Sluipverbruik inductiekookplaat

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door witte angora »

rwolters schreef:
25 mei 2023 18:45
J. Deltoer schreef:
25 mei 2023 18:31
Snel weer terug naar de goeie ouwe gasfornuis. Uit = uit.
Totdat het gas op is....
Wat is er mis met een fornuis op hout? :D

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of olie, of kolen.

midr
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2020 15:14

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door midr »

Of is het soms milliWatt ?
Merk en type zijn trouwens nog steeds niet vermeld, dus zo kan je er nog weinig zinnig commentaar op geven

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door BL2 »

midr schreef:
29 mei 2023 11:40
Of is het soms milliWatt ?
Merk en type zijn trouwens nog steeds niet vermeld, dus zo kan je er nog weinig zinnig commentaar op geven
Misschien is de topicstarter na plaatsen nooit meer online geweest...

Bemoei-Al
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 nov 2015 18:03

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Bemoei-Al »

@BL2

TS schaamt zich misschien voor zijn denk/reken fout, dat hij niets meer van zich laat horen?

Als ik 40 euro terug reken zou het +/- 10 watt/h zijn.

(10*24*365)/1000 = 87.6 KwH. Maal aanname 45 cent per 1KwH = 87.6*0.45=39.42

Of reken ik nu zelf fout? :?

Arizonakid
Berichten: 1097
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Misschien verkeerd aangesloten?

Len123
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 nov 2013 08:28

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Len123 »

D66 en Jetten hadden allang de wacht aangezegd moeten worden.
Jetten is helemaal fout bezig en jaagt iedereen onnodig op kosten.
Gas op, hoe kom die erbij??

150747
Berichten: 232
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door 150747 »

Ik heb ook een inductieplaat van Inventum en ons sluipverbruik is 91 wattuur.
Twee dubbeldeurskoelkasten, diverse wifi dingen.

Yspriem
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2014 15:43

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Yspriem »

@140747 Dat is niks bijzonders.

Klaas1975
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 mei 2023 11:34

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Klaas1975 »

Hallo sorry voor de late reactie, maar het verbruik van mijn kookplaat is dus 50 tot 60 watt nu' dus als de stekker in het stopcontakt zit.
Hiervoor had ik een duurdere kookplaat' en die verbruikte 40 tot 45 watt als de stekker in het stopcontakt zat.
Mijn gedachte was toen het zal wel een oude plaat zijn ik koop maar een nieuwe ...... die verbruikt dus nog meer.
Dus voor alle duidelijkhijd het verbruik is 50 watt per 24 uur als je hem niet gebruikt op standby.

Ik meet het met shelly em dus in de meterkast met twee meet ringen om de kabels van de twee kook groepen.
in home assistant krijg ik dan ook keurig het verbruik op een dag zo als nu van af 12 uur vanacht tot 9 uur smorgens al 0,46 KWh, helemaal niet gebruikt puur standby.

Hier hoor je dus niks over, we moeten allemaal aan enegie zuinige cv pompen en zo'n ruk plaat verbruikt gewoon meer terwijl die geen klap doet.
ik kan geen afbelding hier toe voegen helaas anders liet ik het zien.

Klaas1975
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 mei 2023 11:34

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Klaas1975 »

het is een inventum kookplaat IKI6020

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door witte angora »

Klaas1975 schreef:
18 okt 2023 09:30
Dus voor alle duidelijkhijd het verbruik is 50 watt per 24 uur als je hem niet gebruikt op standby.
Dat is dus ongeveer 2 watt per uur. Voor standby is dat helemaal niet verkeerd. Mijn wekker (die ik al jaren geleden de deur uit heb gemieterd) verbruikte 5 watt per uur.

Even rekenen: 1000/50 = 20 dagen, laten we dus zeggen dat je per drie weken 1 kWh kwijt bent. Dat zijn er dus 18 per jaar. Valt best mee, toch?

rwolters
Berichten: 1477
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door rwolters »

Len123 schreef:
29 mei 2023 18:05
D66 en Jetten hadden allang de wacht aangezegd moeten worden.
Jetten is helemaal fout bezig en jaagt iedereen onnodig op kosten.
Gas op, hoe kom die erbij??
Late reactie, maar u bent een domme wegkijker en ontkenner.

Ron5300
Berichten: 265
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Die kookplaat doet wel een ruk want die wacht op uw commando om aan te gaan en dat lukt uiteraard niet als u de kookplaat geheel stroomloos maakt.
Zet proefondervindelijk de kookgroep eens uit en schakel die weer in als u de kookplaat wil gaan gebruiken dan zal u merken dat de kookplaat een testprogramma uit gaat voeren en zodra die afgerond is klaar voor gebruik is.
Uw meting op twee fasen tegelijk klopt sowieso niet omdat de besturing van het bedieningspaneel over één fase 230 volt loopt en de meetringen rond de aansluitdraden niet exact kunnen zijn.
De Inventum IKI serie komt me bekend voor want ik heb er zelf één uit die serie gehad maar over het verbruik in standby heb ik me nooit zorgen gemaakt omdat die standby stand het gebruiksgemak vergroot en ook noodzakelijk is om na uitschakelen van de zone's aan te geven dat zone's nog warm kunnen zijn.
In zekere zin zoekt u spijkers op laag water want u zet toch ook niet alle keuken apparatuur uit als u gaat slapen om sluip verbruik te voor komen.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door xflorisx »

Als die meting met die meetspoelen echt klopt en er 460Wh in 9 uur wordt gebruikt, komt dat overeen met een verbruik van 51 W.
Dat lijkt mij zeer onrealistisch. Dan zou die plaat aardig warm moeten aanvoelen. Vergelijk het maar met de warmte van een ouderwetse gloeilamp van 60 Watt.
Ik denk net als Ron dat het meten niet erg nauwkeurig is. Dat zou je als controle op een andere wijze moeten meten.
Ik heb trouwens gezocht naar standby gebruik van de plaat, maar kan niets vinden in de documentatie van Inventum.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Klaas1975 schreef:
18 okt 2023 09:30
Dus voor alle duidelijkhijd het verbruik is 50 watt per 24 uur als je hem niet gebruikt op standby.
Ehhh dit kan niet.
Meet je nu 50Watt continue in stand-by stand, dus 1,2kWh per 24 uur? Als dat zo is, is dat héél veel en zal de kookplaat altijd warm aanvoelen. Vergelijkbaar met een oude gloeilamp van 40 of 60watt

Of meet je 50Watt-uur (50Wh) per 24 uur, dus 0,050 kWh per 24 uur. Dat staat dan weer gelijk aan ongeveer 2 watt. En dat is geen vreemd stanf-by verbruik.

50Watt per 24 uur is een bewering die natuurkundig gezien volstrekt onjuist is. En daardoor is dus ook onbekend wat u nu meet.
Ook is hiermee duidelijk dat u zelf eigenlijk helemaal geen idee hebt van wat u nu aan het doen bent met die metingen en wat ze betekenen, want je kunt een meting alleen duiden als je bekend bent met de gebruikte eenheden.

Klaas1975
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 mei 2023 11:34

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Klaas1975 »

Ik heb een shelly meet apparaat als ik nu kijk verbruikt hij 50 watt dus in standby met andere woorden als ik een amperetang pak
zal die 50 wat aan geven. En ja het zelfde als een groeilamp, de andere fase geeft -3,2 watt aan dus negatief vraag mij niet wat dat inhoud.
Dat deed de oude kookplaat niet ik praat echt geen onzin heb het met meerdere meet instrumenten uit geprobeert het is echt 50 tot 60 watt.
En heb er inmiddels ook een hoofd schakelaar (releas ) tussen gezet die automatich uit schakeld al de kookplaat meer dan een uur niet wordt gebruikt.
kan helaas geen afbelding sturen anders deed ik het graag.

Klaas1975
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 mei 2023 11:34

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Klaas1975 »

Daarom plaats ik het hier ook ik vind dat ook niet kunnen, dacht eerst dat het aan mijn oude kookplaat lag maar de nieuw verbruikt nog meer

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door 16again »

Ik sluit niet uit dat je meter, net als oudere slimme meters, een forse afwijking laat zien bij niet-ohmse belastingen.
Zet eens een nacht al je groepen uit behalve de kookgroep, en kijk dan of je verbruik ook door meter netbeheerder wordt geregistreerd.

Klaas1975
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 mei 2023 11:34

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Klaas1975 »

Ja dat zou kunnen en een ampere tang van fluke dan ook die meet ook het zelfde hier even de link van het apparaat wat ik gebruik: https://www.conrad.nl/nl/p/shelly-em-sc ... fresh=true

Plaats reactie