LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hondenbrokken

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Joers
Berichten: 79
Lid geworden op: 29 jan 2008 11:06

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door Joers »

Mijn honden krijgen brok, al jaren, gaan ze zeer goed onder.
Ik respecteer de keuze voor vers, maar mijn honden krijgen dus brok. En inderdaad, de reclame van Broeske beginnen ronduit iritant te worden.

Sundahli
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 aug 2006 11:58

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door Sundahli »

Hoi Hoi Allen,

Als men een pup koopt of het nou van een particulier is of van een fokker, geef eerst het voer wat er mee gegeven over, als je merkt dat het niet goed gaat !

Ik zelf voer zowel brok als vlees (puur natuur lijnen). Kijk op gevoel en kijk hoe je hond reageert ! En inderdaad moet er geen bha & bht inzitten.

Groetjes van Yvette
Kennel Tushen

jiping

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door jiping »

Broeske, dat is diegene die ziek is geworden van brokken.
omdat we ziek werden van al die merken en brokken
Wat de kwaliteit ook is ik zou niemand aanraden zelf hondenvoer te nuttigen.

jiping

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door jiping »

Mijn hond krijgt ook brokken en wat onderzoeken of gegevens ook zeggen voor mij is belangrijk dat mijn mechelse ***** nu 8 jaar is en echt nog nooit 1 dag is ziek geweest,
ik altijd complimenten van de dierenarts krijg over zijn toestand.
hij qua gewrichten zo soepel is als een pluche hond en geestelijk nog zo opgewekt is als een puppie en de hele dag speelt en nooit volwassen wordt.
En hij is ongelooflijk slim en heeft een grote woordenschat

raybosch
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2008 00:37

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door raybosch »

Beste mensen,

Aantal dingen wat ik gelezen heb daar ben ik erg van geschrokken, zeker als het gaat om de juiste voeding van de viervoeter.

Belangrijkste wat je moet weten van honden brokken is dat er drie soorten brokken zijn met met voedingswaarde:

Voer met een laag segment

voer met midden segment

Voer met hoog segment

De middelste en de laatste kun je de hond het beste geven, beter is nog de brokken met een hoog segment. Voer met hoog segment zijn brokken met een hoge voedings waarde. Deze voedingswaarde is van belang zodat de voeding goed word opgenomen in het lichaam.

Vaak in voeding van de goedkopere merken of merken van super markt bevatten lage segmenten. hier onder beschreven wat het inhoud:


Ingrediënten


Het gemiddelde schap in de supermarkt of dierenspeciaalzaak puilt uit van de verschillende merken hondenvoer. En alhoewel de hondenbrokjes van verschillende merken er vaak visueel hetzelfde uitzien, zijn er toch grote verschillen. Niet alle fabrikanten gebruiken goedkope en/of twijfelachtige grondstoffen.

Alhoewel de verkoopprijs van het product, niet altijd een garantie geeft voor kwaliteit. Kun je toch zeggen dat de prijs een goede indicator is voor de kwaliteit die je koopt. Het is onmogelijk voor een fabrikant om voor 30,- (vaak een huismerk) twintig kilo hondenbokken te produceren, en dan ook nog gebruik te maken van kwalitatief goede eiwitten en granen.



De eiwitten die gebruikt worden in hondenvoer komen van verschillende bronnen. Wanneer runderen, varkens, schapen en kippen geslacht worden, gaan de beste delen bij de zoogdieren voornamelijk het spiervlees (de biefstuk, de hamlap, de lamsbout) naar de slagerijen en supermarkten.

Wat er over blijft, botten, ingewanden, longen, en andere delen, kortom alles wat door mensen niet gegeten wordt, kan gebruikt worden als grondstof in de (huis)dierenvoedingsindustrie.

Die andere delen vindt je vaak terug op de verpakking van een zak hondenbrokken met de omschrijving : dierlijke bijproducten, nergens vindt je op de verpakking een precieze definitie, van wat dat nou is.

The Pet Food association in Amerika (branche organisatie) zegt hierover: “De groei van de honden en katten voedingsmarkt zorgt niet alleen voor een goed product voor de honden en kattenbezitters, maar schept ook een winstgevende markt voor producten uit de agrarische sector en voor bijproducten uit de vlees en pluimvee industrie en de voedselindustrie voor de mens.”



Vlees en kippenmeel, bijproductenmeel, en beendermeel zijn gebruikelijke ingrediënten in dierenvoeding. Dit meel wordt verkregen door het smelten van botten, karkassen, vetten enz.

Men krijgt een olie als eindproduct. Het proces scheid vet van water en vaste grondstoffen. Je kunt het vergelijken met een pan zelfgemaakte soep, waarbij door afkoeling er een laag vet ontstaat aan de oppervlakte van de soep.

Het proces dood bacteriën, maar doet ook afbreuk aan de natuurlijke voedingswaarde van de gebruikte grondstoffen.

Daarnaast blijft bij grondstoffen die al een groot aantal bacteriën gevormd hebben (verrotting) het probleem, dat door verhitting wel de bacterie gedood wordt maar niet de reeds gevormde gifstoffen. Je kunt er vanuit gaan dat afval van de levensmiddelen detailhandel, (over code vlees, groente, brood kaas enz.) al vaak verzadigd is van de bacteriën voordat het verwerkt wordt.



Vlees en Pluimvee vetten


Wellicht is je de aparte geur weleens opgevallen als je een zak hondenvoer openmaakt. De herkomst van dit geurtje zijn meestal dierlijke vetten die bederf en ranzigheid van de hondenbrokken moeten voorkomen.



Veel van dit vet komt zeker de laatste tien jaar uit de restaurant en fast food industrie. De afgewerkte olie uit de frituur, wordt meestal in tonnen opgeslagen door het restaurant, en eens in de zoveel tijd opgehaald door de vetsmelterij. Deze verwerkt (verhitting) deze olie, al dan niet vermengd met andere oliesoorten en verstevigd met anti oxidanten tegen bederf. En verkoopt ze aan onder andere de dierenvoedings industrie.

Deze vetten worden direct op de gedroogde hondenbrokken gespoten, zij geven de smaak aan de anders smaakloze brok. Het vet zorgt er ook voor dat andere toegevoegde aroma’s op de brok blijven liggen. Omdat de meeste honden gek zijn op deze vet geurtjes, eten ze toch allemaal lekker de brokjes op waar ze (mits geen vet) anders hun neus voor op zouden halen.



Plantaardige eiwitten


De hoeveelheid van graanproducten in hondenvoer is de laatste tien jaar enorm gestegen. Van oorsprong beschouwt als opvulmiddel door de fabrikanten, vervangen graanproducten nu een aanzienlijk deel van het vlees wat in de eerste commerciële voeders werd gebruikt. De aanwezigheid van voedingsstoffen in deze producten is afhankelijk van de verteerbaarheid van de granen. De hoeveelheid en type van koolhydraten in hondenvoer bepalen de hoeveelheid voedingswaarde dat het dier uiteindelijk krijgt. Honden kunnen sommige soorten koolhydraten bijna geheel opnemen, witte rijst bijvoorbeeld. Tot 20% van de voedingswaarde van andere granen kan aan de vertering van de hond ontsnappen. De voedingswaarde van bonen en haver is bijvoorbeeld laag.



Twee van de top drie ingrediënten in vooral droog hondenvoer, zijn altijd graanproducten in een bepaalde vorm. De reden is vrij simpel, graan is goedkoper als vlees.

Soms gaat het ook behoorlijk mis in 1995 en 1999 zijn er twee incidenten geweest in Amerika, waarbij het graan gebruikt in de hondenbrokken besmet was met een schimmel die er voor zorgde dat de honden moesten overgeven en hun eetlust verloren.

Bij het tweede incident was er ook sprake van een schimmelachtige gifstof in het voer, hierbij overleden 25 honden aan de gevolgen.

Als voornaamste reden was het gebruik van slechte kwaliteit granen en vooral het gebrek aan controle op dit soort besmettingen.



Soja is ook een veel gebruikt ingrediënt, wat vaak gebruikt wordt als eiwitten en energiebron in het voer. Fabrikanten gebruiken het ook als massa, een hond die soja rijk voedsel krijgt is eerder verzadigt. Vegetarisch hondenvoedsel gebruikt de soja vaak als eiwittenbron.



Toevoegingen en Conserveringsmiddelen.



Het toevoegen van chemisch samengestelde producten, wordt gebruikt om o.a. de smaak en houdbaarheid te garanderen. Toevoegingen die bijdragen in het tegengaan van de scheiding tussen vet en water in het voer. Anti oxidanten die voorkomen dat het vet ranzig wordt. En kleur, geur en smaakstoffen om het voer er aantrekkelijk uit te laten zien voor de baasjes en smakelijk te laten zijn voor de hond.



Het toevoegen van chemische producten is al heel oud. Het werd vroeger al gebruikt in de vorm van kruiden, natuurlijke conserveringsmiddelen. De laatste 40 jaar is het aantal van toevoegingen echter zeer toegenomen.

Alle commerciële voeders bevatten conserveringsmiddelen, de fabrikant wil zich verzekeren van een lange houdbaarheid. Het is vrij normaal als een hondenbrok 18 maanden voordat de houdbaarheidsdatum verloopt, geproduceerd is. Er zijn synthetische en natuurlijke conserveringsmiddelen. De meningen over, en onderzoeken naar de synthetische middelen lopen nogal uiteen. De ene wetenschapper zegt dat er, gezien de toegestane hoeveelheden niets te vrezen is. Anderen achten deze conserveringsmiddelen mede verantwoordelijk als verhoogde risicofactor voor tal van ziektes, zoals huid ziektes en onvruchtbaarheid.

De natuurlijke conserveringsmiddelen bestaan uit vitamine C en vitamine D preparaten, oliën van verschillende kruiden, sommige natuurlijke conserveringsmiddelen bevatten zelf ook weer chemische conserveringsmiddelen om ze te zelf te conserveren. Bijvoorbeeld vismeel en sommige vitaminen preparaten. Je weet dus eigenlijk maar zelden wat er nou precies in de hondenbrokken zit die je hond eet. En de meeste fabrikanten houden de specificatie op de zak erg globaal zoals: Met in de EG toegestane kleurstoffen, antioxidanten en conserveermiddelen. Een kritische vraag op dit punt richting fabrikant is dus geen overbodige luxe.



Het productie proces


Hondenbrokken worden gemaakt met een “expander” machine, eerst worden rauwe producten gemengd in een “blender” de verhoudingen in overeenstemming met een recept gemaakt door een dieren voedingsdeskundige. Het mengsel komt onder stoom of er wordt heet water toegevoegd, o.i.v. stoom, druk, hoge hitte word het mengsel naar een mal gebracht, die de uiteindelijke vorm van de brokken bepaald. En worden ze opgeblazen als popcorn, het voedsel moet drogen en daarna wordt het overspoten met vet, en andere toevoegingen om het smakelijker te maken. Alhoewel door de grote hitte tijdens de bereiding bacteriën dood gaan, kan tijdens het daaropvolgend drogingproces, het “coating”proces met vet, en bij het inpakken weer bacteriën gevormd worden als dit niet hygiënisch gebeurd.



Ingrediënten voor droogvoer, diners, natvoer (blik) zijn overwegend hetzelfde. Wel zijn de percentages anders (o.a. eiwit, vet) het grootste verschil tussen droog en nat is natuurlijk het vochtgehalte. Als er in blikvoer “stukken vlees” zitten, zijn dit ook gewoon grof gevormde stukken uit dezelfde basisingrediënten.

Wat er dan uiteindelijk op de zak hondenbrokken komt te staan kan eruit zien als volgt: Ik neem een voer met een samenstelling van 5 verschillend gekleurde en gevormde brokjes die elk een specifiek kenmerk hebben. Het bevat rund, rijst, granen, groenten en wortelen brokjes.

Als we de samenstelling bekijken lezen we: Granen (min. 20% granen in de brokken met graan, min. 4% rijst in de brokken met rijst), plantaardige bijproducten (min. 4% rund in de brokken met rund), oliën en vetten, groenten (min 0.5% cichorei, min 4% groenten in de brokken met groenten, min. 4% wortelen in de brokken met wortel), mineralen.

Je ziet hoe minimaal de percentages zijn van de grondstof waarnaar het brokje is genoemd. En de in dit geval rode brok die “rund” suggereert, heeft slechts 4% rund in zich, wat is die andere 96%?



Graanproducten vormen vaak het hoofdbestanddeel in hondenvoeding, de meeste mensen maken een keus voor een merk en voeren dat gedurende een lange tijd aan de hond. In feite eet zo’n een voeding rijk aan koolhydraten met weinig afwisseling. De voeders staan in schril contrast met het oorspronkelijke voer dat de voorouders aten. Dat was zeer eiwitrijk en gevarieerd, problemen die geassocieerd worden met de voeding van de hond zien we dagelijks bij de dierenarts. Chronische ziekten zoals veelvuldig overgeven, diaree, ontstekingen aan ingewanden komen vaak voor.

Allergie voor een voer, zie je ook geregeld. En er zijn tal van speciale dieetvoeren ontwikkeld bij de dierenarts te koop voor honden die het gangbare voer niet (meer) verdragen. Het aantal bacteriën in een droog voer is vaak te hoog, vooral als mensen het voer laten weken in een vloeistof, en het een tijdje bij kamertemperatuur staat te “broeien”. Je leest dat advies nog weleens bij puppybrokken.

Klachten van de urinewegen kunnen vaak rechtstreeks gekoppeld worden aan het voer. De historie heeft bewezen dat commerciële voeders ziekten kunnen veroorzaken. De verkeerde samenstelling van puppyvoer voor met name de grote en snelgroeiende rassen. Heeft in het verleden bijgedragen in de ontwikkeling van gewrichtsziekten als heup en elleboogdysplasie. Nu zijn er gelukkig speciale voeders voor deze groep honden.



Conclusies


Bottom line is dat met name goedkope hondenvoeders, die hoofdzakelijk bestaan uit granen van mindere kwaliteit. En waarbij het vleesbestanddeel , van twijfelachtige kwaliteit “kapotgekookt” is, in de grote machines. Niet echt een goede voedingswaarde hebben en veilig zijn m.b.t. bacteriën en ziekteverwekkers, voor onze honden.

Dit verhaal hierboven is een algemeen verhaal over hondenvoeding, er zijn echter zoals in elke bedrijfstak een aantal slechte en goede fabrikanten. Dus dat betekend dat er zeer zeker grote kwaliteit verschillen zijn in het voedsel wat je kan kopen. Een kritische houding van de consument is zeker gewenst, omdat de mens bepaald wat het dier te eten krijgt. Dus kijk naast de reclame slogans zoals eerder genoemd, vooral wat dieper naar het voer dat je koopt.

Een goed criterium is om in ieder geval te kiezen voor een aanbieder die geen kleur, geur en smaakstoffen gebruikt en ook de anti oxidanten links laat liggen.

Durf ook kritische vragen te stellen richting fabrikant over de verwerkte grondstoffen en de herkomst ervan. Alsmede over de voorzorgsmaatregelen die de fabrikant neemt om bacteriologische besmettingen te voorkomen.

Een goede fabrikant staat open voor dit soort vragen, en is zich bewust van de mondigheid van de consument. Een goed voorbeeld hiervan is Prins dierenvoeding, waarbij een telefoonnummer gegeven wordt op de site waar mensen rechtstreeks vragen kunnen stellen aan de fabrikant. Waarschijnlijk zijn er meerdere die dit doen, maar van dit bedrijf weet ik toevallig dat ze deze service bieden.

Ook komen er alternatieven op de markt, binnen de droogvoermarkt is er op het moment ook Ecologische/Biologische voeding te verkrijgen. Waarbij de fabrikant zich beroept op de verantwoorde en zuivere herkomst van zijn grondstoffen.

Voor mensen die liever helemaal van het droogvoer af willen zijn er fabrikanten die verse natuurvoeding produceren. En daarnaast op een duidelijke en heldere manier de voordelen uitleggen van dit voer.

Tot slot is er een steeds grotere groep mensen, die met de voeding van hun hond teruggaan naar de grondbeginselen. Ik heb het over Bones And Raw Foods (BARF), dit is een manier waarbij de hond nog enkel en alleen verse (rauwe) grondstoffen krijgt. De gebruikers propageren het natuurlijke van deze methode. En er komen steeds meer tevreden gebruikers en wetenschappers die publiceren over deze methode.

Duurdere merken zijn inderdaad beter ook zeker die van hills, lijkt duurder in je portomonee maar de hond heeft monder voeding nodig. Dit komt omdat er in elk portie de juiste dosis voeding zit wat hij nodig heeft. Maar ook zit er in duurder voer vezels en zemelen die weer goed zijn voor de ingewanden van een hond.


O'ja mensen die beweren dat een hond beter af is wat de pot schaft moeten nog maar eens een keer langs de dieren arts gaan met hun hond.

Voeding voor de mens is zeker niet geschikt voor de hond, lichaam van de mens is niet te vergelijken met die van een hond. Dus betse mensen geef a.u.b je hond geen warme hap dit is echt zo slecht ga dan over na Bones And Raw Foods. Maar voor je overstap bespreek het dan met je dierenarts. Mensen met een pup stap nooit zomer over op ander voer bouw dit gelijdelijk af en vermeng de nieuwe voer erbij. Darmen van een pup zijn net zo gevoelig als die van een baby. Laten we eerlijk wezen een baby geef je ook niet gelijk na de geboorte een potje met bruine bonen.

Vriendelijke groet,

een dierenvriend

petty1950
Berichten: 312
Lid geworden op: 19 jun 2006 01:01

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door petty1950 »



Gast

Geplaatst op 19 Feb 2008 15:48 door jiping


--------------------------------------------------------------------------------

Mijn hond krijgt ook brokken en wat onderzoeken of gegevens ook zeggen voor mij is belangrijk dat mijn mechelse ***** nu 8 jaar is en echt nog nooit 1 dag is ziek geweest,
ik altijd complimenten van de dierenarts krijg over zijn toestand.
hij qua gewrichten zo soepel is als een pluche hond en geestelijk nog zo opgewekt is als een puppie en de hele dag speelt en nooit volwassen wordt.
En hij is ongelooflijk slim en heeft een grote woordenschat
Hij heeft in elk geval ,n baas met humor :lol:

Maar toch denk ik hier anders over.
Ik neem meteen van je aan dat wat je zegt allemaal klopt maar denk daarnaast dat jouw mechel ook een van nature sterk en gezonde hond is. Want ook ik heb zulke honden gehad die prima oud werden met brokken.
Maar ik had ook een hond met een darm en huidaandoening (gaat vaak samen) die haar hele leven gesukkelt heeft en slechts 6 jaar geworden is.
Zo,n hond heb ik nu ook maar die heeft vanaf dag 1 dat hij hier kwam (herplaatser) vers vlees voeding gehad en knapte zienderogen op.
Het beest zat stuctureel op de prednison, zou dat de rest van z,n leven moeten slikken volgens de da ( en dus niet oud worden) maar kan nu toe met alleen een korte kuur tijdens de zomermaanden ivm ,n bijkomende vlooienalergie.


Quote:
''Geplaatst op 9 maart door Raybosch:
Dus beste mensen geef a.u.b je hond geen warme hap dit is echt zo slecht ga dan over na Bones And Raw Foods. Maar voor je overstap bespreek het dan met je dierenarts.''
Quote

Bij dat laatste zet ik de kanttekening dat de meeste dierenartsen niet al teveel kennis hebben van natuurlijke voeding voor honden omdat daar in hun opleiding weinig aandacht voor is en de info die ze krijgen door brokkenfabrikanten gesponsort worden. Ik weet dit door info uit eerste hand, mijn eigen da die pro-vers is en als een van de weinige da,s ook KVV verkoopt (Kompleet Vers Voer)
Voor de geintresseerden , kijk eens op het BARFFORUM, ook met info over puppenvoeding.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php
Quote:

overname
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 jul 2007 13:08

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door overname »

Het is wel erg jammer dat bezitters van dit soort huisdieren, anderen zoveel overlast bezorgen :evil:

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Weet je wat zo jammer is . Als mensen hun hond brokken geven en het dier doet het er goed op dan heb je geluk dat je zo'n sterke hond hebt. De figuren van het Barfforum willen en moeten altijd gelijk hebben. Jammer

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door brenda229 »

vooral op letten dat brokken geen bha en bht bevat.

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door Rasje34 »

reintje vitesse
Geplaatst op: 27 Mrt 2008 15:23 Onderwerp: Brokken



Weet je wat zo jammer is . Als mensen hun hond brokken geven en het dier doet het er goed op dan heb je geluk dat je zo'n sterke hond hebt. De figuren van het Barfforum willen en moeten altijd gelijk hebben. Jammer
He Reintje, zit jij hier na zoveel jaar nog steeds te discussieren over brokken en vers vlees :wink: Ben zelf trouwens alweer 2 jaar 'om': we hebben inmiddels 2 Franse Bulldoggen en ze krijgen allebei Carnibest en ander rauw vlees :lol:

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Rasje dat is puur toeval dat ik jou hier tref want ik heb ca. 1,5 jaar niet meer op dit forum gezeten. Dus gezellig je weer te ontmoeten. is inmiddels zeker rasje 36 :wink:

petty1950
Berichten: 312
Lid geworden op: 19 jun 2006 01:01

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door petty1950 »

Die ''barf-lieden'' WILLEN geen gelijk hebben.... ze HEBBEN gelijk :lol: :lol: :lol:
:wink:

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door Rasje34 »

reintje vitesse
Geplaatst op: 28 Mrt 2008 11:36 Onderwerp: Hondebrokken



Rasje dat is puur toeval dat ik jou hier tref want ik heb ca. 1,5 jaar niet meer op dit forum gezeten. Dus gezellig je weer te ontmoeten. is inmiddels zeker rasje 36
Ja, alweer 36 :lol: .....nog even en het is alweer 37 :( Ik ben hier ook allang niet meer geweest, hoor :wink:

clazina
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2008 15:39

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door clazina »

Onze hond Kyro, is een zwerfhond uit Griekenland, van st. Aai, en ook ik kreeg Royal Canin mee, nou mooi dat hij het niet at, heb verschillende merken geprobeert, en uiteindelijk bij Benefull uitgekomen, en daar doet hij het prima op, en nu meng ik het met Caracot, vind hij ook lekker, maar duur wil niet altijd zeggen dat ze het lusten, je moet zelf kijken wat en waar hij het beste op doet, en wat hij het lekkerste vind, heb goede geluiden gehoort van Caracot, kon het ook niet, maar probeer het nu ook, en is ook niet zo prijzig als Royal Canin.

Maar ook over puppy voe,r zijn de meningen verdeeld, de één zegt dit de ander dat, je moet het gewoon proberen, maar a.u.b. niet alle proefzakjes gaan proberen, eenmaal wat gevonden houden.

Sterkte ermee :D

Beartjes
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 sep 2007 10:31

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door Beartjes »

Hier krijgt onze hond biofood brokken, lam/rijst, en hij doet het zeer goed op dit voer!

Zyon
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jun 2008 08:03

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door Zyon »

Aan alle hondeneigenaars zou ik het volgende willen zeggen.

Geef dat voer aan je hond, wat een wilde canis soort zou herkennen als voedsel.
Deze voeding eten zij immers al duizende jaren, met succes trouwens.

sinar
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jun 2008 16:21

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door sinar »

wat het beste is voor je pup?
laat die gratis proef dingen toch liggen
ik denk dat je het zelf wel zal merken wat voor je pup het beste is
aub geen rotzooi geven . hij moet nog heel veel groeijen dus geeft hem wel het beste .lijk mij niets mis mee ...toch...?

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door TdeHond »

Brokken zijn prima, mits het niet de goedkoopste brokken uit de supermarkt zijn.
Vleesmaaltijden compleet zijn ook prima als u daar de vriezer en het geld voor heeft.
Zelf koken kan ook, aangevuld met gistocal, zie bijsluiter in pot. + uitrekenen dat de hond voldoende eiwithoudende voeding krijgt ( vlees of vis)

Een puppy mag voer voor volwassen honden hebben. Het is zelfs aan te bevelen bij pups van grote rassen.

Ieder heeft zo zijn voorkeur. Als uw hond goede vaste ontlasting heeft, een glanzende vacht en het eten lust bent u aardig op de goede weg.

marjet1966
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 feb 2008 12:21

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door marjet1966 »

http://www.test.de/themen/haus-garten/t ... 9/1413167/

Kijk hier maar eens voor TUV test-resultaten van verschillende brokken.

Het blijkt dus dat het Aldi voer (uit de Duitse Aldi markten) helemaal niet zo verkeerd is. Zelf woon ik dicht bij de grens en voer dit dus ook.

Ze vinden het erg lekker, het is voordelig en het zijn kleine zakken.

Ondanks alle adviezen het niet te doen, voer ik mijn honden verschillende merken brok en kuipjes vleesmaaltijd daardoor gemengt.

Al met al hebben ze 12 variaties in hun voeding. Dat is prettig, verandering van smaak doet eten, en ze hebben dus nooit dunne ontlasting.

Ook denk ik dat elke fabrikant zijn tekortkomingen heeft, hoe duur het voer ook is. Dat ondervang je door van verschillende fabrikanten te voeren.

Beagle Ringo
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jun 2008 21:48

Re: hondenbrokken

Ongelezen bericht door Beagle Ringo »

ik vind dat iedereen zelf moet weten wat diegene zijn hond voert, of het nu brokken, duck, carnibest of echt Barf is maakt niet uit, als je hond het er maar goed op doet.

Mijn beagle krijgt brokken en op meerdere forums lees je weer de voors en tegens en vooral de Barf mensen kunnen erg fanatiek zijn, maar nu vraag ik me af is Barf nu ook wel zo gezond, en dan bedoel ik niet dar rauw vlees en botten slecht is, maar in de huidige vleeverwerking en fokkerije speciaal voor slachtdieren wordt toch ook wel wat gerommeld qua injecties van het een of ander hormoon en wat voor een rommel nog meer, neem aan dat dat net zoals voor de mens ook niet goed is voor de hond, net zomin als dat brokken verkeerd schijnen te zijn.

en ja de hond stamt af van de wolf, maar ik geloof niet dat wolven in het wild elkaar injecteren met het een of ander.

Mijn Hond krijgt dus alle slechte dingen

brokken Eukanuba
varkens oren (ziekte van huplepup kunnen ze er van krijgen)
en ja hij krijgt ook elke avond een hapje van de warme maaltijd.

verder is mijn hond dol op fruit en krijgt dan ook regelmatig, Mango, meloen, appel, peer, kersen (heb ik de pit al voor hem uitgehaald) Meloen vind ie echt heerlijk, daar in tegen vind ie banaan heel vies zelfs met slagroom er op.

verder is ie dol op paprika, komkommer en het is net een chinees Tauge vind ie ook heerlijk misschien nog wel lekkerdere dan meloen.

en niet te vergete spaghettie eet ie bijna zijn pootjes bij op.

Mijn hond ziet er goed uit, niet te dik en ook niet broodmager, mooie poep twee keer op een dag, want van veel beweging gaat de poep los zitten (lol), schuift goed door bedoel ik daarmee. hij glanst houd van slapen maar is ook volop aktief.heeft een goede conditie, houd van een paar uur (lees 5 uur) jagen in het bos, gaat graag mee fietsen en kan dit ook goed volhouden.

ik zou zeggen kijk hoe je hond reageert op eten en maak daaruit een goede beslissing, doe daar waar jij en je hond je fijn bijvoelen.

en willen ze een keer een dag niet eten, dat is helemaal niet erg, maar ga er geen yoghurt over een gooien want dan krijg je een verwende hond van, als wij een dag geen honger hebben gaan we ook niet dood zo is dat ook met een hond

Groetjes Marieke en een vrolijke gezonde Ringo

Gesloten