LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
mh73

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door mh73 »

Er is trouwens wel degelijk een groep mensen die baat heeft bij speltbrood en dat zijn mensen met het prikkelbare darm syndroom. Dat heeft te maken met het feit dat er iets minder vergistbare suikers in zitten dan in gewone tarwe. Daar komt dat opgeblazen gevoel vandaan, dat sommige mensen hebben na het eten van gewoon brood.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door tenormin »

mh73 schreef:Er is trouwens wel degelijk een groep mensen die baat heeft bij speltbrood en dat zijn mensen met het prikkelbare darm syndroom. Dat heeft te maken met het feit dat er iets minder vergistbare suikers in zitten dan in gewone tarwe. Daar komt dat opgeblazen gevoel vandaan, dat sommige mensen hebben na het eten van gewoon brood.
Sinds schoondochter erachter is dat ze een glutenvrij dieet moet volgend (dus geen brood, pasta e.d.) is het met de darm meer dan goed. En dat heeft niets met placebo effect te maken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zeg ook helemaal niet dat het allemaal placebo is.
Natuurlijk zullen er mensen zijn die niet tegen bepaalde producten kunnen.
Wat ik wel zeg is dat het een ongelofelijke hype is, waarbij voor veel mensen die puur de hype volgen geldt dat de baat die ze erbij hebben niet puur ligt aan het verschil van spelt met andere granen, maar dat dit komt doordat ze bewuster aan het eten zijn en er meer afwisseling kan zijn.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door tenormin »

@kweenie, dat het voor mij ook een hype lijkt komt omdat schoondochter die gluten intolerantie heeft en nu ik erop let lijkt inderdaad of bijna iedereen het heeft. Weet ook dat restaurants er wel op in moeten spelen maar de meeste koks "balen" ervan. Geloof ik graag. Maar om op speltbrood terug te komen: ik vind het gewoon niet lekker. Ga liever voor een flinke bruine boterham met zaden en nootjes. Maar nu heb ik gelezen dat ook dat niet zo onschuldig is als het lijkt. De zaden zouden teveel "rotzooi" krijgen om ze 'goed' te houden. Weet inmiddels echt niet meer wat nu wel of niet goed zou zijn.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door prem »

Lekker kippetje aan 't spit..

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door tenormin »

prem schreef:Lekker kippetje aan 't spit..
Met speltbrood :lol:

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door prem »

Dan geven we hier aan de kippen..

witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door witte angora »

tenormin schreef: Maar om op speltbrood terug te komen: ik vind het gewoon niet lekker.
Dat geloof ik, tenormin. Om een goed speltbrood te bakken is er wel enige kennis nodig. Ik ben er maanden mee bezig geweest om het recept dusdanig te krijgen dat het ook echt naar brood smaakt. Inmiddels ben ik overgestapt van Franckenkorn (een kruising van 94% spelt en 6% tarwe) naar Oberkulmer (100% spelt) en ziedaar... moet weer helemaal opnieuw beginnen met leren bakken lijkt het wel. De smaak is ook heel anders, in mijn beleving.

Oftewel: het ene ras is het andere niet. Maar het hangt ook van de samenstelling af: hoeveel delen meel/bloem en eventueel andere graansoorten. Zoals rogge bijvoorbeeld, daar moet je net van houden, maar voor mensen met diabetes2, of een aanleg daarvoor, schijnt dat heel goed te zijn.

Daarbij: als de bakker spelt en tarwe mengt (schijnt ook nogal eens te gebeuren) krijgt hij een probleem met het kneden: spelt heeft hooguit 6 minuten nodig, tarwe minimaal 10 minuten. Je komt dan gegarandeerd met een deel van je deeg in de problemen, en dat is te proeven.

Verder (maar dat is een aanname) rijst spelt wat moeilijker; het brood blijft compacter. De neiging kan dan bestaan om er meer gist in te doen om het lekker te laten rijzen, maar ook dat proef je, en dát is echt niet lekker.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Tarwe-brood of Spelt-brood?

Ongelezen bericht door prem »

Nivram schreef:
prem schreef:Lekker kippetje aan 't spit..
. Maar ik wens iedereen smakelijk eten met wat dan ook. :D
Nou dat is ook weer niet netjes, :(

Gesloten