Gezocht! Lotgenoten die een klantonderzoek van bank niet zijn doorgekomen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gezocht! Lotgenoten die een klantonderzoek van bank niet zijn doorgekomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ach, een reactie van Deltoer.

Ellen zorg
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 mei 2023 14:50

Re: Gezocht! Lotgenoten die een klantonderzoek van bank niet zijn doorgekomen

Ongelezen bericht door Ellen zorg »

rwolters schreef:
01 jun 2023 14:11
J. Deltoer schreef:
01 jun 2023 01:01
Lady1234 schreef:
31 mei 2023 21:13
Dus u hebt een bedrijf en een stichting en u bent ook nog in loondienst.

Maar u hebt een rekening-courant met uw bedrijf en ook nog met die stichting. En dan waren er ook nog slordigheden waarover gevallen werd.

Voor een bank genoeg rode vlaggen. Maar ik wens u succes bij het Kifid.
Een hele nare manier om te zeggen dat TS absoluut kansloos is bij Kifit. Waarom altijd zo extreem giftig?
Het is gewoon een opsomming van feiten. Maar kennelijk is dat al direct "naar" voor de sneeuwvlokjes....
Het is toch bizar triest dat je dus een rode vlag voor een bank bent als je eerlijk je geld verdiend met een goede baan, een bedrijf hebt en een goed doel...... Je zelf in tijd van ernstige uitval je eigen loon hebt ingezet om de stichting te laten overleven omdat er een eindpunt aan de uitval zat.

Bijzondere tijd leven we. Je kunt dus beter lekker van je eigen geld leven, puur alleen voor je zelf. Niet iets willen en kunnen betekenen voor een ander. Want dat laatste, dan ben je dus in deze tijd een rode vlag. O ja en een ongeluk op je werk krijgen buiten je schuld om. Dat is gewoon ontzettend stom!!

Wie had dat kunnen denken....... Dat deze feiten dus in deze tijd crimineel zijn.....

Ik denk dat ik maar beter achter de geraniums, uh sneeuwklokjes kan gaan zitten, dat is tegenwoordig een beter idee. :roll:

En nou ben ik een beetje giftig cynisch :mrgreen:

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gezocht! Lotgenoten die een klantonderzoek van bank niet zijn doorgekomen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ellen zorg schreef:
01 jun 2023 14:22
En nou ben ik een beetje giftig cynisch :mrgreen:
Klopt ;-)

Het is ontzettend zuur voor jou natuurlijk, als je je van geen kwaad bewust bent. Maar tegelijk kan een beetje ratio erop loslaten geen kwaad...

Natuurlijk is die rode vlag er niet voor niets. Dat jij geen kwaad in de zin hebt geloof ik direct, maar de bank weet uit ervaring dat soortgelijke omstandigheden vaak een teken van ellende zijn. Het is dus geen oordeel over jou, maar over de omstandigheden. Als je dat niet uit elkaar weet te houden, wordt het een vervelend verhaal.

En ja, banken zijn nogal eens kafkaiaans. Ik heb daar genoeg ervaring mee. Maar het enige wat helpt, is rustig en rationeel blijven - en netjes (!) stevig aandringen.

Ellen zorg
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 mei 2023 14:50

Re: Gezocht! Lotgenoten die een klantonderzoek van bank niet zijn doorgekomen

Ongelezen bericht door Ellen zorg »

Moneyman schreef:
01 jun 2023 14:31
Ellen zorg schreef:
01 jun 2023 14:22
En nou ben ik een beetje giftig cynisch :mrgreen:
Klopt ;-)

Het is ontzettend zuur voor jou natuurlijk, als je je van geen kwaad bewust bent. Maar tegelijk kan een beetje ratio erop loslaten geen kwaad...

Natuurlijk is die rode vlag er niet voor niets. Dat jij geen kwaad in de zin hebt geloof ik direct, maar de bank weet uit ervaring dat soortgelijke omstandigheden vaak een teken van ellende zijn. Het is dus geen oordeel over jou, maar over de omstandigheden. Als je dat niet uit elkaar weet te houden, wordt het een vervelend verhaal.

En ja, banken zijn nogal eens kafkaiaans. Ik heb daar genoeg ervaring mee. Maar het enige wat helpt, is rustig en rationeel blijven - en netjes (!) stevig aandringen.
Het zijn dus anderen die het verknald hebben helaas. Ik heb persoonlijk bij de nieuwe bank nog gevraagd of eventueel geld voorschieten geen probleem is en de constructie helder uitgelegd. De adviseur was daar heel duidelijk in dat er meer met deze constructie zijn en dat het prima werkt. Ook als je dus zelf garant kan staan. Daarover is de belastingdienst ook duidelijk. Het is helemaal goed.

Waarom gaat een dan een kyc afdeling voor eigen rechter spelen? De boekhouding alles is open en transparant. Gaat eigenlijk echt heel ver. Maar we zijn zo open, duidelijk en eerlijk als wat. Juist de ratio hebben we in het proces aangepakt. Positief en oplossing gericht zijn we nog meer ons basis gaan versterken. Maar blijkbaar krijg je bij normale banken niet eens meer een kans?

Eigenlijk hoort een bank zich hier niet mee bezig te houden, want ze gaan veel te ver. Dit heeft radar ook al uitgezonden. Er word niet voor niks gesproken dat de ernst vergeleken kan worden met de toeslagaffaire. Als je ons hele verslag ziet, zie je geen enkele risico waar de wwft voor op is gezet. De banken zijn dus vooraf al te bang en drukken je dus al in de verkeerde hoek.

Ik snap best dat zakelijkheid en ratio zeer belangrijk is. Maar ook dat helpt dus niet. En na een half jaar geen rekening en daarvoor al een lange strijd, nou dan dreigt de emotie het soms wel even (terecht) te winnen.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Gezocht! Lotgenoten die een klantonderzoek van bank niet zijn doorgekomen

Ongelezen bericht door Methusalah »

Het is ook vooral en en en en, he. Het is niet één rode vlag. Het zijn er aantal. En 'slordigheidjes' klinkt heel klein maar misschien dat deze toch wat groter zijn dan je doet blijken. Als er één ding is dat je absoluut niet moet doen bij een stichting, is slordig zijn met de financiën. En zoals je aangeeft wil je ook bepaalde vragen van de bank niet beantwoorden vanwege privacy. Misschien zijn die vragen belangrijker en noodzakelijker dan je denkt.

Om eerlijk te zijn, ik snap de bank wel dat ze er niet in mee gaan.

Ellen zorg
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 mei 2023 14:50

Re: Gezocht! Lotgenoten die een klantonderzoek van bank niet zijn doorgekomen

Ongelezen bericht door Ellen zorg »

Methusalah schreef:
01 jun 2023 15:59
Het is ook vooral en en en en, he. Het is niet één rode vlag. Het zijn er aantal. En 'slordigheidjes' klinkt heel klein maar misschien dat deze toch wat groter zijn dan je doet blijken. Als er één ding is dat je absoluut niet moet doen bij een stichting, is slordig zijn met de financiën. En zoals je aangeeft wil je ook bepaalde vragen van de bank niet beantwoorden vanwege privacy. Misschien zijn die vragen belangrijker en noodzakelijker dan je denkt.

Om eerlijk te zijn, ik snap de bank wel dat ze er niet in mee gaan.
De ''slordigheden'' vallen reuze mee. Anders noem ik ze ook niet dat ze totaal niet met de wwft iets in verhouding hebben. En leg het in antwoorden al uit waar het over ging. Wettelijk mag het. Contact uitgeven van privé geld mag namelijk ook gewoon. Maar de uitgaven worden gewoon bij elkaar opgeteld. Bewaar jij privé al jou bonnen van jaren? Voor elke scheet die je laat?

De nieuwe bank vroeg vragen die op de grens zaten met de wet van privacy. Als je op advocaten website's kijkt zie je daar ook al dat men uitlegt dat je eigenlijk deze vragen niet goed kan beantwoorden. Wij horen ons aan de regels van de anbi te houden. En wij hebben niks voor niks een compliment gekregen van de belasting inspecteur. Ik ben mij helaas al aan het verdedigen en zoals ik al zie gaan mensen al oordelen/invullen zonder dat ze het verhaal duidelijk kennen. De maatschappij van nu. Ik vraag niet voor niks om mensen met dezelfde ervaring als ik zou weten dat ik wel hartstikke fout zou zitten ;-)

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Gezocht! Lotgenoten die een klantonderzoek van bank niet zijn doorgekomen

Ongelezen bericht door grun »

Ellen zorg schreef:
01 jun 2023 17:44
Bewaar jij privé al jou bonnen van jaren? Voor elke scheet die je laat?
Niet van de scheten, nee (de buren zijn alvast gewaarschuwd: vandaag asperges gegeten). Maar bonnetjes zeer zeker wel, van de afgelopen 10 jaar.

Dat klinkt moeilijker dan het is. Neem een schoenendoos of archiefdoos, hoe die dingen ook mogen heten, zet er een jaartal op en stop daar alle bonnen, facturen, brieven en gebruiksaanwijzingen in. Niet de kassabon van een pond spruitjes van de Jumbo, maar wel de kassabon van de Aldi omdat daar een tosti-ijzer van 10 euro op staat (de kassabon is uw garantiebewijs). Het hoeft niet op volgorde, gewoon in de doos ermee, waarschijnlijk heb je het nooit meer nodig maar het is van onschatbare waarde als je erom verlegen zit.

Hoe vaak krijgt een mens nog papieren post? Weinig, ik tenminste niet. Kan ook in de doos.
Na 10 jaar heb je 10 schoenendozen met papieren, kan me niet voorstellen dat daar zelfs in een tiny house geen ruimte voor is. Het jaar daarop kan de oudste doos weg en daar begin je weer een nieuw jaar mee.
Laatst gewijzigd door grun op 01 jun 2023 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Morgan le Fay
Berichten: 503
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Gezocht! Lotgenoten die een klantonderzoek van bank niet zijn doorgekomen

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ik heb een akkefietje met mijn Gemeente gehad over het niet ontvangen van post en het kwijtraken van een bruikleen artikel.
Kan jullie vertellen dat ik toch erg blij ben met het feit dat ik inderdaad wat noodzakelijke correspondentie een "tijdje" bewaar.
Leverde feilloos wat gegevens aan met als resultaat excuses in tweevoud.
Heb het maar ingelijst.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Gezocht! Lotgenoten die een klantonderzoek van bank niet zijn doorgekomen

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ellen zorg schreef:
01 jun 2023 17:44
Methusalah schreef:
01 jun 2023 15:59
Het is ook vooral en en en en, he. Het is niet één rode vlag. Het zijn er aantal. En 'slordigheidjes' klinkt heel klein maar misschien dat deze toch wat groter zijn dan je doet blijken. Als er één ding is dat je absoluut niet moet doen bij een stichting, is slordig zijn met de financiën. En zoals je aangeeft wil je ook bepaalde vragen van de bank niet beantwoorden vanwege privacy. Misschien zijn die vragen belangrijker en noodzakelijker dan je denkt.

Om eerlijk te zijn, ik snap de bank wel dat ze er niet in mee gaan.
Bewaar jij privé al jou bonnen van jaren? Voor elke scheet die je laat?

...

Ik ben mij helaas al aan het verdedigen en zoals ik al zie gaan mensen al oordelen/invullen zonder dat ze het verhaal duidelijk kennen.

En over die bonnetjes, ik heb geen bedrijf of stichting. Als ik dat wel had gehad, ja dan had ik ze allemaal digitaal vast gelegd. Dat is de gepaste zorgvuldigheid die er bij komt kijken.


Je moet ons niet kwalijk nemen als we vragen stellen, he. Ik heb 15 jaar klantenservice gedaan en als er een ding zeker is is dat mensen heel slecht zijn in alles vertellen, heel veel dingen aannemen en er vanuit gaan dat de toehoorder ze wel begrijpt, etc... Slordigheden kan je bijvoorbeeld op zo veel manieren opvatten. Dus, als wij het verhaal niet duidelijk kennen dan is dat echt je eigen schuld. Je bent de enige die het kan vertellen namelijk.

Ellen zorg
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 mei 2023 14:50

Re: Gezocht! Lotgenoten die een klantonderzoek van bank niet zijn doorgekomen

Ongelezen bericht door Ellen zorg »

Methusalah schreef:
01 jun 2023 18:40
Ellen zorg schreef:
01 jun 2023 17:44
Methusalah schreef:
01 jun 2023 15:59
Het is ook vooral en en en en, he. Het is niet één rode vlag. Het zijn er aantal. En 'slordigheidjes' klinkt heel klein maar misschien dat deze toch wat groter zijn dan je doet blijken. Als er één ding is dat je absoluut niet moet doen bij een stichting, is slordig zijn met de financiën. En zoals je aangeeft wil je ook bepaalde vragen van de bank niet beantwoorden vanwege privacy. Misschien zijn die vragen belangrijker en noodzakelijker dan je denkt.

Om eerlijk te zijn, ik snap de bank wel dat ze er niet in mee gaan.
Bewaar jij privé al jou bonnen van jaren? Voor elke scheet die je laat?

...

Ik ben mij helaas al aan het verdedigen en zoals ik al zie gaan mensen al oordelen/invullen zonder dat ze het verhaal duidelijk kennen.

En over die bonnetjes, ik heb geen bedrijf of stichting. Als ik dat wel had gehad, ja dan had ik ze allemaal digitaal vast gelegd. Dat is de gepaste zorgvuldigheid die er bij komt kijken.


Je moet ons niet kwalijk nemen als we vragen stellen, he. Ik heb 15 jaar klantenservice gedaan en als er een ding zeker is is dat mensen heel slecht zijn in alles vertellen, heel veel dingen aannemen en er vanuit gaan dat de toehoorder ze wel begrijpt, etc... Slordigheden kan je bijvoorbeeld op zo veel manieren opvatten. Dus, als wij het verhaal niet duidelijk kennen dan is dat echt je eigen schuld. Je bent de enige die het kan vertellen namelijk.
Alle zakelijke en stichting bonnen bewaar ik. Staan zelfs digitaal. Daarnaast ging niks van de stichting en zakelijk contant om juist alles geregistreerd te hebben. Donaties allemaal via de bank, met zin. Zoveel mogelijk transparantie. Mensen konden speciaal op betaalverzoeken reageren, zodat heel mooi te zien was waar men voor doneerden. 1 keer in 4 jaar kon ik een bon niet aanleveren omdat we een bedrag voorschoten. In die situatie hadden we geen keus, niet fijn. Ook wel lastig uit te leggen online waarom.

Privé bonnen, eerlijk. Nee dat ging om kleine bedragen van boodschappen, even lekker de markt over etc. Die heb ik niet bewaard. Daar vroeg men ook om, om die kleine bedragen uit te leggen. Gewoon privé geld. Zakelijk werd er niet om gevraagd omdat ik ook vaste afnemers heb en een strakke inkoop. Misschien is het naïef, maar ik vind het ook te ver gaan dat je dus eigenlijk als je doet wat ik doe geen contant geld meer uit mag geven. Dit durf ik nu niet eens meer. Dat zou de bedoeling niet moeten zijn. Want wat maakt het uit wat je zelf uitgeeft. Ik ben erg benieuwd of er iemand privé 5 jaar lang alle bonnen bewaard om eerlijk te zijn. In mijn omgeving echt niemand.

Maar eigenlijk ben ik erg benieuwd gewoon naar verhalen. Want als ik de kvk en zelfs de bank spreek, dan schijnt het schrijnend te zijn en staat mijn verhaal niet op zich. Wij hebben alles wat ons gevraagd is al naast de richtlijnen van de wwft en wft gehouden. Doorgelezen wat bedrijven juist fout hebben gedaan bij fraude etc. Juist om te begrijpen waarom ik in deze situatie ben gekomen. En dan is het heel duidelijk, niks heeft er bij mij en de stichting op gewezen dat wij maar iets van de punten die de wwft en wft beschrijft fout hebben gedaan.

Ik snap dat je nieuwsgierig bent naar waarom, maar ik ga niet mijn verhaal naar buiten brengen als ik en de stichting daar dan zelf debet aan is. Een advocaat heeft ook al mee gekeken. Hadden we vorig jaar dit via een advocaat aangevochten dan was het terug gedraaid. Alleen de kosten waren enorm en ik wilde niet terug. Kifid is nog op de planning voor de mogelijke schade.

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gezocht! Lotgenoten die een klantonderzoek van bank niet zijn doorgekomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u van uw privé rekening geld opneemt om op de markt contant te kunnen betalen, zal geen bank daar over vallen. Ik betaal als het even kan, alles contant.

Maar wat heeft dat met de stichting en uw bedrijf van doen?

En als u, in een noodsituatie, iets uit privé voor de stichting betaalt, en dat komt later terug van de stichting naar privé, dienen wel de gegevens beschikbaar te zijn.

Ellen zorg
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 mei 2023 14:50

Re: Gezocht! Lotgenoten die een klantonderzoek van bank niet zijn doorgekomen

Ongelezen bericht door Ellen zorg »

Lady1234 schreef:
01 jun 2023 21:36
Maar als u van uw privé rekening geld opneemt om op de markt contant te kunnen betalen, zal geen bank daar over vallen. Ik betaal als het even kan, alles contant.

Maar wat heeft dat met de stichting en uw bedrijf van doen?

En als u, in een noodsituatie, iets uit privé voor de stichting betaalt, en dat komt later terug van de stichting naar privé, dienen wel de gegevens beschikbaar te zijn.
Lady1234 schreef:
01 jun 2023 21:36
Maar als u van uw privé rekening geld opneemt om op de markt contant te kunnen betalen, zal geen bank daar over vallen. Ik betaal als het even kan, alles contant.

Maar wat heeft dat met de stichting en uw bedrijf van doen?

En als u, in een noodsituatie, iets uit privé voor de stichting betaalt, en dat komt later terug van de stichting naar privé, dienen wel de gegevens beschikbaar te zijn.
Nou precies dat. Dat is nu de reden waarom ik deze oproep plaats ;-). Ooit leerde ik als bedrijfsleider om mensen met zin slecht te beoordelen. (ook al waren ze goed) Daar zijn trucjes voor.
Pas bij grote bedragen contant hoef je je te verklaren. Maar als je ze gewoon over 3 jaar op telt. Dan heb je ook een ''groot'' bedrag. Ik zag de stukken van de stichtingen die dus geld weg gesluisd hebben. Als je heel nuchter naar de cijfers van ons kijkt. De nette lijnen van inkomsten van het bedrijf etc. Dan is het gewoon waanzin dat men een vergrootglas op ons heeft gehouden. Daar kan je gewoon helaas niet om heen. De conclusie is gewoon. Banken moeten niet zelf regels gaan verzinnen. Want dan krijg je nare drama's. Die vind je inmiddels al in de media. Ik ben niet perfect, en zal dat ook nooit worden. Dat zijn dus de ''slordigheden'' van het leven. Het is jammer dat ik dus een oproep plaats en eigenlijk word er al gelijk gedacht. ''Dat zal dan ook wel een reden hebben dat dit is gebeurd''.

Waarom noemen ze het anders al dat dit probleem op de toeslagen affaire lijkt?

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gezocht! Lotgenoten die een klantonderzoek van bank niet zijn doorgekomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Banken hebben strikte regels opgelegd gekregen en die passen ze toe. Soms te strikt en dat kan dan voor een klant heel vervelend uitpakken.

De klant kan en moet daartegen in het geweer komen, maar met verwijzen naar de toeslagenaffaire schiet men niets op.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gezocht! Lotgenoten die een klantonderzoek van bank niet zijn doorgekomen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ellen zorg schreef:
02 jun 2023 07:27
Waarom noemen ze het anders al dat dit probleem op de toeslagen affaire lijkt?
Ik vind dat een nietszeggende bewering die alleen maar afleidt. En daarmee bedoel ik niet dat er niets aan de hand is, maar dat je het probleem zuiver moet benaderen, zonder vermenging met andere sentimenten.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Gezocht! Lotgenoten die een klantonderzoek van bank niet zijn doorgekomen

Ongelezen bericht door juliomariner »

De toeslagen gaat over de rijksoverheid. In dit geval meent de bank als wetgever op te moeten treden.
Controle is goed maar ze slaan nu helemaal totaal door.

Ellen zorg
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 mei 2023 14:50

Re: Gezocht! Lotgenoten die een klantonderzoek van bank niet zijn doorgekomen

Ongelezen bericht door Ellen zorg »

Lady1234 schreef:
02 jun 2023 10:54
Banken hebben strikte regels opgelegd gekregen en die passen ze toe. Soms te strikt en dat kan dan voor een klant heel vervelend uitpakken.

De klant kan en moet daartegen in het geweer komen, maar met verwijzen naar de toeslagenaffaire schiet men niets op.
Zijn niet woorden die van mij persoonlijk komen maar vanuit de 2de kamer en radar (artikel) zelf. En om eerlijk te zijn, de manier waarop banken nu handelen is behoorlijk uit de hand gelopen. Dat ik wel snap dat dit wel op een affaire lijkt.

Ellen zorg
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 mei 2023 14:50

Re: Gezocht! Lotgenoten die een klantonderzoek van bank niet zijn doorgekomen

Ongelezen bericht door Ellen zorg »

juliomariner schreef:
02 jun 2023 11:06
De toeslagen gaat over de rijksoverheid. In dit geval meent de bank als wetgever op te moeten treden.
Controle is goed maar ze slaan nu helemaal totaal door.
Precies dat dus. Maar je moet zelf eigenlijk in de situatie staan wil je ervaren waarom dit zo is. Een bank moet je niet op de stoel van een rechter plaatsen. Dat gaat dus nu echt niet goed. Eigen te doorslaande regels. En dat is eigenlijk helaas gewoon een feit.
Ook notarissen hebben nu dat ze poortwachter moeten zijn en dit ervaren ze niet als positief.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gezocht! Lotgenoten die een klantonderzoek van bank niet zijn doorgekomen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ellen zorg schreef:
02 jun 2023 12:00
Zijn niet woorden die van mij persoonlijk komen maar vanuit de 2de kamer en radar (artikel) zelf.
Dat maakt het niet anders. De Tweede Kamer is tegenwoordig bepaald niet meer het instituut waarin alles wat er gezegd wordt ook logisch is, en Radar heeft die positie überhaupt nooit gehad :D


kuklos
Berichten: 9741
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Gezocht! Lotgenoten die een klantonderzoek van bank niet zijn doorgekomen

Ongelezen bericht door kuklos »

@Ellen zorg, waarom een link dumpen in plaats van er een stukje uitleg bij te zetten zodat mensen weten waar die link over gaat?

Plaats reactie