aangifte geweigerd

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Lookaround223
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mar 2020 13:12
Locatie: groningen

aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door Lookaround223 »

In april op het hoofdbureau gevraagd om aangifte te doen. Op 10mei was het zover, stond ik in het bureau tegenover een agent dat mij niet te woord wou staan en zei dat er niks strafbaars is gebeurt. Paar dagen terug weer naar het hoofd-bureau gegaan en nu heb ik over drie weken een afspraak op een bureau in een ander gemeente. Het gaat om; mishandeling, vrijheidsberoving, zwart maken, intimidatie, vernedering (voor groepen), poging tot doodslag (propofol injectie gehad), en meer dan dat. Ik wil heel graag aangifte hiervan doen, maar word hierin tegengewerkt. Wat moet ik doen?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lookaround223 schreef:
03 jun 2023 20:56
In april op het hoofdbureau gevraagd om aangifte te doen. Op 10mei was het zover, stond ik in het bureau tegenover een agent dat mij niet te woord wou staan en zei dat er niks strafbaars is gebeurt. Paar dagen terug weer naar het hoofd-bureau gegaan en nu heb ik over drie weken een afspraak op een bureau in een ander gemeente. Het gaat om; mishandeling, vrijheidsberoving, zwart maken, intimidatie, vernedering (voor groepen), poging tot doodslag (propofol injectie gehad), en meer dan dat. Ik wil heel graag aangifte hiervan doen, maar word hierin tegengewerkt. Wat moet ik doen?
Dus u bent gedwongen opgenomen? Aangifte wordt dan lastig als gewoon aan alle regels is voldaan dan is er namelijk geen misdaad geweest. U kunt wel een klacht indienen:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... w%20opname.
Laatst gewijzigd door sylvesterb op 03 jun 2023 21:40, 2 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door witte angora »

Lookaround223 schreef:
03 jun 2023 20:56
nu heb ik over drie weken een afspraak op een bureau in een ander gemeente.

[...]

Ik wil heel graag aangifte hiervan doen, maar word hierin tegengewerkt. Wat moet ik doen?
Je hebt toch een afspraak om aangifte te doen? Of gaat die afspraak om wat anders?

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Politie (verbalisant) is verplicht om uw aangifte op te nemen www.slachtofferhulp.nl/strafproces/aang ... 20aangifte. Alleen OvJ kan in uitzonderlijke gevallen beslissen om de aangifte niet op te nemen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klopt,aangifte kan altijd. Maar het is volstrekt logisch dat een agent een totaal kansloze aangifte probeert te ontmoedigen. Dat is immers verspilling van tijd en geld.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Seinhuis schreef:
03 jun 2023 21:42
Politie (verbalisant) is verplicht om uw aangifte op te nemen www.slachtofferhulp.nl/strafproces/aang ... 20aangifte. Alleen OvJ kan in uitzonderlijke gevallen beslissen om de aangifte niet op te nemen.
Deze bron: https://www.rechtstelefoon.nl/juridisch ... 0druk%20is.

Zegt dat de politie het mag weigeren als er geen sprake is van een strafbaarfeit.
De aangifte kan daarentegen wel geweigerd worden wanneer geen strafbaar feit is begaan
Gezien mijn vermoeden, door het middel wat genoemd is, lijkt het te gaan om een verplichte opname. Dit is geen misdrijf en zoals eerder aangegeven is hier wel een klachtenregeling voor.

Morgan le Fay
Berichten: 503
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Verplichte opname is en blijft een dingetje.
Heb nog steeds de littekens op mijn lijf staan van iemand die opname weigerde.
En ik kon geen aangifte doen omdat de persoon in kwestie ontoerekenings vatbaar was.
Zou het dus prettig vinden als u de juiste weg bewandelt ipv uw gelijk te willen halen over iets wat vermoedelijk medisch terecht was.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

sylvesterb schreef:
03 jun 2023 22:11
Deze bron: https://www.rechtstelefoon.nl/juridisch ... 0druk%20is.

Zegt dat de politie het mag weigeren als er geen sprake is van een strafbaarfeit.
Dat is evident onjuist. Het is aan de rechter om te beoordelen of er een strabaar feit begaan is en daarvoor moet eerst aangifte gedaan worden. Een politiesepot mag alleen in gevallen waarin het evident is dat er geen strafbaar feit is begaan of dat de verjaringstermijn zijn werking heeft.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:
04 jun 2023 10:43
sylvesterb schreef:
03 jun 2023 22:11
Deze bron: https://www.rechtstelefoon.nl/juridisch ... 0druk%20is.

Zegt dat de politie het mag weigeren als er geen sprake is van een strafbaarfeit.
Dat is evident onjuist. Het is aan de rechter om te beoordelen of er een strabaar feit begaan is en daarvoor moet eerst aangifte gedaan worden. Een politiesepot mag alleen in gevallen waarin het evident is dat er geen strafbaar feit is begaan of dat de verjaringstermijn zijn werking heeft.
Je kunt enkel aangifte doen van een stafbaar feit, de vraag is dus of hier sprake is van een strafbaarfeit en het dit evident is zoals jij stelt.

Het OM bepaald of het vevolging inzet (na aangifte) en als je het hier niet mee eens bent kun je een artikel 12 procedure starten. Niet elke aangifte gaat naar de rechtbank.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Klopt. Ik heb het over het politiesepot. Dat is iets anders dan een sepot door de OvJ. En ik stel niet dat hier evident sprake is van een strafbaar feit. Wat ik stel is dat de vraag hierover geen beletsel is om aangifte te doen.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bedenk daarbij dat ook juristen het niet altijd bij het rechte eind hebben, zelfs rechters niet. Een vonnis van de Rechtbank houdt immers echt niet altijd stand na hoger beroep bij het Gerechtshof. Na cassatie bij de Hoge Raad wordt een zaak nogal eens terugverwezen naar een Gerechtshof, voor een nieuwe (vaak de derde!) inhoudelijke behandeling.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wat ik hier schrijf is gewoon de vaste lijn van de nationale ombudsman en de rechter. Bij een politiesepot kun je geen art. 12 Sv procedure begonnen. Het fair play beginsel brengt met zich mee dat de burger in de gelegenheid wordt gesteld om van zijn procedurele mogelijkheden te benutten. De politie moet daarom terughoudend omgaan met het politiesepot.

De rechter gaat over de vraag of er een strafbare feit is begaan, de officier van justitie gaat over de vraag of er vervolgt wordt, en de politie moet gewoon je aangifte opnemen. Het argument "wij vinden dit niet strafbaar" is volstrekt onvoldoende. Het is aan de rechter om daar een oordeel over te vellen.

https://01-strafrecht-advocaat.nl/weige ... e-opnemen/

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb geen idee of er iets strafbaars is gebeurt, omdat daar geen informatie is verstrekt, maar als daar twijfel over bestaat, dan is het niet aan de politie om de knoop door te hakken.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Maar voor het speculeren is het dan misschien niet handiger om r pas op in te gaan, als er duidelijk is wat er aan de hand is, en wat vragen beantwoord zijn?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Onkruid71 schreef:
04 jun 2023 19:30
Maar voor het speculeren is het dan misschien niet handiger om r pas op in te gaan, als er duidelijk is wat er aan de hand is, en wat vragen beantwoord zijn?
Ach, dat wordt zo vaak aangegeven. Eerst de feiten, daarna pas de juiste tips geven en een vraagsteller richting de juiste hoek brengen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

De vraag van TS is heel simpel: wat moet ik doen (als de politie aangifte weigert)?

Die vraagjes, zoals blijkt prima te beantwoorden, terwijl de achterliggende feiten helemaal niet relevant zijn.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een aantal wil een juridisch oordeel vellen zonder hulp te bieden en zij hebben dan ook meer feiten nodig. Wie geen juridisch oordeel wil vellen kan de vraag "wat moet ik doen als de politie geen aangifte opnemen?" eenvoudig beantwoorden met "een klacht indienen!" De politie is verplicht aangifte op te nemen van alle feiten waarvan de strafrechter wellicht, mogelijk, eventueel zou kunnen oordelen dat deze strafbaar zijn. Ingewikkelder dan dat is het niet.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien kan je dan aangifte doen tegen de politie?

Maar het is dan dus aan de politie om te beoordelen of iets eventueel, wellicht, misschien strafbaar zou kunnen zijn.

En als de politie vindt dat dat niet het geval is, kan je je geen aangifte doen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
04 jun 2023 23:00
Maar het is dan dus aan de politie om te beoordelen of iets eventueel, wellicht, misschien strafbaar zou kunnen zijn.

En als de politie vindt dat dat niet het geval is, kan je je geen aangifte doen.
En dat is precies hoe het niet hoort te gaan, want de politie moet in beginsel gewoon de aangifte opnemen.
kuklos schreef:
04 jun 2023 22:57
Voor de goede orde, op de vraag wat te doen als de politie weigert een aangifte op te nemen heb ik zelf - helaas - geen antwoord.
TS kan een klacht indienen bij de politie (zie hieronder) of bij de nationale ombudsman.
https://www.politie.nl/informatie/zo-di ... litie.html

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: aangifte geweigerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je moet eerst bij de politie klachten. De meest waarschijnlijke uitkomst van een klacht is: "wij willen een afspraak met u maken voor het doen van aangifte". Die uitkomst vergroot je als je er een uitspraak van van de nationale ombudsman bij voegen waarin ze uitleggen dat de politie aangifte moet opnemen. Als de klacht bij de politie geen resultaat geeft dan kun je naar de nationale ombudsman.

Plaats reactie