Alternatieven voor fastfoodketens (MacDonalds en dergelijke)?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
breien

Re: Alternatieven voor fastfoodketens (MacDonalds en dergelijke)?

Ongelezen bericht door breien » 06 mei 2019 11:10

Vergeleken met veel plaatselijke snackbars is Macdonald nog niet eens zo slecht. In mijn gehuchtje hebben we van de fastfoodketens alleen een Macdonald en een Subway. Bij de Macdonald kun je tenminste nog calorieën tellen en zien wat er allemaal in zit. Bij de plaatselijke snackbar kan het niet.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth » 06 mei 2019 18:50

Interessant onderwerp. Ik woon in een dorpje en wij hebben eigenlijk alleen een Bufkes. Daar is best wel lekker te lunchen voor een keer, maar dan houdt het ook op. Voor mijn werk eet ik weleens langs de snelweg bij Arlon bij de Luxemburgse grens, maar dat is nou niet bepaald kwaliteitseten met een quick (soort Mac) en een pizza hut. Een keer wat anders lijkt me helemaal niet zo verkeerd.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 06 mei 2019 19:55

breien schreef:
06 mei 2019 11:10
Vergeleken met veel plaatselijke snackbars is Macdonald nog niet eens zo slecht. In mijn gehuchtje hebben we van de fastfoodketens alleen een Macdonald en een Subway. Bij de Macdonald kun je tenminste nog calorieën tellen en zien wat er allemaal in zit. Bij de plaatselijke snackbar kan het niet.
... en omdat je bij de een wel de calorieën kunt tellen en bij de ander niet, is de ander slechter? Die logica ontgaat me.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters » 06 mei 2019 20:09

Erthanax schreef:
06 mei 2019 10:24
Volgens mij zal het aanbod aan gezondere fastfoodrestaurants en andere aanbieders van gemakseten alleen maar toenemen. De snelle vette hap zal vanzelf minder worden. Over tien jaar ziet het "eetlandschap" er heel anders uit. Onwaarschijnlijk? Zie wat er met roken is gebeurd.
Mee eens. Een flink deel van de jongere generatie zie je steeds minder vaak bij traditionele snackbars en steeds meer bij de gezondere alternatieven. Als ze dat zo blijven doen, dan slaat de balans vanzelf door naar de gezondere zaken.

breien

Ongelezen bericht door breien » 06 mei 2019 21:05

De MacDonald's is wel transparanter dan de plaatselijke snackbar omdat de voedingswaarden heel snel te vergelijken zijn. Dat maakt de keuze om iets minder ongezond te eten mogelijk.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 06 mei 2019 21:09

Ja, dat snap ik... maar transparanter is niet hetzelfde als minder slecht.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 07 mei 2019 02:00

McDonalds is in elk geval heerlijk smullen
https://youtu.be/XlPQE6Fy4Dw

Henk Toeter

Ongelezen bericht door Henk Toeter » 07 mei 2019 09:55

Heel interessant topic dit.

In de randstad en in en rondom stations zie je het steeds meer, gezondere alternatieven. Eazie vindt ik bijvoorbeeld heel fijn. Erg goede ontwikkeling, alleen heb ik niet het gevoel dat het genoeg momentum heeft achter Rotterdam, Utrecht en Amsterdam (mijn perspectief is vanuit Leiden) om door te groeien.

Zou het toejuichen als clubs als Thuisbezorgd en Deliveroo gezonde restaurants wat meer in de spotlight zouden zetten, zonder hen direct een financieel voordeel te geven op de rest.

Weet niet of pasta's ook als gezond alternatief gezien mag worden. maar zelf ben ik fan van Julia's. https://www.trouw.nl/home/julia-s-meene ... ~af92ad1a/

PS: Geen aandeelhouder. ;)

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 07 mei 2019 11:03

Volgens mij is er juist behoorlijk veel momentum voor Aziatisch 'fastfood'. In de meeste steden zijn die er wel. En worden er ook zeer regelmatig nieuwe geopend. Maar alleen niet altijd van heel grote ketens. Daarnaast heb je natuurlijk inmiddels ook ontelbare sushi ketens, variërend van chique avondvullend tot goedkoop afhalen.

Overigens is op een aantal grote stations ook een Leon gevestigd, dat is een Britse biologische en relatief gezonde fastfoodketen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 07 mei 2019 11:10

Leon ziet er interessant uit als ik naar de website ga. Helaas kun je niet in één keer zien wáár die restaurants allemaal zitten. Dat is wel jammer. Er staan ook geen prijzen op de website.

*Edit: restaurants gevonden, je moet naar beneden scrollen, onder de kaart staan ze alle 5.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 07 mei 2019 11:52

Julia's klinkt ook wel interessant. Ik zie maar 2 maten: klein en groot, maar wat is klein en wat is groot? Bij Eazië heb ik meestal medium... Ook prima dat er een aantal vegetarische mogelijkheden zijn.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 07 mei 2019 12:26

Maar het eten van warme pasta in de trein zou verboden moeten worden. Net als van die onwelriekende kaascroissants. Bah, wat een stank.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 07 mei 2019 12:52

Erthanax schreef:
07 mei 2019 12:26
Maar het eten van warme pasta in de trein zou verboden moeten worden. Net als van die onwelriekende kaascroissants. Bah, wat een stank.
:lol: :lol: Net als salades met een stevige knoflooksaus...

Het topic gaat dan ook eigenlijk om fastfoodrestaurants waar je even rustig kunt zitten.

Plaats reactie