LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zonnepanelen Karwei

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.

Nederland moet zonne-energie maximaal bevorderen

Dat is wel het minste wat er moet gebeuren!
13
43%
Maar natuurlijk. Logisch, toch?
8
27%
Yep
2
7%
Ach, maakt het uit?
3
10%
No way!
2
7%
Ben je helemaal getikt? Miljeuverwoestende apparaten zijn het!
1
3%
Als het aan EZ ligt, gaan al die dingen op de brandstapel
1
3%

Totaal aantal stemmen: 30

polderboy

Zonnepanelen Karwei

Ongelezen bericht door polderboy » 23 okt 2006 21:27

Tja, die uitzending kwam een beetje als mosterd na de maaltijd. Er is al veel over geschreven over die zomerse zonnepaneel aanbieding van Karwei, en ze hebben hun "verlies" inmiddels genomen toen ze hoorden dat Radar er ook nog eens aandacht aan ging besteden. Redelijk nette reactie, van PFIXX (de leverancier) echter niks vernomen en die wilde niet reageren naar Radar. Jammer, want zonnepanelen zijn zeer fraaie apparaten die de elektrarekening flink omlaag kunnen brengen, mits men eerst maximaal bespaart op verspilling, en dat is heel wat in het gemiddelde NL huishouden. :(

Een comfortabel leven met zonnepanelen is uitstekend mogelijk, we wekken op jaarbasis slechts met 10 zonnepanelen (al wat oudere Shell Solar types) 70 procent van ons elektraverbruik op sinds 2000. Totaal verbruik incl. eigen zonnestroom 1.200 kWh/jaar (drie maal zo weinig verbruik dan een gemiddeld NL huishouden). Onze energiekosten zijn jaarlijks rond de 450-550 euro, dat is wel wat anders als de anderhalf duizend tot 2.500 die je regelmatig hoort van steen en been klagende medelanders... :shock:

Ik hoop dat Karwei met betere en eerlijker info doorgaat met de zonnepanelen, en daarvoor een betrouwbare partner gaat selecteren. Ik ken er wel een paar... :wink:

Zeer veel info (incl. grafieken, foto's, artikel) op mijn website:

http://www.polderpv.nl/nieuws_PVactueel ... arwei_slot
http://www.polderpv.nl/nieuws_PVactueel ... tie_Karwei

met diverse eerdere berichten gelinkt.

Halul

Re: Zonnepanelen Karwei

Ongelezen bericht door Halul » 23 okt 2006 22:10

Als ecofanatici wilden we nog iets van "het" Mieljeu proberen te redden door het plaatsen van 10 m2 PV-panelen. Vooraf zocht ik naar (moeilijk verkrijgbare) betrouwbare informatie over rendementen. Niet het financiële of het economische maar het ecologische rendement is primair belangrijk wanneer je zo'n hoop geld over de balk (je dakgoten) wilt gooien.

Na eindeloos gezoek en na veel opgestelde materiaal- en energiebalansen kwam het resultaat: de theoretische terugverdientijd van een m2 PV-paneel aan verbruikte fabrikagegrondstoffen en aan luchtvervuiling (NOx, CO2, CO etc.) schijn je na 8 jaar te hebben terug verdiend.

Dat is die 8 jaar die volgens Karwei jouw 2500 euro in evenwicht zou moeten hebben gebracht met de bespaarde Kilo-Uur-Watjes van heer Boersma. En dat klopt van geen kant wanneer je de gemiddelde opbrengst per jaar aan KWh's deelt door diezelfde KWh's van de NUON maal 0.20 euro.....

Overigens is de enige goede investering van deze dure PV-panelen in het plaatsen in Zuid Frankrijk of in de Spanje waarna de elektrische prik via kabels naar Nederland wordt geïmporteerd.

Dezelfde kabels waarmee we nou miljoenen KERN-ENERGIEKE KWh's binnen halen.
Laatst gewijzigd door Halul op 24 okt 2006 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 23 okt 2006 22:43

Leuk geprobeerd, VAUD antwoord.

Je moet je literatuur bijhouden, geachte Halul!

http://www.ecn.nl/docs/library/report/2006/rx06041.pdf

Bekijk ook de prachtige lijst op de volgende link maar eens, hooggeschatte Halul:

http://www.polderpv.nl/nieuws_PV7.htm#2 ... ystalclear

Quod erat demonstrandum, zeggen we dan.

En nou geen onzin meer verkopen, anders mag je niet meer op dit forum.

Het was dan ook een gemeen instinkertje, kijken hoe de reacties zouden zijn. Mijn god, wat voorspelbaar!

Nooit gedacht dat de eerste de beste er al in zou trappen...

:D

Je moet dan ook nooit "schijnen" in je tekst opnemen als je geen referenties opvoert, beste Halul. Staat een beetje zwak en miezerig. Die 8 jaar is, laten we het netjes zeggen, "van enkele jaartjes geleden". Je hebt blijkbaar niet door hoe snoei- en snoeihard de ontwikkelingen zijn gegaan. Je dacht zeker dat ze met zijn 200.000en in Duitsland knettergek zijn, of zo. Ach ja, 16 en een half miljard wordt er al omgezet in die zonnestroom- en windenergie business daar. Zwaar gestoord moeten die lui zijn....

:twisted:

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 23 okt 2006 22:50

Overigens, ik heb in 2000/2001 voor die ouwe Shell paneeltjes slechts 6.000 gulden betaald. Of ik dat er uit zal halen interesseert me minder dan dat ik in eigen huurwoning laat zien dat het gros van Nederland op het vlak van duurzame energie elke dag zwaar uit de nek zit te kletsen en liever in de luie stoel deze prachtige aardkloot nog een stukkie verder richting Armageddon blijven helpen.

Mijn pakkie an niet, laat dat duidelijk wezen.

:roll:

janfreak
Contacteer:

Ongelezen bericht door janfreak » 23 okt 2006 23:16

Bij de Nuon in Arnhem staat een moduul met 20 panelen en dat heeft in één jaar tijd 1269 kWh aan energie geleverd. Per paneel zo'n 65 kWh. Nu zijn zonnepanelen inmiddels wat beter geworden en zullen nog wel beter worden door technologische ontwikkelingen. Maar laten we er dan even van uitgaan dat de huidige zonnepanelen 100kWh op jaarbasis leveren. Met een kWh-prijs van € 0.20 verdien je dus € 20 per jaar. Maar als je € 2600 betaald hebt voor één paneel, dan wil dit dus zeggen dat je het paneel pas na 130 jaar terugverdiend hebt, wel iets anders dan de 8 jaar van Karwei. Maar milieubewuste mensen hebben dat er misschien wel voor over.

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 23 okt 2006 23:58

Janfreak hebben we al uitgebreide mailwisseling mee gehad.

Vrij zinloos, je hebt een betonplaat voor je schedel of niet.

Zonnestroom is wel degelijk zinvol voor diegenen die het ziet, en Jan zijn uitlezing van een display bij een"vliegenmepper", zoals die dingen in de volksmond genoemd worden, zijn niet voor honderd procent te vertrouwen. Eerst keiharde meetdata op tafel. Displays hoeven niks te zeggen over het functioneren van het systeem wat Jan niet kent.

Er wordt wel meer onzin verkocht. Alleen als je zelf meet, weet je waar je het over hebt. En dan nog moet je voorzichtig zijn met interpretaties.

In de kuststreek en in Beieren worden jaaropbrengsten van 1.000 kWh/kWp gehaald. Makkelijk. Als je het niet wilt geloven, moet je inderdaad niet aan zonnepanelen beginnen maar een nieuwe keuken ad 30.000 euri gaan installeren. Verdien je helegaar niks aan "terug".

:wink:

janfreak
Contacteer:

Ongelezen bericht door janfreak » 24 okt 2006 00:04

Zonnestroom is wel degelijk zinvol voor diegenen die het ziet, en Jan zijn uitlezing van een display bij een"vliegenmepper", zoals die dingen in de volksmond genoemd worden, zijn niet voor honderd procent te vertrouwen.
Ik ben een gepensioneerde wetenschapper maar nog niet seniel en de waarden op dat display van de 'vliegenmepper' zijn wel degelijk juist.
Een zonnepaneel is nu eenmaal niet geschikt voor grootschalige energie opwekking en als je van de milieuverwuiling af wil zul je je toevlucht dienen te zoeken bij kerncentrales, hoe vervelend het afvalprobleem ook is.

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 24 okt 2006 01:13

Je hebt die aanbieding niet goed gelezen. Waren twee panelen, en die zijn veel te duur, want gebruikelijk is tegenwoordig 5,5 euri/Wattpiek. Prijzen zijn alweer tijdje gestabiliseerd, en verwachting is dat, met alle voor honderden miljoenen euri gebouwde capaciteit aan Si fabrieken, en de waanzinnig exploderende productiecapaciteit in China de prijzen weer naar beneden zullen gaan. Alleen al een dalende trend zal de industrie op haar grondvesten doen schudden, want dan gaat het heel erg hard.

Bovendien, hoezo niet grootschalig opwekken? In Arnstein (noord Beieren) staat al 12 megawattpiek zon-PV op bloedmooie SOLON Movers, een fors deel daarvan is uit particulier geld betaald. Het grootste PV-dak (Kronwiden, Bayern) is nu al 3,7 MWp. Er worden in Spanje om de haverklap megawattpiek centrales neergezet. PowerLight Corporation legt de godganse dag hele fabriekshaldaken in California helemaal vol met zonnepanelen, en de fabriekseigenaren zijn er maar wat blij mee. In Portugal wordt een 62 megawattpiek neergezet door een bouwholding die duurzaam hoog op de agenda heeft staan, het is gewoon niet bij te houden allemaal. Dunnelaag technologie explodeert, er wordt voor honderden miljoenen dollars aan productiecapaciteit neergezet, etc. Allemaal onzin, uiteraard... :oops:

En als je dan NOG niet in zon-PV gelooft, dan zijn er nog de solar concentrator centrales (worden marktrijp), en de zonthermische krachtcentrales. Worden ook door een "gepensioneerd wetenschapper" met verve gepromoot, kijk op website GEZEN (correspondeer ik regelmatig mee). De Duitse DLR is reeds "om", en er worden grote projecten uit de klei getrokken. Er wordt voor tientallen megawattpieken reeds gebouwd in Spanje, in Amerika functioneert de Kramer Junction centrale al tig jaar.

In Nederland zelfs functioneert grootschalige zon-PV ook alweer tijdje. Je hoeft het niet te geloven, uiteraard, maar it's true and it works!

http://62.131.244.62/

Schei uit met dat eeuwige gezeur over die stomme terugverdientijd, dat is een uitvinding van EZ die alleen maar zaken ziet waar een € symbool op te plakken is. :roll:

Kerncentrales zijn GEEN oplossing voor uw "milieuproblemen", zal het alleen maar nog veel erger maken, en bovendien duurzame elektriciteit uit de markt drukken. Nooit meer aan beginnen, is achterhaald. :!:

tjoektjoek

Ongelezen bericht door tjoektjoek » 24 okt 2006 11:10

Volgens mij is er ééntje kapot daar in Waalwijk. Brug 8, de één na onderste. Die staat al de hele tijd op 0 Watt. :?:

Brug 6, 4de van boven ook trouwens.

Jan Zonnebrand

Ongelezen bericht door Jan Zonnebrand » 24 okt 2006 11:39

TROS-radar had het gisteren over de PV-panelen waarvoor Karwei 8 jaar garantie zou geven.

Ik heb de uitzending niet gezien, want ik hang al jaren niet meer aan de UPC-kabel. Maar ik had het waarschijnlijk niet overleefd ;-)

Ik ben al wat jaartjes bezig de schade die domroep met onzinverhalen over zonne-energie veroorzaakt, te repareren. Maar ervaring is toch de beste leermeester. En dus zijn er VARA's Kassa, TROS-radar en andere symptoombestrijders. Om je te bescheuren. Hun forums staan vol met humor over blunders omdat NEEEerland nou eenmaal niet gehinderd wordt door enige technische kennis. Dit is ook de enige reden waarom ik nog naar de NEEEderlandse domroep luister.

Op het forum van:

http://www.eenvandaag.nl/index.php?modu ... iew&cid=12

staat nog steeds het bericht: 'Zonfeiten'. Dat heeft men bij de TROS, VARA en andere min of meer nutteloze instellingen natuurlijk nog nooit gezien. Net zo min als de bouwbeschrijving van een simpele zonneboiler op dit forum. De zonneboiler in mijn tuin heeft dit jaar al 200 kuub gas bespaard. Maar de VARA VERWIJDERT 'Zonfeiten'! De NOS kan de waarheid helemaal niet aan. En dus stapt Karwei in het gat van onbenul en zijn er mensen die in dit PV-verhaal zijn gestonken.

Dit is het resultaat van het eindeloos pluggen van commerciele muzeik, waar vooral de NOS goed in is, dat wou je toch? Ga daar je geld maar halen. Dit is humor.

Voor de mensen die het nog steeds niet begrijpen:

PV-panelen, ook die van Karwei, leveren alleen stroom en wel met een rendement van hooguit 15%. Een hoop geld en m² voor een paar luttele wattjes, die je ook nog moet omvormen, want het is 12 volt. Nog minder rendement. Van de prijzen zakt je broek helemaal af. Zie 'Zonfeiten'. Zo klaar als een klontje.

Warmte, de grootste slokop, voor de (af)was, de douche , enz. komt in de zomer uit de zonneboiler en in de winter uit een microwkk, die zowel stroom als warmte levert. Hiervoor hebben de stroomboeren al flink belangstelling.

http://www.jenni.ch/html/news.htm

De zonneboiler is in de zomer ruim voldoende. In de winter is veel warmte met een aanbouwkas op te wekken. Hiervoor heb ik een paar plaatjes op het web gezet. Deze stammen uit de 70-er jaren uit het deel van de VS dat toen nog wel met 2 benen op de grond stond:

Interessante link:

http://www.malcolmwells.com/

en

http://i35.photobucket.com/albums/d178/ ... ehouse.jpg
http://i35.photobucket.com/albums/d178/ ... nrocks.jpg
http://i35.photobucket.com/albums/d178/E1m/jackson.jpg
http://i35.photobucket.com/albums/d178/ ... rsnkas.jpg
http://i35.photobucket.com/albums/d178/ ... ouwkas.jpg

Deze aanbouwkasjes zijn door de eerste de beste boerenkinkel met twee linkerhanden te bouwen. Gaat ook bij mij gebouwd worden. Voor de rest de microwkk. Die werkt ook met houtpellets en dus minder olie en dus oorlog.

Jan Zonnebrand
-------------------S-P-R-E-U-K---------------------
De vluchtelingenstroom begint vaak al bij de benzinepomp.

janfreak
Contacteer:

Ongelezen bericht door janfreak » 24 okt 2006 11:41

Polderboy doet dan wel zo badinerend over gepensioneerde wetenschappers en verwijt mensen die niet in zonnepanelen geloven met een plaat van beton voor hun hoofd te lopen, zelf heeft hij oogkleppen op.
Zelf heb ik geconstateerd dat bij volle zon het door mij gewraakte moduul 1300 Watt leverde, maar toen er een hele dunne sluier voor de zon kwam stortte dit ineen tot 280 Watt.
Een ander punt is, gedurende de nacht produceerd een zonnepaneel géén energie, en ik veronderstel dat men dan toch ook wel over energie wil beschikken.
Een energieopwekking van 12 MWp kun je toch moeilijk omschrijven als grootschalige energie opwekking, wat betekent dit t.o.v. een gewone centrale van 600 MW?
Zolang er geen revolutionaire ontdekking gedaan wordt om energie op te wekken zal de enige mogelijkheid om aan de enorm stijgende behoefte aan energie kerncentrales de sleutel blijken om hieraan te voldoen. Niet voor niets komen die nu weer in de picture. Misschien dat overheden in beginsel geloofd hebben in windturbines en zonnecentrales, het is hen inmiddels wel duidelijk geworden dat ze hiermee het vraagstuk niet oplossen. Ideologie is prachtig, maar moet wel gerechtvaardigd zijn. Kreten als it's true and it works klinken fraai, maar zijn wel bezijden de waarheid. En wat het gevaar van kerncentrales betreft, in Frankrijk staan tientallen kerncentrales al gedurende 50 jaar en werken tot volle tevredenheid. Ook ons land betrekt voor een groot deel zijn energie uit Frankrijk.
Maar ja, er zijn ook nog veel mensen die heilig geloven in de mogelijkheid van een Perpetuum Mobile, vreemd genoeg is nog nooit een octrooi hierop verleend.

studentebouwkunde

Ongelezen bericht door studentebouwkunde » 24 okt 2006 14:38

In de uitzending hebben ze het over een terugverdien tijd van rond de 40 jaar. Hier word alleen niet bijverteld dat zonnepanelen een gemiddelde levensduur hebben van 15 jaar!!!!
Van terug verdienen is hier dus geen sprake

janfreak
Contacteer:

Ongelezen bericht door janfreak » 24 okt 2006 14:45

Wat baat een uil een bril als hij niet zien en wil.

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 24 okt 2006 18:17

Mbt Jan Zonnebrand's fraaie verhaal.

Grotendeels mee eensch, doch de uithaal naar zon PV deel ik niet, en een groot deel van de rest van de wereld geeft je in dat opzicht ook ongelijk. Doet er verder niet toe: ja warmte is 40% van de totale energiebehoefte, en, ja, daar dus mee beginnen. Sterker nog: EERST ergste warmtelekken isoleren, DAN volledig thermische systeem maximaal naar de zon ombouwen (scheelt al gigantisch om oude ketel door nieuwe, hoogrendementsketel, te vervangen), DAN zonnecollector, DAN rest van het huis maximaal isoleren, en DAN elektrisch verduurzamen. Maar niet iedereen kan (of wil) het in die volgorde doen, of de situatie laat het fysiek niet toe, dus daar kun je niet gemakkelijk overheen stappen, da's te simplistisch gedacht.

Mooie plaatjes, doen me denken aan oude Kleine Aarde nummers. Je moet er wel ruimte voor hebben, en je vergeet dat een groot deel van de bevolking die niet heeft. Ik heb zelf een huurappartement op de begane grond, en "wat verschil van mening" met de verhuurder over laatste twee te plaatsen zonnepanelen. Die ziet me al aankomen met aanbouw van een serre. Goed plan, overigens, maar voor ons zinloos want ik WIL wel een zonnecollector in ons overigens uitstekend geisoleerd appartement, maar het is volstrekt onrealistisch omdat we (a) stadswarmte hebben waar we never nooit niet van afkomen en (b) slechts 7,6 GJ warmte per jaar verbruiken (factor 5 lager dan het gemiddelde...), maar betalen wel 63% vastrecht over die zooi. Fascistoide zoals dat berekend wordt. Ergo: wij en vele anderen met ons hebben geen keus.

Laat onverlet dat van mij de rest van Nederland inderdaad verplicht aan de zonnecollectoren gaat. Dan blijft er nog zat dakruimte over om decentraal zonnestroom op te wekken. En nou niet over die 15% gaan zitten mekkeren, dat is ook al naar de 20 aan het opschuiven en gaat continu de goede kant op. Bekijk ook dit leuke speelgoed maar eens, ze zijn blijkbaar knettergek geworden bij Colruyt in Halle (België):

http://www.polderpv.nl/nieuws_PVactueel ... ergy_450Wp
http://www.polderpv.nl/nieuws_PV16.htm# ... oetnazuur2

En dat is nog maar het topje van de ijsberg.

Zonne-energie heeft de toekomst. Of het nu zonnewarmte, of zonnestroom is, kleinschalig of grootschalig. Het gaat er gegarandeerd van komen, herstel: het IS er al, en er zijn steeds meer mensen die een of beide al in de praktijk hebben gebracht en dik tevreden zijn. Wie ben jij om ze die grijns van het gezicht te trekken? Ik hoor weinig klachten uit Duitsland, met in 2005 al 4.700 MW opgesteld thermisch zonvermogen, en minimaal 1.500 MWp zonnestroom vermogen (mogelijk veel meer, de markt groeit veel harder dan zelfs marktanalisten kunnen bijhouden). Laten we het over wind maar niet hebben (46 procent van duurzame elektriciteit, er wordt in 2005 al 10,2 procent duurzaam opgewekt in Duitsland.).

Dus: EN-EN, zoals ook al op het Vroege Vogels forum geschreven werd...

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 24 okt 2006 18:39

Tjoektjoek:

Ik heb de kWh meterstanden van de afzonderlijke groepen eens bekeken (helaas kan ik brug 9 niet op mijn monitor zien, maar goed), en vind afwijkingen van 1 procent, maar voor brug 6 van 6% tov. gemiddelde, zou naar gekeken moeten worden. Brug 7 zit er trouwens weer een dikke 3% boven, dus middelt redelijk uit. Het is trouwens vaker zo dat omvormers even "hikken". Geen probleem, maar monitoring moet zeker goed blijven geschieden van dit soort systemen. (er hangen een hele zooi van die Sunny Boys in dit systeem, dat zouden de Duitsers anders opgelost hebben, schat ik zo, met master-slave systemen...). Verder is die productie gewoon goed voor de lokatie, al had ik liever gehad dat ze een apart zandlichaam voor die vuilnisbelt hadden gelegd. Nu hebben ze het met een peperdure dynamische constructie moeten doen. Ach, zal wel van het salaris van de topmannen zijn afgegaan, die merken dat niet.

Verslag bezoek:

http://www.polderpv.nl/Ecopark_Waalwijk.htm :wink:

janfreak
Contacteer:

Ongelezen bericht door janfreak » 24 okt 2006 21:08

Dus: EN-EN, zoals ook al op het Vroege Vogels forum geschreven werd...
Vroege vogels zijn voor de poes!!

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 24 okt 2006 21:49

Da's nog eens een dooddoener. Gaarne weer on-topic, plies. Inhoudelijke argumenten en zo, je kent het wel. :?

janfreak
Contacteer:

Ongelezen bericht door janfreak » 24 okt 2006 21:56

Ik denk dat ik voldoende duidelijk mijn argumenten gegeven heb, zonne-energie lijkt prachtig, maar ik blijf erbij dat het niet geschikt is voor grootschalige energie opwekking, een mening die gedeeld wordt door twee hoogleraren energietechniek van de universiteiten in Delft en Eindhoven.

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 24 okt 2006 22:02

Tjoektjoek

Ik krijg net mail door van collega die vraag heeft gesteld over die omvormer. Er is inderdaad een fout ontdekt, wordt al uitgeplozen. Ergo: meten is weten, daar kan menigeen nog een punt aan zuigen. Feedback van het publiek wordt op prijs gesteld, daar wordt iedereen beter van. In een hoekje gaan zitten mokken en alle nieuwe technologieën de grond intrappen zal ons geen ene millimeter vooruit helpen. Vooruitgang is er een van vele moeizame stapjes. There is no silver bullet. There will never be.

Afgezien van die fout, is productie in orde.

janfreak
Contacteer:

Ongelezen bericht door janfreak » 24 okt 2006 22:05

Ergo: meten is weten, daar kan menigeen nog een punt aan zuigen.
Als je weet wat je meet!!

Gesloten