Bertolli bakboter veranderd van samenstelling, gevaarlijk?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
pmn
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mei 2023 15:37

Bertolli bakboter veranderd van samenstelling, gevaarlijk?

Ongelezen bericht door pmn »

de Bertolli bakboter heeft waarschijnlijk een andere samenstelling. Zodra de boter verwarmd wordt spetteren en knetteren de vetspatten minstens een meter alle kanten op. Heel gevaarlijk. Ik heb een mail gestuurd naar Upfield, persoonlijke ontvangstbevestiging gekregen met de belofte het naar de juiste afdeling te sturen, maar verder niets meer gehoord.
Zijn er meer klachten hierover?

Nevyn
Berichten: 1279
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Bertolli bakboter veranderd van samenstelling, gevaarlijk?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Croma gebruiken, dat spettert en sputtert niet. (tenminste volgens hun reclame)

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bertolli bakboter veranderd van samenstelling, gevaarlijk?

Ongelezen bericht door BL2 »

Het is geen vet wat er spettert, maar vooral water welke in de boter zit. Oplossing, klein beetje zout toevoegen in de pan voor verhitten.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Bertolli bakboter veranderd van samenstelling, gevaarlijk?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Deksel gebruiken , probleem opgelost.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bertolli bakboter veranderd van samenstelling, gevaarlijk?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bertolli Vloeibaar bevat 79% vet, voor het grootste deel raapzaadolie. Volgens Jumbo is daarvan 10% olijfolie, volgens Hoogvliet 23%. Typisch. Op de website van Bertolli kon ik het zo snel niet vinden. Ook typisch, maar dat zal wel aan mij of mijn kleine telefoonscherm liggen.

Hoe dan ook, het spetteren komt zoals al is opgemerkt door het water in het product, de pan, of het vlees. Er zit al wat zout in het product, nog meer zout is misschien niet gewenst.

Gezien de wel erg kleine hoeveelheid olijfolie (grotendeels ook nog geraffineerd dus van mindere kwaliteit), zou ik dit dure product links laten liggen.
Er zijn bv huismerken die weliswaar geen olijfolie bevatten, maar zelfs nog net iets minder verzadigde vetten (daar gaat het immers om) en dat voor een veel lagere prijs (minder dan de helft per liter). Voor de smaak kunt u dan eventueel zelf nog een scheutje olijfolie toevoegen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bertolli bakboter veranderd van samenstelling, gevaarlijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij gaat de vraag over bakboter en niet over olie.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bertolli bakboter veranderd van samenstelling, gevaarlijk?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Voor Bertolli Ongezouten geldt iets vergelijkbaars, maar dan nog ongunstiger: veel meer verzadigd vet (32 g) dan de vloeibare variant (7,7 g) en ook maar 10% olijfolie.

rwolters
Berichten: 1478
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Bertolli bakboter veranderd van samenstelling, gevaarlijk?

Ongelezen bericht door rwolters »

Je moet dit soort producten eigenlijk helemaal niet gebruiken. Gewoon goede zonnebloem- of olijfolie is veel beter. Als die fantasieproducten zijn slechts gemaakt om met goedkopere ingrediënten een product te maken dat in het beste geval bruikbaar is. Maar ook niet meer dan dat. Geen kok die het gebruikt, dus dat zegt wel dat het niet nodig is om lekker eten te maken.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bertolli bakboter veranderd van samenstelling, gevaarlijk?

Ongelezen bericht door Erthanax »

rwolters schreef:
26 mei 2023 20:42
Je moet dit soort producten eigenlijk helemaal niet gebruiken. Gewoon goede zonnebloem- of olijfolie is veel beter.
Helemaal mee eens. Vlees wel goed droogdeppen, anders spettert het nogal.
Boter (roomboter dus) is ook erg lekker, maar wel uitkijken dat die niet te heet wordt. Of je moet geklaarde boter gebruiken.
Geen kok die het gebruikt, dus dat zegt wel dat het niet nodig is om lekker eten te maken.
Op zich klopt dat, maar toch... Er is een aflevering van de Keuringsdienst van Waarde waarin een chefkok tot zijn verrassing merkt dat hij de biefstuk in vloeibare bakboter het lekkerst vond.

Vader Jacob
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 mei 2023 08:48

Re: Bertolli bakboter veranderd van samenstelling, gevaarlijk?

Ongelezen bericht door Vader Jacob »

Nevyn schreef:
26 mei 2023 16:19
Croma gebruiken, dat spettert en sputtert niet. (tenminste volgens hun reclame)
Dat is dan ook geen boter.

Vader Jacob
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 mei 2023 08:48

Re: Bertolli bakboter veranderd van samenstelling, gevaarlijk?

Ongelezen bericht door Vader Jacob »

pmn schreef:
26 mei 2023 15:45
de Bertolli bakboter heeft waarschijnlijk een andere samenstelling. Zodra de boter verwarmd wordt spetteren en knetteren de vetspatten minstens een meter alle kanten op. Heel gevaarlijk. Ik heb een mail gestuurd naar Upfield, persoonlijke ontvangstbevestiging gekregen met de belofte het naar de juiste afdeling te sturen, maar verder niets meer gehoord.
Zijn er meer klachten hierover?
Bertolli bakboter is geen boter maar margarine met olie. Boter heeft niets te maken met margarine.

Plaats reactie