LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] E-readers

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5506
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

E-readers

Ongelezen bericht door Radar »

Het digitale lezen is de hype van dit moment. Veel boeken verschijnen niet alleen meer in een papieren jasje maar ook in een downloadversie. Het lezen vanaf een beeldscherm is met de komst van zogenaamde e-readers een stuk makkelijker geworden.

Radar test deze e-readers en stelt de vraag of we wel blij moeten zijn met deze elektronische boeken.

Naar de uitzending

jokesk
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 aug 2005 08:30

Re: E-readers

Ongelezen bericht door jokesk »

Zelf heb ik (nog) geen ereader.
Ik zou er wel een willen hebben. Elke keer dat ik op vakantie weg ben gaan er nu stapels boeken (minimaal 5) in de koffer mee. Bij een weekend weg vind je meestal ook 1 of 2 boeken in mijn bagagetas.
Zelf lees ik ok graag Duitstalige boeken en kan die tot op heden nog niet voor de ereader vinden.
Ook de nederlandse en engelse collectie vind ik nog vrij beperkt (ik lees graag SF, detectives of thrillers)
Daar naast worden mijn ogen slechter en vind het prettig als ik een boek op gewenste lettergrote zou kunnen lezen.
In ons plaatselijk rusthuis ben ik actief met de bibliotheek. De boeken daar bestaan allemaal uit grootletterboeken. De boeken zijn daardoor dik en vrij zwaar. Wat vor mensen, met o.a. reuma in de handen, niet prettig vast houden is en nu de boeken op tafel moeten leggen om ze te kunnen lezen.
Volgens mij zou het voor deze groep lezers een ereader ook wel eens een uitkomst kunnen zijn. (moeten er wel streekromans, die ouderen vaak het liefst lezen, er voor aanwezig zijn)
Wat me nu toe vooral weerhoudt een ereader aan te schaffen is de prijs van rond de € 250,= en de beperkte keuze uit tilels en genre.

Johan Sombekke
Berichten: 0
Lid geworden op: 27 sep 2009 20:34

Re: E-readers

Ongelezen bericht door Johan Sombekke »

@jokesk: er zijn gelukkig steeds meer Duitstalige titels beschikbaar, neemt u maar eens een kijkje op http://txtr.com/.

Dat brengt me ook bij mijn tweede punt om hier te reageren. Ik zag op een foto hier op de website en in de aankondiging van Radar op TV de Bebook reader van de Nederlandse firma Endless Ideas. Ik hoop dat Radar niet alleen e-book readers heeft getest zoals deze Bebook en daar conclusies aan verbindt. Endless Ideas laat ons hier graag geloven dat het gaat om een nieuw model, maar dat betreft enkel de firmware (de software in het apparaat). De hardware is namelijk van Hanlin en al weer zo'n 2 jaar oud. Dat vertaalt zich ondermeer in de trage wisseling van pagina's. Sony heeft recent wel twee nieuwe modellen uitgebracht en dat geldt ook voor de Cybook Opus (niet de Gen3). Medio oktober verschijnt de e-reader van txtr (txtr reader). Het zou interessant zijn om deze nieuwe generatie te betrekken in het 'e-book perspectief'. Niet alleen zijn deze e-readers sneller, maar de schermen zijn in staat om 16 grijstinten weer te geven (levert hele aardige foto's op) en met toevoegingen als WiFi (draadloos internet) en mobiel internet worden de mogelijkheden van e-readers veel interessanter.

jokesk
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 aug 2005 08:30

Re: E-readers

Ongelezen bericht door jokesk »

[quote="Johan Sombekke"]@jokesk: er zijn gelukkig steeds meer Duitstalige titels beschikbaar, neemt u maar eens een kijkje op http://txtr.com/.

Ik heb meteen gekeken maar mijn man en ik kunnen op deze site geen leesboeken vinden voor ereaders.
Kijken we niet goed of....... Kun je me zegen wat ik op deze site dan verder aan moet klikken?
Er staat wel o.a. een uitleg over zelf kleine verhalen te schrijven maar dat is heel wat anders.

pienfie
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 sep 2009 12:27

Re: E-readers

Ongelezen bericht door pienfie »

Voor jokesk,
Ken je de dwarsligger al? Dat is een nieuwe uitvinding. Een dwarsligger is een compleet boek op handtas- of jaszakformaat. Dus licht en klein maar prima leesbaar. Eén normaal boek weegt evenveel als 6 tot 8 dwarsliggers. Ideaal voor op vakantie, maar zeker ook voor de reumapatiënten waar jij het over hebt. Kijk maar even op http://www.dwarsligger.nl/
Ze liggen sinds kort in de boekhandel.
pienfie

g0erwt
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 sep 2009 13:02

Re: E-readers

Ongelezen bericht door g0erwt »

jokesk schreef:Zelf heb ik (nog) geen ereader.
Ik zou er wel een willen hebben. Elke keer dat ik op vakantie weg ben gaan er nu stapels boeken (minimaal 5) in de koffer mee. Bij een weekend weg vind je meestal ook 1 of 2 boeken in mijn bagagetas.
Zelf lees ik ok graag Duitstalige boeken en kan die tot op heden nog niet voor de ereader vinden.
Ook de nederlandse en engelse collectie vind ik nog vrij beperkt (ik lees graag SF, detectives of thrillers)
Daar naast worden mijn ogen slechter en vind het prettig als ik een boek op gewenste lettergrote zou kunnen lezen.
In ons plaatselijk rusthuis ben ik actief met de bibliotheek. De boeken daar bestaan allemaal uit grootletterboeken. De boeken zijn daardoor dik en vrij zwaar. Wat vor mensen, met o.a. reuma in de handen, niet prettig vast houden is en nu de boeken op tafel moeten leggen om ze te kunnen lezen.
Volgens mij zou het voor deze groep lezers een ereader ook wel eens een uitkomst kunnen zijn. (moeten er wel streekromans, die ouderen vaak het liefst lezen, er voor aanwezig zijn)
Wat me nu toe vooral weerhoudt een ereader aan te schaffen is de prijs van rond de € 250,= en de beperkte keuze uit tilels en genre.
Natuurlijk is het prettig om een apparaat te hebben dat precies geschikt is voor de taak, zoals een e-reader. Helaas is er, net als bij andere apparaten, nog geen universele standaard waarmee de boeken worden opgeslagen. Dus niet elk e-book is op elke e-reader te lezen!
Wat veel mensen niet weten is dat veel e-boeken ook te lezen zijn op een normale Mac, Linux of PC-machine en PDA's.
Ik werk daar mee, aangezien ik mijn laptop G4 Powerbook toch altijd bij me heb. Op mijn beeldscherm, twee pagina's naast elkaar, is heel goed te lezen. Ja, een leesbril had ik toch al (;-))
Kijk eens op <http://www.ereader.com/ereader/software ... ro_mac.htm> voor de gratis e-reader.
Voorlopig bespaar ik daarmee op de aanschaf van een specifieke e-reader.

Paulus
kennisintermediair
<http://www.vangalen.be>

lievelode
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 sep 2009 17:53

Re: E-readers

Ongelezen bericht door lievelode »

Op de onderstaande website kan iedereen in vele talen gratis boeken downloaden en die niet alleen op een e-reader, maar ook op de computer lezen! Het zijn weliswaar oude uitgaven maar veel mensen zullen er veel plezier aan kunnen beleven!http://mybebook.com/download_free_ebook ... en/page/13

EvRavesteijn
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 sep 2009 20:13

Re: E-readers

Ongelezen bericht door EvRavesteijn »

Ik ben nu twee maanden in het bezit van een Iliad. Bevalt prima en is heel goed leesbaar.
MAAR. . . direct invallend zonlicht doet de letters vervagen! Dit naar mijn verwachting niet merk gebonden maar geld voor alle e-readers op basis van hetzelfde electronic ink principe. Het lijkt mij waardevol om dit in het programma te vermelden.

EllenMunt
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 sep 2009 21:09

Re: E-readers

Ongelezen bericht door EllenMunt »

Wat ik een beetje jammer vind is dat er geen aandacht is besteed aan het feit dat de boeken 'beveiligd' zijn middels DRM. Dit houdt in dat boeken die je koopt, niet jouw eigendom zijn. Je hebt niet volledige zeggenschap over het product dat je gekocht hebt. Zo kan je voor vervelende verrassingen komen te staan als je een andere e-reader koopt, en blijkt dat je je reeds legaal aangeschafte boeken niet kan overzetten op je nieuwe e-reader. Ik zou zeggen google eens op DRM en e-book en je ziet waarom ik er voorlopig nog geen zin in heb. Zonder DRM zou ik al lang een e-reader hebben, nu wacht ik nog even tot er e-readers en e-books komen zonder DRM.

orangbelanda
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 sep 2009 21:01

Re: E-readers

Ongelezen bericht door orangbelanda »

g0erwt schreef:
jokesk schreef:Zelf heb ik (nog) geen ereader.
Ik zou er wel een willen hebben. Elke keer dat ik op vakantie weg ben gaan er nu stapels boeken (minimaal 5) in de koffer mee. Bij een weekend weg vind je meestal ook 1 of 2 boeken in mijn bagagetas.
Zelf lees ik ok graag Duitstalige boeken en kan die tot op heden nog niet voor de ereader vinden.
Ook de nederlandse en engelse collectie vind ik nog vrij beperkt (ik lees graag SF, detectives of thrillers)
Daar naast worden mijn ogen slechter en vind het prettig als ik een boek op gewenste lettergrote zou kunnen lezen.
In ons plaatselijk rusthuis ben ik actief met de bibliotheek. De boeken daar bestaan allemaal uit grootletterboeken. De boeken zijn daardoor dik en vrij zwaar. Wat vor mensen, met o.a. reuma in de handen, niet prettig vast houden is en nu de boeken op tafel moeten leggen om ze te kunnen lezen.
Volgens mij zou het voor deze groep lezers een ereader ook wel eens een uitkomst kunnen zijn. (moeten er wel streekromans, die ouderen vaak het liefst lezen, er voor aanwezig zijn)
Wat me nu toe vooral weerhoudt een ereader aan te schaffen is de prijs van rond de € 250,= en de beperkte keuze uit tilels en genre.
Natuurlijk is het prettig om een apparaat te hebben dat precies geschikt is voor de taak, zoals een e-reader. Helaas is er, net als bij andere apparaten, nog geen universele standaard waarmee de boeken worden opgeslagen. Dus niet elk e-book is op elke e-reader te lezen!
Wat veel mensen niet weten is dat veel e-boeken ook te lezen zijn op een normale Mac, Linux of PC-machine en PDA's.
Ik werk daar mee, aangezien ik mijn laptop G4 Powerbook toch altijd bij me heb. Op mijn beeldscherm, twee pagina's naast elkaar, is heel goed te lezen. Ja, een leesbril had ik toch al (;-))
Kijk eens op <http://www.ereader.com/ereader/software ... ro_mac.htm> voor de gratis e-reader.
Voorlopig bespaar ik daarmee op de aanschaf van een specifieke e-reader.

Paulus
kennisintermediair
<http://www.vangalen.be>
Beste Paulus,

je vergelijking van een specifiek e-readerscherm met een TFT-scherm gaat helaas mank. Het is het vergelijken van appels met peren. Het zijn 2 totaal verschillende technieken. Uren kijken naar een van achteren verlicht TFT scherm is zeer vermoeiend en belastend (kan ik helaas over meepraten), het kijken naar een e-reader scherm valt veel langer vol te houden zonder nadelige verschijnselen.

De besparing op de aanschaf van een specifieke e-reader kan hier dus niet gemaakt worden. Volgens dezelfde logica zou een aanschaf van een fiets naast een auto dus ook niet meer nodig zijn.

Nee, ik ben geen Sony-verkoper. Ik zou graag de 600 versie willen hebben maar dan wel zonder de touchscreen-faciliteiten. Volgens de testen tast het extra laagje de leesbaarheid (spiegelen!) aan. En laat dat nu net voor mij prioriteit 1 zijn. Wel lijkt mij het ingebouwde woordenboek een welkome aanvulling, vooral bij het lezen van Engelse boeken. Dus pas als de 600 komt zonder die extra laag, zie je mij gelijk in de Sony-winkel!

Elders op dit forum lees ik ook iets over de zgn. Dwarsligger. Erg handig, je kunt maar liefst 1 (één) boek handig meenemen!!! Lijkt mij meer de laatste stuiptrekking van de papier-industrie.

Voor mij heeft de e-reader de toekomst. Alleen al de mogelijkheid om vele boeken mee te kunnen nemen in je koffer. Maar dan zonder het sjouwen. Heerlijk!

Andre

jannekekelder
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 sep 2009 21:23

Re: E-readers

Ongelezen bericht door jannekekelder »

Lees al 1 1/2 jaar met een Sony Ereader (Amerikaans).
Fantastisch; licht in de hand, prettig beeld, lettertype aanpassen als je wat minder licht hebt (groter) en geen kast meer vol boeken.
Wij wonen een deel van het jaar op een boot in het buitenland en het bij ons hebben van voldoende boeken is altijd een probleem, we hebben al wat afgsleept! Ook slibt onze boekenkast algauw dicht. Dit is de oplossing voor mij!

g0erwt
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 sep 2009 13:02

Re: E-readers

Ongelezen bericht door g0erwt »

orangbelanda schreef:
g0erwt schreef:
jokesk schreef:Zelf heb ik (nog) geen ereader.
Ik zou er wel een willen hebben. Elke keer dat ik op vakantie weg ben gaan er nu stapels boeken (minimaal 5) in de koffer mee. Bij een weekend weg vind je meestal ook 1 of 2 boeken in mijn bagagetas.
Zelf lees ik ok graag Duitstalige boeken en kan die tot op heden nog niet voor de ereader vinden.
Ook de nederlandse en engelse collectie vind ik nog vrij beperkt (ik lees graag SF, detectives of thrillers)
Daar naast worden mijn ogen slechter en vind het prettig als ik een boek op gewenste lettergrote zou kunnen lezen.
In ons plaatselijk rusthuis ben ik actief met de bibliotheek. De boeken daar bestaan allemaal uit grootletterboeken. De boeken zijn daardoor dik en vrij zwaar. Wat vor mensen, met o.a. reuma in de handen, niet prettig vast houden is en nu de boeken op tafel moeten leggen om ze te kunnen lezen.
Volgens mij zou het voor deze groep lezers een ereader ook wel eens een uitkomst kunnen zijn. (moeten er wel streekromans, die ouderen vaak het liefst lezen, er voor aanwezig zijn)
Wat me nu toe vooral weerhoudt een ereader aan te schaffen is de prijs van rond de € 250,= en de beperkte keuze uit tilels en genre.
Natuurlijk is het prettig om een apparaat te hebben dat precies geschikt is voor de taak, zoals een e-reader. Helaas is er, net als bij andere apparaten, nog geen universele standaard waarmee de boeken worden opgeslagen. Dus niet elk e-book is op elke e-reader te lezen!
Wat veel mensen niet weten is dat veel e-boeken ook te lezen zijn op een normale Mac, Linux of PC-machine en PDA's.
Ik werk daar mee, aangezien ik mijn laptop G4 Powerbook toch altijd bij me heb. Op mijn beeldscherm, twee pagina's naast elkaar, is heel goed te lezen. Ja, een leesbril had ik toch al (;-))
Kijk eens op <http://www.ereader.com/ereader/software ... ro_mac.htm> voor de gratis e-reader.
Voorlopig bespaar ik daarmee op de aanschaf van een specifieke e-reader.

Paulus
kennisintermediair
<http://www.vangalen.be>
Beste Paulus,

je vergelijking van een specifiek e-readerscherm met een TFT-scherm gaat helaas mank. Het is het vergelijken van appels met peren. Het zijn 2 totaal verschillende technieken. Uren kijken naar een van achteren verlicht TFT scherm is zeer vermoeiend en belastend (kan ik helaas over meepraten), het kijken naar een e-reader scherm valt veel langer vol te houden zonder nadelige verschijnselen.

De besparing op de aanschaf van een specifieke e-reader kan hier dus niet gemaakt worden. Volgens dezelfde logica zou een aanschaf van een fiets naast een auto dus ook niet meer nodig zijn.

Nee, ik ben geen Sony-verkoper. Ik zou graag de 600 versie willen hebben maar dan wel zonder de touchscreen-faciliteiten. Volgens de testen tast het extra laagje de leesbaarheid (spiegelen!) aan. En laat dat nu net voor mij prioriteit 1 zijn. Wel lijkt mij het ingebouwde woordenboek een welkome aanvulling, vooral bij het lezen van Engelse boeken. Dus pas als de 600 komt zonder die extra laag, zie je mij gelijk in de Sony-winkel!

Elders op dit forum lees ik ook iets over de zgn. Dwarsligger. Erg handig, je kunt maar liefst 1 (één) boek handig meenemen!!! Lijkt mij meer de laatste stuiptrekking van de papier-industrie.

Voor mij heeft de e-reader de toekomst. Alleen al de mogelijkheid om vele boeken mee te kunnen nemen in je koffer. Maar dan zonder het sjouwen. Heerlijk!

Andre
Hallo Andre,

Je hebt helemaal gelijk.
Het is ook geen kwestie van of of, maar van en en op den duur. Ik heb ook en een fiets en een auto en een OV-kaart en ik doe nog heel veel te voet.

Ik kan gelukkig de helderheid van mijn scherm goed instellen. Dat geeft mij voldoende mogelijkheid om redelijk lang achter het scherm te zitten.
Voor mij is het echter nog niet zover dat ik de beslissing voor een bepaalde e-reader kan nemen. Eerst moet nog aan een aantal voorwaarden voldaan zijn. Maar ... behalve e-readen wil ik ook e-writen, ofwel zelf e-books kunnen maken. En dan is het wel handig minstens het eigen resultaat te kunnen testen. Wetend dat de leeskwaliteit op een echte e-reader beter zal zijn.
Verder is wat ik lees voorlopig nog niet als e-book beschikbaar, verwacht ik. Want ook hier geldt het normale marktprincipe: de kosten moeten wel terugverdiend kunnen worden. Dus ... voorlopig blijf ik snuffelen op boekenmarkten en in tweedehands boekwinkels en antiquariaten. Zondag 11 oktober dus weer naar Leiden: boeken in de Pieterskerk.

P.S.
Overigens jammer dat er in de uitzending geen gewag gemaakt werd van de verschillen in formaten. De Kindle werd even genoemd; nog niet in Nederland verkrijgbaar. Wel van Amazon.com, dus ook geen onbelangrijke speler. Maar ... met een formaat dat op andere readers niet bruikbaaar is en omgekeerd.

Paulus

stoterep
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 sep 2009 21:56

Re: E-readers

Ongelezen bericht door stoterep »

Jammer dat jullie de e-reader van irex niet belicht hebben. Op de Iliad 2nd edition bijvoorbeeld kan je ook nog aantekeningen maken en deze later op je pc verwerken, het scherm van de irex e-readers zijn ook groter (tot A4). Ook kun je via een netwerk eventueel de krant lezen (NRC). De prijs van deze apparatuur ligt wel erg veel hoger dan de getoonde e-readers en voor dat geld kun je ook een goede laptop kopen. Maar met deze functies kan je de zware boekentas echt thuis laten.

trendmatcher
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 sep 2009 22:55

Re: E-readers

Ongelezen bericht door trendmatcher »

Nu meen ik dat in de uitzending van vanavond gezegd werd dat je op deze site het mooi voorgedragen gedicht over Ereaders gratis als Ebook zou kunnen downloaden.
Ik ben al een half uur aan het rondklikken, heb gezocht via de zoekfunctie, maar kan het PDF bestand nergens vinden!
Zie ik wat over het hoofd?

Radar
Site Admin
Berichten: 5506
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: E-readers

Ongelezen bericht door Radar »

@ trendmatcher

Nee, er is helaas iets misgegaan. We zetten het gedicht morgenochtend alsnog online. Onze excuses voor het ongemak.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: E-readers

Ongelezen bericht door Shine »

Er bleven voor mij toch enkele wezenlijke vragen onbeantwoord:

1). Wat gebeurd er als de harde schijf van de Ereader vol is. Waar laat je je digitale boeken dan? Of als de Ereader ten einde is?
2). Boeken kun je aan elkaar lenen. Wat scheelt in de aanschaf. Kan dat ook met een Eboek? Kan ik mijn gedownload Eboek op iemand anders zijn Ebook zetten en omgekeerd? Of leven we in een dermate wegwerp maatschappij dat het alleen voor eenmalig en/of persoonlijk gebruik is?
3). Lichtinval. Er werd gsproken dat hoe lichter de omgeving het lezen makkelijker is. Ik denk dan, strand, zon, hoe zit het in deze omstandigheden met het lezen?

En, als ik de reacties zo lees, jammer dat Radar o.a. geen aandacht heeft besteed aan de verschillend formaten. Dunkt me dat dit van wezenlijk belang is.
Jammer dat Radar (weer) een erg oppervlakkige 'test' heeft gedaan.

Johan Sombekke
Berichten: 0
Lid geworden op: 27 sep 2009 20:34

Re: E-readers

Ongelezen bericht door Johan Sombekke »

[quote="jokesk"][quote="Johan Sombekke"]@jokesk: er zijn gelukkig steeds meer Duitstalige titels beschikbaar, neemt u maar eens een kijkje op http://txtr.com/.

Ik heb meteen gekeken maar mijn man en ik kunnen op deze site geen leesboeken vinden voor ereaders.
Kijken we niet goed of....... Kun je me zegen wat ik op deze site dan verder aan moet klikken?

Beste jokesk,
Links bovenin de grijze balk staat 'Store' (onder de 'Search' zoekbox). Als u klikt op 'Store' dan komen er 1000-en Duitstalige boeken tevoorschijn. Succes!

lievelode
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 sep 2009 17:53

Re: E-readers

Ongelezen bericht door lievelode »

Ik heb een E-reader gekocht omdat ik begin november voor een jaar als ontwikkelingswerker vertrek naar Sri Lanka. Ik mag maar 30 kilo meenemen aan bagage. De E-reader geeft me de mogelijkheid om 'voor hetzelfde gewicht' tientallen boeken mee te nemen. Bovendien biedt de bibliotheek van Rotterdam de mogelijkheid om e-boeken te lenen. Die kan ik in Sri Lanka downloaden. Zodoende heb ik altijd leuke lectuur bij de hand!

trendmatcher
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 sep 2009 22:55

Re: E-readers

Ongelezen bericht door trendmatcher »

TROS Radar schreef:@ trendmatcher

Nee, er is helaas iets misgegaan. We zetten het gedicht morgenochtend alsnog online. Onze excuses voor het ongemak.
Inmiddels zijn we een dag verder, maar ik zie de download nog niet op de site staan!
Als jullie kunnen reageren in het forum, dan kunnen jullie toch ook iets op de site plaatsen?

kikibommezij
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 aug 2007 15:44

Re: E-readers

Ongelezen bericht door kikibommezij »

Nou, ik heb dus een Bebook reader gekregen voor mijn verjaardag. Ik dacht dat er behoorlijk wat free-books waren en vind dat erg tegen vallen. De gratis boeken zijn echt van 18vroeger! Heeft iemand een gratis site gevonden waar je wat recentere boeken gratis kunt downloaden?

Groeten, Kiki

Gesloten