Pagina 1 van 2

Wegenbelasting

Geplaatst: 10 apr 2024 19:57
door GoudenMelding91
Waarom wordt het gewicht van een auto als maatstaf gebruikt voor de hoogte van het wegenbelasting tarief.
Als een electrische auto extra belast wordt voor het zwaardere gewicht, dan zou een metselaar die de achterbank plat heeft gegooid en de kofferbak en ruimte die onstaan is vol gooid met cement, dat gelijk is aan het gewicht van accu's, ook meer wegenbelasting moeten betalen. Eerlijker zou als uitgangs situatie de catalogusprijs van de auto kunnen gelden. Eerlijker en door de bezitter acceptabeler.
Graag reactie van Radar.

Re: Wegenbelasting

Geplaatst: 10 apr 2024 20:31
door NeoDutchio
Als u een reactie van radar wilt hebben, dan zal u aan de redactie de vraag moeten stellen. U bent nu op het forum waar vrijwilligers antwoorden en hulp kunnen bieden.
Maar wat kan Radar hier aan doen? Radar is een televisieprogramma, zij bepalen niet hoe de hoogte van de wegenbelasting berekend word.
Als u iets beter onderzoek gedaan zou hebben zou u geweten hebben dat de hoogte van de wegenbelasting mede bepaald word door de CO2 uitstoot. Dus die bouwvakker met zijn dieselbus betaald een stuk meer als een particulier met een hybride auto.

Re: Wegenbelasting

Geplaatst: 10 apr 2024 20:31
door Lady1234
Als u een reactie van Radar wilt, moet u die vraag aan Radar stellen. U zit nu op het forum.

Re: Wegenbelasting

Geplaatst: 10 apr 2024 20:35
door witte angora
GoudenMelding91 schreef:
10 apr 2024 19:57
dan zou een metselaar die de achterbank plat heeft gegooid en de kofferbak en ruimte die onstaan is vol gooid met cement, dat gelijk is aan het gewicht van accu's, ook meer wegenbelasting moeten betalen.
Het verschil is dat die metselaar het cement weer uit de auto kan halen, om des te vlotter verder te kunnen rijden. Als je uit een elektrische auto de accu's verwijderd ga je niet ver komen.

Re: Wegenbelasting

Geplaatst: 10 apr 2024 20:51
door Onkruid71
Dit was allemaal te verwachten, het is altijd gebaseerd geweest op het gewicht, zolang ik me kan herinneren.
De financiële voordeeltjes kunnen niet eeuwig blijven.

Re: Wegenbelasting

Geplaatst: 10 apr 2024 21:53
door Erthanax
Ik hoorde op NPO Radio 1 dat de korting op de wegenbelasting (houderschapsbelasting) voorlopig nog blijft bestaan. Om dat te betalen wordt de korting voor hybrides dan weer wel afgeschaft, als ik het goed hoorde. Bovendien gaan er stemmen op om voor elektrische auto's het gewicht (oké, de massa) exclusief de accu’s als maatstaf te nemen.
Dat er ook voor EVs wegenbelasting betaald moet gaan worden, kan geen verrassing zijn.

Re: Wegenbelasting

Geplaatst: 10 apr 2024 22:28
door Nijogeth
Maar waarom de cataloguswaarde? Als ik meer wil betalen voor design, maar wel een lichtere, zuinigere auto rijd, dan is dat toch vele malen minder belastend?

Even een voorbeeld van auto's die momenteel op de markt zijn.
De Alpine A110R, die kost vanaf 123.990 euro, weegt 1082 kg en verbruikt 1 op 14,5. De Mercedes Benz GLA kost vanaf 67.322 euro, weegt 1440 kg en verbruikt 1 op 13,3.

De eerste is zuiniger, lichter en vele malen beter voor het milieu, maar die zou je zwaarder willen belasten?

De reden voor het gewicht is simpel. In eerste instantie is de wegenbelasting bedoeld om onze wegen te onderhouden en een zwaardere auto die zorgt gewoonweg voor meer slijtage van de wegen.

Re: Wegenbelasting

Geplaatst: 11 apr 2024 10:05
door peter17111962
Waarom zou een E auto van laten we even zeggen 1300 Kilo minder wegenbelasting moeten betalen
als een benzine auto met een gewicht van 1300 Kilo??

Re: Wegenbelasting

Geplaatst: 11 apr 2024 10:26
door xflorisx
peter17111962 schreef:
11 apr 2024 10:05
Waarom zou een E auto van laten we even zeggen 1300 Kilo minder wegenbelasting moeten betalen
als een benzine auto met een gewicht van 1300 Kilo??
Lees de reactie van @Erthanax hierboven maar eens. Van een brandstofauto wordt ook het gewicht van de brandstof niet meegerekend. Waarom van een EV dan wel.

Re: Wegenbelasting

Geplaatst: 11 apr 2024 10:38
door peter17111962
xflorisx schreef:
11 apr 2024 10:26
peter17111962 schreef:
11 apr 2024 10:05
Waarom zou een E auto van laten we even zeggen 1300 Kilo minder wegenbelasting moeten betalen
als een benzine auto met een gewicht van 1300 Kilo??
Lees de reactie van @Erthanax hierboven maar eens. Van een brandstofauto wordt ook het gewicht van de brandstof niet meegerekend. Waarom van een EV dan wel.
De brandstof van een normale auto wordt inderdaad niet meegerekend echter het gewicht van de lege tank wel.
Dan is het dus logisch dat het gewicht van een lege accu toch ook wordt meegerekend.

Re: Wegenbelasting

Geplaatst: 11 apr 2024 10:59
door Moneyman
peter17111962 schreef:
11 apr 2024 10:38
Dan is het dus logisch dat het gewicht van een lege accu toch ook wordt meegerekend.
Zou een volle accu heel veel zwaarder zijn? :wink:

Re: Wegenbelasting

Geplaatst: 11 apr 2024 11:09
door Nijogeth
Maar er wordt in beide gevallen toch gewoon uitgegaan van leeggewicht? Dus in het geval van een EV met lege accu en in het geval van een ICE zonder brandstof. Je kan natuurlijk ook het gewicht rijklaar pakken, dan kom je er ook prima uit en is dat ook eerlijker.

Re: Wegenbelasting

Geplaatst: 11 apr 2024 11:10
door rwolters
Er is ooit gekozen voor een parameter om de MRB te bepalen. Je kunt ook het vermogen gebruiken, of het volume. In Belgie doen ze het nog gekker met fictieve "fiscale PK's".

Overigens hoeft een EV niet extra belast te worden omdat ze zwaarder zijn. Het systeem voorziet er immers al in om aparte tabellen voor de gebruikte energiebron te gebruiken. Voor benzine, LPG en diesel bestaan als verschillende tabellen. Daar kan je voor elektrische een tabel aan toeveogen. De tarieven kan je dan zo maken dat ze overeenkomen met vergelijkbare brandstof auto's. Een ID3 zou dan eenzelfde tarief krijgen als een Golf bijvoorbeeld.

Re: Wegenbelasting

Geplaatst: 11 apr 2024 11:12
door Moneyman
Een vole accu is overigens inderdaad zwaarder: in het geval van een Tesla Model S is een geladen accu maar liefst drie miljoenste gram zwaarder :wink:

Re: Wegenbelasting

Geplaatst: 11 apr 2024 11:17
door Thijs124
Bij een benzine auto rekenen ze een half gevulde tank.
Bij accu's scheelt dat maar een microgram.

Re: Wegenbelasting

Geplaatst: 11 apr 2024 11:34
door Speedy123
peter17111962 schreef:
11 apr 2024 10:05
Waarom zou een E auto van laten we even zeggen 1300 Kilo minder wegenbelasting moeten betalen
als een benzine auto met een gewicht van 1300 Kilo??
Ik denk uit gewenning. De overheid heeft afgelopen tien jaar electrisch rijden aardig gestimuleerd.

Nu het standaard wordt en steeds meer mensen een EV nemen, lopen de inkomsten van de wegenbelasting behoorlijk terug en dat wil men nu gaan repareren.

Re: Wegenbelasting

Geplaatst: 11 apr 2024 11:37
door Arizonakid
Historisch gezien was de wegenbelasting, die niet meer bestaat, gebaseerd op het feit dat zwaardere voertuigen meer schade veroorzaken aan de wegen, en dus meer mee moesten betalen aan het onderhoud daarvan. Later zijn er categorieën bijgekomen gebaseerd op brandstofsoort, en verviel de wegenbelasting meer tot een algemene autobelasting, vandaar dus dat jaren geleden de naam is veranderd in houderschapbelasting. Het bezit van een auto kost nu geld, en nog steeds is dar gebaseerd op gewicht, wat op zich een betwistbare, maar geen erg oneerlijke methode is.

Re: Wegenbelasting

Geplaatst: 11 apr 2024 12:03
door Erthanax
De wegenbelasting gaat volgens mij al heel lang naar de algemene middelen en is dus niet bedoeld voor aanleg en onderhoud van het wegennet.
Er gaan al heel lang stemmen op om niet het bezit, maar het gebruik te belasten. Maar zodra de term rekeningrijden valt, trekt het halve Binnenhof wit weg.

Re: Wegenbelasting

Geplaatst: 11 apr 2024 12:36
door kuklos
Erthanax schreef:
11 apr 2024 12:03
Er gaan al heel lang stemmen op om niet het bezit, maar het gebruik te belasten. Maar zodra de term rekeningrijden valt, trekt het halve Binnenhof wit weg.
Terecht dat dan half Den Haag wit wegtrekt. Te veel activisme in dit soort voorstellen. Spitsrijden wordt dan nog zwaarder belast dan gewoon rijden, de hogere accijns op brandstof die voor een groot deel al rekeningrijden is wordt dan intact gelaten en alternatieven voor de auto zijn er nauwelijks.

Re: Wegenbelasting

Geplaatst: 11 apr 2024 13:13
door 16again
Erthanax schreef:
11 apr 2024 12:03
Er gaan al heel lang stemmen op om niet het bezit, maar het gebruik te belasten.
Dat is met conventionele brandstofautos al lang het geval. Overdenk eens hoeveel belasting er bij een tankbeurt wordt betaald