LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 120000 domme ICESAVE spaarders ?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: 120000 domme ICESAVE spaarders ?

Ongelezen bericht door SJZ »

Venco,

1. De rente van Icesafe was niet extreem hoog, in ieder geval niet veel hoger dan wat je bij echt volledig Nederlandse banken ook kan krijgen (5% tot wel 5,25% bij een Nederlandse bank.

2. Een bank als Fortis die helemaal niet zo'n goede rente bood is ook omgevallen, alleen door een financiële injectie van zowat 30 miljard door 3 landen staat de bank er nog.

johandevries
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 apr 2007 20:02

Re: 120000 domme ICESAVE spaarders ?

Ongelezen bericht door johandevries »

Venco,

Icesave betaalde de rente per kwartaal uit. De laatste rentebijschrijving was dus op 1 oktober. De spaarders krijgen dus ook de rente tot 1 oktober terug.

Jan

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: 120000 domme ICESAVE spaarders ?

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

@ SJZ

1. het gaat mij om de paar procentpuntjes waarop sommige spaarders telkens van bank veranderen .... HOP HOP de roller coaster spaarder (dan moet deze coaster wel veilig zijn anders kan ie crashen)

2. ik spaar ook niet bij Fortis. Het grootste gedeelte zit bij een duurzame bank...mag jij raden.

Woeno
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 sep 2008 22:42

Re: 120000 domme ICESAVE spaarders ?

Ongelezen bericht door Woeno »

Waar het natuurlijk ook om gaat is dat het spaargeld weer terug komt in Nederland. Het wordt dan hier uitgegeven of op een Nederlandse bank gezet. En wat de icesave rente betreft, geen bank kan meer rente geven dan ze met jouw spaargeld kunnen verdienen. De bank leent het geld dus weer uit aan bijv. bedrijven voor een hogere rente. Dat is hun winst. Dus veel Nederlandse banken met een lage spaarrente (de meeste) vullen dus ook hun zakken over de rug van de spaarders. Inclusief trouwens de Nederlandse staat die er voor belastingen vanuit gaat dat je 4 procent krijgt, terwijl dat bij veel banken niet eens werd gegeven. Misschien dat juist bij de zekere banken (welke?) nu ineens hogere rente wordt gegeven door de concurrentie van buitenlandse banken. Ik denk dat het goed is voor de Nederlandse economie als het geld van de icesave spaarders terugkomt.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: 120000 domme ICESAVE spaarders ?

Ongelezen bericht door Shine »

het zijn vooral de kleinere NIBC/ICESAVe en dergelijke banekn die giga rentes geven op sparen.
De gevestigde bankenorde geeft aanzienlijk minder. Juist daarom ook hebben dergelijke kleinere banken zoals Icesave/NIBC/Argenta enzomeer een vlucht genomen.

Wat beteft het rente shoppen: daar is ansich niets mis mee. Zeker niet wanneer de toezichthouder degrelijk banken heeft goedgekeurd. Je gaat er dna als consument vanuit dat het 'ok' is.
Tja, nu blijkt het met die Icesave toch wat anders te gaan. Al geloof ik toch zeker dat de nederlandse Ice spaarders hun centjes wel terug krijgen.

Nog even mbt die renteprecentages: als ik kijk welke rente de belasting berekend (ook rond de 5%), is het toch ronduit opmerkelijk te noemen dat menig nederlands gevestigde bankgigant bij lange na deze rente helemaal niet verstrekt.
Misschien moet er maar gespaard worden bij de belasting ;-)

En oja, bijgaande leus las ik vandaag op een auto. Vond hem erg mooi:

"steel niet, de overheid houdt niet van concurentie"

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: 120000 domme ICESAVE spaarders ?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Icesave betaalde de rente per kwartaal uit. De laatste rentebijschrijving was dus op 1 oktober. De spaarders krijgen dus ook de rente tot 1 oktober terug.
De renteopbouw loopt gewoon door (er is geen sprake van een faillissement) en kan ook worden geclaimd. Dit was in ieder geval zo in het stelsel dat voor afgelopen dinsdag bestond (en voor zover mij bekend is dat niet veranderd).

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: 120000 domme ICESAVE spaarders ?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Laat dit maar eens een wijze les zijn voor alle spaarders die vanuit hun hebzucht meer rente willen vangen zonder goed na te denken over krediet & systeemrisico.
Een groot deel van die klanten heeft er ongetwijfeld goed over nagedacht. Zeker toen bleek dat in de afgelopen zomer Landsbanki/Icesave een kredietwaardigheidsrating van Moody's en Fitch kreeg die toen volkomen vergelijkbaar was met die van ING en SNS Bank. De tier-1 ratio van Landsbanki was toen zelfs beter dan die van ING, SNS Bank en Fortis. Opmerkelijk is ook dat niemand het heeft over de spaarders van Fortis die maar beter hadden moeten nadenken over kredietwaardigheid en systeemrisico. (En dat is op zich ook terecht want dat is iets waar een toezichthouder op moet toezien). Waarom dan wel zoveel verwijten in de richting van de rekeninghouders van Icesave?

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: 120000 domme ICESAVE spaarders ?

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Beste Wim,

Je hebt gelijk dat je niet van alle icesave spaarders kunt verwachten dat ze zich verdiepen. Daar moet je ook tijd voor hebben en van economie en geld een hobby en werk maken. Mijn verwijt is ook niet specifiek voor de icesave spaarders maar wel dat het goed is als mensen eens geconfronteerd worden met hun eigen hebzucht. Geld hebben is mooi en handig maar een gezonde duurzame ontwikkeling van ons land en de wereld voor de volgende generatie is ook heel belangrijk (zoals ook mijn kinderen waar ik later weer afhankelijk van ben).

Terug naar de economie:
- Moody's: laat me niet lachen hun ratings. Ten eerste zijn rating agencies niet onafhankelijk genoeg. Dit omdat ze ook adviseerde over de rating van die mooie credit risk off balance/derivaat achtige constructies waarvoor ze een vergoeding ontvangen. Advisering en onafhankelijke audit/rating waar heb ik dat meer gezien (accounts- & advies kantoren, Enron)? Bovendien....die ratings zijn zelf ook zo volatiel geworden dat je daar ook niet meer op kunt bouwen.
- Solvabilitiet ratio's/ BASEL II: allemaal leuk. Als adviseur voor banken heb ik wel eens mogen participeren in dergelijke projecten. Veel hard core econometrie "advanced pricing/risk measurement" modellen. Risico van deze modellen: de topbestuurders snappen de uitkomst van deze modellen niet en wie zegt dat de uitkomst logisch is. (sommige caissières/kassa's van supermarkten maken ook fouten en het verbaast me soms dat ze niet vreemd opkijken als het totaalbedrag erg laag is t.o.v. de inhoud van de wagen). Maar goed de introverte econometrist is ondertussen terug in zijn hok geslagen door de extraverte/ dominante topbestuurder. De topbestuurder zet het project even op hold of op een lanzamer pitje omdat de winst even moet worden opgepoetst ten faveure van zijn bonus.
- Ben drie keer in Ijsland geweest vanuit mijn werk. Het verbaasde me altijd al waarom er zoveel banken waren in dat land met zo weinig inwoners. Nu is dat ook duidelijk.

Zo zie je maar ..... onwetendheid, vertrouwen, arrogantie/macht.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: 120000 domme ICESAVE spaarders ?

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Ik ben wel blij voor alle spaarders van icesave :D

Ik denk alleen dat als je het geld snel nodig hebt ,je beter alvaast naar een tussenfinanciering kan kijken.

Ik denk dat je er wel een jaartje of wat voor moet uittrekken!

De eerste 20K valt namelijk niet officieel onder de nederlandse depositogarantie. Dus zal de DNB zich ook niet aan de uitbetalingsregels hoeven te houden.

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: 120000 domme ICESAVE spaarders ?

Ongelezen bericht door rvkeuken »

@venco dropje: helemaal mee eens

Het is jammer, maar ik zou graag zien dat de 20.000, mits betaald door de nederlandse belastingbetaler, een eigen risico zou krijgen.
Want hebzucht is idd de reden, zie het duurzaam sparen topic om maar een voorbeeld te noemen, asnbank ideaalsparen met 4,5-4,75% was allemaal niet hoog genoeg. Ik ben blij dat ik andere motieven heb dan alleen maar zo veel mogelijk rente innen.

Daarnaast is fortis een investering die zich wrschnlk nog wel uitbetaald, een bank die niet failliet is gegaan en waar de toezichthouder wel kan/kon ingrijpen (overheidsovername).

De kritiek op icesave is van te voren geuit, incl. twijfels over de kredietwaardigheid van ijsland. En zeker jij, wim, zou dat moeten weten, aangezien jij er constant tegenin ging.

diquydiq
Berichten: 145
Lid geworden op: 16 sep 2005 17:43

Re: 120000 domme ICESAVE spaarders ?

Ongelezen bericht door diquydiq »

DNB, houdt van bureaucratische spelletjes! Zij heeft reeds de administratie van ICESAVE in haar bezit en kent tevens de tegenrekeningen.
Om wat voor reden moeten er meer kosten worden gemaakt en extra tijd verloren doen gaan; aan het invullen van formulieren om jouw claim jegens ICESAVE in te dienen?

Zolang de ICESAVE-spaarders hun gelden niet op hun tegenrekeningen terugvinden, zullen zij in onzekerheid blijven! :roll:

Pascal73
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 mei 2007 10:12

Re: 120000 domme ICESAVE spaarders ?

Ongelezen bericht door Pascal73 »

Vreemd! Gisteren meld Bos nog dat Nederland niet garant staat voor die eerste 20.000,- en een paar uur later garandeerd hij alle Icesave spaarders hun totale garantie inclusief de eerste 20.000,-??!!

Waar haalt hij in vredesnaam al dat geld opeens vandaan? Er was toch niets meer te besteden en we moesten verder de broekriem aanhalen??

Kort rekensommetje :
Overname Fortis : 16 miljard
Icesave garantie : 1,6 miljard
Fin.Injectie staat : 20 miljard

Totaal : 37,6 miljard. Dat is 2350,- per inwoner van Nederland (ongeacht leeftijd). ER WAS DUS TOCH GELD?! Maar als dit allemaal niet was voorgevallen hadden we echt niets van deze mogelijke financiele injectie van gemiddeld zo'n 7000,- per gezin gezien ben ik bang!!

Vind dat deze Icesave spaarders wel erg makkelijk worden gesteunt. Allemaal heel sneu, die huil verhalen in de Telegraaf van gisteren. Te veel uitgekeerde belastingcenten van je gehandicapte dochter op Icesave storten? Hoe dom kan je wezen? Goudzoekers........Rentehoppen is hetzelfde als beleggen...en wat nou een vertrouwensband met de bank??

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: 120000 domme ICESAVE spaarders ?

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Die hele administratie bestaat uit 1 usb stickje.

Ze gaan vandaag eerst nog onderhandelen met IJsland en via juridische weg het geld proberen terug te krijgen.

Pas als deze hele procedure voorbij is gaan ze de claims behandelen.

Ik zou nog even geduld hebben.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: 120000 domme ICESAVE spaarders ?

Ongelezen bericht door __oi__ »

@Wim2007
Een groot deel van die klanten heeft er ongetwijfeld goed over nagedacht. Zeker toen bleek dat in de afgelopen zomer Landsbanki/Icesave een kredietwaardigheidsrating van Moody's en Fitch kreeg die toen volkomen vergelijkbaar was met die van ING en SNS Bank. De tier-1 ratio van Landsbanki was toen zelfs beter dan die van ING, SNS Bank en Fortis.
LOL@Wim, dat is is precies waar de gemiddelde nederlander over nadenkt wanneer hij gaat kijken naar een spaarrekening....

Ben het overigens verder wel met je eens.
Laatst gewijzigd door __oi__ op 10 okt 2008 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 120000 domme ICESAVE spaarders ?

Ongelezen bericht door kweenie »

Pascal73, ten eerste moet je een onderscheid maken tussen geld uitgeven, wat je dus nooit meer terugziet, en geld uitlenen/investeren, waarbij over een tijd het geld uit de verkoop van AA en de injecties weer terugkomt. Of vergelijk het met de privatisering van de ptt, de verkoop van die aandelen gaf niet ineens extra geld om (structureel) uit te geven, maar gaf wel extra geld in de schatkist, bv. om staatsleningen af te lossen. Het gaat hier dus niet om extra uitgaven.

Ten tweede, de Icesave garantie wordt uiteindelijk niet betaald door de nederlandse staat, maar door de gezamenlijke banken. Maar natuurlijk zorgt de staat er wel voor dat die garanties worden uitgekeerd, dus waarschijnlijk zullen ze het wel voorschieten. Maar ook dit is dus geen geld dat door het riool wordt gespoeld.

perdu
Berichten: 47
Lid geworden op: 31 jul 2008 14:19

Re: 120000 domme ICESAVE spaarders ?

Ongelezen bericht door perdu »

MSTERDAM - Met Fortis Bank Nederland valt te praten over een eventuele overname van de spaartegoeden van 108.000 Nederlandse rekeninghouders bij de IJslandse bank Icesave. Het gaat om een spaarbedrag van circa 1,7 miljard euro.

Dit zegt Jan van Rutte, bestuursvoorzitter van Fortis Bank Nederland in een vraaggesprek. ''Het is niet vaak mogelijk om zo'n tegoed over te nemen. Dus als die mogelijkheid zich aandient, zouden we zeker onderzoek doen.'' De IJslandse bank Icesave zit aan de grond en kan zijn verplichtingen jegens de spaarders niet meer nakomen. Spaarders kunnen sinds deze week niet meer bij hun geld.

Minister Wouter Bos van Financi-en maakte gisteravond bekend dat Nederlandse spaarders hoe dan ook hun geld terugkrijgen. Maar er is nog geen overeenstemming met IJsland over wie welk deel betaalt. In principe zou IJsland de tegoeden tot 20.887 euro moeten compenseren.

Bos stelde eerder deze week dat een overname van de Nederlandse spaartegoeden bij Icesave door een andere bank ook een optie is. In Engeland neemt ING al spaartegoeden over van twee IJslandse banken.

''Als minister Bos ons zou vragen of wij interesse hebben, dan zullen we dat zeker onderzoeken,'' aldus Van Rutte. ''Dan kunnen we ons klantenbestand uitbreiden met goede klanten.''
Hij tekent hierbij aan dat een mogelijke overname van de tegoeden geen prioriteit heeft. ''Wij zijn druk bezig met onze organisatie. We willen rust. Als de overname te veel problemen oplevert, doen we het niet. Als het makkelijk te integreren is, zijn we zeker geïnteresseerd.'' (MICHIEL COUZY)

Consumentt
Berichten: 754
Lid geworden op: 20 nov 2005 19:27

Re: 120000 domme ICESAVE spaarders ?

Ongelezen bericht door Consumentt »

Om wat voor reden moeten er meer kosten worden gemaakt en extra tijd verloren doen gaan; aan het invullen van formulieren om jouw claim jegens ICESAVE in te dienen?
Zal er mee te maken hebben dat iedereen persoonlijk moet tekenen voor een individuele claim. Of we zouden het allemaal moeten delegeren naar DNB, maar daar zul je ook voor moeten tekenen.
Het is muggenziften maar zo gaat dat nu eenmaal.

diquydiq
Berichten: 145
Lid geworden op: 16 sep 2005 17:43

Re: 120000 domme ICESAVE spaarders ?

Ongelezen bericht door diquydiq »

DNB, weet zeer wel dat Jantje x-euro en Pietje y-euro bij ICESAVE tegoed heeft. Ik heb al een paar maanden niet meer naar mijn rekening omgekeken en weet niet eens tot wanneer ik rente heb opgebouwd en hoeveel die zal blijken te zijn!
DNB, verlangt van mij om op zo'n formulier, de te claimen bedrag in te vullen. Straks, zal DNB mij ervan verdenken meer te willen dan waar ik recht op kan verlangen! :oops:

johandevries
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 apr 2007 20:02

Re: 120000 domme ICESAVE spaarders ?

Ongelezen bericht door johandevries »

Inloggen op de icesaverekening is weer mogelijk via:

<https://onlinebank.icesave.nl/online-ba ... a=inloggen>

diquydiq
Berichten: 145
Lid geworden op: 16 sep 2005 17:43

Re: 120000 domme ICESAVE spaarders ?

Ongelezen bericht door diquydiq »

Inloggen bij ICESAVE?

Vergeet het maar:

"The security certificate presented by this website was not issued by a trusted certificate authority.
The security certificate presented by this website was issued for a different website's address.

Security certificate problems may indicate an attempt to fool you or intercept any data you send to the server. "

Gesloten