LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Brandstoftoeslag

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Radar »

Als je een vliegreis boekt, krijg je te maken met brandstoftoeslag. Het afgelopen jaar hebben veel passagiers na het boeken moeten bijbetalen vanwege de hoge brandstofoprijs. Deze naheffig kon wel oplopen tot wel 300 euro. Maar krijgen de passagiers dit geld terug nu de brandstofprijs gedaald is?

Radar duikt in het de ondoorzichtige wereld van reisvoorwaarden, regels, codes en wetten en zoekt het uit.

U ziet het in de uitzending van maandag 20 oktober, 20.30 uur, Ned.1

brielle
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2008 13:42

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door brielle »

als je van uit rotterdam vliegt dan rekent sunweb 17.50 extra binnenlandse vlucht waarom dat is een raadsel want je hebt een rechtstreekse vlucht dus er zijn geen extra kosten voor hun :oops:

Henk en Wiep
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2008 19:33

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Henk en Wiep »

Geachte redactie van Radar,

In reactie op uw komende uitzending over reisvoorwaarden, wil ik u gaarne het volgende voorleggen.

Wij hebben bij FOX Vakanties dd 10 sept 2008 een 21daagse rondreis door Zuid - Afrika geboekt. Nu 11 weken voor vertrek blijkt dat de reis €162 goedkoper is geworden als je nu boekt. Op onze schriftelijke vraag aan Fox of deze korting korting ook geld voor reeds geboekte reizen deelde men ons mede dat dit niet zo was. Wij boeken deze reis, mede op verzoek van FOX, ver van te voren (geen vroegboek korting overigens).
Het zou begrijpelijk zijn geweest indien je een week van te voren, als reisorganisatie, probeert de reis vol te krijgen, door de prijs van de reis iets aantrekkelijker te maken. Maar 11 weken van te voren dit te doen daar begrijpen wij niets van. Het betreft een prijs verlaging zoals hierboven aangegeven van €162p.p op een totaalprijs van €2399 p.p. Wel krijgen we een vermindering van de brandstoftoeslag van €30 ( toeslag was €266) alles per persoon. Een vat olie is overigens gedaald van ca €130 per vat naar €70 per vat. Wat kunnen we hier tegen doen.

ramonenmaaike
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2008 16:42

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door ramonenmaaike »

Wij hebben in april een reis geboekt bij Summum reizen om op reis te gaan in november. De totale reissom was € 4088 voor 2 personen. Precies 6 weken voor vetrek kwam er een email binnen met de volgende tekst:

In het kader van de Code Reisaanbiedingen publiceren wij als reisorganisatie een reissom met een eindprijs waarin de op het moment van publicatie onvermijdbare bijkomende kosten zijn opgenomen.

Daarbij vermelden wij als reisorganisatie dat een deel van deze eindprijs brandstof betreft, onder de naam ‘brandstofheffing'. Dit staat in onze brochure op bladzijde 140, onder de algemene tekst 'inbegrepen' als volgt vermeld: Ticketbelastingen en brandstofheffingen, zoals bekend op 1 december 2007, en die vooraf in rekening zijn gebracht.

Op onze website kunt u dit vinden onder het hoofdstuk ‘Over Summum' en vervolgens de link ‘Een reis boeken – De reissom’.

Echter, gedurende het seizoen komen luchtvaartmaatschappijen met tussentijdse verhogingen van brandstofkosten. Reisorganisaties die bij de ANVR zijn aangesloten berekenen conform de ANVR-voorwaarden deze tussentijdse verhoging door aan de reiziger, onder de naam 'brandstoftoeslag'.

Wij vinden het erg vervelend om u met een dergelijke verhoging te moeten confronteren. Helaas hebben wij geen invloed op deze toeslagen vanuit de luchtvaartsector en kunnen niet anders dan deze volgens de regels aan u doorbelasten.


In totaal moeten wij € 370,-- extra betalen aan hen. Kan dit zomaar??
Is er geen limiet hieraan verbonden??

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Henri42 »

eerlijk gezegd, het is toch logisch dat je toeslagen betaald::

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door G7 »

eerlijk gezegd, het is toch logisch dat je toeslagen betaald::
Oh ja, Henri? Waarom is dat logisch dan? Vertel!! :shock:

De benzineprijzen zijn momenteel drastisch aan het dalen, dus zou je eerder denken aan een prijsverlaging. Ik heb nog van niemand gehoord of gelezen, dat ze geld terug kregen.

Anoniem321
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 okt 2008 15:54

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Anoniem321 »

Eerlijk gezegd vind ik juist dat we GÉÉN toeslagen zouden moeten betalen!

Een vliegticket moet eigenlijk zoiets zijn als een treinkaartje. Als de NS ineens hogere prijzen rekent voor een retourtje, omdat de energieprijzen omhoog zijn gegaan, dan wordt er masaal gedemonstreerd. Als de NS ineens een toeslag rekent voor het rijden tijdens spitsuren of op "risico-trajecten", dan is dat ook het gesprek van de dag.

Als een luchtvaartmaatschappij 2,50 EUR rekent voor het betalen van je ticket met een creditcard, terwijl het niet eens mogelijk is om anders te betalen, dan hoor je niemand klagen! Das toch raar!?

Familie Jonkman
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2008 22:43

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Familie Jonkman »

Een voorbeeld: In het progamma word een voorbeeld gegeven van een familie die in Jan 2008 een reis boekt voor 4 pers. naar Athene en daarvoor buiten de branstoftoeslag van € 200
bij de boeking ook nog eens een paar keer per dit jaar naheffingen moeten betalen van totaal € 128.

In dat progamma word welin gegaan dat het gek is dat ze naheffing moet betalen in juli en aug terwijl de prijs al aan het dalen was, maar niet dat al die toeslagen het helejaar door raar zijn daar we niet de prijs weten van de kerosine op de dag van vertrek en dat is toch echt de prijs die belangrijk is, daar die kerosine alleen voor voor die familie gebruikt word.

Het verhaal word dan ook nog eens mooier gemaakt door de mr van eu claim dat ze eigenlijk helemaal geen naheffing hoeft te betalen en die mr van de sp zegt dat het op oplichting lijkt maar ik weet het eigenlijk wel zeker. Het is OPLICHTING.

Weet iemand waarom we wel het helejaar door betalen en niet alleen de evt toeslag van de reis dag. dat is tenslotte de prijs van kerosine die er toe doet. enwaarom is deze vraag niet in de uitzending behandeld lijkt me toch een hele goede vraag.

Alvast bedankt
:D
Michel

beja3
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2008 22:33

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door beja3 »

Ook wij hebben in April een reis naar Zuid-Afrika geboekt bij Summun. Een rondreis van 25 dagen van Johannusburg naar Kaapstad. Wij vertrekken ook in November.Kregen ook een brief met de zelfde tekst als ramonenmaaike, alleen wij moeten 178 euro brandstoftoeslag bijbetalen voor 2 personen.Is er verschil per reis/of vlucht bij het vaststellen van dat bedrag??

bbhadai
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jun 2005 10:09

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door bbhadai »

Hallo, ik loop ook tegen een gat van 75 euro / ticket aan waarvoor door KLM (tot 5 pogingen toe!!) geen verklaring wordt gegeven. Ik kan u een historie van e-mails die in de afgelopen 2 weken zijn gewisseld tussen Flying Blue (i.v.m. award ticket boeking) en mijzelf.

Ik kwam er namelijk ook achter dat ik 150 euro had kunnen besparen (op 2 tickets) als ik had geweten dat bij het boeken van ENKELE tickets de "heffingen+toeslagen" niet meer zou veranderen wanneer ik de betaalgegevens op het scherm krijg.

Mocht u de volledig e-mail + fax correspondentie willen hebben, dan hoor ik het graag. Ik kan het zo doorsturen.

Het betreft Award ticket boekingen (waarbij je enkel de heffingen en toeslagen betaalt) op de KLM.com website.

Met vriendelijke groet,
Mevr. B. Mahabier

bbhadai
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jun 2005 10:09

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door bbhadai »

Hallo, ik loop ook tegen een gat van 75 euro / ticket aan waarvoor door KLM (tot 5 pogingen toe!!) geen verklaring wordt gegeven. Ik kan u een historie van e-mails die in de afgelopen 2 weken zijn gewisseld tussen Flying Blue (i.v.m. award ticket boeking) en mijzelf.

Ik kwam er namelijk ook achter dat ik 150 euro had kunnen besparen (op 2 tickets) als ik had geweten dat bij het boeken van ENKELE tickets de "heffingen+toeslagen" niet meer zou veranderen wanneer ik de betaalgegevens op het scherm krijg.

Mocht u de volledig e-mail + fax correspondentie willen hebben, dan hoor ik het graag. Ik kan het zo doorsturen.

Het betreft Award ticket boekingen (waarbij je enkel de heffingen en toeslagen betaalt) op de KLM.com website.

Met vriendelijke groet,
Mevr. B. Mahabier

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door MLF »

Ik heb mijn vakantie voor april geboekt.
Nu kan het zijn dat ik ook 4x een toeslag moet betalen.
Hoe zit dat dan met mensen die diezelfde reis in maart boeken? Betalen zij minder of alles ineen?
waarom geen aanslag een week voor de vakantie maar vanaf het boeken tot de reis?

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Henri42 »

MLF voor een minimum bedrag leg je de prijs vast via een ticket verzekering, elk reisburo moet je dat vertellen :D :?: :wink:

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door MLF »

ticketverzekering? nee dat hebben zij niet verteld, ik heb er zelfs nooit van gehoord
ze hebben wel verteld dat het mogelijk is dat er brandstoftoeslag kan komen en meer dan 1x

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Henri42 »

Nooit van gehoord= onwetendheid is jammer,zeker als je met een reisburo werkt, internet levert veel adidionele gegevens op, waarna geen moppër partijen hoeft af te geven ±) :shock:

Sab83
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 dec 2008 16:01

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Sab83 »

Geachte heer mevrouw,

Ook ik heb problemen ondervonden toen ik tickets naar Bali had geboekt, maar liefst 170 euro per ticket was de prijs verhoogt, ik had mijn tickets gekocht bij het World Ticket Center. Als excuus geeft het World Ticket Center dat zolang de tickets niet geprint waren en nog niet volledig betaald waren, verhogingen van belastingen nageheven mogen worden!

Ik boek dus NOOIT meer bij het World Ticket Center.

S. van Bommel

firoec
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 dec 2008 22:35

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door firoec »

De laatste tijd als je een vakantie boekt en via Schiphol vertrekt moet je vaak extra hoge kosten betalen.Ik vind dat hoge brandstofkosten voor de vlietuig maatschappijen niet door berekend mag worden naar de klanten.Als je naar het buitenland gaat zijn de kosten die je kwijt bent al zo hoog dat er niet extra brandstofkosten berekend moet worden.Geen wonder dat een heleboel mensen naar duitsland of belgie gaan omdat daar kosten veel minder zijn.[/b]

truus-
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mei 2008 11:06

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door truus- »

Henk en Wiep

Niet teveel klagen bij Fox over de toeslag, ze annuleren met het gemak je reis. Je mag dan niet meer mee van FOX omdat ze een hekel hebben aan mensen die klagen. Waardeloze organistaie, zeer arrogant. Klachten netjes afhandelen hebben ze ook nog nooit van gehoord en de directie geeft niet thuis. Dus bij FOX geldt stikken of slikken.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door Shine »

Even benieuwd,........nu met de enorme daling van de olieprijs,
Hoeveel mensen krijgen nu restitutie van de brandstoftoeslag??????????

truus-
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mei 2008 11:06

Re: Brandstoftoeslag

Ongelezen bericht door truus- »

Wij hebben hierover een discussie gehad met Fox. Eind van het liedje was dat Fox ons annuleerde van deelname omdat wij te lastig waren. Dus als je bij FOX geboekt hebt en je wil persé de reis maken dan moet je ja en amen kinkken anders donderen ze je eruit.

Gesloten