Pagina 1 van 1

Herinnering bij Eneco kost geld, mag dit?

Geplaatst: 05 dec 2007 19:49
door ECC
Vandaag kreeg ik van Eneco een herinnering. Deze herinnering kost, zo staat hie rin 10 euro. Als ik niet voor 11 december betaal krijg ik een aanmaning en die kost dan 15 euro.
Mag dit zo maar, of begrijp ik niets van de bedrijfsvoering van Eneco?

Re: Herinnering bij Eneco kost geld, mag dit?

Geplaatst: 05 dec 2007 22:31
door tis wat
Ze doen het maar of het mag weet ik niet mijn schoonzus heeft dit ook aan de hand gehad :cry:

Re: Herinnering bij Eneco kost geld, mag dit?

Geplaatst: 05 dec 2007 23:37
door jsp
Op het tarievenblad(dat u van Eneco, als het goed is, ook bij uw overeenkomst heeft ontvangen) staan de kosten voor herinneringen en incasso heel duidelijk aangegeven. Klopt het dat u dit jaar al eens eerder een herinnering heeft ontvangen? Zo niet, dan zijn de kosten onterecht in rekening gebracht!

Ook op de website (zoekwoord: herinnering) staat het vermeld:
Waarom moet ik betalen voor een herinnering en wat zijn de kosten?

Antwoord:
ENECO Energie vindt het belangrijk om de levering en het transport van energie voor alle klanten betaalbaar te houden. Daarom worden er kosten in rekening gebracht aan alle klanten die hun nota's te laat betalen. Een te late betaling brengt namelijk kosten met zich mee. waar we klanten die op tijd betalen niet de dupe van willen laten worden.

We begrijpen dat het kan gebeuren dat u één keer vergeet om op tijd te betalen, bijvoorbeeld door vakantie. Daarom wordt voor de eerste herinnering die in een kalenderjaar verstuurd wordt geen kosten in rekening gebracht. Bij elke volgende herinnering brengen wij een bedrag van € 10,- in rekening. Als de herinnering niet tijdig betaald wordt, ontvangt u een aanmaning. Hiervoor brengen wij een bedrag van € 15,- in rekening.
Volgens mij is de bedrijfsvoering van Eneco op dit gebied helder en duidelijk.

Re: Herinnering bij Eneco kost geld, mag dit?

Geplaatst: 06 dec 2007 01:03
door kiz
Wat jsp zegt is correct.

Ik ben inmiddels zo'n 20 jaar klant bij (de rechtsvoorgangers van) Eneco, en de betalingstermijn is in de loop der jaren teruggebracht van 1 maand naar 2 weken.
Omdat Eneco mij stelselmatig te laat de factuur verstuurde (1 week na de door henzelf vermelde factuurdatum) bleef er effectief 1 week over om de betaling te doen, wat niet altijd mogelijk bleek. Ik kreeg daardoor ook te maken met herinnerings- en aanmaningskosten en heb Eneco meerdere malen schriftelijk gewezen op het feit dat zij éénzijdig de betalingstermijn verkortten door het te laat versturen van facturen.
Uiteraard wees Eneco mij op de mogelijkheid tot automatische incasso, waarop ik heb uitgelegd dat dit voor mij geen optie is omdat ik niet op een vast moment per maand mijn salaris krijg en dus niet kan garanderen dat mijn saldo altijd toereikend is.
Uiteindelijk ben ik met Eneco schriftelijk overeengekomen dat mij een betalingstermijn van 3 weken ná factuurdatum wordt gegund zodat ik te allen tijde in staat ben tijdig de factuur te voldoen.
Er valt dus met Eneco weldegelijk te onderhandelen als er geen sprake is van betalingsonwil maar wél van betalingsonmacht.