Recht op transitievergoeding?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In maart is aangegeven dat er na 1 mei geen werk meer is. Tijdig, dus correct. Dus recht op een transitievergoeding. Zo zit het juridisch.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Jablan »

Sorry, Lady, als de werknemer zelf opstapt, vervalt dat recht.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
05 jun 2023 22:39
Sorry, Lady, als de werknemer zelf opstapt, vervalt dat recht.
Alleen stapt de werknemer helemaal niet zelf op. Hij heeft slechts een andere baan gevonden die start ná de datum waartegen de werkgever opzegde.

Ik zie niet in waarom er geen recht zou zijn.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door kuklos »

Jablan schreef:
05 jun 2023 22:39
Sorry, Lady, als de werknemer zelf opstapt, vervalt dat recht.
De werknemer stapt niet zelf op.
De werrkgever zegt in maart dat het contract niet verlengd gaat worden. Daarna pas gaat de werknemer een nieuwe baan zoeken, die begint zodra het contract als is afgelopen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Jablan »

Dat recht is er niet wanneer de werknemer zelf de arbeidsrelatie beëindigd.

Ander voorbeeld. Bedrijf beëindigt de activiteiten per 1 juli 2023. Personeel wordt ruim op tijd geïnformeerd, al in december 2022. Iedereen die tussen de aanzegging en de feitelijke sluiting vertrekt, krijgt geen transitievergoeding. Iedereen, die blijft tot 1 juli 2023, krijgt wel een transitievergoeding.

Ik ga dit niet eindeloos herhalen. Het UWV heeft de informatie volledig online staan en bij twijfel: bel zelf met het UWV en vraag na.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door kuklos »

Jablan schreef:
05 jun 2023 22:50
Dat recht is er niet wanneer de werknemer zelf de arbeidsrelatie beëindigd.
Dat doet de werknemer dan ook niet:
riannemartens schreef:
04 jun 2023 12:24
In maart hebben zij in een gesprek aangegeven dat het werk per 1 mei voor mij zou stoppen.
Jablan schreef:
05 jun 2023 22:50
Ander voorbeeld. Bedrijf beëindigt de activiteiten per 1 juli 2023. Personeel wordt ruim op tijd geïnformeerd, al in december 2022. Iedereen die tussen de aanzegging en de feitelijke sluiting vertrekt, krijgt geen transitievergoeding. Iedereen, die blijft tot 1 juli 2023, krijgt wel een transitievergoeding.
TS is tot 1 mei gebleven:
riannemartens schreef:
04 jun 2023 12:24
Naar aanleiding van dit nieuws ben ik zelf opzoek gegaan naar een nieuwe baan. Deze vond ik, zonder hulp van het uitzendbureau. Ik ben hier per 1 mei 2023 begonnen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De werkgever van de Ts moest in maart aangeven of de arbeidsovereenkomst verlengd werd of niet. Dat hebben zij gedaan. Er was geen werk meer. Simpel.

Alleen de beleefdheid van de Ts misbruikt de werkgever nu als een stok om de hond te slaan.

In uw voorbeeld moet er uiterlijk in mei aangezegd worden. Ik hoef het UWV niet te bellen, zo staat het in de wet.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan schreef:
05 jun 2023 22:50
Dat recht is er niet wanneer de werknemer zelf de arbeidsrelatie beëindigd.
Die beëindiging is toch aangezegd door het uitzendbureau?
Ander voorbeeld. Bedrijf beëindigt de activiteiten per 1 juli 2023. Personeel wordt ruim op tijd geïnformeerd, al in december 2022. Iedereen die tussen de aanzegging en de feitelijke sluiting vertrekt, krijgt geen transitievergoeding. Iedereen, die blijft tot 1 juli 2023, krijgt wel een transitievergoeding.
Mijn ervaring, en van een paar mensen die ik zeer goed ken, is toch echt anders. Nog afgezien van een sociaal plan dat vaak wordt overeengekomen en dat aanzienlijk beter kan zijn.
Ik ga dit niet eindeloos herhalen. Het UWV heeft de informatie volledig online staan en bij twijfel: bel zelf met het UWV en vraag na.
Bedoelt u deze informatie van het UWV?

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Mk »

Erthanax schreef:
05 jun 2023 23:02

Die beëindiging is toch aangezegd door het uitzendbureau?

.

Dat staat er niet. De opdracht via het uitzendbureau eindigt. Dat hoeft niet te betekenen dat de relatie met het uitzendbureau eindigt. Zoek maar eens op wat een fase b contract is.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mk schreef:
06 jun 2023 06:32
Erthanax schreef:
05 jun 2023 23:02

Die beëindiging is toch aangezegd door het uitzendbureau?

.

Dat staat er niet. De opdracht via het uitzendbureau eindigt. Dat hoeft niet te betekenen dat de relatie met het uitzendbureau eindigt. Zoek maar eens op wat een fase b contract is.
Dit staat er:
riannemartens schreef:
04 jun 2023 12:24
Ik heb 2,5 jaar op detacheringsbasis (Fase B) gewerkt voor een uitzendbureau. In maart hebben zij in een gesprek aangegeven dat het werk per 1 mei voor mij zou stoppen. (...)

Wat een fase b-contract is hoef ik niet "maar eens" op te zoeken. Het lijkt mij dat het niet gaat om de "relatie met het uitzendbureau", maar om het arbeidscontract. Zie bv deze informatie van de ABU, of deze van het Juridisch Loket. Ik ben er niet van overtuigd dat er beslist geen vergoeding is verschuldigd, zoals sommigen menen.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar dat is in een gesprek aangezegd en waarschijnlijk nog niet formeel geregeld. Het uitzendbureau zal wel hebben willen zoeken naar alternatieven, maar daarvoor niet de kans hebben gekregen.

Als er niets op papier staat, lijkt me er nog niet formeel opgezegd te zijn.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die kans hadden ze wel, want ze moesten in maart opzeggen of verlengen.

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Mk »

Erthanax schreef:
06 jun 2023 08:52
Mk schreef:
06 jun 2023 06:32
Erthanax schreef:
05 jun 2023 23:02

Die beëindiging is toch aangezegd door het uitzendbureau?

.

Dat staat er niet. De opdracht via het uitzendbureau eindigt. Dat hoeft niet te betekenen dat de relatie met het uitzendbureau eindigt. Zoek maar eens op wat een fase b contract is.
Dit staat er:
riannemartens schreef:
04 jun 2023 12:24
Ik heb 2,5 jaar op detacheringsbasis (Fase B) gewerkt voor een uitzendbureau. In maart hebben zij in een gesprek aangegeven dat het werk per 1 mei voor mij zou stoppen. (...)

Wat een fase b-contract is hoef ik niet "maar eens" op te zoeken. Het lijkt mij dat het niet gaat om de "relatie met het uitzendbureau", maar om het arbeidscontract. Zie bv deze informatie van de ABU, of deze van het Juridisch Loket. Ik ben er niet van overtuigd dat er beslist geen vergoeding is verschuldigd, zoals sommigen menen.
https://nl.indeed.com/carrieregids/ontw ... lsrc=aw.ds

“Wanneer krijg ik een fase B contract?
Een fase B contract krijg je zodra je binnen 6 maanden na fase A voor hetzelfde uitzendbureau werkt. Dit betekent dat je al 54 weken hebt gewerkt voor ditzelfde uitzendbureau dat aangesloten is bij ABU. Deze fase duurt maximaal 4 jaar en biedt wat meer bescherming in geval van ziekte en ontslag.
Lees ook: Wat is het fasensysteem?
Regels fase B contract
Een groot verschil met fase A is dat wanneer een inlener de opdracht beëindigd voordat je arbeidsovereenkomst is afgelopen, het uitzendbureau verplicht is ander passend werk voor je te zoeken. Passend werk is werk dat niet meer dan twee functiegroepen lager ligt. En de arbeidsomvang zou gelijk moeten zijn aan het aantal uren dat in het contract staat. Terwijl het uitzendbureau probeert je op een andere werkplek in te zetten krijg je wel gewoon een deel van je loon doorbetaald. Daarbij ben je wel verplicht het werk te accepteren dat het uitzendbureau je uiteindelijk aanbiedt, zolang het een redelijk voorstel is. Als je vervangend werk weigert, vervalt je recht op loondoorbetaling. “


Vraag is dus wat heeft het uitzendbureau opgezegd? De opdracht of de relatie met het bureau? Dat wordt uit de eerste post niet duidelijken gezien de reactie van het uitzendbureau vermoed ik het eerste.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
06 jun 2023 12:12
Die kans hadden ze wel, want ze moesten in maart opzeggen of verlengen.
31 maart om precies te zijn. We weten niet wanneer TS heeft aangegeven per 1 mei ergens anders te gaan werken. Dat kan makkelijk op 15 maart zijn.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
06 jun 2023 13:39
Lady1234 schreef:
06 jun 2023 12:12
Die kans hadden ze wel, want ze moesten in maart opzeggen of verlengen.
31 maart om precies te zijn. We weten niet wanneer TS heeft aangegeven per 1 mei ergens anders te gaan werken. Dat kan makkelijk op 15 maart zijn.
Dus voordat de mededeling kwam dat er geen werk meer was..
yeah right.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
06 jun 2023 13:40
Nijogeth schreef:
06 jun 2023 13:39
Lady1234 schreef:
06 jun 2023 12:12
Die kans hadden ze wel, want ze moesten in maart opzeggen of verlengen.
31 maart om precies te zijn. We weten niet wanneer TS heeft aangegeven per 1 mei ergens anders te gaan werken. Dat kan makkelijk op 15 maart zijn.
Dus voordat de mededeling kwam dat er geen werk meer was..
yeah right.
Jij leest meer dan ik. Die mededeling kwam in maart. Dat kan prima op 1 maart zijn geweest.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mk schreef:
06 jun 2023 13:15
Vraag is dus wat heeft het uitzendbureau opgezegd? De opdracht of de relatie met het bureau? Dat wordt uit de eerste post niet duidelijken gezien de reactie van het uitzendbureau vermoed ik het eerste.
Dit is inderdaad de vraag.

Tegelijk wijst de OP ook (juist) op het tweede, waarbij het uitzendbureau het (achteraf) op het eerste wil laten lijken.

Zonder de exacte informatie is voor ons niet echt te achterhalen welke van de opties nu de juiste is.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
06 jun 2023 13:41
angel1978 schreef:
06 jun 2023 13:40
Nijogeth schreef:
06 jun 2023 13:39

31 maart om precies te zijn. We weten niet wanneer TS heeft aangegeven per 1 mei ergens anders te gaan werken. Dat kan makkelijk op 15 maart zijn.
Dus voordat de mededeling kwam dat er geen werk meer was..
yeah right.
Jij leest meer dan ik. Die mededeling kwam in maart. Dat kan prima op 1 maart zijn geweest.
Dus ze hebben op 1 maart opgezegd..
Dan zijn we er dus.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ook na lezing van de voorgaande reacties staat het volgens mij allerminst vast dat TS geen recht heeft op een vergoeding, zoals sommigen stellen.

Volgens mij kan riannemartens het best naar het Juridisch Loket gaan (of de vakbond, rechtsbijstandverzekering of een arbeidsrechtadvocaat), met een compleet dossier (contract, app-gesprekken, e-mails, brieven) om haar situatie te laten beoordelen

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
06 jun 2023 13:52
Ook na lezing van de voorgaande reacties staat het volgens mij allerminst vast dat TS geen recht heeft op een vergoeding, zoals sommigen stellen.
Dat zeker, maar ook staat allerminst vast dat ze daar wel recht op heeft. De vraag is wanneer de formele zaken zijn afgehandeld (data worden niet vermeld), wat de opzegging in hield (puur de werkopdracht of het contract met het uitzendbureau) en of het de bedoeling was dat het uitzendbureau TS bij een ander bedrijf zou onderbrengen.

Plaats reactie