelkast na een halfjaar onaangesloten weer aangesloten werd. Is dit te wijten aan het product? Als TS dat aangeeft bij het contact zal deze zelf het bewijs daarvan moeten leveren, niet op degene die die het ontkent.

Zo ik lees is hier geen sprake van ontkenning door het bedrijf. Ze hebben gewoon een korting aangeboden op een nieuw product of het aankoopbedrag terug aangeboden.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Koelkast binnen een jaar kapot. Wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dekkingskoop klinkt leuk, maar als de koelkast nergens meer te krijgen is houdt dat ook op. De koelkast was de allergoedkoopste en de verkoper zal meer een handelaar of dozenschuiver zijn.
TS heeft de keuze tussen geld terug of een beetje bijbetalen voor een ander merk/type koelkast.

Als de nieuwe koelkast een keer zo duur is en er €100 bijbetaald moet worden, dan zou de oude koelkast €100 gekost hebben. Kan je daar serieus iets van verwachten.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koelkast binnen een jaar kapot. Wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

WeerIemandanders schreef:
23 mei 2023 09:53
Leuk dat omgekeerde bewijslast en een non-conformiteit. Deze koelkast heeft vorig jaar 2 maanden prima gefunctioneerd. De vraag is alleen hoe het mogelijk was dat de stop sprong toen de koelkast na een halfjaar onaangesloten weer aangesloten werd. Is dit te wijten aan het product? Als TS dat aangeeft bij het contact zal deze zelf het bewijs daarvan moeten leveren, niet op degene die die het ontkent.
Onjuist. Het is de verkoper die moet aantonen dat het product op het moment van aankoop niet nonconform was. TS hoeft daarvoor géén bewijs te leveren.
NeoDutchio schreef:
23 mei 2023 10:12
Dekkingskoop klinkt leuk, maar als de koelkast nergens meer te krijgen is houdt dat ook op.
Onjuist. TS mag dan de koelkast kopen die redelijkerwijs het meest in de buurt komt. De meerprijs is voor de verkoper.
NeoDutchio schreef:
23 mei 2023 10:12
TS heeft de keuze tussen geld terug of een beetje bijbetalen voor een ander merk/type koelkast.
Wederom onjuist. Je laat de minst schadeveroorzakende optie voor de consument bewust buiten beschouwing.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koelkast binnen een jaar kapot. Wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door witte angora »

De vraag is inderdaad hoe het kan dat die stop sprong. Was dat te wijten aan een defect aan de koelkast, of had dat een andere oorzaak? Wat is de reden dat die koelkast blijkbaar gerepareerd/vervangen moet worden? Omdat de koelkast zelf kapot was, of vanwege een piekbelasting op het moment dat de stop sprong?

Het zou zomaar kunnen dat de verkoper prima kan bewijzen dat de koelkast gewoon conform was op het moment dat de stop sprong, maar om van het gedoe af te zijn deze oplossing heeft geboden. In dat geval is het zeer netjes, en kan er m.i. geen sprake zijn van een dekkingskoop of wat dan ook.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koelkast binnen een jaar kapot. Wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
23 mei 2023 10:57
Het zou zomaar kunnen dat de verkoper prima kan bewijzen dat de koelkast gewoon conform was op het moment dat de stop sprong, maar om van het gedoe af te zijn deze oplossing heeft geboden. In dat geval is het zeer netjes, en kan er m.i. geen sprake zijn van een dekkingskoop of wat dan ook.
Dat zou kunnen inderdaad, maar dat zou tevens betekenen dat TS de meest relevante informatie nu net niet in de OP zou hebben vermeld. Dat lijkt me niet het meest aannemelijke scenario.

Maar goed, niet voor niets schreef ik al dat dekkingskoop logischerwijs alleen van toepassing als er sprake is van nonconformiteit.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koelkast binnen een jaar kapot. Wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, Moneyman. Jammer genoeg leert de ervaring dat cruciale informatie regelmatig in eerste, vervolgens in tweede en soms zelfs in derde instantie niet gegeven wordt. Hoe dat hier zit weten we natuurlijk niet.

Eigenlijk denk ik dat de TS nu wel voldoende informatie heeft, ongeacht of de koelkast een defect had, of dat het defect is veroorzaakt door iets van buitenaf.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koelkast binnen een jaar kapot. Wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
23 mei 2023 11:17
Eigenlijk denk ik dat de TS nu wel voldoende informatie heeft, ongeacht of de koelkast een defect had, of dat het defect is veroorzaakt door iets van buitenaf.
Klopt. TS is niet meer ingelogd geweest na het plaatsen van het topic (was ook gisteren pas), maar wellicht komt er nog een toelichting op gestelde vragen of een reactie op gegeven advies.

Plaats reactie