LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aldi en Lidl eieren uit Duitsland? Niet doen!

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Aldi en Lidl eieren uit Duitsland? Niet doen!

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Hoort u óók tot de vele grensgangers die hun boodschappen vaak in Duitsland doen?

Dan heb ik een actuele tip om vooral geen Duitse eieren meer mee te nemen, tenminste volgens het volgende bericht met testen 'befriedigend' tot 'mangelhaft'.

(Om misverstanden te vermijden: Aldi en Lidl eieren uit Nederland, met NL-stempel op het ei, worden niet bedoeld!). Ik wens u smakelijke paasdagen ... met lekkere en betrouwbare paaseieren ... uit Holland!

https://www.oekotest.de/essen-trinken/D ... 883_1.html

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aldi en Lidl eieren uit Duitsland? Niet doen!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dacht u dan dat de haantjes in Nederland wel groot mogen groeien? Er worden ca 45 miljoen haantjes per jaar vergast. En dat duurt nog weleen paar jaar.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... gshaantjes

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Aldi en Lidl eieren uit Duitsland? Niet doen!

Ongelezen bericht door moederslink »

HK , prima zo.n artikel, echter u weet het : de voertaal op dit forum is Nederlands.
Ik vraag mij af of uw link naar dit Duitse artikel wel mag vlg de forumregels.... :?

aspera
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 jul 2008 01:49

Re: Aldi en Lidl eieren uit Duitsland? Niet doen!

Ongelezen bericht door aspera »

Wat weer een kletspraat van u. En u stelt Lidl in een verkeerd daglicht want de “test” gaat alleen over Aldi noord en Aldi zuid. Voorts is dit een Nederlands forum. NL staat voor Nederland en niet voor Holland.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Aldi en Lidl eieren uit Duitsland? Niet doen!

Ongelezen bericht door Revoked »

Wir gehen immer zu Penny....alles Gute, umsonst billiger. Plakjes jonge Goudse kaas: 5,45 per kilo...15 eieren: 1,58.
Tchüß!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Aldi en Lidl eieren uit Duitsland? Niet doen!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De aanname dat NL eieren beter zijn hoeft niet per se te kloppen.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Aldi en Lidl eieren uit Duitsland? Niet doen!

Ongelezen bericht door Costnix »

@Revoked: umsonst billiger = gratis goedkoper :-)

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Aldi en Lidl eieren uit Duitsland? Niet doen!

Ongelezen bericht door Revoked »

Costnix schreef:
05 apr 2019 21:11
@Revoked: umsonst billiger = gratis goedkoper :-)
Genau.
Ik woon letterlijk en figuurlijk op steenworp afstand van de grens, en het vreemde dialect dat men hier bezigt is erg fout Duits met wat vernederlandste woorden erin. Of andersom, Ik beheers het dan ook niet. Tot grote hilariteit van mijn Duitse schoonfamilie, overigens.
Nah also, ciaociao.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Aldi en Lidl eieren uit Duitsland? Niet doen!

Ongelezen bericht door juliomariner »

Totaal onzin onderzoek. Het doden van haantjes gebeurd overal in heel europa bij legkippen. Om daarom 1 bepaalde winkel op aan te pakken slaat nergens op want bij de andere gebeurd dat net zo goed maar die geven geen antwoord op de vraag of vertellen niet de waarheid. Ik koop dus gewoon mijn eieren bij Aldi Nord

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aldi en Lidl eieren uit Duitsland? Niet doen!

Ongelezen bericht door kweenie »

aspera schreef:
05 apr 2019 19:46
Wat weer een kletspraat van u. En u stelt Lidl in een verkeerd daglicht want de “test” gaat alleen over Aldi noord en Aldi zuid.
De test gaat over twintig verschillende merken eieren. Waarvan vijf mangelhaft zijn, onder andere die van Aldi Nord en Sud en van Lidl.

Het gaat dus helemaal niet alleen over Aldi.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Aldi en Lidl eieren uit Duitsland? Niet doen!

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En zowel Aldi als Lidl hebben tientallen verschillende leveranciers. In eieren en alle andere producten.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Aldi en Lidl eieren uit Duitsland? Niet doen!

Ongelezen bericht door renewouters »

Grappig dan Aldi en Lidl zo verdedigt worden in sommige reacties. Als AH of Jumbo iets 1 cent duurder maken of elders buiten de pot piesen zijn het meteen de grootste oplichters. Misschien hebben we toch wel een beetje last van oikofobie in Nederland.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Aldi en Lidl eieren uit Duitsland? Niet doen!

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als hier AH, Jumbo of welke andere supermarkt had gestaan had ik hetzelfde geschreven. Tientallen jaren aan de distributie centra van alle supermarkten in Europa bezorgd. Ze zijn allen hetzelfde.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Aldi en Lidl eieren uit Duitsland? Niet doen!

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Antwoord aan alle @reageerders ... (en de melder aan de redactie)

1 - Het klopt, dat ik volgens de regels e.e.a. qua inhoud moet vertalen ... dat volgt dus alsnog onderaan
2 - Tòch zijn de reageerders best in staat geweest om de inhoud te begrijpen, gezien de geposte commentaren
3 - Het lijkt wel, de opmerkingen van enkele deelnemers volgend, dat het in Nederland niet beter is
4 - Gezien de dioxine-gekte ooit, tòch interessant om nog eens even terug te kijken (en te twijfelen)
5 - Overigens zijn de foute eierboeren via de link precies te achterhalen en zijn mijn Lidl-eieren, gisteren in Nederland gekocht, van NL-boeren volgens de stempels

Overigens komtde naam Lidl wel degelijk in de tekst voor: Neben den Aldi-Eiern bewerten wir auch die 10 Frische Eier aus Bodenhaltung von Lidl sowie die Real Bio Frische Deutsche Bio-Eier von Real mit "mangelhaft".
"Naast de Aldi-eieren hebben we ook de 10 verse eieren van loslopende kippen getest van LIDL en Real" met een vijf.

Aldi eieren komen ook van bedrijven die de haantjes (nog) afmaken, waardoor het eindcijfer niet 'gut' kan worden. De bio-eieren van Aldi-Nord bevatten bovendien ook nog bloed. M.a.w. alleen bedrijven met bio-haantjes kunnen een 'gut' of 'sehr gut' krijgen.

De tenor van het verhaal is dus, of de Nederlandse consument (ook de niet-grensgangers) nog oplet wàt voor eieren er straks op paastafel komen en we de enorme dioxine-miskleunen uit het verleden kunnen vergeten? Dat het sommige deelnemers niets uitmaakt dat alle haantjes gedood worden ... is m.i. een kwestie van ethische hygiëne.
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 06 apr 2019 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Aldi en Lidl eieren uit Duitsland? Niet doen!

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Haantjes niet meer vermoorden .... werd uitgerekend in Duitsland ontwikkeld:

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/other/ ... 9Ug#page=2

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Aldi en Lidl eieren uit Duitsland? Niet doen!

Ongelezen bericht door juliomariner »

Aangezien we niet genoeg voor onze levensmiddelen willen betalen zijn er speciale leg- en vlees rassen ontwikkeld. De haantjes voor legrassen zijn eigenlijk niet geschikt om te mesten aangezien ze niet genoeg en niet snel genoeg vlees aanzetten en dus niet rendabel voor de pluimveehouders. Het selecteren van broedeieren op geslacht is (nog) niet mogelijk dus worden de haantjes gedood omdat niemand ze wil hebben.
Dubbeldoelrassen zijn in de commerciele pluimveehouderij niet rendabel te krijgen zolang de prijs van eieren en vlees zo laag zijn

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Aldi en Lidl eieren uit Duitsland? Niet doen!

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@juliomariner ... Hoe wordt je veganist? Uit verantwoordelijkheid misschien?

Ondanks de uitleesmachine die het geslacht al kan vaststellen in het ei, moet er misschien begrepen worden, dat dit weer extra kosten met zich zal meebrengen en het dus voor de boer/de handel en de consument duurder gaat worden. Nog steeds worden haantjes gewoon 'doorgedraaid' (levend vermalen of vergast).

Een ander voorbeeld: Koeien geven de boer, eenmaal zwanger, meer melk, maar de kalfjes laten sommige (de meeste?) boeren achteloos verrekken tot ze ziek en/of dood zijn. Zij hebben op de markt ook helemaal geen waarde en ze worden te duur wanneer ze ... voedsel gaan gebruiken of verzorgd moeten worden.

Het is een verantwoordelijkheid van de consument om voortdurend achter de schermen te blijven kijken. Gezien de logische negatieve uitkomsten bij Aldi-Nord-eieren m.b.t. de letterlijk 'bloed-kleverige' omstandigheden.

Eet smakelijk (want u blijft Aldi-eieren kopen) en vooral gewoon weer ... hartstikke vrolijke paasdagen.
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 06 apr 2019 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Aldi en Lidl eieren uit Duitsland? Niet doen!

Ongelezen bericht door hänschen klein »

De moderator heeft mijn O.K. om de topic, indien verwarrend voor enkele deelnemers, te mogen verwijderen ...

Ik ben overigens NIET lid van de Partij voor de Dieren, maar voel aan mijn klompen aan dat er zich hier iets ontwikkelt wat men niet meer accepteren kan. Dieren zijn inmiddels gereduceerd tot (weggooi-)producten.

Gesloten