LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rente betalen zonder rood staan. ( Weekend transacties. )

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
stephanh

Rente betalen zonder rood staan. ( Weekend transacties. )

Ongelezen bericht door stephanh » 25 nov 2009 21:13

Onlangs heb ik rente moeten betalen voor rood staan, zonder dat ik rood heb gestaan? :evil:
Ik heb op een vrijdagavond van de ene bankrekening naar de andere bankrekening geld gestort. Dit geld heb ik een uurtje later opgehaald uit de pinautomaat. Tot mijn verbazing zag ik enige tijd later dat ik rente moest betalen omdat de banken in het weekend wel geld transferen maar tot maandag wachten voordat ze daadwerkerlijk het geld overzetten??????
Ik ben hiermee naar de bank gegaan en ben tot de conclusie gekomen dat dit een afspraak is tussen bijna alle banken in Nederland.
Met deze regeling worden alle winkeliers ook gedupeerd want alle pinautomaat transacties van vrijdagavond en zaterdag kun je wel op je bankrekening zien maar wordt eigelijk maandag pas bijgeschreven.
Ik vind dat we ons moeten gaan roeren als consument en winkelier om de praktijken tegen te gaan!
Ik zie graag reacties van mensen die hier ook problemen mee hebben.

Gordon Shumway

Re: Rente betalen zonder rood staan. ( Weekend transacties. )

Ongelezen bericht door Gordon Shumway » 25 nov 2009 21:54

Je hebt wel erg hoge verwachtingen van ons banksysteem als je geld overmaakt van bank A naar bank B om dan vervolgens bij bank B het uit de muur te halen.
Ik kan hier verder niet zinnigs op zeggen. Ga langs je kantoor om eea uit te laten leggen of dien een klacht in (worden doorgaans serieus opgepakt).

Positief is dat sinds (dacht ik) 1nov'09 het beruchte 1-daagse-rente-pikken tot het verleden behoort. Zo heb ik ooit wat boekingen gedaan (daarmee voldoende saldo achterlatend) om even later bij de winkel niet te kunnen pinnen vanwege een te laag saldo. Toen was er nog verschil tussen een boeksaldo en een valutairsaldo. Een bijboeking was toen pas rentedragend de dag erna. En een afboeking stopte rentedragend te zijn de dag ervoor. Zo kon je rood staan ondanks voldoende geld op de rekening. Ben blij dat dat nu over is.

stephanh

Ongelezen bericht door stephanh » 25 nov 2009 22:08

Hallo Gordon,
Ik had het geld van de ene naar de andere rekening gezet op dezelfde bank. Ik kon op internet gewoon zien dat het geld op de rekening stond.
Maar is de rente-pik-dag over voortaan? :D Ook in het weekend?
:lol:

VENCO dropje

Ongelezen bericht door VENCO dropje » 26 nov 2009 00:10

Je moet "grofweg" onderscheid maken in de volgende zaken:
- afschaffen valutering, waarbij in principe de valutadatum (voor de rentedagen) gelijk is getrokken aan de boekdatum.

- uitvoeringstermijnen:
Debet (af): na ontvangst door de bank van jouw geïnitieerde overboeking, en afboeking van je rekening, mag jouw bank tot 2012 er maximaal 3 werkdagen overdoen om het geld bij de bank van de begunstigde te krijgen (vanaf 2012 mag dit nog maar maximaal 1 werkdag zijn).
Credit (bij): als het geld op de rekening van de bank van de begunstigde klant staat moet de bank het geld ook "direct" beschikbaar stellen aan de klant. Als het geld op de rekening van de bank van de begunstigde wordt geboekt na een bepaalde sluitingstijd van deze bank (bijv. 17:00 uur) dan mag de bank de rekening de volgende werkdag crediteren.

Banken mogen zelf een definitie van "werkdagen" in de uitvoeringstermijnen communiceren naar de klant. Weekend en feestdagen zijn geen (TARGET) dagen waarop de rekeningen van de banken gemuteerd kunnen worden omdat de centrale banken van Europa dan dicht zijn. Het ligt in dit geval dus niet aan de commerciele banken maar aan de overheid (de ambtenaren van de centrale banken, zoals DNB, moeten dan rusten).

Gesloten