Overnamekosten huurhuis

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

xflorisx schreef:
03 jun 2023 14:48
Ik denk dat vele reageerders geen huurwoning hebben. (ik ook niet) Tegenwoordig wil je toch niet in een woning zitten waar zo'n model 1980 keuken zit. Een keuken kost een veelvoud van de €2000. Zo iets telt ook voor velen ook voor de tuin. Je zou maar een zwarte vlakte krijgen. Of erger een brandneteltuintje of tegelwoestijn. Wees blij met een woning anno 2020.
Maar ook zonder overnamekosten mogen de oude huurders blij zijn dat ze het goed vinden dat de keuken blijft zitten. Gaat de nieuwe huurder niet akkoord, dan moet de oude huurder de keuken eruit slopen en wordt op zijn kosten een standaard keuken geplaatst.

Lady1234
Berichten: 27099
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik weet niet wat ik me bij een 1980 keuken moet voorstellen, maar wellicht heeft de Ts zelf prima losstaande apparaten voor de keuken.

En een “nieuwe” keuken kan ook brandhout zijn met C kwaliteit apparatuur.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door witte angora »

Valt wel mee. Het is tussen de oude bewoner en de wbv. Als de wbv echt wil dat er een standaardkeuken in komt, dan wordt het dokken. Maar heel vaak zegt de wbv: 'laat er maar in zitten, doen we niks aan. Bij de volgende renovatieronde komt er wel weer een standaardblok in'. Als nieuwe huurder doe je daar niks aan. Net zoals je er niks aan doet als er een oud verrot blok in zit dat nog een paar jaartjes mee zou moeten kunnen.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door BL2 »

Simpel, je huurt een woning, incl douche, wc, keuken en tuin. Voor dit alles betaal je gewoon huur.
Bij overname kosten denk ik toch meer aan een koopwoning. En ook dan hoef je niets over te nemen, zeker als je smaak of de kosten te hoog zijn.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geld vragen voor de tuin :lol: :lol: Wat een onzin. De tuin is van de verhuurder. Alleen eventuele roerende zaken in de tuin zijn van de huurder.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:
03 jun 2023 16:09
Simpel, je huurt een woning, incl douche, wc, keuken en tuin. Voor dit alles betaal je gewoon huur.
Bij overname kosten denk ik toch meer aan een koopwoning. En ook dan hoef je niets over te nemen, zeker als je smaak of de kosten te hoog zijn.
Overnamekosten bij een huurwoning kan zeker wel. Maar dan praat je over meubels, vloerbedekking, gordijnen, desnoods de zonwering. Maar niet over een keuken, luxe wc of dingen die er gewoon in horen te zitten.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door Eres »

De verhuurder heeft zeggenschap over de staat van het verhuurde voor zowel de oude als de nieuwe huurder.
U gaat het huurcontract en de staat van het te huren object aan met uw verhuurder, een overname van goederen etc kan bespreekbaar zijn.
Er kan een risico voor de verhuurder zijn op bv een minder goede staat van de woning en of hij u dan alsnog de huurovereenkomst kan weigeren kunt u beter uitzoeken.
Sinds 1 augustus 2003 zijn er regels omtrent de aanvaarding van een te huren woning.

https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... %20nu%20is.

Ik zou indien u de woning aanvaardt, direct zoveel mogelijk foto’s maken van de staat van de woning incl. de tuin.
In die staat hoort de woning tzt teruggebracht te worden of anders zoals de opnamestaat vermeldt.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
03 jun 2023 15:58
Valt wel mee. Het is tussen de oude bewoner en de wbv. Als de wbv echt wil dat er een standaardkeuken in komt, dan wordt het dokken. .
Aangebrachte woningverbeteringen hoeven al lang niet meer te worden teruggedraaid

Lady1234
Berichten: 27099
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik weer natuurlijk niet wat voor keuken met welke uitrusting er nu in staat, maar als er inbouwapparatuur, oven, vaatwasser, koelkast enz. in zit en de huisbaas verhuurt dat aan de nieuwe huurder, is de huisbaas ook aansprakelijk voor problemen aan die apparatuur.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door alfatrion »

BL2 schreef:
03 jun 2023 16:09
Bij overname kosten denk ik toch meer aan een koopwoning.
Ook dan niet. Je kan met overnamenkosten voor iets als een zonnescherm te maken krijgen, maar de keuken en de tuin horen bij het huis en zitten dus bij de prijs inbegrepen.

Lady1234
Berichten: 27099
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En ook een zonnenscherm zit aard- en nagelvast aan dat huis, en hoort er dus ook gewoon bij.

Bij overname moet je voornamelijk aan roerende zaken denken.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
03 jun 2023 18:08
En ook een zonnenscherm zit aard- en nagelvast aan dat huis, en hoort er dus ook gewoon bij.

Bij overname moet je voornamelijk aan roerende zaken denken.
Nee, zonnescherm hoort alleen bij de woning als het door de verhuurder geplaatst is.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door alfatrion »

Zonneschermen zijn vaak roerend, zoals in deze uitspraak. Het komt ook voor dat zonneschermen onroerend zijn.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/de ... :2021:3783
Laatst gewijzigd door alfatrion op 03 jun 2023 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27099
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ZeerPrivé schreef:
03 jun 2023 18:16
Lady1234 schreef:
03 jun 2023 18:08
En ook een zonnenscherm zit aard- en nagelvast aan dat huis, en hoort er dus ook gewoon bij.

Bij overname moet je voornamelijk aan roerende zaken denken.
Nee, zonnescherm hoort alleen bij de woning als het door de verhuurder geplaatst is.
Mijn reactie sloeg op “overname” van zaken bij een koophuis.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door sylvesterb »

J. Deltoer schreef:
02 jun 2023 23:06
Als ze niet akkoord gaan met jullie bod halen ze alles er maar uit en repareren ze de schade. U hoeft zich niet bezwaard te voelen.
De oude situatie moet dan hersteld worden, dit moeten ze doen voor de overdracht naar de nieuwe huurders.

Amandaahh89
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2013 19:28

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door Amandaahh89 »

Bedankt voor alle reacties.
Ze zijn gister nog bij ons aan de deur geweest en na t een en ander gepraat te hebben heeft mn man de deur dicht gegooid (ik was niet thuis). Hij is dr ook wel klaar mee. Vandaag komen ze nog terug.

De woningen zijn van 2010, dus heel oud is t nog niet allemaal.
Wij hebben in de keuken alleen t gasfornuis/oven ingebouwd. Koelkast hebben we n aparte kast voor en daarin ingebouwd.
We wilde dus ook wel wat betalen voor hun ingebouwde apparatuur maar thats it. T is hun eigen beslissing geweest om er n andere keuken in te zetten, niet die van ons.
Tevens weten we gewoon dat ze t er niet gaan uithalen, lukt ze al niet meer qua tijd. Dan zou ook de grindvloer eruit moeten, wens ik ze veel succes. &dan nog betalen voor de nieuwe keukenblok die de wbv of hunzelf er in moet gaan zetten, wat ze dus echt niet gaan doen. Idem de tuin, gaan ze t potgrond en bloemen eruit halen ? Succes. Tegels moeten sowieso blijven liggen.
Ze hebben vandaag nog de mogelijkheid om ons voorgesteld bedrag te accepteren, anders hebben ze niks.
Zal straks wel laten weten wat de einduitkomst geworden is. Morgen leveren ze de sleutel in en dan is t gezeik afgelopen. Misschien dat de opzichter hier komt om te praten erover maar als hun denken dat we (meer) moeten betalen doen ze dat zelf maar.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
03 jun 2023 20:51
J. Deltoer schreef:
02 jun 2023 23:06
Als ze niet akkoord gaan met jullie bod halen ze alles er maar uit en repareren ze de schade. U hoeft zich niet bezwaard te voelen.
De oude situatie moet dan hersteld worden, dit moeten ze doen voor de overdracht naar de nieuwe huurders.
Tijd is in het voordeel van nieuwe huurder. Bij geen akkooord , grote kans dat alles er nog in zit, en dat nieuwe huurder het voor niets heeft.
Lady1234 schreef:
03 jun 2023 17:21
Ik weer natuurlijk niet wat voor keuken met welke uitrusting er nu in staat, maar als er inbouwapparatuur, oven, vaatwasser, koelkast enz. in zit en de huisbaas verhuurt dat aan de nieuwe huurder, is de huisbaas ook aansprakelijk voor problemen aan die apparatuur.
Is dat ook zo als zaken overgenomen zijn tussen huurders onderling? Dan zijn die zaken immers geen onderdeel van huurcontract.

Nevyn
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ik snap zo wie zo niet waarom mensen zelf een keuken in een huurwoning plaatsen, of je moet van plan zijn er heel lang te blijven wonen.
Maar zoals al gezegd, dat is tussen de oud huurder en de woningbouwvereniging.
Poot stijf houden, ben benieuwd

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door witte angora »

Amandaahh89 schreef:
04 jun 2023 08:51
Morgen leveren ze de sleutel in en dan is t gezeik afgelopen. Misschien dat de opzichter hier komt om te praten erover maar als hun denken dat we (meer) moeten betalen doen ze dat zelf maar.
Dan vermoed ik zo dat de wbv al akkoord is gegaan met de keuken. En die opzichter gaat er echt niet tussen zitten.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Overnamekosten huurhuis

Ongelezen bericht door marnix »

ZeerPrivé schreef:
03 jun 2023 18:16
Lady1234 schreef:
03 jun 2023 18:08
En ook een zonnenscherm zit aard- en nagelvast aan dat huis, en hoort er dus ook gewoon bij.

Bij overname moet je voornamelijk aan roerende zaken denken.
Nee, zonnescherm hoort alleen bij de woning als het door de verhuurder geplaatst is.
aaah! zonneschermen, ik huurde ooit in De Bilt van de plaatselijke WBV,
ik betrok het huis zonder de vorige bewoner gezien te hebben,
er hing een zonnescherm, moest ik weghalen toen ik vertrok (2010).
gelukkig wilde een buurman het hebben maar je weet niet wat je overkomt.
En een grote passpiegel in de gang mocht uit "coulance" blijven hangen.

Plaats reactie