LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alternatieven voor fastfoodketens (McDonald's en dergelijke)?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Alternatieven voor fastfoodketens (McDonald's en dergelijke)?

Ongelezen bericht door witte angora »

Sinds enige tijd eet ik af en toe bij Eazië. Dat is een soort fastfoodketen (je kommetje is doorgaans binnen 5 minuten klaar), maar aanzienlijk gezonder dan MacDonalds en dergelijke. Vandaag de Stufi Saver: voor 5,50 heb je een redelijk volle kom met rijst, kipfilet, 5 soorten groenten, en een (volgens mij uit een pakje) enigszins zoete, maar vrij pittige saus. De prijzen zijn over het algemeen vergelijkbaar met KFC, MacDonalds en dergelijke.

Wat me vandaag opviel is dat er een aantal gezinnen aan het eten was. En een paar groepjes pubers. Eerder was dat nog niet.

Dus mijn vraag is: kun je stellen dat ketens als Eazië een gezond(er) alternatief zijn voor de bekende 'kindvriendelijke' fastfoodketens? Zijn er meer ketens als Eazië? En als dit een gezond(er) alternatief is, kun je dan stellen dat op termijn bedrijven als MacDonalds en dergelijke op hun retour zijn?
Laatst gewijzigd door Radar op 21 jul 2019 08:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling bedrijfsnaam gecorrigeerd

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Alternatieven voor fastfoodketens (McDonald's en dergelijke)?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Misschien, hier in Limburg nooit van gehoord.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Alternatieven voor fastfoodketens (McDonald's en dergelijke)?

Ongelezen bericht door kokka »

Ik denk dat alle sauzen, die van de mac maar ook die bij de chinees, per definitie ongezond zijn. Ze zitten altijd bordenvol suiker en/ of vet. Dat er een gezond alternatief is lijkt me ook geen aanwijzing voor het op zn retour zijn van de mac donalds. De meeste mensen willen helemaal geen gezond alternatief

mh73

Re: Alternatieven voor fastfoodketens (McDonald's en dergelijke)?

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik ken die ook niet, sterker nog, we hadden hier al jaren een McDonalds en daar zijn afgelopen jaar een KFC en een Burger King bijgekomen. In de week van de opening stond het verkeer vast tot in de straten erom heen. Happy Italy schijnt hier dit jaar ook nog een vestiging te openen.
Dus ik zie dat niet zo, minder belangstelling voor fastfood. Gezonde alternatieven hebben we in mijn woonplaats niet echt.
Zelf ben ik van het uitstervend ras dat elke dag een gezonde maaltijd staat te koken in de keuken. McDonalds doen wij een paar keer per jaar, moet kunnen vind ik.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Alternatieven voor fastfoodketens (McDonald's en dergelijke)?

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je wel eens in Amerika bent geweest, dan weet je dat er daar een veelvoud is aan fastfood ketens (en ook losse fastfood restaurants). Het merendeel daarvan is een stuk smakelijker dan de kunstmatige McDonald's spullen. En een deel ervan is ook veel gezonder. Fastfood hoeft dus zeker niet per definitie ongezond te zijn.

Er is dus grote kans dus dat er hier op termijn ook meer gezondere alternatieven komen, die daarbij ook nog eens lekker(der) zijn. Dat hoeft overigens niet ten koste van andere ketens te gaan: als er meer variatie is een de prijzen niet veel hoger zijn, dan is de kans groot dat mensen ook vaker naar zulke restaurants gaan.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Alternatieven voor fastfoodketens (McDonald's en dergelijke)?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Dat is toch gewoon nasi/bami/wok to go?

Inderdaad doorgaans snel klaar en ten opzichte van de gefrituurde fast-food relatief gezond. Is in elke stap wel te krijgen vanaf zo'n 5 euro per portie.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Alternatieven voor fastfoodketens (McDonald's en dergelijke)?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik ken dat bedrijf niet, maar ik kom ook niet bij Mac Donald en dergelijke, dus geen idee of dat beter of gezonder is.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Alternatieven voor fastfoodketens (McDonald's en dergelijke)?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik kan niet goed met je meedenken WA , want ik ben denk ik voor het laatst zo.n 25 jaar (!) geleden bij een Mac geweest en daarvoor misschien 4-5x in mijn leven .
Ik ken dat Eazië ook niet. Ik eet nooit bij een fastfoodtent.
Van het idee dat daar ook misschien ( plof) kip/ vlees in zit gruwel ik al.
Mensen eten anno nu wel graag zo gezond mogelijk en de kennis omtrent voeding is ook meer en meer toegenomen , dus het zou best kunnen dat meer mensen kiezen voor Eazië i.p.v de Mac .
Of is de Mac ook ' gezonder ' geworden?

Zelf kook ik ( werkelijk waar ) iedere dag vers eten , veel groenten en bijna alles vegetarisch of met een biologisch stukje vlees.
Dat zal ik nooit kunnen vinden in zo.n fastfoodrestaurant .

Ik denk dat de Mac nooit uit het straatbeeld , wereldwijd , zal verdwijnen, ik denk wel en verwacht ook wel dat zij ook ' gezonder' zullen worden om te kunnen blijven concurreren met dit soort nieuwe ketens.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Alternatieven voor fastfoodketens (McDonald's en dergelijke)?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

MacDonalds is een multinational die zich aanpast aan de lokale cultuur, eetgewoonten en koopkracht. Zo ziin er menuvariaties wereldwijd. In Nederland zitten ze sinds 1971. De fastfoodmarkt verandert natuurlijk. Maatschappijkritiek heeft er toe geleid dat je er inmiddels ook "gezonde" salades kunt krijgen. Omdat steeds meer mensen flexitariër zijn of vega, zal er denk ik steeds meer ruimte komen voor vegetarische alternatieven als Eazie(.nl) en bijvoorbeeld Maoz(.nl).

Eazie ken ik niet maar op hun site zie ik dat ze naast kip met tofu (soja) werken. Maoz levert goeie falafel.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Alternatieven voor fastfoodketens (McDonald's en dergelijke)?

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:
05 mei 2019 22:16
Sinds enige tijd eet ik af en toe bij Eazië. Dat is een soort fastfoodketen (je kommetje is doorgaans binnen 5 minuten klaar), maar aanzienlijk gezonder dan MacDonalds en dergelijke
Heeft u er aandelen, of nog waarschijnlijker, je werkt er !
Leuk verpakte reklame, er komen hoe langer hoe meer van dit soort creatieve topics op dit forum.

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Alternatieven voor fastfoodketens (McDonald's en dergelijke)?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Ik zeg: zoek het eens uit.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Alternatieven voor fastfoodketens (McDonald's en dergelijke)?

Ongelezen bericht door kweenie »

moederslink schreef:
05 mei 2019 23:10
Zelf kook ik ( werkelijk waar ) iedere dag vers eten , veel groenten en bijna alles vegetarisch of met een biologisch stukje vlees.
Dat zal ik nooit kunnen vinden in zo.n fastfoodrestaurant .
Dat zul je best wel kunnen vinden. In de meeste grote steden zijn er wel 'gezonde' en/of biologische fastfood zaken. Variërend van pokebowls tot veganistische hamburgers en alles daar tussenin. Maar in Nederland zijn er nog niet echt grote ketens van.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Alternatieven voor fastfoodketens (McDonald's en dergelijke)?

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
05 mei 2019 23:32
witte angora schreef:
05 mei 2019 22:16
Sinds enige tijd eet ik af en toe bij Eazië. Dat is een soort fastfoodketen (je kommetje is doorgaans binnen 5 minuten klaar), maar aanzienlijk gezonder dan MacDonalds en dergelijke
Heeft u er aandelen, of nog waarschijnlijker, je werkt er !
Leuk verpakte reklame, er komen hoe langer hoe meer van dit soort creatieve topics op dit forum.
Flauw.

Ik vind het best een interessant topic, want ik háát de traditionele fastfoodketens. Maar dergelijke alternatieven zouden best eens handig kunnen zijn, al is het maar tijdens een overwerk avondje.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Alternatieven voor fastfoodketens (McDonald's en dergelijke)?

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:
05 mei 2019 22:45
Als je wel eens in Amerika bent geweest, dan weet je dat er daar een veelvoud is aan fastfood ketens (en ook losse fastfood restaurants). Het merendeel daarvan is een stuk smakelijker dan de kunstmatige McDonald's spullen. En een deel ervan is ook veel gezonder. Fastfood hoeft dus zeker niet per definitie ongezond te zijn.
Of Amerika nu zo'n gezond voorbeeld is....

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Alternatieven voor fastfoodketens (McDonald's en dergelijke)?

Ongelezen bericht door Revoked »

kweenie schreef: van pokebowls tot veganistische hamburgers en alles daar tussenin..
Pokkebowls? Wasda? Gisteravond nog lekker kippenpootjes op de barbecue gegooid. Met korting bij de AH gehaald. Bak sla erbij en een hele bult rijst. Dàt gaat er pas goed in bij dit gezin.
Fastfood, ikzelf haal 1 keer per drie jaar een milkshake bij de drive-thru, mijn kids wellicht iets vaker. Dat mag, ze mogen het ook zelf betalen..

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Alternatieven voor fastfoodketens (McDonald's en dergelijke)?

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Ivo: het is inderdaad een wokachtig gebeuren. Hier in het dorp is er ook zo een, geen deel van een keten. Alleen: die vent gooit overal zoveel soja in, dat je van je vlees, groente en saus niks meer proeft. Niet lekker dus. Bij de keten die ik noemde kun je fatsoenlijk aan tafels zitten, dat is wel fijn, alhoewel je je hapje ook mee kunt nemen.

@ Bob Schurkjens: Moaz ken ik in zoverre, ik heb in Amsterdam op het Muntplein wel eens patat gehaald, en die was zeldzaam goed. Doorgaans is patat van een friettent smakeloos en taai. Bij Moaz is het zoals het hoort: van binnen boterzacht, en een dunne, knapperige korst. Wel is de zaak aan het Muntplein erg, erg druk, voor zo'n kleine winkel. Te druk eigenlijk. Dat er nog drie andere zaken zijn wist ik niet. Nu wel dus... :D
BL2 schreef:
05 mei 2019 23:32
Heeft u er aandelen, of nog waarschijnlijker, je werkt er !
Leuk verpakte reklame, er komen hoe langer hoe meer van dit soort creatieve topics op dit forum.
Inderdaad flauw. Ik weet gewoon geen andere 'gezondere' ketens. Maar ik hoop eigenlijk wel dat er meer van dit soort ketens gaan komen. Zodat je, als je in een onbekende stad bent, en behoefte hebt aan een snelle, maar niet al te dure hap, andere keuzes hebt dan de Mac, KFC, BurgerKing en noem maar op. Zonder dat je uitgebreid op zoek moet.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Alternatieven voor fastfoodketens (McDonald's en dergelijke)?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Je hoeft niet zelf op zoek, Google geeft aan wat er allemaal in de buurt te vinden is. Van kapper tot nachtclub tot restaurant.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Alternatieven voor fastfoodketens (McDonald's en dergelijke)?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens mij zal het aanbod aan gezondere fastfoodrestaurants en andere aanbieders van gemakseten alleen maar toenemen. De snelle vette hap zal vanzelf minder worden. Over tien jaar ziet het "eetlandschap" er heel anders uit. Onwaarschijnlijk? Zie wat er met roken is gebeurd.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Alternatieven voor fastfoodketens (McDonald's en dergelijke)?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Interessant onderwerp. Ik woon in een dorpje en wij hebben eigenlijk alleen een Bufkes. Daar is best wel lekker te lunchen voor een keer, maar dan houdt het ook op. Voor mijn werk eet ik weleens langs de snelweg bij Arlon bij de Luxemburgse grens, maar dat is nou niet bepaald kwaliteitseten met een quick (soort Mac) en een pizza hut. Een keer wat anders lijkt me helemaal niet zo verkeerd.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Alternatieven voor fastfoodketens (McDonald's en dergelijke)?

Ongelezen bericht door Moneyman »

breien schreef:
06 mei 2019 11:10
Vergeleken met veel plaatselijke snackbars is Macdonald nog niet eens zo slecht. In mijn gehuchtje hebben we van de fastfoodketens alleen een Macdonald en een Subway. Bij de Macdonald kun je tenminste nog calorieën tellen en zien wat er allemaal in zit. Bij de plaatselijke snackbar kan het niet.
... en omdat je bij de een wel de calorieën kunt tellen en bij de ander niet, is de ander slechter? Die logica ontgaat me.

Gesloten