LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DIRK verandert stiekem eigen merklimonades met zoetstof

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: DIRK verandert stiekem eigen merklimonades met zoetstof

Ongelezen bericht door sjohie »

venantius schreef:Ik ben helaas aangewezen op DIRK. Smalle winkelpaadjes, aanrollende stofzuigers etc en meer dingen die ik bij iets duurdere supers niet of minder zie.
Tot voor kort kon ik bij de steeds schaarser wordende 'gewone' limonades uitwijken naar DIRKS goede en goedkope eigen merk cassis sinas en up-drank.
Sinds kort zijn bij gelijke prijzen en verpakkingen echter de suikers gedeeltelijk vervangen door zoetstof zodat er nu bijna niets meer met gewone suiker is
Ik respecteer ieders keuze voor evt zoetstof, maar ik krijg nu sterk de indruk dat er prijsafspraken zijn, waardoor de consument nu zoetstof moet! drinken.
Dat maakt de kostprijs natuurlijk goedkoper en wellicht werkt het 'systeem' alleen als (bijna) alle frisdrank-fabrikanten allemaal tegelijk zoetstof gebruiken
Ook eigen merk kattenvoer is onlangs van 1 kilo 1,49 nu 2 kilopak 2,98 en verder wisselt DIRK denk ik vaker van assortimentprodukten dan AH of Jumbo.
Vervelend als je ergens aan gewend bent geraakt. Ook de grote goedkope pot kersen werd onlangs in een kleine pot gehalveerd, ook melkkan slagroom.
Onlangs kreeg ik bij Nettomarkt geld terug omdat ze produkt verkeerd hadden geprijsd, Bij DIRK zie ik vaak verkeerde prijzen maar ik zeg beter niks meer.
Kattenmelk was eerst lekker goedkoop 49 ct, maar nu alweer 59 cent, en groente en fruit zoals hollandse aardbeien smaken mij ook niet en veels te zuur.
Het vroegere Bas van der Heijden vond ik in Rotterdam een goede en goedkope winkel. Bij DIRK zijn hun relatief weinig aanbiedingen ok, en verder niets.
Nee, er zijn geen prijsafspraken of ander complot. De reden is dat suiker een natuurproduct met dagprijzen is, en een slechte oogst dus veel kan beteken voor een van de belangrijkste grondstoffen van dit product, en dus de kostprijs van de fabrikant. Zoetstoffen worden gemaakt middels betrouwbaarder procedé's, dat geeft stabiliteit wat betreft leveringen en prijzen. En dat zorgt er weer voor dat een fabrikant gedurende de hele looptijd van het contract voor het maken van die huismerk limonade, er (wat) aan kan verdienen.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: DIRK verandert stiekem eigen merklimonades met zoetstof

Ongelezen bericht door angel1978 »

venantius schreef:Ik ben helaas aangewezen op DIRK. Smalle winkelpaadjes, aanrollende stofzuigers etc en meer dingen die ik bij iets duurdere supers niet of minder zie.
Tot voor kort kon ik bij de steeds schaarser wordende 'gewone' limonades uitwijken naar DIRKS goede en goedkope eigen merk cassis sinas en up-drank.
Sinds kort zijn bij gelijke prijzen en verpakkingen echter de suikers gedeeltelijk vervangen door zoetstof zodat er nu bijna niets meer met gewone suiker is
Ik respecteer ieders keuze voor evt zoetstof, maar ik krijg nu sterk de indruk dat er prijsafspraken zijn, waardoor de consument nu zoetstof moet! drinken.
Dat maakt de kostprijs natuurlijk goedkoper en wellicht werkt het 'systeem' alleen als (bijna) alle frisdrank-fabrikanten allemaal tegelijk zoetstof gebruiken
Ook eigen merk kattenvoer is onlangs van 1 kilo 1,49 nu 2 kilopak 2,98 en verder wisselt DIRK denk ik vaker van assortimentprodukten dan AH of Jumbo.
Vervelend als je ergens aan gewend bent geraakt. Ook de grote goedkope pot kersen werd onlangs in een kleine pot gehalveerd, ook melkkan slagroom.
Onlangs kreeg ik bij Nettomarkt geld terug omdat ze produkt verkeerd hadden geprijsd, Bij DIRK zie ik vaak verkeerde prijzen maar ik zeg beter niks meer.
Kattenmelk was eerst lekker goedkoop 49 ct, maar nu alweer 59 cent, en groente en fruit zoals hollandse aardbeien smaken mij ook niet en veels te zuur.
Het vroegere Bas van der Heijden vond ik in Rotterdam een goede en goedkope winkel. Bij DIRK zijn hun relatief weinig aanbiedingen ok, en verder niets.
Je bent dus gewoon ontevreden over een filiaal van DIRK.. Tja, dat kan, er zijn ook wel eens filialen waar ik niet tevreden mee ben..
Dan ga je naar een ander.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: DIRK verandert stiekem eigen merklimonades met zoetstof

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik respecteer ieders keuze voor evt zoetstof, maar ik krijg nu sterk de indruk dat er prijsafspraken zijn, waardoor de consument nu zoetstof moet! drinken.
Er zijn geen prijsafspraken, maar er zijn wel afspraken. Er is nl. met de frisdrankindustrie afgesproken dat frisdrankindustrie in een paar jaar tijd gemiddeld 20% minder suiker bevat. Dit enerzijds door relatief meer dranken te verkopen wat minder suiker in zit (marketing) een anderzijds door het suikergehalte in frisdranken te verlagen.

Er komen dus steeds meer frisdranken waarin het suikergehalte verlaagd is en waar de suiker (gedeeltelijk) vervangen is door zoetstoffen. Je zult daarom steeds lastiger fris kunnen vinden met suiker en zonder deze zoetstoffen.

(Even ot, ik vind zelf fris met zoetstoffen veel minder lekker en ik zoek daarom ook steeds fris zonder zoetstoffen. Het is jammer dat geen enkele fabrikant simpelweg het suikergehalte verlaagt zonder er zoetstoffen voor in de plaats te doen. Want veel fris is sowieso erg zoet en zou m.i. wel wat minder suiker kunnen gebruiken.)

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: DIRK verandert stiekem eigen merklimonades met zoetstof

Ongelezen bericht door BL2 »

venantius schreef:
aanrollende stofzuigers

Ook eigen merk kattenvoer is onlangs van 1 kilo 1,49 nu 2 kilopak 2,98 .
Wat zijn "aanrollende Stofzuigers" ?

En wat is nu het werkelijke probleem met het kattenvoer, is de verpakking 2 kilo te zwaar ?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: DIRK verandert stiekem eigen merklimonades met zoetstof

Ongelezen bericht door newmikey »

Koop een Sodastream en maak uw eigen sinas...

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: DIRK verandert stiekem eigen merklimonades met zoetstof

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

BL2 schreef:Wat zijn "aanrollende Stofzuigers" ?
Dat is onze forumcollega Stofzuigertje. Waarschijnlijk rijdt hij de hele dag met een winkelwagentje rond daar.

O.T.: Als u niet tevreden bent over Dirk moet u daar niet meer kopen. Overigens waren Dirk en Bas waren dezelfde winkels. Hetzelfde assortiment met dezelfde prijzen.
Bij elke supermarkt worden er aanpassingen gedaan in het assortiment. Je bent als supermarkt ook afhankelijk van de fabrikanten. Als deze geen grote potten meer vullen zal je iets anders moeten zoeken.

Nijogeth
Berichten: 9983
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: DIRK verandert stiekem eigen merklimonades met zoetstof

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar wat is nu eigenlijk het probleem met zoetstoffen?

Nijogeth
Berichten: 9983
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: DIRK verandert stiekem eigen merklimonades met zoetstof

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zie daar niet wat uw probleem met zoetstof is. Alleen dat u er een hekel aan heeft.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: DIRK verandert stiekem eigen merklimonades met zoetstof

Ongelezen bericht door kweenie »

Is het relevant wat TS tegen zoetstoffen heeft?

Het is zijn goed recht om spullen zonder zoetstoffen te willen. Net als dat sommige mensen geen wortels in hun gemengde groente willen. Die zullen het ook vervelend vinden als er steeds meer gemengde groentes zijn waar wortels aan worden toegevoegd. Om maar een heel ander voorbeeld te noemen.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: DIRK verandert stiekem eigen merklimonades met zoetstof

Ongelezen bericht door angel1978 »

kweenie schreef:Is het relevant wat TS tegen zoetstoffen heeft?

Het is zijn goed recht om spullen zonder zoetstoffen te willen. Net als dat sommige mensen geen wortels in hun gemengde groente willen. Die zullen het ook vervelend vinden als er steeds meer gemengde groentes zijn waar wortels aan worden toegevoegd. Om maar een heel ander voorbeeld te noemen.
nou ja, het wordt anders als het ineens zo gebracht wordt:
maar ik krijg nu sterk de indruk dat er prijsafspraken zijn, waardoor de consument nu zoetstof moet! drinken.

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: DIRK verandert stiekem eigen merklimonades met zoetstof

Ongelezen bericht door BL2 »

Hij krijgt "sterk de indruk", dat is gelukkig nog geen bewijs voor deze stelling over prijsafspraken.

Nijogeth
Berichten: 9983
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: DIRK verandert stiekem eigen merklimonades met zoetstof

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar waarom mag de producent niet zelf kiezen hoe men het maakt? Als het hetzelfde smaakt met zoetstof en men liever zoetstof gebruikt, dan zie ik het probleem niet. Kijk maar naar Sprite. De zero-variant bestaat niet meer en is de gewone variant geworden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: DIRK verandert stiekem eigen merklimonades met zoetstof

Ongelezen bericht door kweenie »

Het vervelende is dat niet iedereen vindt dat het het zelfde smaakt. Zowel de drank zelf als (vooral) de namaak.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: DIRK verandert stiekem eigen merklimonades met zoetstof

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat hoeft toch ook niet? Waarom moet een producent een democratisch besloten iets volgen. Laat die dat lekker zelf bepalen.

Kruimeldiefjes
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jun 2018 15:00

Re: DIRK verandert stiekem eigen merklimonades met zoetstof

Ongelezen bericht door Kruimeldiefjes »

Pleur diepvries vruchten naar keuze, met 1 kg suiker en een plons water in meng beker en met staafmixer maak je echte siroop die naar smaak aangepast kan worden zonder welke rommel dan ook.
En in deze tijd kun je ook verse vruchten gebruiken, en Stofzuigers, daar is niets mis mee.
Zal wel een schrobmachine met zuig functie geweest zijn!

Doei.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: DIRK verandert stiekem eigen merklimonades met zoetstof

Ongelezen bericht door renewouters »

venantius schreef: Ik wil daarom weten welke supermarkten voor max. 99 cent per 1,5 liter, sinas+cassis+cola+updrank zonder zoetstof verkopen
Ook wil ik graag het sapgehalte van die huismerken weten (meestal 4, 6 of 10 %)
De supermarkt met de laagste prijs per liter, hoogste sapgehalte, en meeste calorieen per 100 gram, heeft dan mijn voorkeur.
Ik wil ook graag weten, welke supermarkten behalve DIRK, eigen merk frisdrank uitsluitend MET zoetstof verkopen.
Die supermarkten vermijd ik dan liever, want bij bijna elk supermarktbezoek wil ik klassieke limonade kopen.
Alle vragen die je stelt zijn makkelijk zelf te onderzoeken.
Overigens is zelf maken een prima optie: bronwater met bubbels, veel suiker en versgeperst vruchtensap en je hebt limonade precies zoals jij het wilt. Dat lijkt me effectiever dan alle mogelijke opties te gaan onderzoeken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: DIRK verandert stiekem eigen merklimonades met zoetstof

Ongelezen bericht door kweenie »

Gelukkig heeft de AH nog gewone sinas. 46 ct per liter.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: DIRK verandert stiekem eigen merklimonades met zoetstof

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat klopt, het doel is dat mensen 'onbewust' minder suiker gaan drinken. Dat is immers ook zo afgesproken met de overheid, dat er gemiddeld 20% minder suiker wordt weggedronken. Maar dat is geen geheim hoger complot of zo.

Net als dat bijvoorbeeld kant en klaar maaltijden langzaam maar zeker steeds minder zout gaan bevatten omdat dat is afgesproken.

(De sinas waar ik op doelde is trouwens de basic sinas in tweeliter flessen.)

Kruimeldiefjes
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jun 2018 15:00

Re: DIRK verandert stiekem eigen merklimonades met zoetstof

Ongelezen bericht door Kruimeldiefjes »

Pleur zelf vruchten, suiker en water bij elkaar!

Ga niets meer kopen en als we dat allen doen omdat teveel zoetstoffen volgens sommige onderzoeken schadelijk kan zijn,
dan moeten ze weer terug.
Elk nieuw recept wat niet loopt gaat weg en dat is de manier om ook voor Venantius zijn oude geliefde terug te krijgen.

Het is nu weer tijd voor overrijpe aardbeien siroop te maken!
Wel meer vruchten en minder suiker doen, voor je eigen gezondheid.
3 bakjes voor €3,- bij de Halal winkel, dus geen Dirk of Appie meer!
Wel beetje citroen erbij voor conserveren en in de koelkast zetten.
Laatst gewijzigd door Kruimeldiefjes op 06 jun 2018 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: DIRK verandert stiekem eigen merklimonades met zoetstof

Ongelezen bericht door sjohie »

Veel klanten pakken de fles van keuze in de supermarkt, lezen het etiket, en beslissen of het drankje in kwestie voldoet aan hun eisen voor wat betreft prijs/type zoetstof, en zo verder. En als je niks binnen je zelf opgelegde kaders kan vinden, is er al de eerder genoemde optie tot zelfmaken. Mijn opleiding levensmiddelentechnologie is al even geleden, maar binnen de financiële kaders die jij noemt, kan je er gevoegelijk van uitgaan dat er gewerkt is met een vorm van zoetstof.

Gesloten