LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Atkins dieet

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Tonia van de lowcarbclub
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 okt 2006 16:56

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door Tonia van de lowcarbclub »

Het is ook een miverstand dat je helemaal geen koolhydraten mag hebben. Uitsluitend de inductiefase is daar heel streng in. Dan moet je onder de 20 KH per dag blijven. Maar daarna ga je langzaam toevoegen net zo lang tot je weet waar voor jezelf de kritieke grens ligt. Genoeg koolhydraten eten, maar net onder de persoonlijke grens blijven zodat je blijft afvallen. Het Atkins dieet bestaat al heel lang en heeft in de loop der jaren zijn succes echt bewezen. Net zo vaak verguisd als bejubeld. Maar degene die het ooit probeerden en zich aan de richtlijnen hebben gehouden hadden gegarandeerd succes. Waarom zal je jezelf pesten als het ook op een prettige manier kan.
Er is er een GRATIS boekje te verkrijgen "Alles over Atkins" via website www.koolhydraatarm.eu Hierin staat uitleg over het dieet. Een weekmenu, allerlei tips en een boodschappenlijstje.

Tonia

Tonia van de lowcarbclub
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 okt 2006 16:56

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door Tonia van de lowcarbclub »

Ik zoek een aantal gelijkgestemden die vanaf 1 januari aanstaande samen met mij willen gaan afvallen door middel van het Atkins Low Carb dieet. Met de bedoeling elkaar te stimuleren, gewichtsoverzicht bij te houden, elkaar tips te geven en steunene in de strijd naar een beter gewicht.

Tonia

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door Wubo »

Als eerst ff een reactie op iets wat eerder gezegd is over Atkin's dood.

Atkins overleed in april 2003 op 72-jarige leeftijd. Hij kwam ten val op de stoep en raakte in coma. Doordat de hersenstam in de verdrukking was gekomen door de val, werd een aantal lichaamsfuncties ontregeld. Dat uitte zich in het vasthouden van vocht. Bovendien liep hij een virusinfectie op. Hierdoor woog hij bij zijn overlijden bijna 30 kg meer dan ten tijde van zijn ziekenhuisopname.

Toen bekend werd dat Atkins bij overlijden 117 kg woog, concludeerde men dat de dieetgoeroe zelf aan overgewicht leed. Op de dag na zijn ongeval was zijn gewicht echter vastgesteld op 88,5 kg. Met een lengte van 1,82 m had hij dus een body mass index (BMI) van 26,7, wat voor mensen ouder dan 65 redelijk normaal is.


Daarnaast, ik heb zelf ook Atkins gedaan.
Ik zat toendertijd op een normaal gewicht van een 65 kg.
bij een 1.73 lengte, dus gewoon goed.
Maar nooit tevreden, dus ging ook Atkins doen aangezien een maat van mij dit ook deed.

Het is per persoon verschillend hoeveel en of je afvalt, maakt het niet eens uit welke manier je gebruikt daarvoor.

De ene reageerd goed op Atkins, de andere Sonja Bakker, en de ander blift maar medderen.

Totaal heb ik 2 maanden actief ge-Atkins, en ben daarin 10 kg verloren, achteraf denk ik dat ik dat eerder verloren ben aan mijn actieve beweging toendertij in de fitness.

Maar hoewel ik dit afgevallen was, kreeg ik last van zuren en die kwamen omhoog, niet erg prettig dus.
Mijn hele stofwisseling was van slag, en liep zogezegd 'vast'
Daarnaast kwam ik het veroren gewicht binnen 1 week weer aan.

Fraai heh 10 kg, eraan binnen 1 week.

Ik doe het nooit meer, voor mij wasset een erg ongezonde manier van leven.
Heb na al dat dieeten en lijnen een manier gevonden waardoor ik binnen 2mnd. gezond en snel in shape kom, en die werkt bij mij.

Mensen die ook in shape wilen komen, moeten zelf dingen proberen, je merkt vanzelf wat voor jou wel of niet werkt dat is bij iedereen verschillen, want alle mensen hebben een lichaam dat anders werkt en reageerd.


[/i]

Tonia van de lowcarbclub
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 okt 2006 16:56

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door Tonia van de lowcarbclub »

Je hebt gelijk Wubo. Iedereen is anders. Ik ben vorig jaar 25 kilo afgevallen in 7 maanden tijd. En ik voelde me prima. Mijn bloed en bloeddruk zijn er alleen op vooruit gaan. Het is zeker geen wonderdieet dat bestaat gewoon niet. Maar wel een ideaal dieet als je veel moet afvallen en toch lekker wil blijven eten. Als je veel wil afvallen is de enige manier een dieet kiezen waar je je in kan vinden. Dat is de enige manier om het langer vol te houden. Ik wil nog 15 kilo kwijt en ga zeker weer beginnen met Atkins. Wie met me mee wil doen vanaf 2 januari mag me mailen dan beginnen we een mail clubje van gelijkgestemden die elkaar kunnen steunen en stimuleren.

Tonia

supernov
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 jan 2005 20:05

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door supernov »

Dieeten. ZzzzzzZZzzzz

Toch wel grappig om te zien dat men elk jaar zo snel van het ene naar het andere switched...hoe zou dat komen denken jullie!? Er moet dus ook een heel grote groep zijn waarvoor het Atkins-dieet geen effect heeft gehad...of men kreeg een wel erg eng hoog cholesterol-gehalte in het bloed. Nauwelijks wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, maar men switched al wanneer de belofte gedaan wordt door de schrijver(ster). Misschien een idee, verdien ik ook nog eens wat. :)

1 van de redenen dat het Atkins-dieet een effect kan hebben is het feit dat je vet eet. Dit zorgt snel voor een verzadigd gevoel...dus...je eet gewoon minder! Mooi he. Minder wanneer dat verzadigde gevoel te laat komt, hebben mensen ook variaties in. Je valt volgens mij alleen af wanneer je je standaard portie eten gewoon verminderd.

Ik bespaar heel wat geld door gewoon met mate en gevarieerd (en lekker) te eten + sport. Simpel, maar kost veel mensen teveel moeite. Hierbij wil ik natuurlijk aantekenen dat er mensen zijn die meer "aanleg" hebben, verstoorde darm-huishouding bijv. Maar dan moet er wel wat aan de hand zijn dus en of dit voor zoveel mensen geldt??

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door hharteman »

quote
=====
1 van de redenen dat het Atkins-dieet een effect kan hebben is het feit dat je vet eet. Dit zorgt snel voor een verzadigd gevoel...dus...je eet gewoon minder! Mooi he.
=================================================

Nou bij 5000 cal koolhydraatarm val ik toch nog af.
Minder als bij 2000 cal maar toch afvallen.
Het heeft niets met een verzadigd gevoel te maken.
Ga maar is vasten (niets eten dus).
Dan is het hongergevoel ook na een paar dagen weg.
Je hoeft bij Atkins beslist niet vet te eten, dat is een fabeltje.
Je kunt koolhydraatarm beslist een gezond menu samenstellen zonder veel vetten.

Tonia van de lowcarbclub
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 okt 2006 16:56

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door Tonia van de lowcarbclub »

In de telegraaf stond weer eens een heel positief bericht over Atkins:

Het is aangetoond dat Atkins toch echt een van de meest doeltreffende methodes is om overtollig gewicht kwijt te raken. Het Atkins-dieet komt erop neer dat de gebruiker het aantal koolhydraten, die onder meer voorkomen in brood en aardappelen, tot een minimum beperkt en in plaats daarvan eiwitten en vlees à volonté mag eten.

Hoewel de Amerikaanse arts hiermee een van de meest gevolgde dieetsystemen bedacht, was er van meet af aan veel kritiek op zijn aanpak, omdat die manier belangrijke voedingsstoffen zou negeren, met alle gezondheidsrisico's vandien. Om die reden verloor het 'Atkinsen' de jongste jaren enigszins aan populariteit, om te worden opgevolgd door regimes zoals het GI-dieet, waarbij de nadruk ligt op voeding die suikers lanzaam en gelijkmatig in de bloedstroom brengt.

Maar deze week worden de resultaten gepubliceerd van een groot onderzoek dat aan de Amerikaanse Stanford-universiteit werd uitgevoerd en dat de ideeën van Atkins in ere hersteld. Volgens onderzoeksleider professor Christopher Gardner 'stellen de mensen zoveel vragen over de verschillende vormen van dieet, dat we het tijd vonden om duidelijke antwoorden te gaan zoeken, zeker nu we kampen met een obesitas-epidemie'.

En dat antwoord luidt dat, na een groep van 311 vrouwen-met-overgewicht 12 maanden lang te hebben blootgesteld aan een aantal diëten, degenen die het Atkins-principe volgden dubbel zoveel gewicht bleken kwijt te zijn dan de anderen. De 77 'Atkins-proefkonijnen' wogen gemiddeld namelijk ruim 4 kilo lichter, tweemaal zoveel als de vrouwen die het door de Amerikaanse overheid gesteunde 'Zone-dieet' volgden, dat uitgaat van minder vet en juist veel koolhydraten. Ook de B(ody)M(ass)I(ndex) en de bloeddruk lag bij de Atkins-groep lager dan bij de 'concurrentie'.

De voornaamste reden voor het succes van Atkins, zo stellen de onderzoekers, is dat een dieet waarbij veel vlees en vers gegeten mag worden simpelweg makkelijker vol te houden is dan andere regimes.

Altijd leuk om te lezen dat wat je er zelf van vind ook wetenschappelijk bewezen is.

Tonia
Low Carb Club de Weegschaal
http://www.lowcarbclub.nl

bweidema
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2007 21:48

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door bweidema »

Ik wil ook wat kwijt over atkins..
Mijn vader wist 25 jaar geleden al dat atkins werkte, alleen houd hij van teveel slechte dingen en doet maar wat hij wil..
Nu ik met 41 jaar zie dat ik de laatste 6 jaar alleen maar dikker ben geworden en bewust ben dat er iets moet gebeuren ben ik het ook gaan proberen. Werkelijk, pasfoto's op rijbewijs (6 jaar geleden) paspoort (2 jaargeleden) en dit jaar kun je me gewoon zien opblazen.
Dikke vooruitstekende buik met een bolle kop, heel ongezond. Maar at ik zo slecht? Ik snoepte bijna niet, ik dronk wel gewoon tot redelijk veel maar at geen koekjes of chips. Maar wel witte rijst, aardappeles, patat en pasta, veel pasta.. Nu ben ik 6 weken bezig en bet 12 cm buik en 15 kilo kwijtgeraakt. Begonnen met een HCG kuur (500 kcal per dag voor 24 dagen) maar daarna op atkins verder gegaan. En het is allemaal waar.. Ik heb minder honger, ik zie er beter uit, ik heb minder behoefte aan suiker, aan alcohol en snoep. Ik eet nu al 6 weken geen snelle koolhydraten en mijn wereld is verandert.. Ik kan weer kleding aan die ik al 5 jaar niet kon dragen.. ik begin mezelf weer leuk te vinden..
Ik ga nog even verder! En te bedenken dat ik nooit honger heb gehad deze 6 weken.. Sterker nog, 2 maanden geleden ging ik nog wel eens om half 11 een patatje halen.. Maar nu zit ik nog vol van mijn avondeten! (nu 22:00)
Wie te dik is zou het gewoon 6 weken moeten proberen, geen aardapples, rijst of pasta.

Tonia van de lowcarbclub
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 okt 2006 16:56

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door Tonia van de lowcarbclub »

Leuk zo'n reactie. Natuurlijk weet ik als geen ander dat het werkt. Ik begeleid al een hele tijd (gratis) mensen die op deze manier willen afvallen, en zie enorme successen. Ook zelf ben ik meer dan 25 kilo met dit dieet afgevallen. Goed onder controle gebleven van mijn arts, en alles is er op vooruit gegaan. Natuurlijk zijn er mensen die er geen baat bij hebben. Omdat als je je niet volkomen aan de voorschriften wil houden het ook geen effect heeft. Een beetje Atkins doen kan niet. Dus zo af en toe een aardappel of rijst maakt dat je steeds weer de cirkel doorbreekt en terug bij af bent. Maar degene die het wel goed doet heeft ook gegarandeerd succes. Zonder honger, zonder moeite. Je hebt geen trek in zoetigheid. En je mag zoveel lekkere dingen eten. Mensen die er iets meer over willen weten kunnen via www.koolhydraatarm.eu een gratis digitaal boekje aanvragen waar een hele uitleg staat over het dieet.
En voor bweidema, heel veel succes verder met het behalen van je streefgewicht.

Tonia

bweidema
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2007 21:48

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door bweidema »

Dank je wel Tonia, ik was eigenlijk van plan 10 kilo kwijt te raken maar nu ben ik al 15 kwijt. Ik ben 196cm en nu 101 kilo, ik ga denk ik voor nog 5-6 kilo en dan rustig weer opbouwen. Want ik mis brood wel.. Ik heb een broodbakmachine en koolhydraten arm meel gekocht en kan niet wachten om 's morgens eigengebakken brood met roomboter en kaas te eten als ontbijt.. Welk meel raad je aan? Ik heb nu Atlanta koolhydraten arm meel gekocht, moet ook goed zijn. Wel jammer dat die repen van atkins zo gruwelijk duur zijn (20 euro voor 8 repen).
Maar wat ben ik blij dat ik van die suikerverslaving af ben.. Ik had ook als ik thuis kwam en ging koken dat ik helemaal stond te schudden.. Te trillen op mijn benen, mijn lichaam wist weer dat er een shot aankwam.. Ik was ook in staat in 10 minuten iets in elkaar te draaien en vervolgens op te schrokken.. En het wordt elke dag beter :)

Tonia van de lowcarbclub
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 okt 2006 16:56

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door Tonia van de lowcarbclub »

Ik raad altijd het Atlanta koolhydraatarme broodmix aan. Het is het enige brood dat ik tot nu toe geprobeerd heb, dat zelfs nog beter smaakt dan gewoon volkorenbrood. Zet het ook mensen voor die geen Atkins doen en die zijn allemaal verkocht.
Daarnaast zijn de GG Bran Crispbread crackers een uitkomst. 0 netto koolhydraten, knapperig en vol vezels.
En de repen van Atkins zijn inderdaad niet goedkoop. Maar 1 reep is wel voldoende om een hele maaltijd te vervangen, en heeft alle vitamines en mineralen die je nodig hebt. Je moet dat niet te vaak doen, dan leer je niet anders eten. Maar voor een snelle maaltijd tussendoor is het goed te doen. En het voorkomt dat je als je niet in de gelegenheid bent je eigen eten klaar te maken dat je iets neemt dat niet zo past in je dieet.
Daar zijn trouwens ook de Multipower shakes heel goed voor.

groetjes,
Tonia

Tonia van de lowcarbclub
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 okt 2006 16:56

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door Tonia van de lowcarbclub »

IK ben eigenlijk wel benieuwd hoe het is met de mensend die een tijd geleden met dit dieet bezig waren??

Tonia

Gesloten