Zandcementvloer laat los. Hoe zit het met onderzoeksplicht?

Goede of slechte ervaringen met vloeren? Geef hier jouw mening.
Bokkie-

Zandcementvloer laat los. Hoe zit het met onderzoeksplicht?

Ongelezen bericht door Bokkie- » 29 apr 2018 11:06

Afgelopen November heb ik een huis gekocht. In de gang lag er op dat moment een laminaat vloer. Toen ik deze weghaalde kwam er een vloer naar voren waar je goed kon zien dat er eerst tegels hadden gelegen. De tegels zelf waren weggehaald alleen de cementresten waren nog zichtbaar. Destijds heb ik een bedrijf uitgenodigd om een prijsopgave uit te brengen voor PVC voor de gehele beneden verdieping. De verkoper is bij mij thuis geweest en de situatie bekeken. Ik heb nog speciaal gevraagd hoe ze de gang gingen aanpakken. Dit omdat het de genoemde cementresten nog goed zichtbaar waren. Deze zouden ze opvullen met een bepaalde mortel en hierover heen egaliseren. Uiteindelijk ben ik met deze partij in zee gegaan. Nu komt het uiteindelijke probleem. Het bedrijf heeft de vloer geëgaliseerd en opeens begint de vloer te kraken op een aantal punten. Het krakende geluid was voorheen niet te horen. Ik heb het probleem aangekaart bij de leverancier en deze is langsgekomen. Ze hebben onderzoek uitgevoerd en de halve vloer er weer helemaal uitgetrokken. Let wel ook op de plekken waar ik geen kraken geluid hoorde. Dus nu zit ik met de gang waar ik gewoon op de echte betonnenvloer loop aangezien ze de zandcementvloer er ook uit hebben gehaald. De leverancier meld mij dat de zandcementvloer zo los op de betonnenvloer zat. Als hun het willen herstellen kost mij rond de 1000 euro. Nu is mijn vraag in hoeverre is dit wel eerlijk. Ik heb destijds voor deze offerte gekozen, mede vanwege de prijs. Maar als er opeens 1000 euro overheen komt vind ik dit persoonlijk niet eerlijk. Ik snap dat de leverancier het van te voren niet kan zien dat deze zandcementvloer los zou liggen. Maar ik kan dit ook niet zien,en hun zijn de expert en het lijkt mij dat dit onder de onderzoeksplicht valt.

Graag hoor ik jullie mening in deze.

kayme

Re: Zandcementvloer laat los. Hoe zit het met onderzoeksplicht?

Ongelezen bericht door kayme » 22 jul 2018 21:56

Hun offerte was gebasseerd op de aanname dat ze verder konden op deze vloer. Uit voorschreidende inzichten blijkt dit niet zo te zijn.

Nu kunt u
1) de overeenkomst ongeldig laten verklaren (dus niets betalen)
2) kijken of in de overeenkomst expliciet beschreven staat wat ze zouden doen en ze eventueel dwingen het werk te leveren voor de reeds afgesproken prijs
3) meerwerk betalen voor het extra werk dat gedaan moet worden, wat op basis van uw verhaal niet onredelijk klinkt.

Optie 3 zou mijn persoonlijk voorkeur hebben omdat ze de goedkoopste waren, al wat extra werk hebben gedaan en om onnodig gezeur bij optie 1 en 2 te voorkomen. Echter zou ik voor het extra werk dan wel een aantal offertes opvragen om te bekijken of dit in relatie staat tot het bedrag dat ze u vragen. Eventueel dit gebruiken om te onderhandelen voor een nieuwe prijs.

Ook zou ik even navragen of het gebruikelijk is dat een zandcementvloer loslaat, als dit het geval is hadden ze het kunnen voorzien en lijkt optie 2 ineens een stuk redelijker. Ook juridisch gezien.

Plaats reactie