LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Extreme Prijsverhoging Voedsel 2019 icm BTW-verhoging

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Extreme Prijsverhoging Voedsel 2019 icm BTW-verhoging

Ongelezen bericht door Moneyman »

Visite schreef:
03 jan 2019 13:52
Dat per 1 januari de BTW op voedsel omhoog is gegaan van 6% naar 9% is bekend. Op €10,00 zou dit een verhoging zijn van afgerond €0.28. Ofwel dat waar je voor 1 januari €10,00 betaalde, betaal je nu in 2019 €10,28.
Je meent het :roll:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Extreme Prijsverhoging Voedsel 2019 icm BTW-verhoging

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Die BTW wordt vast speelbal van de volgende Tweede Kamerverkiezingen. BTW is in het verleden al vaker omhoog gegaan. Maar ook omlaag.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Extreme Prijsverhoging Voedsel 2019 icm BTW-verhoging

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je dit zulke schokkende en extreme prijsverhogingen vindt, dan is dat in mijn ogen eerder een teken dat we tegenwoordig dus een behoorlijk stabiel prijspeil hebben. En dat je daardoor erg weinig gewend bent.

Blijkbaar moet de bakker dus genoegen nemen met het zelfde inkomen als een paar jaar geleden. Dat zijn grondstoffen duurder zijn geworden en dat zijn eigen boodschappen ook duurder zijn geworden is niet relevant.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Extreme Prijsverhoging Voedsel 2019 icm BTW-verhoging

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En zijn personeel.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Extreme Prijsverhoging Voedsel 2019 icm BTW-verhoging

Ongelezen bericht door renewouters »

Bob Schurkjens schreef:
03 jan 2019 21:38
Die BTW wordt vast speelbal van de volgende Tweede Kamerverkiezingen. BTW is in het verleden al vaker omhoog gegaan. Maar ook omlaag.
De partij die de BTW verder wil verhogen en de belasting op arbeid verder wil verlagen krijgt mijn stem.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Extreme Prijsverhoging Voedsel 2019 icm BTW-verhoging

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zitten hele dwaze zaken in de toekenning van hoog en laag tarief btw. Bijvoorbeeld kapper, nu 9 %, maar medisch pedicure moet 21% afdragen. Die laatste behandeling lijkt mij nuttiger en nodiger dan het eerste.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Extreme Prijsverhoging Voedsel 2019 icm BTW-verhoging

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ook bij de supermarkten is er geen sprake van een extra verhoging volgens een bericht op nos.nl.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Extreme Prijsverhoging Voedsel 2019 icm BTW-verhoging

Ongelezen bericht door gosewijn »

Prijzen zijn niet te kontroleren . Er zijn ook normale prijsverhoging door gevoerd voor grondstoffen.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Extreme Prijsverhoging Voedsel 2019 icm BTW-verhoging

Ongelezen bericht door Radar »

Enkele offtopic-berichten door ons verwijderd.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Extreme Prijsverhoging Voedsel 2019 icm BTW-verhoging

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De enige tegenmaatregel die we kunnen nemen is voor 3% minder op deze 4 partijen te stemmen!
Stem straks tegen een partij die tegen de BTW verhoging was , en stel ook plaatselijk die vraag....

Dividend is al terug gedraaid, nu deze ook even?
Nog enkele maanden en het word dan Kabinet Rutte III % terug!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Extreme Prijsverhoging Voedsel 2019 icm BTW-verhoging

Ongelezen bericht door berndv »

Komkommertijd schreef:
04 jan 2019 16:23
Stem straks tegen een partij die tegen de BTW verhoging was
Weet je het zeker? Als je op die manier al een statement wilt maken, zou ik voor een partij stemmen die tegen de verhoging was.
Lady1234 schreef:
04 jan 2019 13:40
Er zitten hele dwaze zaken in de toekenning van hoog en laag tarief btw. Bijvoorbeeld kapper, nu 9 %, maar medisch pedicure moet 21% afdragen. Die laatste behandeling lijkt mij nuttiger en nodiger dan het eerste.
Het is niet eerlijk. Ik scheer mijn koppie kaal, ben liever helemaal kaal dan kalend. Maar ik betaal op scheerschuim en scheermesjes ook 21% BTW.
gosewijn schreef:
04 jan 2019 15:43
Prijzen zijn niet te kontroleren . Er zijn ook normale prijsverhoging door gevoerd voor grondstoffen.
En al zouden ze dat wel zijn, kan je er nog niets mee. Het is de winkelier die uiteindelijk de prijs bepaalt en het is aan de consument om het dan wel of niet te kopen.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Extreme Prijsverhoging Voedsel 2019 icm BTW-verhoging

Ongelezen bericht door Radar »

Beste forumgebruikers,

De openingspost in dit topic is aangepast waardoor sommige reacties wat context missen. Je kunt het bericht wijzigingen om hier nog iets meer toelichting op te geven. Wij zullen de berichten wel laten staan om plaatsers de kans te geven het aan te passen.

Met vriendelijke groet,
Radar Forummoderatie
breien schreef:
03 jan 2019 13:59
Iedere ondernemer is vrij om zijn prijzen te bepalen. Volgens mij heeft Meesterbakker van Iersel in Tilburg e. o. niet het monopolie op brood en koeken. {Misschien wel op noten eierkoeken}

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Extreme Prijsverhoging Voedsel 2019 icm BTW-verhoging

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bedrijven die meer als 3% verhoging nu doorvoeren omdat het in 1x makkelijker is kunnen wel eens een flink omzet verlies krijgen.
V&D is al dicht, wie wil hetzelfde?

Mijn afhaal Chinees heeft prijslijsten incl. BTW zonder tarief te noemen.
Drukkosten zijn hoog en pas als de grote doos leeg is kan hij nieuwe bestellen!

Ik denk dat meeste prijzen langzaam verhoogd worden omdat geen omzet verlies te krijgen, zie Jumbo Topic van eind vorig jaar en het was daar lekker rustig geworden!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Extreme Prijsverhoging Voedsel 2019 icm BTW-verhoging

Ongelezen bericht door berndv »

Komkommertijd schreef:
04 jan 2019 16:46
Bedrijven die meer als 3% verhoging nu doorvoeren omdat het in 1x makkelijker is kunnen wel eens een flink omzet verlies krijgen.
V&D is al dicht, wie wil hetzelfde?

Mijn afhaal Chinees heeft prijslijsten incl. BTW zonder tarief te noemen.
Drukkosten zijn hoog en pas als de grote doos leeg is kan hij nieuwe bestellen!

Ik denk dat meeste prijzen langzaam verhoogd worden omdat geen omzet verlies te krijgen, zie Jumbo Topic van eind vorig jaar en het was daar lekker rustig geworden!
Ja joh, vast en zeker. Wat voor omzetverlies dan? We hebben het voor het grootste deel over levensmiddelen. Wat willen mensen doen dan? Geen levensmiddelen meer kopen? Zal mij benieuwen wie dat het langst kan volhouden. Dat V&D dicht is heeft totaal niets te maken met prijsverhogingen en BTW veranderingen. En rustig bij de Jumbo? Bij mij in de stad is dit één van de drukste supermarkten, zowel vorig jaar als dit jaar.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Extreme Prijsverhoging Voedsel 2019 icm BTW-verhoging

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Even bij Colruyt geweest , en vorige jaar gehamsterd, maar niet bij A.H......

Mijn Jumbo was rustiger en kan per regio verschillen, maar als eerste diverse prijzen omhoog doen is niet slim.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Extreme Prijsverhoging Voedsel 2019 icm BTW-verhoging

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Supermarkt heeft ook de BTW bedragen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Extreme Prijsverhoging Voedsel 2019 icm BTW-verhoging

Ongelezen bericht door bprosman »

Even bij Colruyt geweest , en vorige jaar gehamsterd, maar niet bij A.H......
En dat allemaal voor 3 cent / Euro.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Extreme Prijsverhoging Voedsel 2019 icm BTW-verhoging

Ongelezen bericht door renewouters »

Lady1234 schreef:
04 jan 2019 13:40
Er zitten hele dwaze zaken in de toekenning van hoog en laag tarief btw. Bijvoorbeeld kapper, nu 9 %, maar medisch pedicure moet 21% afdragen. Die laatste behandeling lijkt mij nuttiger en nodiger dan het eerste.
Konijnenvoer: laag tarief, hamstervoer: hoog tarief. Terwijl het inhoudelijk vrijwel hetzelfde is. De reden die hiervoor ooit verzonnen is: een konijn kan ooit voedsel voor de mens worden.

Maar goed, dat staat allemaal los van dit onderwerp. Deze dingen zijn al jaren zo.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Extreme Prijsverhoging Voedsel 2019 icm BTW-verhoging

Ongelezen bericht door kweenie »

Zulke op het eerste of onlogische verschillen zul je altijd houden en heb je ook in het buitenland. Dat je ergens een grens niet trekken, maakt altijd dat er twijfelgevallen zijn wat nu wel of niet onder het lage tarief valt. Dat is ook een belangrijke reden waarom het op zich leuke idee van lagere BTW op bijvoorbeeld groente en fruit niet werkbaar is. Want wanneer is iets nog 'gezonde' groente en wanneer niet?
Komkommertijd schreef:
04 jan 2019 18:21
Even bij Colruyt geweest , en vorige jaar gehamsterd, maar niet bij A.H......
Pas dan maar op dat je dan bij Colruyt geen 12% BTW producten hebt gekocht...

S.vdwal
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2019 12:54

Re: Extreme Prijsverhoging Voedsel 2019 icm BTW-verhoging

Ongelezen bericht door S.vdwal »

Ik kocht vandaag, 8 januari bij Bakker Bart in Drachten, 5 Duitse broodjes die op 31 december nog 5 voor € 1,00 kosten maar waar ik nu maar liefst € 1,25 voor moest betalen. Bakker Bart maakt er dus ook een potje van, 25% prijsverhoging is niet mis! Het kost hem/haar dus een klant nu want dergelijke woekerprijzen kun je niet maken, vind ik.

Gesloten