LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wanbetaler Lening (ex)familielid

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Wanbetaler Lening (ex)familielid

Ongelezen bericht door mr T. »

Kan ik op de een of andere manier de terugbetaling afdwingen of kan ik met een bepaalde instantie contact opnemen? Ik heb in ieder geval geleerd nooit meer bedragen als dit uit te lenen en ik zal dit ook iedereen afraden.
Ja dat kan, na een gerechtelijke procedure kun je het via een deurwaarder gaan halen. Ook is het leggen van beslag in dat geval eenvoudiger. Verder is van belang dat je na de scheiding het volledige bedrag bij beide ex-echtelieden kunt opeisen. Dat de leenovereenkomst op een zelf gemaakt document is opgesteld is niet echt van belang. Let in dit geval wel op de verjaringstermijn voor het mogen invorderen.
mediation via de rechtbank is geloof ik gratis...(maar dat weet ik niet zeker, dus navragen!)
Mediation is in dergelijke gevallen volstrekt zinloos. Dit omdat er geen conflict is dat moet worden opgelost. Er zal gewoon betaald moeten worden. Mediation via rechtbank is overigens maar heel beperkt mogelijk (er loop alleen een proef in Utrecht). Gratis is het allerminst. Alleen de eerste 2,5 uur is gratis. Daarna wordt het honorarium van de mediator in rekening gebracht. Het gevolg zal zijn dat er maar weinig meer over zal blijven. Mediation is niet veel meer dan een modeverschijnsel.

Moniek1608
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2006 20:49

Re: Wanbetaler Lening (ex)familielid

Ongelezen bericht door Moniek1608 »

Hoi allemaal,
Bedankt voor jullie reacties.
Deze twee personen zie ik al lang niet meer als familie, helaas hebben jullie wel gelijk dat je van een kale kip niet kunt plukken, en laat dit nu het geval zijn... :( Ik heb nu een laatste brief getikt met een laatste kans voor hun om te betalen, hierna neem ik verdere stappen via een incassobureau of idd via de kantonrechter. Het is een groot bedrag en ik wil het gewoon terug, vooral omdat het geld naast economische ook emotionele waarde heeft, het is namelijk geld waar mijn overleden vader lang voor heeft moeten werken.

ik laat het er in ieder geval niet bij rusten, betalen zullen ze! :twisted:

Groetjes Moniek

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Wanbetaler Lening (ex)familielid

Ongelezen bericht door S. »

Rest mij nog enkel om jullie sterkte te wensen.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Wanbetaler Lening (ex)familielid

Ongelezen bericht door roro25 »

Ik begrijp het probleem vanwege de emotionele kant. Maar soms kan de emotionele kant er ook juist voor zorgen dat je iets terug wil hebben. En dit is geen klein bedragje.
Misschien lukt het om middels een brief tot overeenstemming te komen.
Anders de vervelende weg via eerst de kantonrechter en dan middels een gerechtelijke titel een deurwaarder inschakelen.

heel veel succes teogewenst.

JohnathanDoe

Re: Wanbetaler Lening (ex)familielid

Ongelezen bericht door JohnathanDoe »

ER bestaat een 'incasso bureau die meer voor elkaar krijgt dan anderen vaak met direct resultaat. 'binnen zonder kloppen'.'
Mijn geloof via de gerechtelijke macht is al lang verdwenen.Soms moet je dingen met 'harde hand' aanpakken.via officiele manieren kan jaren duren.Schiet toch ook niet op he!

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Wanbetaler Lening (ex)familielid

Ongelezen bericht door mr T. »

ER bestaat een 'incasso bureau die meer voor elkaar krijgt dan anderen vaak met direct resultaat. 'binnen zonder kloppen'.'
Vooral doen (maar niet heus). Loop je het risico te worden betrokken als opdrachtgever/medeplichtige bij inbraak, mishandeling, mogelijk een poging tot doodslag. Wellicht wordt je zelf aangemerkt als medepleger of doen pleger. Verder ben je de aanstichter van tenminste een huisvredebreuk. De suggestie dat dergelijke procedures jaren duren is verder niet juist.

JohnathanDoe

Re: Wanbetaler Lening (ex)familielid

Ongelezen bericht door JohnathanDoe »

Alleen ben ik het er niet mee eens dat het 'niet jaren kan duren'. Wijzelf hebben ook ooit in zo'n soortegelijke situatie gezeten.Heeft 3 jaar geduurd voordat we iets geld kregen en dan nog niet het totale bedrag verreweg niet.
Ook al zou de kantonrechter een uitspraak doen in voordeel van de aanklager (hier gaat ook hele tijd vooraf),dan nog moet je je geld zien te krijgen.Van een kale kip kun je niet plukken nogmaals.Als de tegenpartij gewoon weg niet wilt betalen kan het langer en langer gaan duren.Moeten er weer via de officiele weg procedures opgezet worden,meer kosten.Is dit wat je wilt?
Hopelijk heb je meer succes dan ons. Wij geloven niet meer in het rechtssysteem!Les:nooit geld uitlenen aan iemand.Doe ik ook niet meer.Spaart je een hele hoop onrust en kosten.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Wanbetaler Lening (ex)familielid

Ongelezen bericht door roro25 »

maar als iemand geen geld heeft dan kan dat ' incassobureau' van jou ook heel weinig uithalen

JohnathanDoe

Re: Wanbetaler Lening (ex)familielid

Ongelezen bericht door JohnathanDoe »

Tis geen incassobureau van mijn heb er van gehoord meer niet.En ja van een kale kip kun je niet plukken!Zeg Moniek,kan/kunnen die personen in questie geen lening afsluiten zodat jij je geld tenminste terug hebt?Weet niet in hoe verre ze geregistreerd staan bij BKR?Ze hebben gewoon gebruik van je 'goedheid' gemaakt en nu ben je genaaid.
Succes

Gesloten