LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Brood

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
n. vd Berg
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 dec 2006 23:54

Brood

Ongelezen bericht door n. vd Berg »

Ik heb onlangs vernomen dat er varkensvet in brood verwerkt wordt. En hoe komt het dat een hoop mensen dit niet weten?
Als dit juist is, waar zijn wij toch mee bezig? Vragen om problemen?
Het schijnt nl. niet alleen in brood verwerkt te worden maar ook in koekjes.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Brood

Ongelezen bericht door Robjee »

Waar heb je dat van vernomen? Dat is wel relevant om hier verder een discussie over te voeren lijkt mij.

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: Brood

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

n. vd Berg
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 dec 2006 23:54

Re: Brood

Ongelezen bericht door n. vd Berg »

Beste Robjee,
Ik heb dit vernomen van een relatie die dit in een of ander (gezondheid/medisch?)blad heeft gelezen. Ik zal het navragen en dan kom ik hierop terug. Na dit bericht kwam ik i/d supermakt van AH waar ik dagelijks mijn boodschappen doe. Ik vroeg aan een medeweker v/d broodafd. of ze varkensvet in hun brood verwerken. Hij reageerde als volgt: "Neen, want ik mag ook geen varken, wacht even ik zal het aan mijn collega vragen". Het was een Turkse medewerker. Hij kwam terug: "Ja, het is wel zo, dat komt zo vanuit de fabriek", aldus de jongeman. Ik was onlangs op een familiefeestje en vroeg of iemand hiervan op de hoogte was, ze wisten niet wat ze hoorden. Ik heb via via vernomen van een mevrouw die haar kind op school verbood om brood of koekies van anderen aan te nemen, ook om dezelfde reden. Er gaat al teveel mis als je er niet zelf bij bent. Moeten wij onze broden nu zelf gaan bakken of dan maar geen brood en koekies meer?

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Brood

Ongelezen bericht door Robjee »

Hallo N. v/d Berg,

Het probleem zie ik niet direct eerlijk gezegd. Alleen dat het lastig zal zijn voor vegetariers/veganisten en mensen die onder andere de islam aanhangen.

Het gebruik van vet en olieen als broodverbeteraar is geen geheim en is gewoon toegestaan. De functies ervan:
vet vergroot het broodvolume. Malsheid en brosheid veranderen wanneer vet wordt toegevoegd. Vet verdeeld zich over de zetmeelkorrels en de glutenstrengen. Deze vetfilm versoepeld de gluten. Hierdoor kan het gevormde koolzuurgas het deeg gemakkelijk opblazen. De porien in het glutennetwerk worden door de vetfilm minder doorlaatbaar waardoor het gas wordt vastgehouden. Na het bakken en afkoelen zal vet het brood 'afsluiten' zodat ook het water langer wordt vastgehouden. Brood maakt hierdoor langer een verse indruk.

Probleem zou dan zijn dat gebruik wordt gemaakt van vet van het varken. De fabrikant brengt echter geen speciaal brood op de markt voor de eerder genoemde doelgroepen die geen varkensvlees/vet mogen/willen eten.
Zou men rundvet gebruiken zijn er weer andere groepen die dit liever niet wensen (Hindoeisme).
Nu is er een natuurlijk product in zeer kleine hoeveelheden toegevoegd.

Wat is nu de reden van jouw kritiek voor het gebruik van varkensvet in brood en andere producten? Wil je dat brood en andere producten aan de islamitische spijswetten voldoen? We leven niet in een islamitisch land.

n. vd Berg
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 dec 2006 23:54

Re: Brood

Ongelezen bericht door n. vd Berg »

Het gaat er niet om in wat voor een land wij leven. Wat ik wel vind is dat op de verpakking dient te staan welke ingredienten in het brood is/wordt verwerkt. Helaas is dat meestal niet zo, nooit geweest en zal het i/d toekomst ook niet zijn. Het moet voor de consument duidelijk zijn wat hij/zij koopt, niet waar?

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Brood

Ongelezen bericht door Robjee »

Waarom wordt voorverpakt brood geëtiketteerd?Per 25 november 2005 zijn de regels aangescherpt voor het etiketteren van brood. Dan moeten alle producenten van levensmiddelen voldoen aan de nieuwe Europese wetgeving over het etiketteren van voorverpakte producten. Deze gelden dus ook voor voorverpakt brood. Vanaf die datum moeten alle ingrediënten op het etiket staan, ook die van samengestelde grondstoffen zoals bijvoorbeeld broodverbetermiddel. Alleen het woord 'broodverbetermiddel' vermelden, mag dan niet meer.

Welke stoffen moeten op het etiket worden vermeld?In het kader van de nieuwe wetgeving is een lijst samengesteld met stoffen die een allergische reactie of voedselovergevoeligheid kunnen veroorzaken. Stoffen die daarop voorkomen, moeten ook in de ingrediëntenlijst op het etiket worden aangegeven. Het etiket vermeldt de ingrediënten in volgorde van het meest naar het minst gebruikte bestanddeel.

Welk brood krijgt een etiket?Voorverpakt brood, dat langer dan 24 uur voor aankoop wordt verpakt, moet worden voorzien van een etiket. Brood moet ook worden geëtiketteerd als de winkel die het verkoopt en de verpakker niet dezelfde zijn. Dit kan het geval zijn wanneer een bakker brood bakt en verpakt voor een supermarkt. Voorverpakt brood moet worden geëtiketteerd voordat het in het schap ligt.

Moet de bakker vers brood etiketteren?Bakkers hoeven dagvers gebakken brood dat zij zelf verkopen niet te etiketteren. Vandaar dat vers brood, dat voor de klant in een zak wordt gestopt, geen etiket krijgt. Brood dat door de bakker alvast wordt verpakt als werkvoorraad voor dezelfde dag, mag ook zonder etiket worden verkocht. Dit geldt ook voor de supermarkt. Vragen over ingrediënten (bijvoorbeeld in het kader van allergieën) kunnen het beste aan de bakker of het winkelpersoneel worden gesteld.

Wat moet minimaal op het etiket staan?Op het etiket van voorverpakt brood staat de productnaam, de ingrediënten, de netto hoeveelheid (heel of half brood), de houdbaarheidsdatum of productiecode en de naam en het adres van de producent of de verpakker of de verkoper. Bij een supermarkt is dat meestal de naam en de vestigingsplaats. Bij een ambachtelijke bakker moeten ook nog de straatnaam en het huisnummer worden aangegeven, tenzij er sprake is van een BV. Deze gegevens stellen de koper in staat eventueel te reclameren bij de verantwoordelijke leverancier.

Wat kan nog meer op het etiket staan?Wanneer de consument het product nog verder moet bereiden, zoals voorgebakken brood, dient er ook een gebruiks- of bereidingsadvies op de verpakking of op het etiket te staan. Voorgebakken brood uit de koeling moet ook een bewaaradvies dragen.
Bron:http://www.brood.net/default.asp?pid=etiket

Er zijn volgens mij voldoende mogelijkheden voor de consument om te achterhalen wat de ingredienten zijn. Of op het etiket of van de bakker/supermarkt.
Maar inderdaad heeft de consument recht op deze informatie.

Gesloten