LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies gevraagd over goede waterfilter

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
29 mar 2019 23:21
De output van het osmosefilter is natuurlijk schoner dan de input.
Voor mij is dat niet zo “natuurlijk”.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door 16again »

Wat bedoel je?
Twijfel je aan de werking van het filter (pak een geleidingstester), of is het water schoner dan in de natuur voorkomt ?

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik bedoel dat de kwaliteit van de output niet automatisch beter is dan de input, omdat dat er bijvoorbeeld mede van afhangt of en hoe goed dat filter schoongemaakt wordt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Filters schoon maken heb ik mijn twijfels over....

Liever een kan kopen en elke 2 maanden een nieuwe wegwerp filter erin.
Dan na 2 maanden eens doorzagen en je schrikt van wat je allemaal niet hebt opgedronken!

Olivier Olmer
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 mar 2019 17:26

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Olivier Olmer »

Het nadeel van een kan met wegwerpfilters is dat je heel regelmatig moet vervangen. Als je dit niet tijdig doet kun je last krijgen van verzadiging. Als dit optreed dan gaat de filter zijn vuile stoffen weer afgeven. Hier heb je bij omgekeerde osmose zuiveringsapparatuur geen last. Dat komt omdat het een scheidingsmembraan is. Het vuile water wordt gescheiden van het schone water. Je hebt dan ook een afvalstroom het riool in. De verhouding schoon water en vuil water varieert per type apparaat. Sommige hebben 1 : 5, waarbij dus per 1 liter schoon water 5 liter afvalwater ontstaat. De betere types halen 1:2.

Wij hebben thuis ook een waterzuiveringsapparaat. Dit komt omdat ik op een waterbewustwording avond van de heer K. Thieme het zintuigelijk heb mogen vergelijken. Wij vinden het geweldig systeem en is niet meer weg te denken. Voor ons is het belangrijkst dat we dit water makkelijker kunnen drinken, waardoor ik nu wel 2 liter water per dag drink. Met gewoon drinkwater lukt mij dat niet, omdat dit mij na een glas gaat tegenstaan. Het idee dat tussen de 95 en 99% uit het water wordt gehaald van de giftige stoffen vind ik wel fijn. Omdat wij als mensheid nog steeds gifstoffen en niet afbreekbare stoffen lozen op ons land en in ons water wordt het ook steeds moeilijker om het eruit te halen.

Opmerkelijk vind ik dan ook dat wij vinden dat het Nederlandse drinkwater van de beste kwaliteit van de wereld is, maar als we hier goed naar gaan kijken, dan komen we tot andere conclusies. Bijvoorbeeld de stof GenX en C8 of beter bekend als PFOA in het water. De Europese Voedingswaren Autoriteit (EFSA) heeft onderzoek gedaan naar deze stof en het blijkt dat deze stof veel giftiger dan gedacht. De EFSA stelt richtlijnen op die voor de landen niet bindend zijn. Het RIVM heeft besloten deze richtlijnen niet te volgen. We voldoen dus hier in het westen wel aan de Nederlandse norm, maar niet aan de aangescherpte norm van Europa.

In Europa staat geregistreerd dat er 10.000 verschillende chemicaliën geloosd worden in het milieu. Ons drinkwater wordt getoetst op 60 stoffen. Hoe het zit met de andere stoffen weten we niet. Wat we wel weten is dat restante van medicijnresten, pesticiden, chemicaliën, zware metalen, en microplastics in ons drinkwater wordt gevonden.

Dit topic is begonnen met de vraag welk water filter systeem je kan adviseren. En ik ben het met de heer Thieme eens, dat een goede filter goed moet blijven filteren door de tijd heen en tussen de 95 en 100% van de schadelijke stoffen uit het water haalt. Er zijn mijns twee technologieën op de markt die dit doen en dat is destillatie of een systeem op basis van omgekeerde osmose. Persoonlijk ben ik een groot voorstander van omgekeerde osmose, omdat deze de energie van de waterleidingdruk gebruikt.

Wij gebruiken gezuiverde water voor de thee. De thee geurt lekkerder en smaakt beter. We hebben geen thee aanslag meer in onze theepot. Ook blijft de waterkoker blinken. Geen vieze aanslag hebben we hier meer. Onze luxe koffiezetapparaat heeft geen koolstoffilter meer nodig en het scheelt ook nog eens een hoop van die ontkalkingstabletten. De stoomstrijkijzer blijft ook nog eens schoon. Maar het aller belangrijkste is nog dat wij dagelijks genieten van het zuivere water. Onze kinderen drinken geen frisdranken meer en nemen uitsluitend water of thee. Het heeft in ieder geval geleid tot een gezonder levensstijl en ik kan het iedereen van harte aanraden.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus als ik het goed begrijp gooit u vijf liter perfect drinkwater weg om één liter over te houden?

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Erthanax »

Leidingwater dat na een glas "gaat tegenstaan", kinderen die geen frisdrank meer believen, aangevuld met de gebruikelijke bangmakerij.

Het ergste vind ik nog niet eens dat die zelfbenoemde zuiverwaterambassadeur hulptroepen inschakelt, maar dat zijn volstrekt onnodige handel leidt tot volstrekt onnodige verspilling van drinkwater van uitstekende kwaliteit.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Is mijn wegwerp filter toch beter!

Met watervaste stift even datum noteren en je ziet hoe lang deze erin zit!

En wegwerp... die kosten vallen best mee, en die van K Thieme is bepaald niet echt voordeligste......

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
31 mar 2019 11:19
Dus als ik het goed begrijp gooit u vijf liter perfect drinkwater weg om één liter over te houden?
Dat is nu juist een verschil in perceptie. De gebruiker van het osmosefilter vindt dat drinkwater niet perfect. Anders was filter overbodig

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
31 mar 2019 12:44
Lady1234 schreef:
31 mar 2019 11:19
Dus als ik het goed begrijp gooit u vijf liter perfect drinkwater weg om één liter over te houden?
Dat is nu juist een verschil in perceptie. De gebruiker van het osmosefilter vindt dat drinkwater niet perfect. Anders was filter overbodig
Perfect is inderdaad een interpretabele omschrijving. “Prima bruikbaar, aan hoge eisen voldoend” dekt de lading beter. Het blijft gigantische verspilling.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 31 mar 2019 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

pietm
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mar 2019 12:15

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door pietm »

Bij mijn weten kan alleen degene met de inlognaam en pw van de site-beheerder zien of de TS ingelogd is geweest!

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Moneyman »

pietm schreef:
31 mar 2019 15:26
Bij mijn weten kan alleen degene met de inlognaam en pw van de site-beheerder zien of de TS ingelogd is geweest!
Klik maar eens op een willekeurige gebruikersnaam. Er gaat een wereld voor je open.

pietm
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mar 2019 12:15

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door pietm »

OK, maar dan kan het ook een heimelijke actie van RADAR zijn, ze willen uiteindelijk morgen een uitzending er aan wijden.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Moneyman »

Juist ja...

pietm
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mar 2019 12:15

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door pietm »

Hee Moneyman, u heeft helemaal gelijk! Er gaat een wereld voor mij open! Hoe zit dat met Erthana, Kuklos en Grun???
Moeten we die berichten dan maar als niet gelezen beschouwen???

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door angel1978 »

pietm schreef: ar nooit meer. Beste coraha, sterkte, voor mij stopt hier de topic!
Tja..

pietm
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mar 2019 12:15

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door pietm »

Klopt, stom hè, heb ik me toch weer laten verleiden.
Overigens, ik leer wel steeds meer over hoe het werkt in topic-land!

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dan leert u binnenkort ook nog wel hoe u uw instellingen kunt aanpassen!

pietm
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mar 2019 12:15

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door pietm »

u mag het me ook vertellen hoor, dat werkt sneller. hiermee heeft u overigens nog niet verteld hoe u in deze topic kan reageren zonder ooit ingelogd te zijn

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dit past beter in de huiskamer.

Gesloten