Pagina 1 van 1

Smartphone voldoet niet. Wat zijn mijn mogelijkheden?

Geplaatst: 11 feb 2024 20:37
door &&Olga&&
Beste lezer,

Op 05-05-23 bestelde ik bij mobiel.nl een smartphone Het gaat om een OnePlus Nord CE3 Lite 5G 128GB Pastel Lime .Helaas voldoet het product niet aan de verwachtingen die ik ervan mag hebben. Wellicht kunnen jullie mij verder helpen.

Het product is niet goed omdat de hoofdcamera’s slechte wazige foto’s maakt zowel overdag als ‘s avonds. De telefoon wordt normaal gebruikt en dit model is aangeschaft met als belangrijkste reden dat de camera zo goed zou zijn, althans volgens de reclame.

Mijn eerste klacht is op 23.10.23 ingediend via de klantenservice (what’s app). Volgens de klantenservice medewerker stelde mijn telefoon niet goed scherp en ik moest hem opsturen. Heel fijn en snel geregeld. Helaas was het niet mogelijk om een leentoestel te ontvangen. Ik moest “verhuizen” tijdelijk naar een andere smartphone (genoodzaakt om een toestel te kopen).

Op 16.11.23 is mijn toestel "gerepareerd" teruggestuurd. Ik mocht weer “verhuizen” naar mijn eigen toestel. Drie weken vond ik een redelijke termijn en was bereid om te wachten. Het was een teleurstelling dat na een paar weken gebruik ik merkte ik dat mijn camera weer niet werkte.

De tweede klacht had ik op 21.12.23 weer ingediend. Er werd mij aangeboden om het toestel weer op te sturen. Ik had aangegeven dat ik 2e reparatie van een toestel niet eens half jaar oud te veel vind en vroeg om geld terug of vervangend toestel. Ik werd doorverwezen naar aftersales. Ik moest alsnog mijn toestel opsturen en hij werd gerepareerd tegen mijn toestemming. 2e reparatie was weer geen succes.

Nu (voor de 3e keer) is mijn toestel weer opgestuurd naar een reparatie center zonder dat gecommuniceerd werd. Ik heb geen enkele vertrouwen in de reparatie, de telefoon en de werkwijze.

Op mijn reactie om de koopovereenkomst te ontbinden, toestel te retourneren. Bedrag wat reeds betaald is te verrekenen met een ander toestel naar keuze, en mijn huidige contract op dezelfde termijn te laten komt een standaard reactie van mobiel.nl Een passende oplossing voor de gemaakte extra kosten blijft ook uit.

Wat zijn mijn mogelijkheden?

Re: Smartphone voldoet niet. Wat zijn mijn mogelijkheden?

Geplaatst: 12 feb 2024 09:15
door kuklos
&&Olga&& schreef:
11 feb 2024 20:37
Op mijn reactie om de koopovereenkomst te ontbinden, toestel te retourneren. Bedrag wat reeds betaald is te verrekenen met een ander toestel naar keuze, en mijn huidige contract op dezelfde termijn te laten komt een standaard reactie van mobiel.nl
Standaardreactie is weer opsturen en laten repareren?

Re: Smartphone voldoet niet. Wat zijn mijn mogelijkheden?

Geplaatst: 12 feb 2024 09:24
door ZeerPrivé
Als ik de review lees, is die camera helemaal niet zo goed https://www.androidplanet.nl/reviews/on ... te-review/

Re: Smartphone voldoet niet. Wat zijn mijn mogelijkheden?

Geplaatst: 12 feb 2024 09:39
door Veldt01
Denk dat je je verwachtingen bij moet stellen. Je betaald (nieuw) al heel weinig en dan kun je ook niet de wereld verwachten. Wil je echt haarscherpe en kwalitatief hoogwaardige foto's dan zul je echt een stuk meer uit moeten geven voor de rest is dit toestel een no nonsense apparaat wat prima waar biedt voor de lage prijs maar wonderen kan en mag je er niet van verwachten.

Re: Smartphone voldoet niet. Wat zijn mijn mogelijkheden?

Geplaatst: 12 feb 2024 10:10
door &&Olga&&
Bedankt voor jullie reactie, de camera doet het helemaal niet. Je kunt niet eens het gezicht van een persoon herkennen. Dat heeft niets met verwachting te maken.
En telefoon is al voor de 3e keer ter reparatie opgestuurd. Alle redelijke reviews zijn uitgebracht na 3-6 maanden dat smartphone uit was.
Op de site van Mobiel.nl staat camera uitstekend. Ik ga er vanuit als de verkoper dat aangeeft moet het dan kloppen.

Re: Smartphone voldoet niet. Wat zijn mijn mogelijkheden?

Geplaatst: 12 feb 2024 11:00
door Cro
&&Olga&& schreef:
12 feb 2024 10:10

Op de site van Mobiel.nl staat camera uitstekend. Ik ga er vanuit als de verkoper dat aangeeft moet het dan kloppen.
Dat zal vermoed ik wel voor het segment zijn, dit is een budget telefoon die richting de onderkant van de markt gaat. Voor dat segment is de camera inderdaad mogelijk uitstekend, immers vrijwel iedere telefoon is dat segment heeft vaak een zeer matige camera, waardoor als je er een iets betere in zit dan de concurrentie je al snel een uitstekende camera hebt voor het segment.

Maar ik zou daar in ieder geval niet van verwachten dat het echt een goede camera is wanneer je het gaat vergelijk met telefoons met echt goede camera's in het hogere segment.

Neemt niet weg dat als er een defect is dat natuurlijk gewoon opgelost moet worden.

Re: Smartphone voldoet niet. Wat zijn mijn mogelijkheden?

Geplaatst: 12 feb 2024 11:48
door &&Olga&&
Beste lezers,

De kern van mijn verhaal is, dat mijn toestel wordt eindeloos gerepareerd. Vanaf oktober stuur ik hem al 3de keer ter reparatie. Mijn vraag was : wat zijn mijn rechten in dit geval? Ik kan mijn toestel dus vanaf oktober niet gebruiken en al "tijdelijke" toestel gekocht.

Re: Smartphone voldoet niet. Wat zijn mijn mogelijkheden?

Geplaatst: 12 feb 2024 12:11
door Nijogeth
Volgens mij moet je een verkoper tot 3x toe de mogelijkheid geven het probleem op te lossen. Daarna kun je een ingebrekestelling sturen en de koop ontbinden.

Re: Smartphone voldoet niet. Wat zijn mijn mogelijkheden?

Geplaatst: 12 feb 2024 12:21
door Seinhuis
Kunt u een foto van uw telefoon hier plaatsen? Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet.

Op https://www.androidplanet.nl/reviews/on ... te-review/ staat dat de camera niet bijzonder is. Een telefoon rond €200 kunt u geen top-kwaliteit verwachten. Een goed telefoon kost minimaal €500, al zijn ook mensen die minimaal €1000 uitgeven.

Ik ga in het onderstaande suggestie vanuit dat de camera kapot is. U kunt dit niet uitvoeren indien u ontevreden bent over de kwaliteit (indien de camera werkt zoals de fabriek voorgeschreven hebt), u had voor aankoop recenties moeten lezen en eigenschappen moeten lezen.

Op www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overee ... beeindigen staat hoe u de overeenkomst kunt beëindigen. Op www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-g ... atie-duren staat dat bij meerdere keren reparatie u het aankoop kunt ontbinden.

U kunt bij www.thuiswinkel.org/helpcenter/klacht-indienen/ een klacht indienen en vragen om bemiddeling of naar geschillencommissie voor een bindend uitspraak.

Re: Smartphone voldoet niet. Wat zijn mijn mogelijkheden?

Geplaatst: 12 feb 2024 12:55
door Erthanax
Voor 200 euro heb je misschien geen top telefoon, maar een goede hoeft echt niet minimaal 500 euro te kosten.

Hoe dan ook, als ik de reviews van de telefoon van TS lees, is dat een heel behoorlijke telefoon met een redelijke camera. Bij daglicht moet je gewoon nette foto’s kunnen maken. Als gezichten niet eens herkenbaar zijn, is er echt iets mis.

Mijn eerste gedachte was dat de lens misschien beschadigd of erg vuil is, maar omdat reparatie maar niet wil lukken, zal dat wel niet het geval zijn.

U kunt de koop ontbinden. Hoe u dat kunt doen leest u op deze pagina van consuwijzer.nl onder “Wat kan ik doen als de verkoper het probleem niet oplost”, de laatste keuze in de lijst. U vindt daar ook voorbeeldbrieven. Succes!

Re: Smartphone voldoet niet. Wat zijn mijn mogelijkheden?

Geplaatst: 12 feb 2024 12:59
door Speedy123
Seinhuis schreef: Kunt u een foto van uw telefoon hier plaatsen? Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet.

Op https://www.androidplanet.nl/reviews/on ... te-review/ staat dat de camera niet bijzonder is. Een telefoon rond €200 kunt u geen top-kwaliteit verwachten. Een goed telefoon kost minimaal €500, al zijn ook mensen die minimaal €1000 uitgeven.
Als een gezicht niet te herkennen is, dan is er geen sprake van lage kwaliteit maar van een defect. Er zijn overigens meer dan genoeg telefoons van nog geen 200 euro met uitstekende camera's.
Seinhuis schreef: Ik ga in het onderstaande suggestie vanuit dat de camera kapot is. U kunt dit niet uitvoeren indien u ontevreden bent over de kwaliteit (indien de camera werkt zoals de fabriek voorgeschreven hebt), u had voor aankoop recenties moeten lezen en eigenschappen moeten lezen.

Op www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overee ... beeindigen staat hoe u de overeenkomst kunt beëindigen. Op www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-g ... atie-duren staat dat bij meerdere keren reparatie u het aankoop kunt ontbinden.

U kunt bij www.thuiswinkel.org/helpcenter/klacht-indienen/ een klacht indienen en vragen om bemiddeling of naar geschillencommissie voor een bindend uitspraak.
De camera is al voor de derde keer in korte tijd kapot gegaan. Reparatie lukt de fabrikant kennelijk niet. Dit is wel degelijk een grond om de koopovereenkomst te ontbinden.

Zie Judex:
Samengevat kunt u tot ontbinding van de koopovereenkomst overgaan als:

U de verkoper in de gelegenheid heeft gesteld om het product te repareren of u een nieuw product te geven, maar er geen goede oplossing komt.
Het product al meer dan eens gerepareerd is, maar de fout steeds terugkomt.
De verkoper weigert het product te laten repareren of u een nieuw product te geven.
Het heel erg lang duurt voordat het product gerepareerd is en de verkoper u geen leenproduct wil of kan geven.

Re: Smartphone voldoet niet. Wat zijn mijn mogelijkheden?

Geplaatst: 12 feb 2024 12:59
door Een Wiskunde Student
&&Olga&& schreef:
12 feb 2024 11:48
Beste lezers,

De kern van mijn verhaal is, dat mijn toestel wordt eindeloos gerepareerd. Vanaf oktober stuur ik hem al 3de keer ter reparatie. Mijn vraag was : wat zijn mijn rechten in dit geval? Ik kan mijn toestel dus vanaf oktober niet gebruiken en al "tijdelijke" toestel gekocht.
Het is van belang wat de leverancier bij het terugsturen van de camera over de reparatie heeft geschreven.

Als er in het technisch reparatiebericht staat dat de camera is gerepareerd mag je ervanuit gaan dat de camera kapot was bij het insturen. Dan heb je nu wel recht op ontbinding en volledig bedrag terug.. 3 keer hetzelfde item repareren is niet iets wat je hoeft te accepteren.

Als in het reparatiebericht staat dat de camera bij aankomst goed functioneerde, is het een andere zaak, en moet je aantonen dat de beelden die de camera maakt niet in orde zijn. ( non Conform)

Als er überhaupt geen technisch bericht over de reparatie is meegestuurd mag je er vanuit gaan dat de camera kapot was bij insturen

Re: Smartphone voldoet niet. Wat zijn mijn mogelijkheden?

Geplaatst: 27 mar 2024 09:52
door Nick Horn
Officieel moet je dus je telefoon 3x ter reparatie brengen, als het na de 3e keer nog steeds niet in orde is zijn hun verplicht een ander toestel te geven of een vergelijkbare telefoon. Let wel op als de telefoon of het model slechte fotos maakt maar dit hoort bij dat model dan kunnen ze je niet helpen.
Probeer anders contact op te nemen met juridisch loket of goedgerepareerd of hun willen bemiddelen of kijken voor een second opinion.

Re: Smartphone voldoet niet. Wat zijn mijn mogelijkheden?

Geplaatst: 27 mar 2024 14:14
door Moneyman
Nick Horn schreef:
27 mar 2024 09:52
Officieel moet je dus je telefoon 3x ter reparatie brengen, als het na de 3e keer nog steeds niet in orde is zijn hun verplicht een ander toestel te geven of een vergelijkbare telefoon.
Onjuist. Reparatie, vervanging en ontbinding zijn naast elkaar bestaande opties, in beginsel is de keus aan de consument. Er bestaat geen plicht om iets 3 keer ter reparatie aan te bieden.