LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Doen voedingssupplementen wat ze beloven?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Doen voedingssupplementen wat ze beloven?

Ongelezen bericht door Radar »

De meesten onder ons gebruiken voedingssupplementen of hebben ze ooit gebruikt. Maar wat is hun zin, of: hun onzin? Het supplement VitaePro bijvoorbeeld, bekend van de tv-reclames, zou goed zijn – meer nog: 'belangrijk' zijn – voor je spieren. Maar wie het wil nemen, moet een abonnement aangaan van bijna veertig euro voor zestig pillen. Is VitaePro zijn geld waard?

Kijk vanavond naar Radar op NPO 1 om 20.30 uur. Meer over dit onderwerp ook op onze website: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... -vitaepro/

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Doen voedingssupplementen wat ze beloven?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Radar schreef:
23 nov 2020 15:12
De meesten onder ons gebruiken voedingssupplementen of hebben ze ooit gebruikt.
Dat waag ik te betwijfelen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Doen voedingssupplementen wat ze beloven?

Ongelezen bericht door moederslink »

Sinds jaar en dag gebruik ik multivitaminen zodra de R in de maand zit.
Naast iedere dag fruit en verse groenten.
Misschien onzin , maar ik voel me goed 😁
Mijn kinderen slikken extra VIT D ivm hun wat zeer licht getinte huid.
Bij de laatste bloedwaarden controle bleek mijn zoon toch wat tekort aan VIT D te hebben , hoewel hij alle dagen buiten komt.

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Doen voedingssupplementen wat ze beloven?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Elke dag een eetlepel levertraan. Zodra je die smerige smaak kwijt bent, voel je je echt een stuk beter! :mrgreen:

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Doen voedingssupplementen wat ze beloven?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
23 nov 2020 15:53
Elke dag een eetlepel levertraan. Zodra je die smerige smaak kwijt bent, voel je je echt een stuk beter! :mrgreen:
Is de dag wel weer om, als die smaak weg is. 1x geprobeerd, blij dat dat geen gewoonte meer was in mijn jeugd.

sake1987

Re: Doen voedingssupplementen wat ze beloven?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Een mens heeft een hele mooie vloeistof, genaamd bloed 🩸
Wil je weten of je extra vitamine/ mineralen nodig hebt, kan je een beetje hiervan afstaan en hoor je precies, of en hoeveel je moet aanvullen.
Ik zelf heb de auto immuun aandoening Vitiligo en mijn jaarlijkse bloedtest geeft altijd aan dat ik als de R in de maand zit vitamine D3 moet bijslikken.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Doen voedingssupplementen wat ze beloven?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Kans op prostaatkanker neemt toe door inname van teveel vitamine E:

https://www.kwakzalverij.nl/nieuws/vita ... nder-vuur/

Om die hardnekkige "baat het niet dan schaadt het niet" mythe nog maar eens onderuit te halen.

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Doen voedingssupplementen wat ze beloven?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Als je lichaam het niet nodig is wordt het meeste weer uitgescheiden. Voor een gezond persoon is het meeste dus echt weggegooid geld.
Volgens mij is er uit onderzoeken naar voren gekomen dat de goedkope (meestal merkloze) preparaten dezelfde werking hadden als de dure merkpreparaten. Als je dan perse wilt slikken neem dan de goedkoopste en zeker niet die via abonnementen of MLM verkocht worden

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Doen voedingssupplementen wat ze beloven?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De ADEK vitamines worden in je vetweefsel opgeslagen. De geruststellende gedachte dat je een teveel toch wel weer uitplast is dus ook niet juist.

Net als Breien slikte ik trouwens tot voor kort ook extra D3. Ben er mee gestopt omdat ik er kramp van in mijn buik kreeg.

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Doen voedingssupplementen wat ze beloven?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik schreef dan ook het meeste. Maar u heeft gelijk

diosa64
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jan 2012 21:44

Re: Doen voedingssupplementen wat ze beloven?

Ongelezen bericht door diosa64 »

Ten eerste wat jammer dat er een huisarts haar woord deed. (Huis) artsen krijgen bijna niets mee over voeding/suppletie, de weg van Hippocrates is allang verleert. Ten tweede is onze voedingsbodem aan het uitputten, wij nemen meer af dan zij kan bijtanken. Dit houd in dat verse voeding minder voedingsstoffen bevat dan een eeuw en eeuwen terug. Ten derde, de functies van voedingsstoffen zijn veel langer bekend in het lichaam dan de reguliere medicijnen die veel later ontwikkeld zijn. Ten vierde vitamine B6 hoe zit dit nu en welke vorm geeft deze stapeling in het lichaam? Want dat laten ze achterwegen.
Ten vijfde er komt idd wel meer bij kijken om zomaar een suppletie in te nemen. En bewegen voor je spieren en boten is raadzaam, een suppletie draag en ondersteunt hierbij, maar is geen vervanging om niet meer te hoeven te bewegen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Doen voedingssupplementen wat ze beloven?

Ongelezen bericht door Brahms »

Bloedonderzoek zegt niet zo veel in deze, al zijn de waardes nog zo goed, ieder lichaam is anders. De behoefte aan mineralen of vitamines dus ook.
Na 30 jaar met lichamelijke problemen te hebben gelopen, terwijl elk onderzoek uitwees dat ik kerngezond was, met bloedwaarden ruim binnen de marge kwam ik er bij toeval achter dat een simpel mineraal een wondermiddel is. Voor E 30 per jaar (!) geen probleem meer, totdat ik het eens één dagje vergeet In te nemen !

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Doen voedingssupplementen wat ze beloven?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Asbest?

diosa64
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jan 2012 21:44

Re: Doen voedingssupplementen wat ze beloven?

Ongelezen bericht door diosa64 »

Vitamine d3 werkt samen met vitamine K2. K2 zorgt er onder andere voor dat de calcium niet in de darmwand achter blijft. Dit krijg je niet bij de huisarts mee. Onze bloedwaarde staat op laag. Meestal kom je niks tekort als je het laat testen. Let bij het kopen van vitamine op dat het een organisch product is en geen anorganisch, dat poep je weer uit, het wordt niet opgenomen door het lichaam. Denk zeker niet bij vitamine baat het niet schaadt het niet, echter is er nooit iemand dood gegaan aan een overdosis vitamine C. Maar men kan zich wel beter verdiepen in een suppletie voor men het aanschaft. Dit wordt ons wel wat lastiger gemaakt, omdat het bij wet niet meer op de verpakking mag staan waarvoor het dient, je kan dan verkeert grijpen. Raadpleeg dan bijv een complementaire arts of deskundige op het gebied van suppletie. Of lees het boekje, alles over vitaminen, mineralen en voedingssupplementen van Dr. Gert E Schuitemaker, en of zijn boekje gewrichten en voeding. Dan nog even dit, de groei van de plant heeft niks te maken met de voeding die het opneemt. Oorzaak van afnamen voedingsstoffen https://www.ahealthylife.nl/de-oorzaken ... e-voeding/ en daalt de voedingswaarde in ons voedsel? https://www.ahealthylife.nl/daalt-de-vo ... s-voedsel/.

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Doen voedingssupplementen wat ze beloven?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dr. Gert Schuitemaker is inderdaad een bekende naam in de zg. orthomoleculaire behandeling, dat lijkt mij eerder een waarschuwing dan een aanbeveling.
Volgens het Voedingscentrum komt in de praktijk een tekort aan vitamine K niet voor.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Doen voedingssupplementen wat ze beloven?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@diosa64

Aanhanger van de kwakzalverskliek?

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Doen voedingssupplementen wat ze beloven?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Erthanax schreef:
24 nov 2020 10:50
Dr. Gert Schuitemaker is inderdaad een bekende naam in de zg. orthomoleculaire behandeling, dat lijkt mij eerder een waarschuwing dan een aanbeveling.
Volgens het Voedingscentrum komt in de praktijk een tekort aan vitamine K niet voor.
Nou vind ik het Voedingscentrum niet de aangewezen instantie om te kijken of een vitamine K tekort wel of niet bestaat.
Mijn moeder was op leeftijd en had heel snel blauwe plekken, en dan ook echt bloeduitstortingen. Zij had ook vaak bloedneuzen die bijna niet te stoppen waren.
Uiteindelijk bleek ze een vitamine K tekort te hebben, niet door slecht te eten maar haar lichaam nam die vitamine niet goed meer op.

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Doen voedingssupplementen wat ze beloven?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Er zijn wel geïsoleerde gevallen, met vervelende gevolgen. Maar zoals bij uw moeder zijn er dan duidelijke, serieuze klachten en wordt er een duidelijke diagnise gesteld. Dat is iets anders dan een kletspraatje ophangen over anorganische priducten en preventief een kwakmiddel slikken.
Ik hoop van harte dat uw moeder flink is opgeknapt. Nauwelijks te stelpen bloedneuzen zijn heel akelig.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Doen voedingssupplementen wat ze beloven?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Erthanax schreef:
24 nov 2020 14:09
Er zijn wel geïsoleerde gevallen, met vervelende gevolgen. Maar zoals bij uw moeder zijn er dan duidelijke, serieuze klachten en wordt er een duidelijke diagnise gesteld. Dat is iets anders dan een kletspraatje ophangen over anorganische priducten en preventief een kwakmiddel slikken.
Ik hoop van harte dat uw moeder flink is opgeknapt. Nauwelijks te stelpen bloedneuzen zijn heel akelig.
Helaas is mijn moeder al jaren geleden overleden, enkele weken nadat ze in het ziekenhuis was opgenomen met een niet te stelpen bloedneus.

pk49
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:16

Re: Doen voedingssupplementen wat ze beloven?

Ongelezen bericht door pk49 »

ik heb een tijdje geleden de producent van Vitaepro benaderd op facebook met de vraag of ze bewijzen hebben voor de goede werking van het middel. Al die hoeraverhalen komen onwaarschijniljk over. En als het middel zó goed is, waarom het niet vergoed wordt door de ziekenfondsen. U kunt het raden: geen enkel respons.

Gesloten