LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Angelakroonen
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2017 23:49

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door Angelakroonen »

Ik zou er mee oppassen ik snap niet dat ze vlees mogen verkopen. Ik hoop dat radar hier wel achter aan gaat voor de mensen want heb foto's gezien dat de schimmels er opstaan en dat het van het buitenland komt . Want als je vraag waar het vandaan komt krijg je geen eerlijke antwoord en word je zonder pardon uit gezet als lid

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Het blijft mij verbazen dat mensen naief genoeg zijn om via social media voedsel te kopen... en dan als de kwaliteit overduidelijk rot is ook nog eens opnieuw bestellen... en dan nog voor een derde keer ook.

Kom op zeg, waarom denk je dat ze het blijven doen?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door sjohie »

Siemo92 schreef:Hier zou ik niet bestellen. Zelf heb ik wel 3 keer besteld en nu nooit meer. De eerste keer waren mijn shaslicks bedorven en het dreef in vleessap.

Tweede keer waren er een aantal dingen bevroren, dat moet niet kunnen aangezien je het nog in moet kunnen vriezen. Ook weer zaten er schalen vol met vocht.

De derde keer waren meerdere producten bedorven en bevroren. Ook zijn er dingen die ze gewoon in boterhamzakken verpakt.

Ook over de werkwijze valt te twijfelen. Het beheer zit onder fake profielen. De eigenaar van het bedrijf die wordt onderzocht door de NVWA vanwege een eerder schandaal met 'Vlees is gewoon betaalbaar'. Er zijn daar genoeg artikelen over te vinden. Nadat 'vlees is gewoon betaalbaar werd opgegeven kwam voordelig vlees voor iedereen uit de grond. De leverancier van het slechte vlees van voordelig vlees voor iedereen is trouwens de eigenaar van voordelig vlees voor iedereen, raar toch? Vooral als er nog een zaak loopt van NVWA. Regelmatig worden ze gehackt of van fb gegooid.

Ook hoe het bestellen in zijn werk gaat is raar. Je besteld via Facebook of site, dan betaal je contant bij het servicepunt (dit zijn mensen die dit vrijwillig doen). Dan wordt de route bekend gemaakt voor vrijdag en zaterdag. Op die dagen brengt de eigenaar het vlees rond. Wij twijfelen of dit met een koelbus is of niet. Hij geeft het af bij service punten door heel nl, dan moet de koper het binnen 1 uur ophalen, kan ook later. Bij sommige sp hebben ze een extra koeling. Bij andere staat het vlees op de grond, buiten of er lopen dieren om heen.

Op het moment dat je klachten hebt of te kritisch bent wordt je geblokkeerd, ook bedreigen ze je als je op de verschillende klachtenpagina's je verhaal doet(klachten over alle vleespaginas). Er zijn al meerdere klachten over het vlees. Mijn klacht is niet opgelost. Het beheer probeerde mij te pushen om het vlees te komen brengen of dat hun het komen ophalen om zo het bewijs te vernietigen. ik heb het NVWA ingelicht en ook ik ben bedreigd.

Ook ik heb een vraag bij de nVWA uit staan, vooral over het feit dat ze schermen met een aantal uitspraken van een met naam genoemde inspecteur van de nVWA, waardoor ze bijvoorbeeld geen EG coderingen zouden hoeven te voeren op de verpakkingen. Ik ben dus wel lid van die besloten groep op Facebook, en het is elke dag weer een polonaise van halleluja verhalen, crashende websites, afhaalpunten die sneller komen en gaan dan SOA's op de wallen.

Maar verder is er geen haar op mijn slagershoofd die er aan denkt om daar te bestellen, sowieso ben ik niet zo'n fan van verwerkt vlees als die satéschnitzels enzo.

frida.kruijer
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mar 2017 16:44
Contacteer:

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door frida.kruijer »

Sinds kort ben ik bekend met deze activiteiten En ze zijn zo illegaal als maar kan .Dat zulke mensen hun gang kunnen gaan snap ik niet..
Wij hebben toch warenwet.
Het vlees word aangeleverd bij iemand thuis vanuit een koelbox busje en die rijd dan eerst zo'n 7uurtjes ermee rond. Daarna komt het bij een servicepunt waar een vrijwilliger /ster zit die zorgt dat de mensen het bij haar ophalen. Het is dan nog half bevroren terwijl er gemeld word dat het vers is. Heb je daar een klacht over word je geblokt.
Zou fijn zijn als dit onderzocht word.
Klachtenpagina's genoeg die redenen geven waarom dit soort praktijken gestopt moeten worden. Zou dat kunnen wil ik graag weten.

Liesjuhhh
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2017 13:30

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door Liesjuhhh »

Vlees wat van buiten af gegeven wordt is in mijn beleving echt uit den boze.
Zeker als er nog geen koelingen zijn.
Het schijnt dat Meneer Vuurman daar mee bezig is, maar dat is in mijn beleving te laat.
Ik hoorde dat er meerdere service punten zijn die vanaf buiten leveren, wat in mijn beleving niet moet kunnen.
Vlees wat gekoeld gebracht wordt hoort gekoeld geleverd te worden aan de klant, en niet dat het 45 min buiten de koeling ligt.
Dit kan allerlei ziektes en bacteriën met zich meebrengen
Verder vind ik het persoonlijk schandalig dat de service punten GEEN HACCP behoeven te hebben, vrijwillig of niet, men krijgt er toch wel wat voor, dus een HACCP cursus zou zeker niet verkeerd zijn in mijn beleving.
Maar het is voor iedereen die wil mogelijk tot bestellen en halen van het vlees, maar ik persoonlijk zal het niet meer doen, tot het beter geregeld is met HACCP en koelingen.

frida.kruijer
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mar 2017 16:44
Contacteer:

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door frida.kruijer »

Ik snap dat mense met een klein inkomen dit vlees koopt. Maar dat wil nog niet zeggen dat we dat moeten goedkeuren. Er zou meer controle en naleving van de regels moeten zijn om dit te mogen verkopen. Ik las dat er al een rechtzaak loopt en toch verkopen ze het nog op deze manier.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door Julie4444 »

frida.kruijer schreef:Ik snap dat mense met een klein inkomen dit vlees koopt.
Ik niet. Het is namelijk ongelooflijk dom om vlees van een illegaal handeltje en dus dubieuze herkomst te kopen en consumeren.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door sjohie »

frida.kruijer schreef:Sinds kort ben ik bekend met deze activiteiten En ze zijn zo illegaal als maar kan .Dat zulke mensen hun gang kunnen gaan snap ik niet..
Wij hebben toch warenwet.
Het vlees word aangeleverd bij iemand thuis vanuit een koelbox busje en die rijd dan eerst zo'n 7uurtjes ermee rond. Daarna komt het bij een servicepunt waar een vrijwilliger /ster zit die zorgt dat de mensen het bij haar ophalen. Het is dan nog half bevroren terwijl er gemeld word dat het vers is. Heb je daar een klacht over word je geblokt.
Zou fijn zijn als dit onderzocht word.
Klachtenpagina's genoeg die redenen geven waarom dit soort praktijken gestopt moeten worden. Zou dat kunnen wil ik graag weten.
Het is niet automatisch illegaal om onderling vlees te kopen/verkopen, het wordt bijvoorbeeld wel verpakt met professionele apparatuur etc, en ook gekoeld vervoerd tot aan de ophaalpunten. Ik heb trouwens antwoord van de nVWA, en wat ze zeggen over de etikettering klopt, een EG nummer hoeven ze niet te voeren. Sterker nog, dat kúnnen ze niet eens, aangezien ze als tussenhandelaar geen eigen EG identificatiemerk hebben. Als ze verpakkingen met vlees as-is, dus met het EG nummer van hun leverancier, een-op-een doorverkopen is dat verder wel ok.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door sjohie »

Liesjuhhh schreef:Vlees wat van buiten af gegeven wordt is in mijn beleving echt uit den boze.
Zeker als er nog geen koelingen zijn.
Het schijnt dat Meneer Vuurman daar mee bezig is, maar dat is in mijn beleving te laat.
Ik hoorde dat er meerdere service punten zijn die vanaf buiten leveren, wat in mijn beleving niet moet kunnen.
Vlees wat gekoeld gebracht wordt hoort gekoeld geleverd te worden aan de klant, en niet dat het 45 min buiten de koeling ligt.
Dit kan allerlei ziektes en bacteriën met zich meebrengen
Verder vind ik het persoonlijk schandalig dat de service punten GEEN HACCP behoeven te hebben, vrijwillig of niet, men krijgt er toch wel wat voor, dus een HACCP cursus zou zeker niet verkeerd zijn in mijn beleving.
Maar het is voor iedereen die wil mogelijk tot bestellen en halen van het vlees, maar ik persoonlijk zal het niet meer doen, tot het beter geregeld is met HACCP en koelingen.
In de winter was het makkelijk, vlees kon bij de ophaalpunten wel even buiten staan, of in een schuurtje, want de omgevingstemperatuur was koud genoeg. Nu het warmer wordt, moeten ze iets gaan bedenken qua koeling voor die ophaalpunten, want inderdaad, zonder koeling wordt dat vlees te warm voordat het opgehaald wordt. Ben ook benieuwd wat omwonenden vinden van die afhaalpunten, ik denk dat het best wel druk kan zijn in sommige straten bij de grotere afhaalpunten.

Ik vrees, gezien het rommelige reilen en zeilen op de site en in de facebookgroepen, dat het binnen niet al te lange termijn wel bezwijkt onder het eigen gewicht.

LianJ
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 apr 2017 09:00

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door LianJ »

Wij dachten we proberen het eens. Kennissen van mijn man waren afhaalpunt hier geworden.

De eerste levering was het gekruide spul niet te eten. Smaken verschillen denk je dan nog. Vervolgens is mijn man ziek geworden, er zat geen sticker op dus schijnbaar was het over de datum.

Deze week was de tweede keer en nu was het vlees al overstuur voor de datum! Waren runder stooflappen. Door en door bruin, rare lucht en rare structuur. Ze waren dus nog niet over de datum. Aangegeven bij de pagina. In de eerste instantie kwam het door stapelen volgens mij. Toen ik vroeg of ze het heel zeker wisten, dat ik ook een kind heb en niet wil dat die ziek wordt was het ineens niet goed vlees, leek wel ongekoeld. Ja vast. Mocht aankomende week een nieuw pak ophalen.
S'avonds met mijn man over gehad dat het bij het afhalen inderdaad gewoon in de woonkamer op kamertemperatuur lag.

Verder wel erg toevallig mijn man de week er voor ziek was en ik deze week na het stoofvlees buikklachten had. Wij hebben dan ook bedankt voor nieuw vlees.

Al met al:
Al het vlees is sowieso maar een dag of 3 houdbaar na levering dus vers is het sowieso al niet.
De kruiden zijn sterk en niet standaard, veel mensen moeten vlees weggooien omdat het te scherp is om te eten.
Etiketten ontbreken of zijn anders na 2 dagen in de koelkast al niet meer leesbaar.
Afhaalpunten bewaren vlees gerust op 20 graden tot jij het komt ophalen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door Julie4444 »

LianJ schreef:Wij dachten we proberen het eens. Kennissen van mijn man waren afhaalpunt hier geworden.

De eerste levering was het gekruide spul niet te eten. Smaken verschillen denk je dan nog. Vervolgens is mijn man ziek geworden, er zat geen sticker op dus schijnbaar was het over de datum.
En waarom bestel je dan in hemelsnaam nog een keer?
LianJ schreef:Deze week was de tweede keer en nu was het vlees al overstuur voor de datum! Waren runder stooflappen. Door en door bruin, rare lucht en rare structuur. Ze waren dus nog niet over de datum.
Waarom eten jullie dat dan op? En dit zet je ook nog eens je kinderen voor? Dat kan toch niet?!
LianJ schreef:Aangegeven bij de pagina. In de eerste instantie kwam het door stapelen volgens mij. Toen ik vroeg of ze het heel zeker wisten, dat ik ook een kind heb en niet wil dat die ziek wordt was het ineens niet goed vlees, leek wel ongekoeld. Ja vast. Mocht aankomende week een nieuw pak ophalen.
S'avonds met mijn man over gehad dat het bij het afhalen inderdaad gewoon in de woonkamer op kamertemperatuur lag.
Ja, waarom denk je dat het goedkoop is? Het is illegale handel.
LianJ schreef:Verder wel erg toevallig mijn man de week er voor ziek was en ik deze week na het stoofvlees buikklachten had. Wij hebben dan ook bedankt voor nieuw vlees.
Fijn dat het dan toch een keer doordringt.
LianJ schreef:Al met al:
Al het vlees is sowieso maar een dag of 3 houdbaar na levering dus vers is het sowieso al niet.
De kruiden zijn sterk en niet standaard, veel mensen moeten vlees weggooien omdat het te scherp is om te eten.
Etiketten ontbreken of zijn anders na 2 dagen in de koelkast al niet meer leesbaar.
Afhaalpunten bewaren vlees gerust op 20 graden tot jij het komt ophalen.
Al met al vind ik dat jullie ongelooflijk onverantwoordelijk bezig zijn geweest, als je na al eens ziek te worden nog een keer dubieus vlees haalt en het dan ook nog aan je kinderen voert. Schandalig.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door sjohie »

Blijkbaar is dit poging twee van de mensen er achter, en zo te zien zal ook deze imploderen. Er wordt al wel meer gemopperd door mensen, of eerlijke kritische vragen gesteld, maar omdat het een gesloten facebookgroep is met de mensen achter dit geheel als beheerders, worden kritische vragen niet beantwoord, of gewoon verwijderd, en dat geldt ook voor mensen die ineens afhaalpunt áf zijn, om reden X of Y. Verwarring alom, en er is gewoon geen gesloten koelketen te garanderen, als je particulieren grote hoeveelheden vlees laat bewaren.

LianJ
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 apr 2017 09:00

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door LianJ »

Dit is hoe ons 'verse' vlees er uit zag toen ik het uit de koelkast pakte om klaar te maken.
Het stonk en was vreselijk bruin en had een rare structuur.
Afbeelding

Dit is een tweede pak wat wij ingevroren hebben. Deze heb ik gekoeld laten ontdooien en zag er zo uit.
Afbeelding

De andere twee pakken hebben we de moeite niet genomen om foto's van te maken, je zou denken dat dit een duidelijk genoeg beeld geeft.

Uiteraard heb ik naar Marcel een bericht gedaan maar die gaf me de optie om nieuw vlees op te halen, waar wij uiteraard voor bedankt hebben. Veder gaf hij niet thuis en ben ik uiteraard geblokt.

Ik hoop dat mensen eerst op internet speuren en dit topic vinden en zien hoe erg het kan zijn bij ze en dus niet de gok nemen.
Kennissen van mij hebben hetzelfde vlees gehad bij hetzelfde afhaalpunt en zijn er niet ziek van geworden. Schijnbaar gaat het dus ook soms goed.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door Julie4444 »

LianJ schreef:Julie4444 Zo he wat is jouw probleem?!?
Je moet een week van te voren bestellen dus wij hadden al besteld voordat mijn man ziek werd.
En nee dat bedorven vlees hebben wij niet gegeten, dat staat er ook duidelijk bij.
Dus misschien eens even je asociale commentaar voor je houden en even normaal reageren.
Je zei namelijk letterlijk:
LianJ schreef:Verder wel erg toevallig mijn man de week er voor ziek was en ik deze week na het stoofvlees buikklachten had.
Ergo: je hebt het dus wel gegeten, want anders krijg je er geen klachten van. :roll:

En wat boeit het of je nou een week van te voren moet bestellen? Het is niet eens een echte winkel waar je bestelt. Het is overduidelijk een illegaal handeltje met dubieuze herkomst van het product. En dan nog: als je dan naief genoeg bent om daar te bestellen doe je toch 1 ding om het uit te proberen?

Het is gewoon zeer onverantwoordelijk hoe jullie met je eigen gezondheid en die van jullie kind spelen. Het is een facebook groep waar je bestelt. Dat zegt toch genoeg?
Laatst gewijzigd door Radar op 07 apr 2017 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: op de man spelen.

kim.vasnii
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2017 09:34
Contacteer:

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door kim.vasnii »

helma.van-vugt schreef:
sjohie schreef:Als slagerszoon krijg ik die term mijn strot niet uit, en alles wat ze verkopen er niet in.. :?
Ja het is ook erg vreemd, vegetarisch = geen vlees maar het vreemde is dat alle vegetarische producten blijkbaar toch altijd op vlees moeten lijken. Vegetarische hamburger, vegetarische worst??? Dus ... je bent vegetariër maar je mist het vlees blijkbaar wel.
Nou ja zoals ik al zei, aan mij niet besteed, ik lust mijn stukje vlees graag, maar wil wel graag een beetje letten op de kwaliteit van leven wat de dieren hebben.
In elk geval wijken we 'n heel eind af van de Facebookpagina :), maar ja ik heb mijn zus al geappt dat ze het niet meer moet doen. Teveel onduidelijkheid mijns inziens over de herkomst en kwaliteit van het vlees. Kan beter wat meer betalen om te weten wat ze wél krijgt.

Beste
Je snapt neit waarom eht er wel als vlees uitziet? Ik snap niet waarom jij denkt dat vlees er op een bepaalde manier uit moet zien? Misschien lijkt jouw lapje vlees wel op...ipv andersom. Net als met namen. Hoe wil je het dan zien? Een toren vormpje en ipv burger noemen we het “torentje”.... heel practisch ook met opwarmen enzo. Kijk, dat je niet taalkundig bent, okee, ik ga ook niet uitleggen waarom iets “burger” wordt genoemd, de meeste vleeseters zijn er op gebiased dat dat vlees moet zijn hetgeen taalkundig gezien onzin is.

Maar uiterlijk....het is zo logisch als wat, of moeten we vega worstjes de vorm van een broccoli geven, anders lijken ze teveel op worstjes? Ik ben de 4e generatie vegetariër, hoe je het bekijkt, 4 generaties terug kwam de eerste vleesverlater in de bloedstroom, de andere voor-ouder komt uit India en heeft een compleet vegetarische achtergrond. Denk je echt dat “we” vlees missen? Echt een vreemde gedachtenkronkel waar je maar beter snel van af kunt komen, helaas ben je niet de enige vleeseter die zo vreemd denkt, tot nu toe is het een reactie omdat ze zich ergens toch aangesproken blijken te voelen en zich zo moeten verdedigen. Ik reageer maar even in de hoop dat meer mensen dit lezen en er iets van leren.

Balletjes, ovaaltjes (je weet wel, die worden (ham)burgers genoemd), langwerpig (je weet wel, die worden worstjes genoemd).... ze hebben al eeuwen die vorm, ook in culturen waar geen vlees wordt gegeten. Dat sommige fabrikanten er nog andere vormen aan geven en of bepaalde namen is voor de volgende reden: ze denken dat mensen die vleesverlaten of voor een vegetariër een vegetarisch product bij de maaltijd willen, het handiger is als ze enigszins kunnen zien waar het voor hen mee vergelijkbaar zou zijn. Een vleeseter die volgens de simpele na-oorlogse “aardappel, groente, vlees” formule denkt wil aardappel, snijboontjes en een schnitzel maken maar dan komt een vega vriend....de meesten raken daar behoorlijk van in paniek en zijn geholpen met de vorm en naam. Geen gekke gedachte van de fabrikant, niet alleen jouw reactie bewijst dat, ook het gemiddeld denkniveau van mensen bewijst dat. Kijk maar met huizen verkopen, als het er niet uitziet als een showmodel huis, koopt neimand het, mensen kopen een huis al niet omdat ze niet van de rode bank hielden die er in staat, alsof ze die er bij kopen!! In Nederland dan, buiten Nederland zijn ze gelukkig iets slimmer in dat opzicht, daar hoef ik dit ook nooit uit te leggen, wel opvallend.

Dus nee, we missen niets, in geen enkel opzicht. Fijne dag allemaal!

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door john18 »

Het is gewoon zeer onverantwoordelijk hoe jullie met je eigen gezondheid en die van jullie kind spelen. Het is een facebook groep waar je bestelt. Dat zegt toch genoeg?
Compleet mee eens. Voordat je via Facebook iets ga bestellen {door groepen of reclames} doe onderzoek of het wel mag en of het een normaal bedrijf is. Geloof niet alles meteen. Van marktplaats koop je toch ook niet zomaar vlees bij een vreemde die al dubieus klinkt met manier van afname.
Dat mensen daar nog steeds intrappen snap ik niet. Om goedkoper uit te zijn en je eigen en anderen [b.v barbecue] in gevaar te brengen laat staan kinderen, dan ben je naar mijn mening niet echt bewust van de consequenties. Een voorbeeld http://www.hartvannederland.nl/algemeen ... met-vlees/

Als dat onbehandeld blijft kan het dodelijk zijn. Google maar eens wat er allemaal met besmet vlees kan gebeuren. Laat staan zwangere vrouwen!

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic bijdragen door Moderator verwijderd. Bij herhaaldelijk plaatsen van offtopic berichten zal de Moderator overgaan tot sluiten van het topic.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door john18 »

Er is een kans dat jullie vlees hebben van http://www.nu.nl/buitenland/4605294/ber ... ndaal.html

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door sjohie »

kim.vasnii schreef:
helma.van-vugt schreef:
sjohie schreef:Als slagerszoon krijg ik die term mijn strot niet uit, en alles wat ze verkopen er niet in.. :?
Ja het is ook erg vreemd, vegetarisch = geen vlees maar het vreemde is dat alle vegetarische producten blijkbaar toch altijd op vlees moeten lijken. Vegetarische hamburger, vegetarische worst??? Dus ... je bent vegetariër maar je mist het vlees blijkbaar wel.
Nou ja zoals ik al zei, aan mij niet besteed, ik lust mijn stukje vlees graag, maar wil wel graag een beetje letten op de kwaliteit van leven wat de dieren hebben.
In elk geval wijken we 'n heel eind af van de Facebookpagina :), maar ja ik heb mijn zus al geappt dat ze het niet meer moet doen. Teveel onduidelijkheid mijns inziens over de herkomst en kwaliteit van het vlees. Kan beter wat meer betalen om te weten wat ze wél krijgt.

Beste
Je snapt neit waarom eht er wel als vlees uitziet? Ik snap niet waarom jij denkt dat vlees er op een bepaalde manier uit moet zien? Misschien lijkt jouw lapje vlees wel op...ipv andersom. Net als met namen. Hoe wil je het dan zien? Een toren vormpje en ipv burger noemen we het “torentje”.... heel practisch ook met opwarmen enzo. Kijk, dat je niet taalkundig bent, okee, ik ga ook niet uitleggen waarom iets “burger” wordt genoemd, de meeste vleeseters zijn er op gebiased dat dat vlees moet zijn hetgeen taalkundig gezien onzin is.

Maar uiterlijk....het is zo logisch als wat, of moeten we vega worstjes de vorm van een broccoli geven, anders lijken ze teveel op worstjes? Ik ben de 4e generatie vegetariër, hoe je het bekijkt, 4 generaties terug kwam de eerste vleesverlater in de bloedstroom, de andere voor-ouder komt uit India en heeft een compleet vegetarische achtergrond. Denk je echt dat “we” vlees missen? Echt een vreemde gedachtenkronkel waar je maar beter snel van af kunt komen, helaas ben je niet de enige vleeseter die zo vreemd denkt, tot nu toe is het een reactie omdat ze zich ergens toch aangesproken blijken te voelen en zich zo moeten verdedigen. Ik reageer maar even in de hoop dat meer mensen dit lezen en er iets van leren.

Balletjes, ovaaltjes (je weet wel, die worden (ham)burgers genoemd), langwerpig (je weet wel, die worden worstjes genoemd).... ze hebben al eeuwen die vorm, ook in culturen waar geen vlees wordt gegeten. Dat sommige fabrikanten er nog andere vormen aan geven en of bepaalde namen is voor de volgende reden: ze denken dat mensen die vleesverlaten of voor een vegetariër een vegetarisch product bij de maaltijd willen, het handiger is als ze enigszins kunnen zien waar het voor hen mee vergelijkbaar zou zijn. Een vleeseter die volgens de simpele na-oorlogse “aardappel, groente, vlees” formule denkt wil aardappel, snijboontjes en een schnitzel maken maar dan komt een vega vriend....de meesten raken daar behoorlijk van in paniek en zijn geholpen met de vorm en naam. Geen gekke gedachte van de fabrikant, niet alleen jouw reactie bewijst dat, ook het gemiddeld denkniveau van mensen bewijst dat. Kijk maar met huizen verkopen, als het er niet uitziet als een showmodel huis, koopt neimand het, mensen kopen een huis al niet omdat ze niet van de rode bank hielden die er in staat, alsof ze die er bij kopen!! In Nederland dan, buiten Nederland zijn ze gelukkig iets slimmer in dat opzicht, daar hoef ik dit ook nooit uit te leggen, wel opvallend.

Dus nee, we missen niets, in geen enkel opzicht. Fijne dag allemaal!
Ik kom uit een familie van meerdere generaties slagers en (varkens)slachters, ik wéét hoe vlees hoort te voelen en proeven in de mond, en hoe een stuk onbewerkt vlees er uit hoort te zien. Dat laatste betwijfel ik dan weer van veel vegetariërs, ik ken er zeer weinig die hun meningen baseren op zeg een bezoek aan een slager of veehouderij, ipv die halfbakken "zielige" youtube filmpjes waar ze altijd mee aan komen zetten. Overigens is de naam HAMburger redelijk duidelijk, ham komt nl van een dier..

Maar goed, verwerkt vlees, dus van die "gehaktschnitzels" enzo, is een ander verhaal. Als je zoiets maakt, kan je er ook wel iets van sojaschroot tegenaan knutselen wat er enigszins op lijkt.

En in deze facebook groep komen dan weer veel van die verwerkte vleesproducten voorbij, dus zwaar gemarineerde kippenpoten, gevulde zigeunerschnitzels, whatever dat moge zijn, en veel vlees wat duidelijk fluctuaties in de koelketen heeft ondervonden, en/of veel teveel op elkaar gepakt heeft gezeten tijdens het transport, met van die doffe plekken tot gevolg. Sommige mensen zijn er lyrisch over, en er zijn ~10.000 leden, maar what you pay is what you get. Maar goed, als ik het zo lees in de groep, zijn de leden nou niet de mensen die af en toe eens een dagje geen vlees eten, of wat minder maar dan wel biologisch of **/*** sterrenvlees eten, ze willen vooral véél voor weinig, en dat biedt die groep wel.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door kweenie »

Precies, alleen de hoeveelheid telt voor de mensen in zo'n Facebook groep, kwaliteit is van ondergeschikt belang.

Wat de discussie over vegetarisch vlees ( :wink: ) hiermee te maken heeft is mij een raadsel.

Gesloten