LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies gevraagd over goede waterfilter

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door renewouters »

kuklos schreef:
21 mar 2019 23:58
En ook hier weer een topicstarter die een beschuldiging uit en zich niet meer laat zien. Ondanks inloggen na het verzoek van andere reageerders om een bron te vermelden.
Maar dit onderwerp komt vervolgens wel in de Google zoekresultaten zodat het verhaal over zogenaamd gevaarlijk water door het vliegwieleffect weer groter wordt (mensen die gaan zoeken naar negatief nieuws over drinkwater lezen selectief en zien een zoekresultaat als bevestiging van wat ze dachten).

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
24 mar 2019 21:57
En dan werkt hij ook niet.
Even verder gekeken op die site, in de meeste gevallen zul je hierin gelijk hebben.
Dan is de waterdruk in de woning ontoereikend , en is de extra boosterpomp vereist.

pietm
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mar 2019 12:15

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door pietm »

Een eeuwenoud spreekwoord zegt, gissen is missen en meten is weten
Ik ben even aan het tellen gegaan en volgens de Europese norm mag er 452ppm in het drinkwater zitten. We hebben het hier over maximale vervuiling! In Haarlem zit gemiddeld 350 ppm, in Alkmaar ±280 ppm. Haarlem zit dus 100 ppm onder de max. vervuiling en Alkmaar ongeveer 170 ppm. Zoals duidelijk zijn de waarden per regio verschillend.
Ik weet niet hoe het in het buitenland zit maar ik vermoed dat er landen met vergelijkbare waarden zijn daar ze anders op de vingers getikt worden zoals in het verleden met Nederland ook bij herhaling is gebeurd. Eerlijk gezegd ben ik niet zo chauvinistisch om ervan uit te gaan dat alles in Nederland beter is dan waar ook.
Even voor de duidelijkheid, een goed osmose-filter brengt het terug naar 4 tot 6 ppm, en die bacteriën komen niet door dat filter heen!
Zo’n osmose-filter voor huishoudelijk gebruik is op internet voor €250,- tot €350,- te krijgen. Als er voor een metertje ‘n paar tientjes meer betaalt wordt dan spaar je dat snel uit doordat je zelf de waarde in het oog kan houden en dus niet het advies van elk half jaar filters uitwisselen hoeft aan te houden.


pietm
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mar 2019 12:15

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door pietm »

Correct!
Ik mag niet tegen deskundig advies in gaan!
Echter, de deskundige, het waterbedrijf, zegt, houd het filter bij, zonder iets te zeggen over doorstroming, verbruik etc.
De verkoper zegt, elk half jaar wisselen maar is die deskundig? Ik zie commercieel belang!
Dan kun je je boerenverstand gaan gebruiken
afmeting bacteriën 0,1 tot 750 µm
https://www.micropia.nl/nl/ontdek/micro ... /bacterie/
afmeting gaatjes in osmose-filter 0,001µm
https://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_osmosis
Voor het filter kan het wemelen van de bacteriën maar ze komen er niet door heen en achter het filter kunnen ze zich alleen ontwikkelen als ze er al zijn maar dan worden ze regelmatig met het gebruiken weggespoeld, als ze er al achter zijn gekomen, bovendien, hoe kunnen bacteriën zich ontwikkelen in een omgeving waar een verontreiniging van 4 tot 6 ppm zit?
Wij gebruiken zelf zo’n filter met pomp zonder tank want in de tank is er een grotere mogelijkheid tot bacteriëngroei. Maar nogmaals, ik mag nooit tegen het advies van een deskundige in gaan!
Ik denk dat de mensen gewoon zelf moeten beslissen.

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niet alleen zelf beslissen maar ook hun gezonde verstand gebruiken.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door 16again »

Als ik mijn boerenverstand gebruik…
Als je te lang met een filter doet, dan verwacht ik dat deze "dicht gaat zitten."
De opbrengst wordt hierdoor minder, en er wordt meer water verspild. Het osmose filter heeft immers 2 uitgangen. 1x schoon , 1x extra vuil

pietm
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mar 2019 12:15

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door pietm »

Er zijn filters die tijdens gebruik schoon gespoeld worden waarbij er twee tot drie liter vuil water het riool in gaat voor elke schone liter.
Bij mij wordt het filter na gebruik schoon gespoeld met als gevolg dat er veel minder het riool in gaat. Het sedimentfilter en het koolfilter die voor het osmosefilter zitten kunnen inderdaad verstopt raken. De filterhuizen zijn doorzichtig dus je kan zien dat ze vervuild raken en bovendien, bij verstopping kan je waarnemen dat er minder uit de kraan komt maar voor dat gebeurt ga ik echt over tot uitwisselen omdat het er vuil uit begint te zien. Let wel, het schone water zit bij mij dan nog onder de 5 ppm.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De echte deskundigen zonder winstoogmerk werken bij de waterleiding maatschappij.
Daar houd ik het op.

pietm
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mar 2019 12:15

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door pietm »

Lekkerder water!
Lekkerder koffie!
Lekkerder thee!
Het is natuurlijk een kwestie van smaak!
10 jaar oude, nooit ontkalkte waterkoker, dagelijks gebruikt, ziet er uit of hij nooit gebruikt is!
En, die broodnodige mineralen haal je echt op een veel betere manier uit je voedsel

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hoe zeker weet u dat er in uw apparaat sprake is van omgekeerde osmose en niet van microfiltratie? Heeft u de diameter van de poriën (indien aanwezig, een semipermerabel membraan kan ook zonder poriën) zelf gemeten?
Hoe heeft u die vervuiling van 4 tot 6 ppm gemeten?
Welke vervuiling heeft u gemeten?
Hoe weet u zeker dat er geen bacteriën in het gefiltreerde water zitten? Zet u met enige regelmaat watermonsters op kweek?

Als u er blij mee bent, is dat prima hoor. Maar het drinkwater in ons land is van dermate hoge kwaliteit, dat extra maatregelen zoals filtratie volstrekt onnodig zijn en zelfs niet zonder risico.

pietm
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mar 2019 12:15

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door pietm »

Leuke vragen waarvan iedereen weet dat ik die zo niet kan beantwoorden!
Ik ben geen chemisch analist dus kan ik niet zeggen welke elementen in die 10 parts per million zitten. Ik ben ook niet in staat die gaatjes na te meten. Ik moet dus bij mijn metingen vertrouwen op het metertje waarvan ik weet dat het berust op elektrische geleiding. Daaruit kan ik alleen maar concluderen dat er een vervuiling is. En eerlijk gezegd zie ik dan liever een vervuiling van 4 ppm dan van 350 ppm. De realiteit wordt onderstreept door mijn waterkoker. Daarbij geld dat zelfs de kleinste bacterie tientallen malen groter is dan 0,001µm Als er geen vervuiling door het filter komt dan zeker geen bacterie.
Bij microfiltratie is een vuilwaterafvoer niet nodig! Bij mij zit dat er wel! Dus logischerwijs gaat het om omgekeerde osmose.
De verkoper adverteert met omgekeerde osmose, als dat niet zo is dan kan ik alleen maar zeggen dat hem mogelijk gevangenisstraf boven het hoofd hang!
En nee, ik heb hier thuis geen mogelijkheid om een petrischaaltje op kweek te zetten.
En als laatste, ja, ik ben blij met mijn apparaat, als u blij bent met met uw water dan moet u echt NIET een osmose-filter aanschaffen.
Zoals eerder gememoreerd, het is een kwestie van smaak

pietm
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mar 2019 12:15

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door pietm »

PS,
Wie is Karel Thieme?

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Costnix »

@pietm: zet er www. voor de naam en .nl achter de naam en u weer het.

pietm
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mar 2019 12:15

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door pietm »

OK, voor alle duidelijkheid, ik kende hem niet!

Winterakoniet
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 mar 2019 15:00

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Winterakoniet »

Hierbij mijn persoonlijke ervaring met waterleiding water. En overige waterbronnen.

Wij hebben in huis 4 systemen in en om het huis, gewoon water van de waterleiding maatschappij.
Het omgekeerde osmose systeem, een oude regenput en en 2 grondwaterputten.

Ik hoor hier heel veel bla bla bla, boven, maar ik kijk er tegen aan met mijn Hollandse nuchterheid en een tds meter. Daarnaast gebruik ik mijn zintuigen, want die hebben we ook niet voor niks gekregen.

Oke. Enige testen die we gedaan hebben. Zet de nodige bakken water neer en kijk hoe huisdieren en kleinvee en pluimvee reageert. Op de bakken hadden ik op de onderzijde geschreven welke bron water er in zat.
Kan helaas zeggen dat hoe ik het ook wend of keer dat regenwater of omgekeerde osmose bakken altijd het eerst leeg zijn.

Dan de test met soep. Twee pannen soep zelfde inhoud, zelfde ingrediënten, precies afwegen.
De geheime familie test. ( reactie aan tafel, wat is dit voor onzin, kan het niet meer in 1 pan) en maar heel onschuldig blijven kijken. Uitslag. De soep met de omgekeerde osmose was het lekkerst. Die pan was het eerste op. Fantastische verhalen over dat ik me vergist zou hebben etc. Niks dus . Gewoon ander water.

Test met planten. 1 bos bloemen verdelen over 4 vaasjes.
Alweer raak omgekeerde osmose, gevolgt door regenwater winnen weer de andere 2 vaasjes zijn veel eerder verlept.

En nu zal de reactie komen dat is puur toeval, pech voor jullie, heb die testen nu meerdere keren herhaalt en
Bijna altijd staat omgekeerde osmose als winnaar boven aan met kort er achter regenwater ( wij zitten heel dicht achter de kust), normaal leiding water en grondwater volgen echt op lange afstand er na.

Dan blijft alleen de vraag over voor mij, waren kiezen buitenvogels, pluimvee, kleinvee, huisdieren voor omgekeerde osmose, waarom doen planten het beter, met kluit of als snijbloem. Waarom doet mijn moederazijn en kombucha het beter?
Het enige wat ik kan zeggen is dat de tds meter bij omgekeerde osmose bij plaatsing 19 aangaf en na een maand volgens mijn dagboek 11. Dat regenwater op 16 zit. Dat leidingwater vandaag op 242 zit en dat schommelt nog al aanzienlijk 270 heb ik ook al is gezien en 216 was het laagste.
Grondwaterput 402 vandaag.

Dus nuchter geconcludeerd blijkbaar is het schone omgekeerde osmose water dus toch lekkerder en mogelijk gezonder. Want kippen, geiten, katten en buitenvogels krijg ik niks uitgelegd. Idem dito planten.

o ja, en je waterkoker blijft spontaan ook schoner, idem dito geen irritatie meer met het stoomstrijkijzer.
De oude stoffen die ik geregel gebruik voor mijn klederdracht blijven veel mooier.
( vroeger werd er dus niet voor niks gezegd, zijde en kanten wassen met regenwater).

Omgekeerde osmose staat op een of andere manier dichter bij het echte oude bron water wat we vroeger in Nederland hadden.

En tot slot. Wij hebben geregeld gasten uit het buitenland. Hun hoef ik niet veel uit te leggen over welke kraan te gebruiken. Soms mag je dan ook nog verhalen horen dat zij in uit Oostenrijk geen water tappen uit de rivier want dat is vuil water en wij hier in Nederland hebben van die zelfde rivier opeens schoonwater.
- als je hoort hoe vervuilt slib van bedrijven met een onjuiste ph water niet geloodst mag worden, maar met 2 kub zoutzuur erbij een milder zuurgraad maakt, heeft en wel zo de haven in mag, de vis gaat dan niet dood.
Dan mag ik mischien niet alles snappen, maar iets snap ik dan heel goed.
Zeker als je weet dat 20 km verder op mijn waterleidingbedrijf water inneemt voor mijn waterleiding kraan.

O en omgekeerde osmose werkt met zijn filtersgewoon op waterdruk.
Wie die fantasie bedacht heeft dat je pompen??? Die heeft vast geen omgekeerde osmose systeem in huis staan.
En al helemaal niet zoveel testen gedaan.

NASA gebruikt zelf ook omgekeerde osmose en als je je oor te luister legt dan ondek je dat zelfs bepaalde
Zeer geliefde horeca bedrijven van Nederland, omgekeerde osmose hebben staan.

Ik zeg het mischien simpel en kan het alleen vertellen hoe ik het beleef en dagelijks er mee werk. En mocht iemand echt oprechte vragen hebben, laat het me weten.

geef me een hint.

Winterakoniet
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 mar 2019 15:00

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Winterakoniet »

Snap even jou reactie niet?
Kun je me nader toelichten wat je bedoeld?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Wij draaien gewoon de kraan open en weten dat het goed is! Meer woorden zijn er niet nodig.

Winterakoniet
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 mar 2019 15:00

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Winterakoniet »

Mijn geschiedenis is dat wij hier heel veel expats in huis hebben die werken op de Maasvlakte.
Dat zijn dus mensen die veelal uit Europa van alle windstreken vandaan hier overnachten.
Kort gezegd van Noorwegen tot aan Kroatië, van Polen tot aan Ierland.
Ja wij spreken met heel veel van die mensen dagelijks , want ze eten ook met ons aan tafel.

Dan hoor je ook zaken die je niet dagelijks leest in onze kranten of hoort via het nos journaal.
In elk geval om een lang verhaal kort te maken, dat heeft mij aan het denken gezet.
Waarom zeggen zoveel gasten hetzelfde of komen er metertjes te voorschijn uit hun bagage.
Deze mensen zijn gewend europees, maar ook internationaal te werken. Dus ik neem aan dat ze heel goed weten wat ze doen en waarom.

Op verzoek van meerdere gasten en met hun ervaringen heb ik een omgekeerd osmose systeem geplaatst.
En ben toen zelf aan het testen geslagen. Je bent een Nederlander of niet.
Wat en hoe ik getest heb zie je boven.
Nik meer en niks minder.

O en het blijft vreemd als het water zo goed is van de waterleiding maatschappij, dat bijna alle gasten spontaan het omgekeerde osmose water kraantje nemen. Wat beide kranen staan gewoon naast elkaar op het keukenblad.

Als u aanvulling heeft en ook testen heeft gedaan of met veel verschillende Europeanen gesproken heeft over het leidingwater bij hun thuis en hoe zij dat ervaren in Nederland, hou ik me van harte aanbevolen.

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Winterakoniet, u hebt het maar druk met al die testjes.

Mijn hond drinkt het liefste uit een modderplasje op de weg, maar ik neem dat echt niet voor de soep. :lol:

Gesloten