LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Andere onderwerpen over auto en vervoer
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door sjohie »

Sommige fabrikanten zijn er beter in dan anderen, en vaak kan je bij nieuwe voertuigen inderdaad voor een prikkie, zeg 1 euro ofzo, bij een actie 3 jaar updates kopen. Daarna zijn die 150 à 200 euro, en te verkrijgen zolang de achterliggende kaartfabrikant materiaal levert aan de autofabrikant, of hoe lang die fabrikant er voor kiest om het model te updaten. Gemiddeld is na 5 jaar de koek wel op qua reguliere updates, dan komt er een vaak een update van een model, met modernere infotainment systemen etc. In sommige gevallen kan je dan via Navteq zelf nog wel een update kopen, maar niet veel goedkoper dan wat de autofabrikant er voor vraagt.

Een los apparaat, eigenlijk elke van ~150 euro of duurder, heeft tegenwoordig levenslange kaartupdates. Dat is dus vele malen goedkoper dan 1x/kwartaal dat bedrag aftikken bij de autodealer.

Ons leasepark, allemaal VAG modellen, dus onderhuids dezelfde infotainment- en dus navigatiesystemen, krijgen bij elke beurt de nieuwste kaarten voor de navigatie, en dat gaat gewoon goed. Soms mist er eens een net aangelegde weg, maar dat houdt je toch, ook al krijg je dagelijkse updates.

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door lichtstad »

sjohie schreef:Sommige fabrikanten zijn er beter in dan anderen, en vaak kan je bij nieuwe voertuigen inderdaad voor een prikkie, zeg 1 euro ofzo, bij een actie 3 jaar updates kopen. Daarna zijn die 150 à 200 euro, en te verkrijgen zolang de achterliggende kaartfabrikant materiaal levert aan de autofabrikant, of hoe lang die fabrikant er voor kiest om het model te updaten. Gemiddeld is na 5 jaar de koek wel op qua reguliere updates, dan komt er een vaak een update van een model, met modernere infotainment systemen etc. In sommige gevallen kan je dan via Navteq zelf nog wel een update kopen, maar niet veel goedkoper dan wat de autofabrikant er voor vraagt.

Een los apparaat, eigenlijk elke van ~150 euro of duurder, heeft tegenwoordig levenslange kaartupdates. Dat is dus vele malen goedkoper dan 1x/kwartaal dat bedrag aftikken bij de autodealer.

Ons leasepark, allemaal VAG modellen, dus onderhuids dezelfde infotainment- en dus navigatiesystemen, krijgen bij elke beurt de nieuwste kaarten voor de navigatie, en dat gaat gewoon goed. Soms mist er eens een net aangelegde weg, maar dat houdt je toch, ook al krijg je dagelijkse updates.

Juist, en daarom klagen mensen, die 3 jaar updates kopen en de leverancier brengt geen nieuwe updates uit.
Veelvoudig te lezen.
Om bij ieder beurt nieuwe kaarten te verstrekken, is natuurlijk een geldkwestie.
Een particulier doet dit meestal niet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door sjohie »

lichtstad schreef:
sjohie schreef:Sommige fabrikanten zijn er beter in dan anderen, en vaak kan je bij nieuwe voertuigen inderdaad voor een prikkie, zeg 1 euro ofzo, bij een actie 3 jaar updates kopen. Daarna zijn die 150 à 200 euro, en te verkrijgen zolang de achterliggende kaartfabrikant materiaal levert aan de autofabrikant, of hoe lang die fabrikant er voor kiest om het model te updaten. Gemiddeld is na 5 jaar de koek wel op qua reguliere updates, dan komt er een vaak een update van een model, met modernere infotainment systemen etc. In sommige gevallen kan je dan via Navteq zelf nog wel een update kopen, maar niet veel goedkoper dan wat de autofabrikant er voor vraagt.

Een los apparaat, eigenlijk elke van ~150 euro of duurder, heeft tegenwoordig levenslange kaartupdates. Dat is dus vele malen goedkoper dan 1x/kwartaal dat bedrag aftikken bij de autodealer.

Ons leasepark, allemaal VAG modellen, dus onderhuids dezelfde infotainment- en dus navigatiesystemen, krijgen bij elke beurt de nieuwste kaarten voor de navigatie, en dat gaat gewoon goed. Soms mist er eens een net aangelegde weg, maar dat houdt je toch, ook al krijg je dagelijkse updates.

Juist, en daarom klagen mensen, die 3 jaar updates kopen en de leverancier brengt geen nieuwe updates uit.
Veelvoudig te lezen.
Om bij ieder beurt nieuwe kaarten te verstrekken, is natuurlijk een geldkwestie.
Een particulier doet dit meestal niet.
Tsja, dat is dan voor een deel ook eigen keus vind ik, niks is gratis, niemand werkt voor nop, dus waarom zouden kaartenmakers en autofabrikanten dan maar die updates, gratis, of voor een appel en een ei moeten leveren tot in lengte van dagen? Dat kaartmateriaal up to date houden kost veel tijd en geld. Het kadaster heeft voor de BRT (vh top10nl) een paar duizend man buiten lopen. Weliswaar parttime, maar dat is een serieuze organisatie. Net als het ontvangen van de data van ~395 gemeenten in Nederland alleen al.

hercu1965
Berichten: 107
Lid geworden op: 19 feb 2010 21:43
Locatie: rotterdam

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door hercu1965 »

ik kocht in januari 2016 mijn nieuwe Renault en werd de weg op gestuurd met Navteq kaarten in de navigatie van 3 jaar terug !!
De Renault bevalt prima de Navteq is een en al ellende en drama !
Het sijsteem stuurt je altijd dwars door de stad ongeacht of je snelste / kortste of economische route instelt, dat kost je giga veel verspilde tijd.
Gewoon te dom om nabij gelegen rijkswegen in de route berekening op te nemen.
Updaten is ronduit DRAMA , eerst de versie updaten om daarna de kaarten pas te kunnen updaten middels een programma wat je op je PC moet installeren.
En dan betaal je ca 200 euro voor een Update en krijg je nog 2 jaar oude kaarten.
Ook de flitspaal waarschuwing is een aanfluiting, ca 750 meter voor de flitspaal er is begint het sijsteem onafgebroken bel geluiden te maken , ook al rij je niet te hard !
Dit is NIET uit te zetten.
Ik ergerde me groen en geel iedere dag totdat iemand tegen me zei , waarom gebruik je MAPS niet wat in je GSM zit

Sinds die tijd gebruik ik alleen nog maar me GSM, Maps is werkelijk TOP !
Alle nieuwe wegen staan erop, je hoeft geen 2 jaar te wachtten op een bruikbare Update.
En de route berekening is supersnel.

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door lichtstad »

hercu1965 schreef:ik kocht in januari 2016 mijn nieuwe Renault en werd de weg op gestuurd met Navteq kaarten in de navigatie van 3 jaar terug !!
De Renault bevalt prima de Navteq is een en al ellende en drama !
Het sijsteem stuurt je altijd dwars door de stad ongeacht of je snelste / kortste of economische route instelt, dat kost je giga veel verspilde tijd.
Gewoon te dom om nabij gelegen rijkswegen in de route berekening op te nemen.
Updaten is ronduit DRAMA , eerst de versie updaten om daarna de kaarten pas te kunnen updaten middels een programma wat je op je PC moet installeren.
En dan betaal je ca 200 euro voor een Update en krijg je nog 2 jaar oude kaarten.
Ook de flitspaal waarschuwing is een aanfluiting, ca 750 meter voor de flitspaal er is begint het sijsteem onafgebroken bel geluiden te maken , ook al rij je niet te hard !
Dit is NIET uit te zetten.
Ik ergerde me groen en geel iedere dag totdat iemand tegen me zei , waarom gebruik je MAPS niet wat in je GSM zit

Sinds die tijd gebruik ik alleen nog maar me GSM, Maps is werkelijk TOP !
Alle nieuwe wegen staan erop, je hoeft geen 2 jaar te wachtten op een bruikbare Update.
En de route berekening is supersnel.
Je hebt gewoon de verkeerde auto gekocht, volgens dit bericht!
Moneyman schreef:Zoals ik in de post die jij citeert al zei: er worden ook daadwerkelijk updates aangeboden. Daar hoef ik geen drie jaar op te wachten. Kies een Audi, VW, Seat of Skoda, met één van de meest uitgebreide navigatiesystemen, en voila!
Je begrijpt wel, dat dit een grapje is!


Het is gewoon van het zotte, dat de fabrikanten nog steeds met dit oude kaartmateriaal wegkomen.

Maar ik heb gelezen, dat Navteq nu in 2016 toch een nieuwe kaart heeft uitgebracht, misschien toch een optie om op te waarderen.

hercu1965
Berichten: 107
Lid geworden op: 19 feb 2010 21:43
Locatie: rotterdam

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door hercu1965 »

Ook al zou je de juiste kaarten hebben bij Navteq heb je nog steeds de foute route berekening.

Voorbeeld; van de IKEA in Barendrecht naar Den Haag Centrum, Navteq stuurt je via de maastunnel, snelste route ingesteld

Zelfde route berekening in MAPS van Google of www.routenet.nl dan ga je via van brienenoord brug wat zeker 15 / 25 min sneller is.

En zo kan ik nog wel 10 voorbeelden geven van hele foute route berekeningen,

Navteq is echt van alle naviagtie's de slechtste van de slechtse

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door lichtstad »

hercu1965 schreef:Ook al zou je de juiste kaarten hebben bij Navteq heb je nog steeds de foute route berekening.

Voorbeeld; van de IKEA in Barendrecht naar Den Haag Centrum, Navteq stuurt je via de maastunnel, snelste route ingesteld

Zelfde route berekening in MAPS van Google of http://www.routenet.nl dan ga je via van brienenoord brug wat zeker 15 / 25 min sneller is.

En zo kan ik nog wel 10 voorbeelden geven van hele foute route berekeningen,

Navteq is echt van alle naviagtie's de slechtste van de slechtse
Ik ken die situatie van je voorbeeld niet, maar als de kaarten 3 jaar oud zijn, kan het best zijn, dat er intussen straten veranderd of bij gekomen zijn, dan klopt het niet meer.

Bij maps of routenet zijn de kaarten up to date.

Misschien de nieuwe kaarten van Navteq ook, dus ik zou de dealer benaderen, om een update te krijgen.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

hercu1965 schreef:Ook al zou je de juiste kaarten hebben bij Navteq heb je nog steeds de foute route berekening.

Voorbeeld; van de IKEA in Barendrecht naar Den Haag Centrum, Navteq stuurt je via de maastunnel, snelste route ingesteld

Zelfde route berekening in MAPS van Google of http://www.routenet.nl dan ga je via van brienenoord brug wat zeker 15 / 25 min sneller is.

En zo kan ik nog wel 10 voorbeelden geven van hele foute route berekeningen,

Navteq is echt van alle naviagtie's de slechtste van de slechtse

Met juiste kaarten bedoel jij kaartmateriaal wat uptodate is ? Zoja dan zou de routeberekening ergens verkeerd geprogrammeerd staan. Toevallig geen automatische routeberekening bij files / ongeval / werkzaamheden oid wat de oorzaak van deze rare route berekening zou kunnen zijn ?

Dan zou ik ind eens controleren welke kaartversie je hebt of dat er een update oid voor is.

bmwrider
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2017 11:20

Re: Navteq-kaarten (voor autonavigatie) waardeloos

Ongelezen bericht door bmwrider »

Ik rij sinds juli dit jaar een BMW en ben er inmiddels (ook) achter dat de kwaliteit van de kaarten waardeloos is. Ik heb er contact over gehad met mijn dealer, maar kan natuurlijk niets betekenen want het zou aan de kaartleverancier Navteq liggen.

Echter heeft Nokia Here (de kaartendivisie van Nokia) rond 2008 Navteq overgenomen en is Nokia Here in 2015 vervolgens over genomen door Audi/Mercedes/BMW.

In mijn geval, als BMW-rijder, is dus eigenlijk helemaal belachelijk, dat de kaarten nog zo slecht zijn en ze zich verschuilen achter Navteq, terwijl ze dus eigenlijk zelf eigenaar zijn...

Maar helaas blijft het roepen in de woestijn... echt, als ik dit vooraf had geweten had ...

Gesloten