LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] goedkpere of duurdere vitamine-pillen

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
yamoss
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 feb 2011 13:17

goedkpere of duurdere vitamine-pillen

Ongelezen bericht door yamoss »

Afgelopen zaterdag in een gezondheidswinkel voor behoorlijk wat geld vitamine/mineralenpillen gekocht.Daarna kwam toch die vraag weer op : wat is nu toch het verschil met bv. hetzelfde type pillen van het Kruidvat of de Hema.Die zijn op zijn minst de helft goedkoper.Mij is eens verteld dat de duurdere pillen gemakkelijker door je lichaam worden opgenomen??!!!En daardoor heb je er minder van nodig.Maar of dat een marketing-truc-verhaal is,weet ik niet.Graag reakties.Yamoss

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: goedkpere of duurdere vitamine-pillen

Ongelezen bericht door vroem »

als je voeding goed is heb je ze niet eens nodig, goedkoop of duur, allebei duurkoop.
Als je vitaminegebrek hebt is het lichaam toch al van slag, los je zo niet op. Is er geen gebrek is er geen reden ze te nemen.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: goedkpere of duurdere vitamine-pillen

Ongelezen bericht door Robjee »

Verschillen tussen een multivitaminesupplement kunnen zitten in onder andere de dosering, chemische vorm (opname), chelatie, andere stoffen die de gezondheid zouden verbeteren en natuurlijk de marketingskosten.
Vaak is het overbodig om te kiezen voor een duur merk.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: goedkpere of duurdere vitamine-pillen

Ongelezen bericht door tennis »

yamoss schreef:Afgelopen zaterdag in een gezondheidswinkel voor behoorlijk wat geld vitamine/mineralenpillen gekocht.Daarna kwam toch die vraag weer op : wat is nu toch het verschil met bv. hetzelfde type pillen van het Kruidvat of de Hema.Die zijn op zijn minst de helft goedkoper.Mij is eens verteld dat de duurdere pillen gemakkelijker door je lichaam worden opgenomen??!!!En daardoor heb je er minder van nodig.Maar of dat een marketing-truc-verhaal is,weet ik niet.
Graag reakties.Yamoss
Google eens op zulke verhalen, dan weet jij, dat je voor dit behoorlijk veel geld niets hebt gekocht.
Lees het bericht van Vroem, dit is voldoende!

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: goedkpere of duurdere vitamine-pillen

Ongelezen bericht door manondoris »

vroem schreef:als je voeding goed is heb je ze niet eens nodig, goedkoop of duur, allebei duurkoop.
Als je vitaminegebrek hebt is het lichaam toch al van slag, los je zo niet op. Is er geen gebrek is er geen reden ze te nemen.
helemaal mee eens ,het is zelfs zo dat neem je teveel aan vitamines en mineralen je veel schade kunt toebrengen aan je lichaam.

superklaver

Re: goedkpere of duurdere vitamine-pillen

Ongelezen bericht door superklaver »

de dietist die ik heb raad eigenlijk iedereen aan om een multivitamine te slikken. Ook al eet je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid dan nog kom je niet aan voldoende vitamines en mineralen. Dit komt omdat het te lang duurt voordat het groente en fruit in de winkel liggen en in tussentijd de vitamines verliezen. ik slik zelf vitamines van een natuurwinkel.

bachanaal
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 jan 2006 16:15

Re: goedkpere of duurdere vitamine-pillen

Ongelezen bericht door bachanaal »

goedkope eigen merken zijn zeker net zo goed als die hele dure die soms wel 100 euro voor een potje vragen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: goedkpere of duurdere vitamine-pillen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

helemaal mee eens ,het is zelfs zo dat neem je teveel aan vitamines en mineralen je veel schade kunt toebrengen aan je lichaam.
Dit ligt soms ook weer aan het soort vitaminen. Sommigen worden door het lichaam niet opgeslagen en het overschot verlaat het lichaam weer als je naar de WC gaat.

Gezond en vooral gevarieerd eten is veruit de beste manier om de juiste vitaminen binnen te krijgen, echter bepaalde groepen mensen hebben behoefte aan meer vitamine dan de ADH. Dagelijks 20 paprika's eten voor de extra vitamine C is ook alweer zowat. Ja, in bepaalde paprika's (weet even niet of de kleur nog uitmaakt) zit meer vitamine C dan in een sinaasappel. Daarnaast kan het bij gevarieerde voeding lastig zijn om van alle vitaminen de ADH binnen te krijgen.

Of het nu wijs is de goedkopere of duurdere te nemen, durf ik niet te zeggen. Ik weet wel nog dat ik ooit op TV er een item over gezien heb dat bijvoorbeeld de Davitamon destijds omhuld waren met een suikerig laagje. Waardoor je en ongemerkt extra suiker (en calorieën) binnenkreeg en dit laagje werkte tevens enigszins belemmerend op de opname van de vitamen. Weet niet of dit inmiddels is aangepast of nog zo is.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: goedkpere of duurdere vitamine-pillen

Ongelezen bericht door Robjee »

Er zijn talloze verschillende voedingssupplementen te koop. Van Aminozuren tot Zemelpreparaten. Voor het merendeel kan gezegd worden dat een onderbouwing voor het geclaimde effect ontbreekt. Het andere deel kan nuttig zijn, maar vaak voor speciale situaties of doelgroepen.

Wanneer je gezond en verstandig eet zou je inderdaad voldoende vitamines en mineralen binnen moeten krijgen. Ook met het groente en fruitaanbod dat in de winkels ligt. Analysecijfers hiervan zijn terug te vinden in de NEVO-tabel
http://nevo-online.rivm.nl/
Dat is dan ook mijn eerste prioriteit.
Maar wanneer we kijken naar de voedselconsumptiepeilingen en de prevalentie van overgewicht kan geconcludeerd worden dat onze voeding vaak niet optimaal is.
Een eerste reactie is natuurlijk om ervoor te zorgen dat de voeding wel optimaal wordt samegesteld. Helaas is dat niet zo eenvoudig.
De ADH kan overigens ook niet gezien worden als een optimale hoeveelheid.

Maar waarom zou het kwaad kunnen, of ongezond zijn, om een eenvoudig multivitaminesupplement te nemen? Niet als vervanging, maar als aanvulling.
Wanneer je kiest voor een supplement met een 100% ADH blijf je ruim onder de aanvaardbare bovengrens van inneming.
Wanneer men hier negatief tegenover staat omdat men maar gezond moet eten ontneem je wel een mogelijkheid tot wat extra zekerheid.
Wanneer men gaat autorijden doet met ook de autogordels om. Dit komt doordat niet iedereen zich aan de verkeersregels houdt.

Overigens bestaan er wel verschillen in biobeschikbaarheid/effectiviteit tussen verschillende voedingssupplementen.
Zie onder andere:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19407667

- Wanneer je structureel "gezond" eet is een multivitaminesupplementen niet nodig (bepaalde risicogroepen uitgezonderd).
- Het kan echter geen kwaad om een standaard laag gedoseerd multivitaminesupplement erbij te nemen voor extra zekerheid.

Gravin4
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 mei 2011 12:56

Re: goedkpere of duurdere vitamine-pillen

Ongelezen bericht door Gravin4 »

HEMA vitamines en mineralen zijn de besten voor de minste prijs!!!
Dat weet ik uit ervaring en na persoonlijk laten testen door een deskundig persoon.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: goedkpere of duurdere vitamine-pillen

Ongelezen bericht door sephora30 »

Hoe is dat getest dan en wat is jouw persoonlijke ervaring?

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: goedkpere of duurdere vitamine-pillen

Ongelezen bericht door bianca82 »

ik werk in een gezondheidswinkelketen en bij ons zit er voornamelijk natuurlijke vitaminen in de capsules en tabletten (daarom zijn ze bij ons zo groot)

onze standaard multivitamine is te vergelijken met het merk centrum maar niet met davitamon (omdat daar veel chemische verbindingen inzit)
ook zie je vaak bij vitamine van bekende zaken zoals hema en kruitvat meer vulstoffen zitten.

wij worden ook wel is beschuldigd van duur zijn ja sommige producten zijn prijzig inderdaad maar komen regelmatig in de aanbieding voor 2e pot gratis (nu dus) of 50% korting dan scheelt het weer. Ook hebben wij ons eigen merk waar de tussenpersoon weg is gehaald dat scheelt weer veel kosten waardoor we het vaker in de aanbieding hebben.

Ook krijg je bij ons ook advies van mensen die ook vaak weten waar ze het over hebben (door studie/curcus) uiteraard zijn er ook veel die het niet weten daarom moet er altijd een vaste verkoopster aanwezig zijn in het pand zodat diegene die het even niet weet het kan navragen.

voorbeeld bij veel merken en winkels heb je stoelgang thee.. daar zit vaak sennaproducten in.. leuk zal je denken als je t koopt.. zal wel.
maar senna kan je darmen lui maken en dan ben je afhankelijk van dat spul.. en dat staat meestal niet op de verpakking (ook bij ons overigens niet) als je niet goed geadviseerd wordt weet je dat niet en kan je dus in de problemen raken zonder dat je het weet

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: goedkpere of duurdere vitamine-pillen

Ongelezen bericht door Robjee »

Bianca82 schreef:ik werk in een gezondheidswinkelketen en bij ons zit er voornamelijk natuurlijke vitaminen in de capsules en tabletten
De term "natuurlijk" hoeft opzich niets te betekenen. Het wordt vaak te pas en te onpas gebruikt om producten mee aan te bevelen.
Voor het lichaam maakt het niet uit of de vitamines van natuurlijke oorsprong zijn of synthetisch worden vervaardigd.
Wanneer daardoor de supplementen duurder zijn vraag ik me af wat de meerwaarde daarvan is.

Er bestaan verschillen in de opname van de natuurlijke of synthetische vorm van vitamines. Zo wordt de synthetische vorm van vitamine D, B5, B6, foliumzuur en vitamine B12 beter opgenomen in het lichaam dan de natuurlijke vorm. Daarentegen wordt vitamine E weer beter in de natuurlijke vorm opgenomen in het lichaam. Voor de overige vitamines is er weinig tot geen verschil. Zijn de vitamines eenmaal in het lichaam opgenomen, dan is er geen verschil meer tussen natuurlijke en synthetische vitamines.

In supplementen zitten vaak synthetische vitamines , maar het kunnen ook natuurlijke zijn. De werking is precies hetzelfde, echter er wordt vaker gebruik gemaakt van synthetische vitamines omdat deze zuiverder geproduceerd kunnen worden.

In theorie kunnen synthetische vitamines de natuurlijke volledig vervangen. Maar multivitamines zijn zeker geen vervanging van voedingsmiddelen voor een optimale gezondheid. Groente en fruit bevatten bijvoorbeeld naast vitamines en mineralen een heleboel andere belangrijke stoffen, zoals vezels en allerlei bio-actieve stoffen

http://www.vitamine-info.nl/waar-zit-he ... plementen/

yamoss
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 feb 2011 13:17

Re: goedkpere of duurdere vitamine-pillen

Ongelezen bericht door yamoss »

Dank allen voor uw reaktie,met name de laatste reakties geven me meer duidelijkheid en gaan echt in op mijn vraag.Nogmaals dank.Yamoss

H. de Jongh
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mei 2011 15:06

Re: goedkpere of duurdere vitamine-pillen

Ongelezen bericht door H. de Jongh »

Uiteraard, vitamines en mineralen zijn uitermate belangrijk.
Dr Gabor Lenkei heeft er een goed leesbaar boek over geschreven. Zo te lezen in iedere bibliotheek (Titel: "Censuur- wat u niet mag weten over uw gezondheid").
Hoewel de inhoud van het boek bijzonder geloofwaardig overkomt zal de kritische lezer, zeker binnen het thema "goedkopere of duurdere vitamine-pillen" zichzelf de vraag stellen of vitamines alleen zo belangrijk zijn in het westen. Immers in het oosten zoals in landen als China, waar ik zelf jaren heb gewerkt en gewoond, kent absoluut niemand (de bevolking noch de artsen) het fenomeen vitamines en mineralen niet......
De op een chemische wijze vervaardigde vitamine supplementen zijn overal hier in het westen vrij te koop, al dan niet hoog gedoseerd. U betaalt er wel een flinke prijs voor (zeker als u beseft dat de energetische waarde ervan nihil is ondanks de identieke moleculaire structuur met biologische vitaminen en mineralen).
Lenkei blijkt ook in Nederland vitamientjes te verkopen, hoog gedoseerd, ook dat nog. Nadeeltje zijn slechts de enorm hoge prijzen. Een kniesoor die daar op let, want uw vitaliteit, jawel beste lezer, gaat enorm voor uit. Een modaal gezin met 2 kinderen doet er verstandig aan om hier de multivitamines voor een heel jaar aan te schaffen (i.p.v. het vakantiegeld voor de vakantie te gebruiken).
Interesse? kijkt u maar op http://www.lenkei.nl/

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: goedkpere of duurdere vitamine-pillen

Ongelezen bericht door Robjee »

H. de Jongh schreef:Lenkei blijkt ook in Nederland vitamientjes te verkopen, hoog gedoseerd, ook dat nog. Nadeeltje zijn slechts de enorm hoge prijzen. Een kniesoor die daar op let, want uw vitaliteit, jawel beste lezer, gaat enorm voor uit.
Een hoog gedoseerd vitaminesupplement zal de gezondheid niet sterker bevorderen dat een normaal gedoseerd vitaminesupplement. Meer is niet altijd beter. Er zijn zelfs aanwijzingen dat een teveel aan de antioxidanten vitamine C, E en beta-caroteen de mortaliteit verhoogd:

We found no evidence to support antioxidant supplements for primary or secondary prevention. Vitamin A, beta-carotene, and vitamin E may increase mortality. Future randomised trials could evaluate the potential effects of vitamin C and selenium for primary and secondary prevention. Such trials should be closely monitored for potential harmful effects. Antioxidant supplements need to be considered medicinal products and should undergo sufficient evaluation before marketing.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18425980

Lenkei zegt dat aanvulling van vitamines en mineralen op de voeding noodzakelijk is. Dit is echter onjuist. Voor sommige groepen is het zinvol om een bepaald vitaminesupplement te nemen. Een groot deel kan echter ook prima volstaan met een verstandig en gevarieerd samengestelde voeding.

Er lijken mij geen redenen te zijn om te grijpen naar dure en hoog gedoseerde vitaminesupplementen. In plaats daarvan zou ik genieten van een welverdiende vakantie.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: goedkpere of duurdere vitamine-pillen

Ongelezen bericht door bianca82 »

H. de Jongh schreef:China, waar ik zelf jaren heb gewerkt en gewoond, kent absoluut niemand (de bevolking noch de artsen) het fenomeen vitamines en mineralen niet......
grappig... altijd als wij chinezen in onze winkel hebben kopen ze voor ongeveer 100 euro aan vitamine mineralen en omega's bij ons... zodat ze die kunnen opsturen (of brengen) naar hun familie in china

H. de Jongh
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mei 2011 15:06

Re: goedkpere of duurdere vitamine-pillen

Ongelezen bericht door H. de Jongh »

Tja, dat is inderdaad grappig en tegelijkertijd goed voor onze economie/jouw baas.
Hoe meer, hoe beter zou ik zeggen.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: goedkpere of duurdere vitamine-pillen

Ongelezen bericht door bianca82 »

ik klaag er ook niet om goed voor onze opk.. alleen jammer dat ik er niet van profiteer met mijn 0 uren contract (geen commisie)

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: goedkpere of duurdere vitamine-pillen

Ongelezen bericht door smilie »

vroem schreef:als je voeding goed is heb je ze niet eens nodig, goedkoop of duur, allebei duurkoop.
Als je vitaminegebrek hebt is het lichaam toch al van slag, los je zo niet op. Is er geen gebrek is er geen reden ze te nemen.
Hiermee ben ik niet helemaal mee eens en wil dat onderbouwen.

Namelijk, ik (alsmede vele andere mensen) zijn uit andere landen naar NL gekomen. Het is welbekend dat het weer in NL anders is, dan bijvoorbeeld in Spanje / Italië - minder zon.

Van de zon wordt B vitamine verhoogd. Weinig zon - weinig B vitamine. Dus dat moet je compenseren op e.e.a. manier. Middels voedsel kan je maar een deel naar binnen verwerken - dus dan moet je met extra tabletten / pillen dat aanvullen. In extreme gevallen (een vriendin van mij) krijg je injecties met zeer hoge doses van de B vitamine om het weer op pijl te krijgen. Eenmaal gewenste niveau bereikt is, blijf je pillen slikken om het op pijl te houden.

Ik vind heel erg jammer dat er in NL niet 'standaard' bloedwerk wordt gemeten een keer in zo veel om achter te halen wat je 'mist' en om erop in te spelen :(

Gesloten