Laetrile/amygdaline/vitamine b17

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Kees Braam

Re: Laetrile/amygdaline/vitamine b17

Ongelezen bericht door Kees Braam » 21 jul 2009 11:54

@angel1978
vind je het dan geen beter idee om iets te nemen wat ( zeker in hogere doses ) wat minder giftig is ? Het placebo-effect moet dan met alle middelen kunnen worden opgeroepen. Pak dan iets dat zelfs in hogere doses volledig onschuldig is.
Ja is wellicht beter. Al is mij niet helemaal duidelijk of laetrille - B17 helemaal 0,0 werkt. Ook niet met andere conbinaties misschien? Ik ben geen arts noch medisch deskundige maar in de Cochranestudie pleiten onderzoekers wel voor meer onderzoek en dat zullen ze toch niet doen als ze daar niets van verwachten? Een studie met abrikozenpitten zou welkom zijn denk ik.

Robjee
Contacteer:

Ongelezen bericht door Robjee » 21 jul 2009 12:37

Misschien @Robjee is alleen al het idee dat abrikozenpitten helpen voldoende om te werken?
Het placebo-effect kan inderdaad een gunstig effect geven. Dat het kanker geneest of positief beinvloed geloof ik niet.
Placebo kan helpen, maar daardoor werkt het placebo-middel nog niet. De gedachte is hier het 'geneesmiddel'.

Bovendien komt uit de onderzoeken geen enkel effect van laetrille naar voren, ook geen placebo-effect, terwijl de onderzoeken daar wel gevoelig voor zijn.

De auteurs van de Cochrane review pleiten voor goed onderzoek (RCT) omdat dit op dit moment eenvoudigweg afwezig is. De onderzoeken die gedaan zijn voldeden niet aan de inclusiecriteria die de auteurs hadden opgesteld. Vandaar dat als eerste nu onderzoeken aanwezig moeten zijn die aan deze inclusiecriteria voldoen. De auteurs pleiten daarvoor.
Het is in mijn ogen dan ook niet zo dat de auteurs verder onderzoek willen omdat ze een effect verwachten. Dat is een interpretatie die ik er niet uithaal.

Lucky Loek

Ongelezen bericht door Lucky Loek » 31 jul 2009 10:21

Bij dergelijke onderzoeken vraag ik me altijd af wat er nu precies gemeten wordt en hoe dat dan gedaan wordt. Op basis van wat worden er conclusies getrokken.
Ik vind wetenschappelijk onderzoek heel belangrijk en zinvol, maar heeft zijn beperkingen omdat het mensenwerk blijft met interpretaties, gekleurde en selectieve waarnemingen van dien. Heel normaal overigens, dus hoe belangrijk en geavanceerd dan ook, de wetenschap is niet onfeilbaar.
Daar wil ik mee zeggen dat het zo belangrijk is om vooral goed de eigen intuitie te volgen wanneer je alle mogelijkheden van genezen tot je neemt, regulier en alternatief.
Verder ben ik absoluut niet anti regulier, integendeel zelfs, heb er heel goede ervaringen mee gehad ( in het kort beschreven bij forum alternatieve geneeswijzen).
Wel ben ik anti VDTK, een clubje starre fundamentalisten dat voor mij helemaal niets meer te maken heeft met de gewone reguliere geneeskunde, maar daar wel de dienst wil uitmaken en het alleenrecht wil claimen op genezen. En ze zijn behoorlijk aan de weg aan het timmeren, ook via internet. Kees Braam , een medeforumbezoeker , moet het vooral ontgelden bij dergelijke "crypple-minded". Was ik op gestuit toen ik naar zijn side zocht.
Tenslotte wil ik mijn waardering uitspreken voor de manier waarop Angel en Robjee discussie voeren, los van het feit of ik er inhoudelijk wel of niet mee eens ben.

StudentMJ

Ongelezen bericht door StudentMJ » 02 okt 2009 13:20

: N Engl J Med. 1982 Jan 28;306(4):201-6.Compound (MeSH Keyword), Substance (MeSH Keyword), Cited in PMC, LinkOut A clinical trial of amygdalin (Laetrile) in the treatment of human cancer.
Moertel CG, Fleming TR, Rubin J, Kvols LK, Sarna G, Koch R, Currie VE, Young CW, Jones SE, Davignon JP.
(vraag aan het publiek: maakt het uit dat het onderzoek uit 1982 komt? reeds eerder geciteerd)

One hundred seventy-eight patients with cancer were treated with amygdalin (Laetrile) plus a "metabolic therapy" program consisting of diet, enzymes, and vitamins. The great majority of these patients were in good general condition before treatment. None was totally disabled or in preterminal condition. One third had not received any previous chemotherapy. The pharmaceutical preparations of amygdalin, the dosage, and the schedule were representative of past and present Laetrile practice. No substantive benefit was observed in terms of cure, improvement or stabilization of cancer, improvement of symptoms related to cancer, or extension of life span. The hazards of amygdalin therapy were evidenced in several patients by symptoms of cyanide toxicity or by blood cyanide levels approaching the lethal range. Patients exposed to this agent should be instructed about the danger of cyanide poisoning, and their blood cyanide levels should be carefully monitored. Amygdalin (Laetrile) is a toxic drug that is not effective as a cancer treatment.

Dit is het bewijs dat Laetrile niet werkzaam is bij patiënten met kanker. Mogelijk is het werkzaam als profylaxe. Zolang dit niet bewezen is kan men in wetenschappelijke termen alleen zeggen dat het een toxisch middel is. Voor mensen die toch profylactisch en bewezen iets tegen kanker willen doen: stop met roken, meer bewegen, zorg dat je geen overgewicht krijgt en voor de vrouwen neem alsjeblieft wat eerder een baby!

Verder wilde ik nog opmerken dat het placebo effect in iedergeval de kwaliteit van leven kan verbeteren. Mensen die een betere kwaliteit van leven hebben zullen gezonder leven en dus ook minder kanker krijgen. Zou vitamine B17 niet toxisch zijn (dan wel in combinatie met B-glucosidase bevattend eten) dan zou ik niets tegen profylactische inname hebben. Geloof is namelijk wat men nodig heeft!

A pharmacologic and toxicological study of amygdalin.
Moertel CG, Ames MM, Kovach JS, Moyer TP, Rubin JR, Tinker JH.

Six patients with advanced cancer were treated with amygdalin (laetrile) at dosages similar to those employed by laetrile practitioners. Amygdalin given intravenously at 4.5 g/sq m/day was largely excreted unchanged in the urine and produced no clinical or laboratory evidence of toxic reaction. Amygdalin given orally at 0.5 g three times daily produced significant blood cyanide levels to 2.1 microgram/mL. No clinical or laboratory evidence of toxic reaction was seen in the six patients taking oral amygdalin at this dosage. One patient, however, challenged with a large intake of raw almonds, had transient symptoms of cyanide toxic reaction with escalating blood cyanide levels. This small study indicates that amygdalin in the doses employed produces few clinical side effects. A definite hazard of cyanide toxic reaction must be assumed, however, and possible long-term side effects remain unknown.

Verder is het uit onderzoek duidelijk dat amygdalin door het enzym B-glucosidase omgezet wordt in het toxische cyanide, glucose en benzaldehyde (cyanide: dat kankercellen zou doden, terwijl deze kankercellen ook het beschermende enzym rhodenese bevatten).
De concentratie in tumoren is lager dan in de dunnedarm, lever of nier. Daarom lijkt het mij op het eerste gezicht niet beter dan elk ander chemotherapeuticum lees: 'zou het al profylactisch werkzaam zijn'.

Misschien een leuke vervolg vraag: waarom wel een onbewezen pil maar geen bewezen gewoonteverandering (en kunnen we de discussie misschien richting het gebruik van Ibogaïne verplaatsen..:-) )?

Helaas is het voorschrijven van placebo verboden, zelfs in overleg met de patiënt ('u krijgt of de placebo of het echte medicijn'). Gelukkig is er nog de homeopathie!

ceesvisje

Ongelezen bericht door ceesvisje » 22 jan 2010 22:44

Gods Zegen in alles
Laatst gewijzigd door ceesvisje op 12 okt 2011 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.

ceesvisje

Ongelezen bericht door ceesvisje » 13 dec 2010 13:38

Gods Zegen in alles
Laatst gewijzigd door ceesvisje op 12 okt 2011 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.

zomers

Ongelezen bericht door zomers » 13 dec 2010 15:14

Ik dacht begin dit jaar ook al eens deze topic te hebben gelezen.
Iemand had mij toen al eens abrikozenpitten aanbevolen en wilde op internet wat informatie opzoeken.

Ik heb uitgezaaide borstkanker. ik was toen net 30 en 5 jaar later is het uitgezaaid naar de lever. Ik ben toen weer gestart met chemo. lever is 'schoon' maar er zit nu een tumor bij de twaalfvingerige darm. daardoor heb ik nu een drain die loopt van de lever naar de darmen om het gal af te voeren.
Het is al eens gezegd dat als je kankerpatiënt bent altijd hoopt op een middel wat je geneest en dat klopt. je hoopt nog op een wonder
Die is er voor mij tot nu toe nog niet geweest. ik ben nu met de een na laatste chemokuur bezig die voor mij alleen maar levensverlengend is.

Ik zou dus heel graag de abrikozenpitten willen proberen en daarom heb ik ze besteld. Op de verpakking staat het aantal die je per dag mag innemen dus waarom zou ik het niet kunnen proberen. je weet het maar nooit

ceesvisje

Ongelezen bericht door ceesvisje » 13 dec 2010 21:42

Gods Zegen in alles

Robjee
Contacteer:

Ongelezen bericht door Robjee » 14 dec 2010 21:37

ceesvisje schreef:U heeft helemaal gelijk, u kan het altijd proberen, je weet het maar nooit.
Veel mensen hebben er baat bij, niet geprobeert is altijd mis geschoten.
Wanneer dat zo was had ik er geen problemen mee.
Laetrile wordt echter gepromoot als een effectief en onschadelijk middel.
Het is echter aantoonbaar niet effectief:

The claim that Laetrile has beneficial effects for cancer patients is not supported by data from controlled clinical trials
http://onlinelibrary.wiley.com/o/cochra ... ct_fs.html

En ook kun je niet spreken van geheel onschadelijk:
http://www.ajcn.org/content/32/5/1121.long

Dit is onjuiste, misleidende en potentieel gevaarlijke informatie. Het kan mensen valse hoop geven en van bepaalde medische handelingen doen afzien.

Om een middel aan te bevelen dient er enig bewijs voor aanwezig te zijn. In het geval van Laetrile is dit nooit het geval geweest.

ceesvisje

Ongelezen bericht door ceesvisje » 14 dec 2010 22:24

Gods Zegen in alles

Robjee
Contacteer:

Ongelezen bericht door Robjee » 14 dec 2010 23:43

ceesvisje schreef:Robjee, ik hoop dat je me dan begrijpt dat ik dit niet voor me kon en kan houden, een meisje en een man uit ons dorp vrij van kanker alleen door het eten van B17 verder niets en er zijn nog veel meer goede berichten die ik heb ontvangen.
Er zijn op het internet vele testimonials te vinden over uiteenlopende producten.
Zo ook jouw verhaal over Laetrile.

Zonder enige vorm van documentatie en controle is er natuurlijk niets over een causaal verband te zeggen. Een wetenschappelijk onderzoek heeft daar al moeite mee, laat staan iemand die spreekt over een ervaring.
Mensen zijn snel geneigd tot het vinden van verbanden.

Hoewel kwalitatief goed onderzoek ontbreekt, zijn de onderzoeken die gedaan negatief uitgevallen. Daardoor zie ik geen enkele redenen Laetrile zowel preventief als curatief te gebruiken.
Waldo schreef:Het zou idd niet best zijn als ik zomaar wat zou plaatsen zonder enige ervaringen van iemand, of op ander gebied van onderzoek, het is ook geen wonder middel of genees middel, het is en het blijft een vitamine.
Wat is jouw definitie van een vitamine want Laetrile voldoet daar niet aan.

ceesvisje

Ongelezen bericht door ceesvisje » 15 dec 2010 09:56

Gods Zegen in alles
Laatst gewijzigd door ceesvisje op 12 okt 2011 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Robjee
Contacteer:

Ongelezen bericht door Robjee » 15 dec 2010 14:45

Ceesvisje, het is mijn gewoonte en een algemeen gehoord advies om niet alles te geloven wat je op het internet leest.
De meest vreemde verhalen doen daar de ronde. Denk bijvoorbeeld aan aspartaam, MSG, melk, Noni, HCG etc. De testimonials doen in aantal zeker niet onder voor die van Laetrile.
Ook over die voedingsmiddelen, - stoffen bestaat wetenschappelijk onderzoek die de verhalen op internet niet bevestigen. Geloof je daar ook in, gezien het criterium dat je aanhoudt (zoveel verhalen verzin je niet, dat moet op waarheid berusten)?

Denk ook aan mensen die zelf denken dat ze allergisch zijn voor bepaalde voedingsmiddel en deze dan vermijden. Wanneer echter een dubbelblinde provicatietest wordt uitgevoerd blijkt er in veel gevallen geen sprake te zijn van een allergie. Voedingsmiddelen worden zo ten onrechte vermeden.

Wanneer je zelf in jouw omgeving al zulke positieve resultaten zegt mee te maken, waarom worden deze dan op geen enkele manier terug gevonden in de onderzoeken die zijn gedaan?
ceesvisje schreef: 1 a 2 verhalen is mogelijk maar zoveel, nee dat gaat er bij mij niet in, dan is er iets aan de hand waar wij het fijne niet van weten en ook niet komen te weten, want geld is een raar ding, het is de wortel van het kwaad, meer meer meer het kan niet op.
Die 'logica' ontgaat mij.
Er valt veel geld te verdienen voor de farmaceutische industrie wanneer Laetrile effectief kanker zou bestrijden. Dat het niet patendeerbaar zou zijn is onjuist. Abrikozenpitten zijn dan wel natuurproducten, maar het gaat om de werkzame stof daarin. Verschillende geneesmiddelen ontstaan uit natuurproducten waarna isolatie, concentratie en verbetering plaatsvindt.
Zeker omdat abrikozenpitten in het alternatieve circuit zitten, zou een geregistreerd medicijn, dat onderzoeksresultaten positief heeft doorstaan, uiterst winstgevend zijn voor de fabrikant.

Maar je hebt nog geen antwoord gegeven op de vraag wat jij verstaat onder een vitamine. Het is namelijk een benaming voor Laetrile die ten onrechte wordt gebruikt.

loncke peter

Ongelezen bericht door loncke peter » 20 jan 2011 08:44

Hallo, mijn naam is Loncke Peter en woonachtig in Belgie. Vorige week was ik mee met een vriendin naar Duitsland voor een 23 daagse behandeling met B17, en volgende week ben ik er terug voor een week daar onze vriendin geen woord spreekt. De homeopaat die de behandeling uitvoert vertelde ons dat er een navolging komt op basis van tabletten, maar daar schuilt het probleem. Als hij wenst te versturen word de medicatie aangeslagen door de Belgische douane daar deze in Belgie illegaal is. Kan iemand ons soms een adres bezorgen waar men B17 kan verkrijgen in Nederland, liefst juist over de grens, bv. Sluis, dit is voor ons maar een uurtje rijden. Het adres van een apotheek of homeopaat is welkom. Ik wens iedereen die reageert op dit bericht reeds te bedanken. Groeten en thanxs Peter
[email protected] 0032(56)729469
PS. Hetzelfde probleem hebben we in Belgie met Stevia.

hmohafid

Ongelezen bericht door hmohafid » 27 mar 2011 15:51

Hallo iedereen,

Ik wil graag in contact komen met mensen die zelf B17 hebben gebruikt en hier baat bij hebben gehad. ook wil ik graag weten waar de verschillen in afbraak en effectiviteit van de B17 zijn als zij oraal worden ingenomen of intraveneus worden toegediend. graag zsm reacties asjeblieft.
[email protected]
Dank jullie wel!!!

hmohafid

Ongelezen bericht door hmohafid » 27 mar 2011 15:53

@ceevisje...

En hoe is het met die vriend nu? Heeft hij de uitslag in februari al gehad?

Alvast hartelijk dank!

ceesvisje

Ongelezen bericht door ceesvisje » 28 mar 2011 22:05

Gods Zegen in alles
Laatst gewijzigd door ceesvisje op 12 okt 2011 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Lavendel1963

Ongelezen bericht door Lavendel1963 » 19 mei 2011 17:05

zou ik eerder B-17 gaan eten in de vorm van pitten, dan een chemo ondergaan. Dat is natuurlijk een heel persoonlijke keuze, maar ik hecht meer geloof aan een natuurlijk product dan aan een van chemische aard.

Ik ben al zo'n 20 jaar geleden geïnformeerd over B-17 en sindsdien eet ik regelmatig bittere amandelen, zonder enige bijwerking. Nu weet ik ook niet of mijn lichaam ooit kanker gaat ontwikkelen, dus wat dat betreft weinig bewijs!

Bij het lezen van sommige reacties werd ik weleens een beetje moe...alles moet altijd maar op bewijs zijn gebaseerd, terwijl zoveel niet te bewijzen valt en de pharma-industrie ook nog eens bovenmatig machtig is.

Elk mens moet vooral doen waar hij/zij zich goed bij voelt, zonder dat een ander daar een oordeel over uitspreekt ook als enig bewijs voor het handelen van die mens ontbreekt.

Vanwege een chronische ziekte heb ik veel te maken met reguliere artsen en wat mij betreft....die doen hun werk goed en oprecht...niets mis mee, ik zit niet in de alternatieve hoek en heb niets met kwakzalvers.

Zelf heb ik in mijn leven drie mensen gesproken die genezen zijn van kanker door volgens hen de volgende methoden; een door enorm veel thee van wilde tijm te drinken, een ander door mediterraan te gaan eten (veel vis, groenten, fruit, olijfolie e.d.) en de laatste door enorme hoeveelheden zelfgeperst wortelsap te drinken.

Maakt het uit hoe?

Feit is dat zij erin geloofden en beter werden!

Robjee
Contacteer:

Ongelezen bericht door Robjee » 19 mei 2011 17:39

Lavendel1963 schreef:Bij het lezen van sommige reacties werd ik weleens een beetje moe...alles moet altijd maar op bewijs zijn gebaseerd, terwijl zoveel niet te bewijzen valt en de pharma-industrie ook nog eens bovenmatig machtig is.
Van laetrile wordt geclaimd dat het effectief is bij de behandeling en preventie van kanker. Wanneer deze claim gemaakt wordt mag verondersteld worden dat deze onderbouwd kan worden. Dat is de gewoonte en lijkt mij niet teveel gevraagd.
Het kan niet de bedoeling zijn dat iedereen alles kan claimen, maar niet hoeft te onderbouwen. Bovendien kan gebruik ervan ten koste gaan van een reguliere behandeling en zijn er potentiële gezondheidsrisico's beschreven.

http://www.iocob.nl/fytotherapie/laetri ... aline.html

Lavendel1963

Ongelezen bericht door Lavendel1963 » 23 mei 2011 09:57

Ik claim helemaal niets en sta achter geen enkele Laetrile-claim.

Ik doe wat voor mezelf goed voelt en vind dat een ieder dat moet doen zonder enig oordeel over de ander.

Dat is alles wat ik aan deze discussie wilde toevoegen.

Plaats reactie