LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dropsiroop van Kruidvat 'evalutie gezondheidsclaims is lopende'

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Dropsiroop van Kruidvat 'evalutie gezondheidsclaims is lopende'

Ongelezen bericht door Radar »

Dropsiroop van Kruidvat bevat zoethoutwortel en heeft een aangename dropsmaak. Zoethoutwortel is weldadig en verzachtend voor de keel.' Zo leest het etiket van het middeltje van drogisterij Kruidvat. Maar daarachter komt een asterix, een sterretje, met een toelichting hierbij: 'Evaluatie gezondheidsclaims is lopende.' Hoe gezond is de dropsiroop? Fons zoekt het uit in de uitzending van vanavond.

Lees meer over de uitzending: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... ar-checkt/

L Haan
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2020 14:36

Re: Dropsiroop van Kruidvat 'evalutie gezondheidsclaims is lopende'

Ongelezen bericht door L Haan »

Dropwater ofwel Mixtura Resolvens wordt/werd al sinds de oudheid gebruikt tegen keelpijn/verkoudheid als slijmoplosser/keelpijnverzachter. Ik spreek uit jarenlang gebruikservaring! Het werd royaal verstrekt door ziekenhuisapotheken in de vorige en huidige eeuw! Na 300 ml gebruik was je keelpijn over! Lekker laten blijven!

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Dropsiroop van Kruidvat 'evalutie gezondheidsclaims is lopende'

Ongelezen bericht door 16again »

Natterman had ook zo'n heerlijk hoestsiroop, helaas is die van de markt verdwenen. Is dit van kruidvat hetzelfde?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dropsiroop van Kruidvat 'evalutie gezondheidsclaims is lopende'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het gebruik van hoestsiroop is niet echt onschuldig, dus zeker niet te lang mee doorgaan.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Dropsiroop van Kruidvat 'evalutie gezondheidsclaims is lopende'

Ongelezen bericht door Jablan »

16again schreef:
08 okt 2020 15:33
Natterman had ook zo'n heerlijk hoestsiroop, helaas is die van de markt verdwenen.
Misschien bij Kruidvat uit het assortiment, verder volop leverbaar.

M10
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2020 14:24

Re: Dropsiroop van Kruidvat 'evalutie gezondheidsclaims is lopende'

Ongelezen bericht door M10 »

Ik vind het ten eerste jammer dat Radar haarkostbare tijd besteedt aan dit soort zaken. Er wordt gedaan alsof er iets verschrikkelijks aan de hand is, maar ik vind dat nogal overdreven. Er zijn genoeg andere onderwerpen die de aandacht veel beter kunnen gebruiken.
Daarnaast: de wetgeving slaat door. Allerlei middelen zoals homeopathische medicijnen mogen ineens niet meer op het etiket vermelden waar ze voor dienen - omdat niet wetenschappelijk bewezen is dat het werkt. Ik vind dat dit afbreuk doet aan mijn vrije keuze als consument. Doordat de informatie wegvalt kan ik geen alternatieve middelen meer vinden en dus ook niet kopen. Of ik moet zelf toevallig heel veel kennis hebben. Op zich vind ik het terecht dat er gewaarschuwd wordt voor kwakzalverij, maar je kunt niet alles over één kam scheren en daarbij schiet de wetgeving haar doel voorbij... afgezien van het spekken van de farmaceutische industrie dan. Die verkopen wel wetenschappelijk bewezen middelen, maar helaas tegen hoge prijzen en met bijwerkingen die vaak nog veel gevaarlijker kunnen zijn dan die van de dropsiroop.
Ik verwacht van een programma als Radar een wat meer genuanceerde opstelling. Wat jullie nu doen is makkelijk scoren.
Ten slotte: asterx = asterisk

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Dropsiroop van Kruidvat 'evalutie gezondheidsclaims is lopende'

Ongelezen bericht door juliomariner »

@m10 niet meer dan terecht dat de fabrikant van homeopathische preparaten niet mag vermelden waartegen het middel is. Ze zouden dan namelijk liegen aangezien het middel nergens tegen helpt.

M10
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2020 14:24

Re: Dropsiroop van Kruidvat 'evalutie gezondheidsclaims is lopende'

Ongelezen bericht door M10 »

@juliomainer
Er valt genoeg te discussiëren over wat wetenschappelijk bewezen is of niet, dat bewijst de discussie in de laatste uitzending maar weer eens (over de bloeddrukverlagers). Verlies niet uit het oog dat de partij die het meeste geld heeft (en dus het meeste belang bij haar handel) de meeste onderzoeken uit kan laten voeren en daarmee haar eigen bewijs kan "creëren", zelfs als die onderzoeken niet deugen. Aan oude middeltjes die iedereen kent, valt weinig te verdienen, dus wie gaat er in investeren om te bewijzen dat ze werken? Nee, patenten, daar heb je wat aan! Dus, je kunt wel heel makkelijk roepen dat homeopathische middelen totaal niet werken... heb ik niet gezegd dat ik het jammer vind als alles over één kam wordt geschoren? Ja, waarschuwen tegen kwakzalverij is goed, bij gebrek aan bewijs alles maar verbieden is het andere uiterste. En nogmaals mijn punt: ik vind dat mijn keuzevrijheid als consument wordt beperkt en mensen zoals jij vinden het prima om daar nog even een ongenuanceerde sneer overheen te geven. Dat helpt!

Tenslotte nog even een punt naar de rapportage van Radar: Fons ging bij dropmakers op bezoek om vast te stellen dat het percentage zoethoutwortel niet voldoende was om het drop te mogen noemen... Het wordt geen drop genoemd maar dropsiroop. Ook hier mis ik de nuance.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Dropsiroop van Kruidvat 'evalutie gezondheidsclaims is lopende'

Ongelezen bericht door juliomariner »

@breien, ik reageerde op een opmerking van M10 over homeopathie. In mijn ogen is dat gewoon kwakzalverij.
@M10 o.a. Dr. Vogel en Weleda etc. hebben in de loop der jaren meer dan genoeg aan hun water met alcohol verdient dat ze best een goed wetenschappelijk onderzoek zouden kunnen betalen. Daar hebben ze geen zin in want ze weten zelf ook wel dat hun middeltjes qua werking niet beter zijn dan Placebo TM

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Dropsiroop van Kruidvat 'evalutie gezondheidsclaims is lopende'

Ongelezen bericht door Radar »

Inmiddels zijn er vragen gesteld aan het Europees Parlement en is het zelfs zo ver dat de regels aangepast gaan worden. Alles over het vervolg-item van Radar lees je hier: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... ar-checkt/

kuklos
Berichten: 9770
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Dropsiroop van Kruidvat 'evalutie gezondheidsclaims is lopende'

Ongelezen bericht door kuklos »

M10 schreef:
12 okt 2020 14:34
Allerlei middelen zoals homeopathische medicijnen mogen ineens niet meer op het etiket vermelden waar ze voor dienen - omdat niet wetenschappelijk bewezen is dat het werkt.
Simpele oplossing. Toon de werking aan. Dan is het hele probleem opgelost.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Dropsiroop van Kruidvat 'evalutie gezondheidsclaims is lopende'

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat willen maar vooral kunnen deze bedrijven niet Kuklos. Ze weten zelf ook wel dsr ze Haarlemmerolie verkopen.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dropsiroop van Kruidvat 'evalutie gezondheidsclaims is lopende'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Haarlemmerolie smeert nog. Homeopatische middelen lijken meer op ingestraald water.

Gesloten