Voor indien werkelijk realistische beprijzing van alle kosten wordt gehanteerd. Ten Hoopen (CDA, Warmtwet indiener) heeft al gezegd dat we
275 euro per jaar teveel betalen. Beprijzing stadswarmte is een grote mistige bende, met "eventualiteit" bovenop "gemiddelde" bovenop "veronderstelde" cq. "vermeden" kosten gestapeld waar de honden geen brood van lusten. Bovendien gedicteerd door EnergieNed, en verbruik gebaseerd op onderzoek in opdracht van deze belangenorganisatie. Die geen enkel belang bij lage prijzen heeft. Geen onafhankelijke organisatie, dus.
ALLES wordt op kunstmatige, ogenschijnlijk "wetenschappelijk verantwoorde" wijze naar de - inmiddels, door Staatsingrijpen (koppeling gas- aan olieprijs) - peperdure GAS situatie toegerekend, met twijfelachtige uitgangspunten die zwaar worden aangevochten door steeds meer bewonersverenigingen en onafhankelijke instanties. Alle kosten zijn "fictief", alles wordt naar "gemiddelde" toegerekend, waar je dan blijkbaar maar aan moet "voldoen", maar ik HEB helemaal geen "gemiddeld" huishouden, en daar wil ik voor beloond worden i.p.v. afgestraft!
NUON gaat in Almere zonthermische centrale inzetten in bestaand SV net, maar de bewoners krijgen voorzover bekend NIET het voordeel van de gratis (!!!) zonnewarmte toegerekend, terwijl ze geen enkele KEUZE hebben en het gewoon opgelegd krijgen en gewoon de "gas-situatie" moeten gaan dokken. Het project krijgt een flinke dot Europese "innovatie"steun (ook uw belastinggeld). Niets tegen op slim gebruik van duurzame energie, maar dan moeten de GEDWONGEN afnemers ook in het financiële voordeel delen. Ik heb een uitgebreide reactie op onverwachte mail van iemand van SenterNovem (controle-instantie) hierover geschreven. Antwoord? Ho maar! Krijg maar het rambam, lijken ze wel te denken bij de "instanties"...
Rotterdam gaat voor fors deel oude woonwijken aan de uit fossiele industrie (Botlek) ontvallen afvalwarmte gebruiken voor SV netwerk. Ergo: die warmte MOET geproduceerd blijven worden, want die wijken worden dus "fossiel vastgelegd" aan die warmteproductie. Zo wordt een hele fossiele, extreem energie intensieve bedrijfstak voor vele decennia de broodnodige energetische innovatie ontnomen cq. ontzegd om die afvalwarmte NIET meer te gaan produceren. Nederland en de wereld hebben er immers het allergrootste belang bij dat die energievretende bedrijfsprocessen fundamenteel aangepast gaan worden zodat die warmte niet eens meer geproduceerd gaat worden, want het is een AFVAL product, en afval moet je
vermijden i.p.v. daar weer allemaal peperdure en ingewikkelde end-of-pipe oplossingen voor te verzinnen. Er zijn alternatieven, zoals laag-temperatuur systemen met bodem opslag. Schijnt veel goedkoper te zijn als je naar ALLE kosten kijkt...
En ga zo maar door.
Stadswarmte: onder zeer stringente voorwaarden, en met kristalhelderre beprijzing die recht doet aan het stookgedrag (!!!) van de afnemers, kan ik mee leven. Het kan niet zo zijn dat je zoals wij 63% vastrecht betaalt omdat je zo bewust weinig stookt. Dat stimuleert niet bepaald, om, het zachtjes uit te drukken.
Blijft over: SV klanten zijn gedwongen klanten
die niet kunnen kiezen. In het roofkapitalisme van de (zeer slecht werkende) "geliberaliseerde" energiemarkt blijkt wel weer tot wat voor gigantische problemen dat gaat leiden. Alleen al vanwege deze onrechtvaardige situatie t.o.v. klanten met een gasaansluiting (die kunnen kiezen tussen aanbieders), moeten de SV klanten maximaal beschermd worden tegen de hebzuchtige monopolisten van de energiebedrijven.
Doet u mij maar een hyperefficiënte Holzpellet ketel, dan ga ik die pellets zelf wel met de fietskar halen. Pas als het echt nodig is, en dat is vele malen minder dan in een gemiddeld NL huishouden uit "gemakzucht" of uit vermeend "comfort" (zit allemaal tussen de oren en grotendeels aangepraat cq. nageaapt) nodig is. We moeten naar een
"minimal energy driven society", i.p.v. naar een
"maximal money driven society", want we leven in een fysiek begrensde wereld waar de grenzen steeds pregnanter overschreden worden, en geld is niet eetbaar.
http://www.polderpv.nl/nieuwsberichten.htm#22okt2005SV
Kijk ook naar de uitzending van het NOS journaal op 27 maart 2006, met Henk Heiner (Stichting NMD, Almere) in de hoofdrol. Video via website NOS:
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen ... ex_av.html