LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme meter van Oxio

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
chat

Re: Slimme meter van Oxio

Ongelezen bericht door chat » 09 feb 2008 10:07

Waar een klein bedrijfje groot in kan zijn. :lol:

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de uitschieters hier niet voor niets in de picture komen.

jojo73

Ongelezen bericht door jojo73 » 27 jun 2008 20:35

Vandaag werden we verrast met de eindafrekening van ons gasverbruik. Onze leverancier is Oxxio en ja........ we hebben een zogenaamde slimme meter. Volgens deze meter hebben we 4x zoveel gas verbruikt de afgelopen tijd, terwijl er niets is veranderd aan onze situatie?? O toch wel... we hebben een nieuwe ketel, deze is zuiniger dan de vorige. Heel vreemd. Vervelend, want tegelijk werd er even 870 euro afgeschreven van onze rekening in verband met deze afrekening.
Heeft er iemand een soortgelijke ervaring met Oxxio en de slimme :( meter?

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 27 jun 2008 21:46

Tragisch.

Oxxio en haar superdomme "slimme" meter vertrouw ik voor geen cent want die kunnen niet eens teruglevering registreren. Geen ervaring dus. Ik hoop die "ervaring" dan ook nooit te krijgen.

Wat ik van Oxxio van dat onooglijke gas"metertje" (een of ander debiel oogje wat het telwerk zou moeten aflezen...) heb gezien: ja, dat is vragen om problemen... Zie hier fotomateriaal en toelichting.

De nieuwe "slimme" meters die EZ en EnergieNed trouwens door onze strot willen douwen blijken alweer zo dom als het achterend van een koe te zijn. Althans, Samsom wil "nog slimmere" meters die ook teruglevering van op het net ingevoede zonnestroom kunnen meten (hij zit met zijn handen in het haar omdat de SDE regeling voor zonnestroom opwekkers als vanouds weer een grote uitvoerings-chaos is, dus probeert 'ie dat weer met een of andere noodgreep recht te gaan breien).

Dat apparaat zit al bomvol ingewikkelde elektronika, en er zijn al zoveel eisen aan gesteld (en "uitbreidingsmogelijkheden" ... watch your back ...), dat menig "slimme meter" ontwerper al nachtmerries bij het idee krijgt. Hoe meer functionaliteit je er in gaat proppen, hoe groter de kans dat er "iets" goed fout gaat. En probeer jij dan maar te bewijzen dat je toch echt veel minder hebt verbruikt dan wat je netbeheerder claimt dat je zou hebben verbruikt. Of je netinvoeding (zonnestroom) is "opeens" als sneeuw voor de zon verdwenen bij een leeg retour venstertje. De drama's hangen in de lucht. In Duitsland wordt niet voor niets een 8 jaar herijkingsperiode voor elektronische meters verplicht. Voor klassieke Ferrarismeters (oerdegelijk) is dat ... 16 jaar...

Nog 2 jaar wachten (eerst verplicht in nieuwbouw, die krengen), en dan komen ze met UZI's in de hand die prachtige Big Brother apparaatjes bij iedereen in de meterkast proppen. Als de meetboys het durven, natuurlijk, bij de nu al met adrenaline vol zittende decentrale opwekkers van zonnestroom die hun kostbare ferrarisje koste wat kost willen behouden...

eliane

Ongelezen bericht door eliane » 27 jun 2008 23:02

Hallo

Er kwam eergister een soort colpolteur van Oxxio door onze straat die mij aansprak over de slimme meter.

Ik gaf aan al klant te zijn bij oxxio, hij had een heel mooi praatje (JAWEL!) maar toch lekker niets ondertekend oid.

hij vertelde mij dat de overheid...... over anderhalf jaar iedereen verplicht om een slimme meter (digitaal kastje ipv die oude draaischrijf) in huis te nemen

Ik vond dit maar een vreemd verhaal en denk ook niet dat dit gaat gebeuren, maar desalniettemin wel een leuke actie om meer geld te verdienen voor Oxxio dan.

Weet iemand daar iets van af of de overheid dit echt van plan is?
Mocht dat zo zijn dan komer er vanzelf wel weer leuke actie's lijkt me

groetjes Eliane

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 27 jun 2008 23:42

Ja, Eliane.

Helaas, is de overheid overstag gegaan en is ze het reeds uit 2005 stammende megaplan "verplichte slimme meter", "capaciteitstarief" en "verplichte leveranciersmodel van facturatie" (mond vol) van belangenorganisatie EnergieNed van plan om uit te (laten) voeren.

Ergo: ondanks nogal laat fel verzet van Consumentenbond, steken ze een dikke vinger richting burgers, en "mag" er verplicht zo'n zogenaamde "besparing stimulerende" orwelliaanse meter in de meterkast geplaatst worden.

De Oxxio meters voldoen in ieder geval niet aan de eisen zoals die nu (voor de "landelijk uit te rollen slimme meter") gelden, dus die moet je zeker niet hebben, want die dingen moeten straks allemaal weer door de lokale netbeheerder (die de alleenheerschappij over die *** meters gaan krijgen) weer moet afkopen, met nog totaal onduidelijke gevolgen voor de consument.

Ergo: ik zou nooit ingaan op die "slimme meter van Oxxio", omdat die sowieso vervangen gaat worden voor een "slimme meter van je netbeheerder". Waar leverancier Oxxio straks niks meer over te zeggen heeft (ze mogen wel de data gebruiken voor facturatie).

Van mij mogen ze het ding sowieso nu al aan de wilgen hangen. Ik zal er geen enkel voordeel van hebben (zit al op een zelfverkozen en volledig op eigen houtje gerealiseerd minimum aan energieverbruik), en het zeer grote gevaar bestaat dat we ge*** gaan worden met de zonnestroom invoeding, dubbele meetdiensten, en dat soort karakteristieke netbeheerders ongein...

Ergo: opzouten met dat "slimme" ding.

eliane

Ongelezen bericht door eliane » 27 jun 2008 23:52

idd een mond vol, en wel bespraakt ook nog heb er mijn woordenboek bij moeten leggen.

Is besparen op elektriciteits kosten niet iets voor jou dan polderboy?
Weg met dat beeldscherm, hup de polder in 8)

Als gezin heb je nu ook wel je kosten, ik ben zelf ook aardig bezig met bespraken vorige maand mijn tropische vissen naar de buurman gedaan, die had een nog grotere bak! nadat ik gelezen had dat zo een tropish aquarium per jaar circa 360 euro kost! Bah bah weg ermee

Ook douche ik zelf maar kort, helaas kan ik dat niet over mijn man zeggen.. maar ja ik als vrouw zijnde compenseer dat wel :wink:

Groetjes

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 28 jun 2008 00:22

Bravo, Eliane

Besparen begint tussen de oren, fijn dat het ook bij steeds meer mensen doordringt.

Zijn we al vele jaren mee bezig, we zitten op verbruiken (elektra, kookgas, stadswarmte, drinkwater) die een factor drie tot vier onder de landelijke gemiddeldes liggen. Auto hebben we niet, vliegtuigen mijden we als de pest (morgen onderhoudsdag Bulderbos), dus onze milieuwinst t.o.v. onze blikminnende medemens is sowieso al gigantisch.

Daarbovenop wekken we 80-90% van onze elektra behoefte op met eigen zonnestroompanelen. Die we uiteraard makkelijk konden kopen omdat we al jaren zo'n bewust laag energieverbruik hebben...

De volgorde kan natuurlijk ook andersom, maar beginnen met besparen is het allerslimst. Wat je niet verbruikt hoef je ook niet te verduurzamen... Dat heet in het "wereldje" de Trias Energetica (besparen bovenaan).

Overigens is ons e-verbruik totaal ongeveer 1.200 kWh/jaar. Zou minder kunnen, maar dan geen kompjoet. Grootste deel gaat op aan het werk aan mijn site (informeren van de NL burger over zonne-energie en de misstanden op de energiemarkt) m.b.v. de computer (die trouwens zuinig is, Energy Star label heeft, en zuinig gebruikt wordt). Aangezien ik vele uren maak is een laptop niet verstandig, omdat dat rsi kan uitlokken (het werkt veel prettiger achter een peecee). Sluipverbruik komt bij ons niet voor, dat hebben we d'r allemaal uitgegooid (plus schakeldozen e.d. voor randapparatuur).

Interesse? www.polderpv.nl

Met de zonnestroom opwek kwam het vorig jaar neer op een jaarlijks restverbruik van ongeveer 240 kWh wat we nog donkergroen van Greenchoice "afnemen" (we krijgen natuurlijk grijze stroommix uit het stopcontact, maar het verbruik wordt wel degelijk extra opgewekt).

Ergo: beeldscherm de polder in lijkt me niet zo verstandig (je weet wel, allerlei akelige metalen d'r in en zo). Geen beeldscherm, geen website. Gezien ons rest"gedrag" denk ik dat ik me dat wel kan permitteren (er zijn al de nodige bezoekers van mijn site overgegaan op zonnepanelen, dus da's weer milieuwinst die zonder site niet bereikt had geweest).

Gerbils zijn relatief milieuonschadelijk. Het hok hoeft slechts eens in de paar maanden "verschoond" te worden, uitgedroogd mengsel van aarde en stro gaat linea recta naar de moestuin... No tropical fish for us.

walter72

Ongelezen bericht door walter72 » 28 jun 2008 09:20

Gelukkig was de meter niet plaatsbaar in mijn huis. Verplicht of niet in de toekomst, er is teveel storing in mijn huis om dat ding te plaatsen. Ik kan ook niet mobiel bellen in mijn huis dus het zou kunnen.

Ben blij toe want als je geld terug krijgt van Oxxio kan je dat wel vergeten. TEVEEL betaald is zo geregeld, geld terug? Ja dat kan, alleen via een rechtzaak.. :evil:

Tilojo

Ongelezen bericht door Tilojo » 30 jun 2008 17:20

De slimme meter van Oxxio is bij mij nu voor de 2e keer 'stuk'.

kreeg ik in januari 2008 nog ruim 800 euro retour over de periode december 2006 tot november 2007. Over de periode november 2007 tot april 2008 registreerde de 'slimme' meter een stijging in het stroomverbruik. Bijbetaling ruim 2100 euro !

Ben in 2006 overgestapt van Essent met de financiele wanboel naar het groene gras van Oxxio. Zou er een energiebedrijf zijn die het wel goed voor elkaar heeft ?

solution

Ongelezen bericht door solution » 02 jul 2008 21:09

Wij hebben ook zo'n slimme meter van Oxxio voor gas en Electra. Net de afrekening electra binnen gehad en ook wij moeten flink bijbetalen. Namenlijk 2388,47 over de periode november 2006 t/mapril 2008. We zouden volgens oxxio 10868 kwh per jaar gebruiken. Terwijl we bij de nuon slechts 5000 kwh gebruikten.

frenkievee

Ongelezen bericht door frenkievee » 02 jul 2008 22:27

@tilojo
Zou er een energiebedrijf zijn die het wel goed voor elkaar heeft ?
Ik ben al sinds jaar en dag afnemer van Eneco en heb nog nooit een probleem met hen gehad (afkloppen!).
Ik denk dat over het algemeen de grote "oude" maatschappijen, die ontstaan zijn uit de GEB's van vroeger, dus bedrijven als Eneco, Essent en Nuon in de gebieden waar zij origineel leverancier waren en zijn, de minste problemen zullen geven. Uiteraard zijn er uitzonderingen op deze regel!!

De nieuwe "snelgeld-jongens" zoals Oxxio en verder, zullen dat minder goed voor elkaar hebben (zoals ook in de topics te lezen is....).

jozik

Ongelezen bericht door jozik » 02 jul 2008 22:48

Gisteren is bij mij voor de tweede keer het e.e.a. vervangen aan de "slimme" meter. Hij is namelijk niet op afstand uitleesbaar. Er staat nu nog steeds een zwart driehoekje op het scherm, volgens de monteur een teken dat hij nog geen contact heeft met de "thuisbasis".
Overigens las ik hier dat er iemand fors heeft moeten bijbetalen, ik heb juist voor zowel gas als electrisch een leuk bedrag teruggekregen (ik vraag me wel af hoe ze dat bepaald hebben als mijn meter geen standen doorgeeft :?. Het schatten van het verbruik gaat Oxxiio blijkbaar nog niet zo goed af.

EvaWhyte

Ongelezen bericht door EvaWhyte » 03 jul 2008 10:44

Beste Solution en Tilojo,

De Consumentenbond houdt zich op dit moment erg actief bezig met de invoering van de slimme meter. We zouden graag inzicht willen krijgen in de klachten over de slimme meter die u nu gebruikt en daarom graag in contact met u willen komen. Als u uw contactgegevens mailt naar [email protected] dan kunnen wij u bellen en/of mailen. Alvast bedankt.

Eva Whyte, Consumentenbond

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 04 jul 2008 13:49

Aha

EvaWhyte: mooi dat de Consumentenbond zich (verder) gaat verdiepen in de materie. Laat jullie echter niet door eenzijdige bronnen (lees: belanghebbenden...) overstelpen met allerlei mooie, ronkende bobo onzin, maar graaf s.v.p. dieper.

Ik heb inmiddels ook al 34 items in mijn "slimme meter" dossier klaarstaan, en vergeet niet het kritische dossier op de website van de onafhankelijke energie vakjournalisten van Energeia.

Succes met het onderzoek!

http://www.polderpv.nl/slimme_meters2.htm
http://www.energeia.nl/dossier.php?DossierID=15

Nuijten

Ongelezen bericht door Nuijten » 18 jul 2008 10:42

De slimme meter van Oxxio is niet zo slim als we denken, Er is n.l verschil tussen het maandverbruik en het totale verbruik, als je in een jaar alle maandverbruiken optelt kom zo;n 300 m lager uit dan de stand die de totaalmeter aangeeft, als je dus elke maand de stand nakijkt kom je er na een jaar achter dat je veel meer hebt gebruikt, In dit geval heeft "slim" dus een hele andere betekenis.

polderboy

Ongelezen bericht door polderboy » 18 jul 2008 13:39

Nuijten:

300 m???

Bedoel je daar 300 kubieke meter gas mee?

En met de "totaalmeter", bedoel je daarmee de fysieke gasmeter?

Het gasmeter telwerk wordt door de Oxxio "slimme meter" namelijk door een of ander onooglijk (...) elektronisch oogje afgelezen (wat data doorseint naar de eigenlijke "slimme" meter die op de elektra aansluiting zit).

Ik hoop niet dat daar gigantische fouten mee gemaakt worden, want hoe die "afgelezen" meterstanden dan vervolgens in de onnavolgbare database van Oxxio verwerkt wordt en wat voor potentiële rampzalige consequenties dat voor de facturatie zal hebben...

... ik wil d'r niet eens aan denken voor de arme, aan die "slimme" meter vastgenaaide klanten, bij een all-in kuub prijs ver over de 60 cent/kuub...

Kun je wat meer details geven?

Ontevredenklant

Ongelezen bericht door Ontevredenklant » 31 jul 2008 03:29

Typische truc zo Oxxio om weer wat meer verdiende centen uit de zak van iedereen te kloppen...
Begrjip nog steeds niet waarom de overheid niets aan dit soort bedrijven doet!!!

pellie den bosch

Ongelezen bericht door pellie den bosch » 02 aug 2008 17:41

ja slim is hij
ook wij kregen 31 july de afrekening voor electra.
bijna 800 euro bijbetalen.
vreemd als je voorschot 99 euro is bij een 2 persoons huishouden.
dus even vragen bij de buren ook 2 personen voorschot van 75 euro,
en maar 35 euro bijbetalen.
iedereen denkt nu ,ja jullie zullen wel meer apparaten hebben, nee dus.
maar wij hebben wel een slimme meter.
maar meneer of mevrouw oxxio wij gaan dit echt niet pikken hoor.
volgende week komen ze maar een nieuwe meter plaatsen, maar geen
slimme daar heb ik de buik vol van.
ze lopen wel te pronken dat ze de goedkoopste zijn maar waarmee dan?
gewoon aanpakken die oplichters.
zo mijn woede ben ik een heel klein beetje kwijt

hj44

Ongelezen bericht door hj44 » 02 aug 2008 23:19

Zolang dictator jan en zijn schoothondje wouter het vreselijk druk hebben om met ons belastinggeld te strooien(elders) kun je niet verwachten dat de overheid tijd heeft om aan misstanden iets te doen.

Shine

Ongelezen bericht door Shine » 03 aug 2008 10:08

Zeg, die OXXIO SLIMME meter, doet zijn naam wel eer aan als ik dit allemaal zo lees.
De meter is erg slim mbt ineens hoge standen uitlezen.

Ik bliijf me verbazen dat deze (e.a.) slimme meters geplaatst worden als men weet dat deze nog niet goed werken en eigenlijk niet goedgekeurd zijn. Tenminste, dat heb ik begrepen, of zit ik er nou naast?

Gesloten