Advies gevraagd over goede waterfilter

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
16again

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door 16again » 24 mar 2019 21:40

Lady1234 schreef:
24 mar 2019 20:18
Er is volgens Wikipedia een extra pomp nodig.
Het eerste filter voor in een keukenkastje dat ik in google tegen kom....heeft op zeker geen ingebouwde pomp

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 24 mar 2019 21:57

En dan werkt hij ook niet.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 24 mar 2019 22:03

Kan het zijn dat een filter geen schadelijke stoffen wegfiltert maar wél schadelijke stoffen toevoegt? Lijkt me een interessante hypothese.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 24 mar 2019 22:22

Als dat ding al werkt worden er ook nog broodnodige mineralen verwijderd. Dus complete onzin om zo iets te gebruiken.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters » 25 mar 2019 07:17

kuklos schreef:
21 mar 2019 23:58
En ook hier weer een topicstarter die een beschuldiging uit en zich niet meer laat zien. Ondanks inloggen na het verzoek van andere reageerders om een bron te vermelden.
Maar dit onderwerp komt vervolgens wel in de Google zoekresultaten zodat het verhaal over zogenaamd gevaarlijk water door het vliegwieleffect weer groter wordt (mensen die gaan zoeken naar negatief nieuws over drinkwater lezen selectief en zien een zoekresultaat als bevestiging van wat ze dachten).

16again

Ongelezen bericht door 16again » 25 mar 2019 08:01

Lady1234 schreef:
24 mar 2019 21:57
En dan werkt hij ook niet.
Even verder gekeken op die site, in de meeste gevallen zul je hierin gelijk hebben.
Dan is de waterdruk in de woning ontoereikend , en is de extra boosterpomp vereist.

pietm

Ongelezen bericht door pietm » 25 mar 2019 12:31

Een eeuwenoud spreekwoord zegt, gissen is missen en meten is weten
Ik ben even aan het tellen gegaan en volgens de Europese norm mag er 452ppm in het drinkwater zitten. We hebben het hier over maximale vervuiling! In Haarlem zit gemiddeld 350 ppm, in Alkmaar ±280 ppm. Haarlem zit dus 100 ppm onder de max. vervuiling en Alkmaar ongeveer 170 ppm. Zoals duidelijk zijn de waarden per regio verschillend.
Ik weet niet hoe het in het buitenland zit maar ik vermoed dat er landen met vergelijkbare waarden zijn daar ze anders op de vingers getikt worden zoals in het verleden met Nederland ook bij herhaling is gebeurd. Eerlijk gezegd ben ik niet zo chauvinistisch om ervan uit te gaan dat alles in Nederland beter is dan waar ook.
Even voor de duidelijkheid, een goed osmose-filter brengt het terug naar 4 tot 6 ppm, en die bacteriën komen niet door dat filter heen!
Zo’n osmose-filter voor huishoudelijk gebruik is op internet voor €250,- tot €350,- te krijgen. Als er voor een metertje ‘n paar tientjes meer betaalt wordt dan spaar je dat snel uit doordat je zelf de waarde in het oog kan houden en dus niet het advies van elk half jaar filters uitwisselen hoeft aan te houden.

pietm

Ongelezen bericht door pietm » 26 mar 2019 14:59

Correct!
Ik mag niet tegen deskundig advies in gaan!
Echter, de deskundige, het waterbedrijf, zegt, houd het filter bij, zonder iets te zeggen over doorstroming, verbruik etc.
De verkoper zegt, elk half jaar wisselen maar is die deskundig? Ik zie commercieel belang!
Dan kun je je boerenverstand gaan gebruiken
afmeting bacteriën 0,1 tot 750 µm
https://www.micropia.nl/nl/ontdek/micro ... /bacterie/
afmeting gaatjes in osmose-filter 0,001µm
https://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_osmosis
Voor het filter kan het wemelen van de bacteriën maar ze komen er niet door heen en achter het filter kunnen ze zich alleen ontwikkelen als ze er al zijn maar dan worden ze regelmatig met het gebruiken weggespoeld, als ze er al achter zijn gekomen, bovendien, hoe kunnen bacteriën zich ontwikkelen in een omgeving waar een verontreiniging van 4 tot 6 ppm zit?
Wij gebruiken zelf zo’n filter met pomp zonder tank want in de tank is er een grotere mogelijkheid tot bacteriëngroei. Maar nogmaals, ik mag nooit tegen het advies van een deskundige in gaan!
Ik denk dat de mensen gewoon zelf moeten beslissen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 26 mar 2019 15:10

Niet alleen zelf beslissen maar ook hun gezonde verstand gebruiken.

16again

Ongelezen bericht door 16again » 26 mar 2019 18:22

Als ik mijn boerenverstand gebruik…
Als je te lang met een filter doet, dan verwacht ik dat deze "dicht gaat zitten."
De opbrengst wordt hierdoor minder, en er wordt meer water verspild. Het osmose filter heeft immers 2 uitgangen. 1x schoon , 1x extra vuil

pietm

Ongelezen bericht door pietm » 26 mar 2019 19:20

Er zijn filters die tijdens gebruik schoon gespoeld worden waarbij er twee tot drie liter vuil water het riool in gaat voor elke schone liter.
Bij mij wordt het filter na gebruik schoon gespoeld met als gevolg dat er veel minder het riool in gaat. Het sedimentfilter en het koolfilter die voor het osmosefilter zitten kunnen inderdaad verstopt raken. De filterhuizen zijn doorzichtig dus je kan zien dat ze vervuild raken en bovendien, bij verstopping kan je waarnemen dat er minder uit de kraan komt maar voor dat gebeurt ga ik echt over tot uitwisselen omdat het er vuil uit begint te zien. Let wel, het schone water zit bij mij dan nog onder de 5 ppm.

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker » 26 mar 2019 19:26

De echte deskundigen zonder winstoogmerk werken bij de waterleiding maatschappij.
Daar houd ik het op.

pietm

Ongelezen bericht door pietm » 26 mar 2019 19:49

Lekkerder water!
Lekkerder koffie!
Lekkerder thee!
Het is natuurlijk een kwestie van smaak!
10 jaar oude, nooit ontkalkte waterkoker, dagelijks gebruikt, ziet er uit of hij nooit gebruikt is!
En, die broodnodige mineralen haal je echt op een veel betere manier uit je voedsel

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 26 mar 2019 20:41

Hoe zeker weet u dat er in uw apparaat sprake is van omgekeerde osmose en niet van microfiltratie? Heeft u de diameter van de poriën (indien aanwezig, een semipermerabel membraan kan ook zonder poriën) zelf gemeten?
Hoe heeft u die vervuiling van 4 tot 6 ppm gemeten?
Welke vervuiling heeft u gemeten?
Hoe weet u zeker dat er geen bacteriën in het gefiltreerde water zitten? Zet u met enige regelmaat watermonsters op kweek?

Als u er blij mee bent, is dat prima hoor. Maar het drinkwater in ons land is van dermate hoge kwaliteit, dat extra maatregelen zoals filtratie volstrekt onnodig zijn en zelfs niet zonder risico.

breien

Ongelezen bericht door breien » 26 mar 2019 20:50

@pietm. Werkt u voor Karel Thieme?

pietm

Ongelezen bericht door pietm » 26 mar 2019 21:34

Leuke vragen waarvan iedereen weet dat ik die zo niet kan beantwoorden!
Ik ben geen chemisch analist dus kan ik niet zeggen welke elementen in die 10 parts per million zitten. Ik ben ook niet in staat die gaatjes na te meten. Ik moet dus bij mijn metingen vertrouwen op het metertje waarvan ik weet dat het berust op elektrische geleiding. Daaruit kan ik alleen maar concluderen dat er een vervuiling is. En eerlijk gezegd zie ik dan liever een vervuiling van 4 ppm dan van 350 ppm. De realiteit wordt onderstreept door mijn waterkoker. Daarbij geld dat zelfs de kleinste bacterie tientallen malen groter is dan 0,001µm Als er geen vervuiling door het filter komt dan zeker geen bacterie.
Bij microfiltratie is een vuilwaterafvoer niet nodig! Bij mij zit dat er wel! Dus logischerwijs gaat het om omgekeerde osmose.
De verkoper adverteert met omgekeerde osmose, als dat niet zo is dan kan ik alleen maar zeggen dat hem mogelijk gevangenisstraf boven het hoofd hang!
En nee, ik heb hier thuis geen mogelijkheid om een petrischaaltje op kweek te zetten.
En als laatste, ja, ik ben blij met mijn apparaat, als u blij bent met met uw water dan moet u echt NIET een osmose-filter aanschaffen.
Zoals eerder gememoreerd, het is een kwestie van smaak

pietm

Ongelezen bericht door pietm » 26 mar 2019 21:47

PS,
Wie is Karel Thieme?

Costnix

Ongelezen bericht door Costnix » 26 mar 2019 22:24

@pietm: zet er www. voor de naam en .nl achter de naam en u weer het.

pietm

Ongelezen bericht door pietm » 26 mar 2019 22:36

OK, voor alle duidelijkheid, ik kende hem niet!

Plaats reactie