LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Looptijd en intrekking contract (NVM)

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
wenzel
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2006 20:59

Looptijd en intrekking contract (NVM)

Ongelezen bericht door wenzel »

Ons huis staat al anderhalve jaar te koop bij een gerenommeerde NVM makelaar. Helaas tot nu toe zonder resultaat.

We hebben ons voorgenomen dat als ons huis over een half jaar nog niet is verkocht, dat we hier blijven wonen. Op dat moment zal ons huis twee jaar in de verkoop staan.

In het contract met de makelaar staat geen einddatum. Loopt zo’n contract dan eindeloos door?

Mijn tweede vraag is, hoe kom ik van het contract af. Er is geen sprake van ‘wanprestatie’, de makelaar doet haar best. In het contract staat dat we bij intrekking van de opdracht de gemaakte kosten moeten vergoeden. Wat zij dit voor kosten? De advertentiekosten vergoeden dat lijkt me reëel, maar welke andere kosten mag NVM makelaar in rekening brengen?

Mahonie
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2006 03:16

Re: Looptijd en intrekking contract (NVM)

Ongelezen bericht door Mahonie »

Hoi Wenzel,

Wat ik je kan vertellen is het volgende:
Een tijdje geleden had ik mijn huis te koop gezet, maar door allerlei redenen (niet liggend aan de makelaar) heb ik de koop ingetrokken. Het huis was toen een halfjaar te koop. Wat ik kwijt was, was een deel van de makelaars courtage en alle advertentieskosten. Ik vond het heel jammer, maar kon er zelf niets aan doen. Al met al was ik bijna
€ 2000 kwijt.

Ik hoop toch dat er een koper zich meldt bij jullie, heel veel sterkte er mee!

Met vriendelijk groet,

Mahonie
:)

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Looptijd en intrekking contract (NVM)

Ongelezen bericht door Xpert »

Vroeger stond in de standaard voorwaarden van de NVM dat de intrekkingskosten 10% bedragen van de courtage bij de laatst vastgesteld vraagprijs

Stel:
Laatst vastgestelde vraagprijs € 200.000,--.
Kosten makelaar 2% (voor het gemak even incl. BTW)

Kosten zijn dan:
Normale courtage bij verkoop: 2% van € 200.000,-- is € 4.000,--.
10% hiervan is dan € 400,-- + de gemaakte (advertentie) kosten.

Dit zijn de standaard voorwaarden bij de NVM. Of jouw makelaar hiervan heeft afgeweken kan je lezen in de opdrachtbevestiging die jij ondertekend hebt.

wenzel
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2006 20:59

Re: Looptijd en intrekking contract (NVM)

Ongelezen bericht door wenzel »

Mahonie en Xpert bedankt voor jullie reactie. Bij mij in het contract staat niets over eventuele extra (10%) kosten van de makelaarscourtage. Er staat alleen "de gemaakte kosten".

Xpert, mag behalve de gemaakte (advertentie) kosten de makelaar nog andere kosten in rekening brengen zoals het maken van brochures, bezichtigingen en dergelijke?

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Looptijd en intrekking contract (NVM)

Ongelezen bericht door Xpert »

Uiteraard, vallen dan onder het hoofdstuk "de gemaakte kosten".

Wel kan je vragen om een gespecificeerde rekening zodat je
na kan gaan wat de kosten zijn. Zonodig vraag je kopieën van facturen op.

wenzel
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2006 20:59

Re: Looptijd en intrekking contract (NVM)

Ongelezen bericht door wenzel »

Ik heb de vraag ook voorgelegd aan de consumentenvoorlichting NVM. Dit is hun reactie:

De makelaar heeft recht op vergoeding van bij derden in het kader van de opdracht gemaakte kosten. Dat kan gaan om bijvoorbeeld kosten voor kadastraal onderzoek, kosten voor fotopresentatie, kosten voor juridisch onderzoek. Het is uiteraard afhankelijk van de specifieke situatie welke kosten er bij derden moeten worden gemaakt.

Dus Xpert, je had dus gelijk.

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Looptijd en intrekking contract (NVM)

Ongelezen bericht door Xpert »

Dank je.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Looptijd en intrekking contract (NVM)

Ongelezen bericht door NAK »

wenzel

Xpert heeft je voorgerekend hoe de makelaar aan een kostenberekening komt.

Houdt alleen het volgende goed in de gaten.
Een kennis van mij was zeer ontevreden over zijn makelaar.
Na ruim 1 jaar verbrak hij het contract, vroeg de rekening op en betaalde hetgeen de makelaar hem voor de "geleverde prestaties" vroeg.

Na 2 maanden rust schakelde hij een andere makelaar in.
Deze wist het huis binnen 1 maand te verkopen.
Natuurlijk bijzonder fijn.
Echter toen de verkoop een feit was kwam de eerste makelaar met een rekening, omdat hij van mening was dat de verkoop niet alleen te danken was aan de nieuwe makelaar maar ook aan zijn advertenties.
Je snapt natuurlijk wel dat deze rekening niet betaald is.

Dus wees op je hoede.

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Looptijd en intrekking contract (NVM)

Ongelezen bericht door Xpert »

Eerste makelaar kan alleen een beroep doen op een courtagenota wanneer hij/zij kan aantonen dat de transactie tot stand is gekomen door zijn/haar bemiddeling.

Voor een makelaar bijna niet aan te tonen.

Artikel 6 lid 1.b. van de consumenten voorwaarden van de NVM van februari 2006 is daar heel duidelijk in:

Einde van de opdracht = intrekking opdracht door consument.

Waneer je een opdracht na deze datum(febr. 2006) hebt ondertekend dan kun alleen de gemaakte kosten (m.i. in redelijkheid) in rekening worden gebracht

Gesloten