LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AEG / Electrolux wasmachine NUL coulance

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Shibata
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 aug 2009 10:45

AEG / Electrolux wasmachine NUL coulance

Ongelezen bericht door Shibata »

Hallo

Onze AEG / Electrolux wasmachine is al 2 keer stuk geweest in een half jaar, de eerste keer waren de lagers al binnen de garantie periode van 2 jaar versleten, werd verholpen maar de monteur probeerde nog wel even ons zelf een schuldgevoel aan te praten met opmerkingen als "u gebruikt het verkeerde wasmiddel" en "u wast zeker altijd koud". Dit lukt echter bij ons niet omdat ik zelf een aantal jaren geleden werkzaam was als witgoed monteur, de lagers van veel wasmachines zijn gewoon van slechte kwaliteit omdat men steeds goedkoper wil produceren.
De tweede keer stopt onze wasmachine halverwege in het programma, meestal bij het spoelen of bij het Centrifugeren, en bij het centrifugeren wil de machine in 1 keer naar het maximale aantal toeren, met kletsnatte was gaat dat natuurlijk niet goed, de machine werd letterlijk gelanceerd.
Ik was zelf al tot de conclusie gekomen dat dit of aan het moederboard (computer) en/of aan de toerensensor die op de motor zit moest liggen, de monteur van de Dealer kwam tot de zelfde conclusie en vond dat AEG/Electrolux dit zelf maar moest repareren want de machine is nog maar 2jaar en 2maanden oud (2 maand over degarantie), en dit mankement mag niet zo snel plaats vinden.
Electrolux ingeschakeld en hun monteur komt tot de zelfde conclusie, nu worden we met een rekening geconfronteerd van ruim €250,- terwijl het gewoon duidelijk is dat deze machine niet aan de verwachte levensduur voldoet, je koopt zo`n machine namelijk voor een jaar of 10 en dan mag je niet met 2 jaar al zulke ernstige gebreken verwachten.
Ik heb diverse malen via mail contact gezocht met de Electrolux afdeling consumenten belangen en die willen ons totaal niet tegemoed komen, ik heb een betere coulance regelinge geeist en hun voorgesteld dat wij de voorrij kosten en uurloon betalen als zij de materialen voor hun rekening nemen.
De enige antwoorden die we krijgen is dat ze bij hun standpunt blijven en dat je ook onderhoud kan verwachten bij een wasmachine, ONDERHOUD? bij onderhoud denk ik aan draaiende/bewegende en aan slijtage onderhevige delen zoals lagers, koolborstels, schokbrekers, V-snaren, afsluitrubbers, en een pompje bijv maar niet complete motoren en moederboards.
Vroeger was de coulance altijd heel goed bij AEG en de machines waren van zeer goede kwaliteit, daarom hebben we gekozen voor een AEG maar als ik deze ellende voorzien had dan had ik toch een Asko wasmachine gekocht van Zweedse makelij, die zijn 2x zo duur maar dan had ik 5 jaar garantie gehad en een veel degelijker gebouwde machine.

Ik ga zowiezo AEG/Electrolux opgeven voor de koude douche van Tros Radar maar ik wil graag weten of dit maar zo kan en mag, een fabrikant moet toch zeker een deugdelijk apparaat bouwen wat in iedergeval een jaar of vijf vrij blijft van dit soort ernstige gebreken?
Hoe is dit wettelijk geregeld ?

m.v.g. een zeer teleurgestelde AEG klant

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: AEG / Electrolux wasmachine NUL coulance

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als zij beweren dat het door verkeert gebeurt komt dan moeten zij daar ook het bewijs voor aanleveren. (150 Rv) De eigenaar hoeft dat niet aan te leveren. Maar ik lees dat je over de garantie termijn heen bent, de producent is in beginsel niet aansprakelijk. Misschien zou je kunnen aanvoeren dat de garantie niet goed uitgevoerd is.
Ik ga zowiezo AEG/Electrolux opgeven voor de koude douche van Tros Radar maar ik wil graag weten of dit maar zo kan en mag, een fabrikant moet toch zeker een deugdelijk apparaat bouwen wat in iedergeval een jaar of vijf vrij blijft van dit soort ernstige gebreken?
Hoe is dit wettelijk geregeld ?
Dit is wettelijk een verplichting die bij de verkoper ligt niet de producent. Het conformiteitsbeginsel stelt dat producten o.a. die kwaliteit en prestaties moet bieden als producten van het zelfde soort, en geschikt moet zijn voor normaal gebruik. De bewijslast voor non-conformiteit ligt bij gene die hier een beroep, behalve wanneer het gaat om gebreken die binnen zes maanden zijn ontdekt en binnen een bekwame tijd zijn gemeld. Twee maanden geld daarbij in ieder geval al bekwaam.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: AEG / Electrolux wasmachine NUL coulance

Ongelezen bericht door BBCS »

Dit is wettelijk een verplichting die bij de verkoper ligt niet de producent.
Totaal belachelijk en bezopen.

De fabrikant hoeft totaal niet in te staan voor de kwaliteit en de levensduur, terwijl de verkopende partij dat gedurende 5 jaar verplicht wordt.

Dat kan dus echt niet.

De verkopende partij kan pas instaan voor de kwaliteit en levensduur gedurende 5 jaar als de fabrikant dat ook doet.

Als de fabrikant bijvoorbeeld maar 1 jaar garant staat, KAN de verkopende partij onmogelijk dan voor 5 jaar garant staan.

Alleen wilt Europa dat maar niet begrijpen.

En aangezien de fabrikant niet voor die periode in staat, kan de verkopende partij dat ook niet, en krijgt de consument gedurende die periode niet die rechten.

Zo simpel is het.

VanTels
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 aug 2006 23:41

Re: AEG / Electrolux wasmachine NUL coulance

Ongelezen bericht door VanTels »

Alfatrion heeft gelijk...mocht je meer informatie willen pleeg een telefoontje naar de consumentenautoriteit. (088 - 0 70 70 70)

@bbcs --> als leverancier moet je gewoon spullen verkopen waar je achter staat. En je verantwoording nemen als het apparaat kapot gaat. Duidelijk naar de consument toe zijn wat ze ervan kunnen verwachten.
Verkoop je een indesit ga je ervan uit dat die 4 jaar meegaat. Laag type van bosch/aeg 5-6 jaar. Als ze dit niet halen dan moet de verkopende partij gewoon mee betalen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: AEG / Electrolux wasmachine NUL coulance

Ongelezen bericht door BBCS »

@bbcs --> als leverancier moet je gewoon spullen verkopen waar je achter staat. En je verantwoording nemen als het apparaat kapot gaat. Duidelijk naar de consument toe zijn wat ze ervan kunnen verwachten.
Verkoop je een indesit ga je ervan uit dat die 4 jaar meegaat. Laag type van bosch/aeg 5-6 jaar. Als ze dit niet halen dan moet de verkopende partij gewoon mee betalen.
Zo simpel is het niet.

Europa wilt kwaliteit en wilt ervoor zorgen dat de winkelieren kwaliteit leveren.

Op zich niets mis mee.

Echter is het zo dat op dit moment de consument in het algemeen het goedkoopste wilt hebben, wat weer nadelig is voor de totale levensduur.
De producten gaan nu eenmaal niet zo lang meer mee dan vroeger.
De tijd dat wasmachines gemakkelijk 20 jaar meegingen hebben we al lang achter ons gelaten.

Ik vind het best dat Europa kwaliteit wilt hebben en dat consumenten roepen dat de kwaliteit willen hebben, maar het hypocriete ervan is dat de consument wel het goedkoopste gaat kopen. Dus vaak geen kwaliteit, maar vaak kiezen voor de goedkope troep.
Dus als de consument inderdaad kwaliteit wilt hebben, moeten ze het wel gaan kopen.

Als ik dan om me heen kijk en in de media verneem dat de supermarkten weer in een prijzenoorlog komen om maar de goedkoopste te kunnen zijn, is die kwaliteit echt een utopia.
Maar dat mag niet gezegd worden. En dat vind ik echt schandalig.

Willen de consumenten kwaliteit?
Lijkt me niet, omdat de winkels die goedkope troep leveren, slechte service, bagger kwaliteit producten nu het drukst hebben, terwijl de winkelier die alleen maar kwaliteit levert met dito producten en goede service als schandalig duur door de consument wordt bestempeld, denk ik dat ook de mentaliteit van de consument moet veranderen.

Garantie gelijk aan de gemiddelde levensduur?
Welke gemiddelde levensduur?
Van wasmachines van 10 a 20 jaar geleden, waarbij wasmachines van dermate kwaliteit waren dat ze gemakkelijk 20 jaar meegingen???

Ik zou zeggen: WORDT WAKKER!!!

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: AEG / Electrolux wasmachine NUL coulance

Ongelezen bericht door jor »

BBCS...02 sep 2009 02:43
Ik zou zeggen: WORDT WAKKER!!!
En ik zeg, ga slapen inplaats van in elk topic over garantie op je stokpaardje te gaan zitten en maar door te zeuren over de manier waarop jij als kleine ondernemer ermee omgaat!

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: AEG / Electrolux wasmachine NUL coulance

Ongelezen bericht door alfatrion »

VanTels schreef:Als ze dit niet halen dan moet de verkopende partij gewoon mee betalen.
Van meebetalen is geen kwestie. De kosten voor herstel of vervanging zijn bij non-conformiteit voor de verkoper. (7:21 lid 2 BW)

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: AEG / Electrolux wasmachine NUL coulance

Ongelezen bericht door BBCS »

De kosten voor herstel of vervanging zijn bij non-conformiteit voor de verkoper.
Jij beroept je op de non-conformiteit de verwachting van de koper, en daar kan de verkoper niks mee. De fabrikant ook niet.

De wet gaat uit van de non-conformiteit de koopovereenkomst, niet op de non-conformiteit jouw verwachting.

Als de winkelier tijdens de koop heeft aangegeven dat de wasmachine binnen 5 jaar niet kapot zal gaan, dan pas heb je recht op kosteloze reparatie of vervanging in die 5 jaar.

Ach, wat doen de uitspraken van de fabrikant of winkelier er ook toe. De garantieperiodes zijn dus ook totaal onzin volgens sommige.

Al die jurispudenties maken de grijze gebieden alleen maar groter.

Shibata
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 aug 2009 10:45

Re: AEG / Electrolux wasmachine NUL coulance

Ongelezen bericht door Shibata »

Op zich heeft BBCS wel een beetje gelijk, we willen met z`n allen vaak veel te goedkoop. Maar als een merk een bepaalde naam heeft opgebouwd dan verwacht je daar iets bij, en trouwens de wasmachine koste nog €600,- we hadden ook voor de helft van dat geld een wasmachine van een ander merk kunnen kopen en misschien waren we dan nog wel beter af geweest. Wij als consument zijn trouwens niet alleen de schuldige van de neerwaartse spiraal waarin de prijs/kwaliteit verhouding zich in bevind, ook de fabrikanten zijn daar schuldig aan. Vroeger wilden de fabrikanten vooral kalnten aan zich binden door een goed product te maken, dit hield vaak wel in dat een merk niet zo groot werd. Tegenwoordig is vooral het marktaandeel en de winst het belangrijkste, wat voor kwaliteit men levert interesseerd ze geen zier, pegels is waar het om draait.
Ik werk zelf voor een grote frachtwagen fabrikant, als je ziet hoe er bij ons omgegaan wordt met kwaliteits problemen dan schrik je er van, als het niet de veiligheid in gevaar brengt dan kiezen de heren manegers er al snel voor om het maar door te laten gaan omwille van de productie. Ze nemen het zelfs op de koop toe dat een klant er mee terug komt, probleem is dat bedrijven tegenwoordig zo groot zijn dat ze niet meer persoonlijk met de problemen geconfronteerd worden, het is dan erg makkelijk om te denken "wij horen er toch niets meer van"

Het is droevig dat de consument en de werknemers op lage nivo`s er de dupe van worden want die krijgen in verhouding steeds minder loon terwijl de kosten voor het levensonderhoud maar stijgen, en waar kunnen ze terecht, wie neemt het nu echt eens voor ze op?

Gesloten