LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
helma.van-vugt
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2017 10:33
Contacteer:

Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door helma.van-vugt »

https://www.facebook.com/groups/1400256 ... 9/?fref=ts

Heeft iemand ervaring met dit bedrijf? Is het wel een bedrijf?

Ik kan er namelijk niks over terug vinden ... geen adres, alleen een hoop afhaalpunten door heel Nederland.
Je hebt geen idee waar het vlees vandaan komt, en als je teveel vragen stelt, word je eraf gegooid (vertelde een kennis mij).

Ik vind het wel een beetje vreemd om op deze manier vlees aan te bieden of te kopen, afgezien van de vraag hoe dit vlees geproduceerd wordt: als het echt zo goedkoop is, is dat volgens mij geen goed nieuws voor het dierenwelzijn.
Laatst gewijzigd door Radar op 17 mar 2017 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel gecorrigeerd

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door sjohie »

helma.van-vugt schreef:https://www.facebook.com/groups/1400256 ... 9/?fref=ts

Heeft iemand ervaring met dit bedrijf? Is het wel een bedrijf?

Ik kan er namelijk niks over terug vinden ... geen adres, alleen een hoop afhaalpunten door heel Nederland.
Je hebt geen idee waar het vlees vandaan komt, en als je teveel vragen stelt, word je eraf gegooid (vertelde een kennis mij).

Ik vind het wel een beetje vreemd om op deze manier vlees aan te bieden of te kopen, afgezien van de vraag hoe dit vlees geproduceerd wordt: als het echt zo goedkoop is, is dat volgens mij geen goed nieuws voor het dierenwelzijn.
Het is een facebook groep. en nog een besloten groep ook. Facebookpagina's van bedrijven zijn doorgaans openbaar, dus dit lijkt me geen bedrijf. Een van de beheerders van die pagina is een onderwijsassistente zie ik.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door BL2 »

Zonder Facebook kan je het niet lezen. Gaan ze vragen van de consument uit de weg, dan weet je al genoeg.
Staan er geen verdere gegevens van het bedrijf, dan weet je ook genoeg.
Koop je vlees bij de vakslager, desnoods in de supermarkt.
Overigens weet je dan ook niet waar het van daan komt en of de diertjes een leuk en gezellig leven hebben gehad.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door sjohie »

BL2 schreef:Zonder Facebook kan je het niet lezen. Gaan ze vragen van de consument uit de weg, dan weet je al genoeg.
Staan er geen verdere gegevens van het bedrijf, dan weet je ook genoeg.
Koop je vlees bij de vakslager, desnoods in de supermarkt.
Overigens weet je dan ook niet waar het van daan komt en of de diertjes een leuk en gezellig leven hebben gehad.
Onze slager publiceert elke week een lijstje met de bedrijven/boeren van de dieren waar het vlees van afkomstig is. :D

helma.van-vugt
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2017 10:33
Contacteer:

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door helma.van-vugt »

BL2 schreef:Zonder Facebook kan je het niet lezen. Gaan ze vragen van de consument uit de weg, dan weet je al genoeg.
Staan er geen verdere gegevens van het bedrijf, dan weet je ook genoeg.
Tja, misschien wel ...
BL2 schreef:Koop je vlees bij de vakslager, desnoods in de supermarkt.
Overigens weet je dan ook niet waar het van daan komt en of de diertjes een leuk en gezellig leven hebben gehad.
Dat blijft dus inderdaad ook mijn probleem: er zijn steeds zoveel schandalen rondom dat vlees dat je nooit meer iets zeker weet. Je runderbiefstuk blijkt van een paard te zijn, je lamskotelet van een kalkoen. Wie kan mij garanderen dat mijn biologisch vlees dan ook echt biologisch is? Ik wil er best wat meer voor betalen maar zekerheid heb je inderdaad nooit ben ik bang.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door BL2 »

Ik wil er best wat meer voor betalen maar zekerheid heb je inderdaad nooit ben ik bang
Als dit je streven is, dan koop je natuurlijk nooit je vlees via een compleet onbekende Facebookpagina.
Dus de vraag is nu, Helma waar maak je je druk over ?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik ben lid, jeuj. Er zit zo te lezen wel iemand uit de vleeswereld achter, en dit zou iets van een nieuwe poging/doorstart moeten zijn. Ze hebben een zelfgemaakt document beschikbaar binnen die groep, waarin een aantal eisen staan, en dat deze zijn kortgesloten met een persoon van de nVWA. Zo zouden ze geen EG nummer op het etiket hoeven te plaatsen omdat de producten direct naar de consument gaan. Als je afhaalpunt wordt krijg je wat voordeeltjes, in de vorm van 4 gratis producten, en wat benzinegeld, waar dat laatste dan ook voor bedoelt is. Verder groeien in rang kan dan weer niet, dus een puur piramidespel is het ook weer niet. Persoonlijk heb ik niks tegen dit soort initiatieven, maar het gaat om bederfelijke etenswaren, waaronder kip, daar krijg ik wel wat kriebels van. Verder zijn de prijzen van kiloknaller niveau, dus echte kwaliteit zal het ook niet kunnen zijn. Het voelt een beetje als iets wat een marktkoopman erbij doet.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door Julie4444 »

sjohie schreef:Ik ben lid, jeuj. Er zit zo te lezen wel iemand uit de vleeswereld achter, en dit zou iets van een nieuwe poging/doorstart moeten zijn. Ze hebben een zelfgemaakt document beschikbaar binnen die groep, waarin een aantal eisen staan, en dat deze zijn kortgesloten met een persoon van de nVWA. Zo zouden ze geen EG nummer op het etiket hoeven te plaatsen omdat de producten direct naar de consument gaan. Als je afhaalpunt wordt krijg je wat voordeeltjes, in de vorm van 4 gratis producten, en wat benzinegeld, waar dat laatste dan ook voor bedoelt is. Verder groeien in rang kan dan weer niet, dus een puur piramidespel is het ook weer niet. Persoonlijk heb ik niks tegen dit soort initiatieven, maar het gaat om bederfelijke etenswaren, waaronder kip, daar krijg ik wel wat kriebels van. Verder zijn de prijzen van kiloknaller niveau, dus echte kwaliteit zal het ook niet kunnen zijn. Het voelt een beetje als iets wat een marktkoopman erbij doet.
Alleen dan volledig ongecontroleerd en illegaal.
Niet doen dus.

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door Jetsertje »

helma.van-vugt schreef: Dat blijft dus inderdaad ook mijn probleem: er zijn steeds zoveel schandalen rondom dat vlees dat je nooit meer iets zeker weet. Je runderbiefstuk blijkt van een paard te zijn, je lamskotelet van een kalkoen. Wie kan mij garanderen dat mijn biologisch vlees dan ook echt biologisch is? Ik wil er best wat meer voor betalen maar zekerheid heb je inderdaad nooit ben ik bang.
Het EKO keurmerk? Je weet zo goed als zeker dat het vlees dat je koopt, niet ander vlees is en met de strenge, onaangekondigde controles minimaal een keer per jaar door Skal, weet je ook dat de kans zeer klein is dat het EKO vlees toch niet voldoet aan de eisen. Het keurmerk kwijtraken of de reputatie hebben dat je het keurmerk hebt misbruikt, zal je niet goed komen te staan.

helma.van-vugt
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2017 10:33
Contacteer:

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door helma.van-vugt »

BL2 schreef:Als dit je streven is, dan koop je natuurlijk nooit je vlees via een compleet onbekende Facebookpagina.
Dus de vraag is nu, Helma waar maak je je druk over ?
Daar heb je wel een punt, ik heb geen auto trouwens, dus afhalen kan ik ook niet.
Misschien vroeg ik me meer af of dit zo maar kan en of het legaal is, ik heb al vaker van dit soort pagina's gezien en weer zien verdwijnen omdat vlees niet voldoende gekoeld werd of zoiets. En dus inderdaad wel benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben hiermee. Ik kan geen lid worden, ik word geweigerd (waarom?). Maar mijn zus heeft hier wel wat gekocht ... ik ga haar toch met klem aanraden om dat NIET meer te doen, gewoon omdat je niet weet waar het vandaan komt en wat ermee gebeurd is voordat het verkocht wordt. Ik vind dit soort dingen met voedingsmiddelen heel eng!
Jetsertje schreef:Het EKO keurmerk? Je weet zo goed als zeker dat het vlees dat je koopt, niet ander vlees is en met de strenge, onaangekondigde controles minimaal een keer per jaar door Skal, weet je ook dat de kans zeer klein is dat het EKO vlees toch niet voldoet aan de eisen. Het keurmerk kwijtraken of de reputatie hebben dat je het keurmerk hebt misbruikt, zal je niet goed komen te staan.
Mijn supermarkt heeft geen EKO keurmerk, en aangezien ik geen auto heb, ben ik toch min of meer afhankelijk van een bepaalde dichtbij-supermarkt met een blauw logo. Maar goed, ik houd het maar gewoon bij het "biologisch" keurmerk. Ik neem toch aan dat ook daar wel enige controle op bestaat.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door sjohie »

breien schreef:Hierbij denk ik aan vlees voor de prijs van kiloknallers, dus niet aan biologisch vlees of driesterrenvlees van de Dierenbescherming.
Als ik zekerheid wil over de herkomst van vlees dan zal ik niet snel in zee gaan met een vage besloten facebookgroep met deze leuze. Het klinkt als een paradox. Een besloten groep die voor iedereen is.
Dit zijn serieuze kiloknallers, ik kan als lid een speciale aanbieding kopen, een kilo kipfilet voor 4,25. :shock: Dat is 75ct/kilo goedkoper dan de aanbieding bij de nettorama die op dit moment loopt, en meerdere euro's goedkoper dan alle andere grootgrutters. En de meest actieve beheerder/ster, lijkt een bekende te zijn van de persoon waarvan dit een soort 2e poging/doorstart is. En dat moet zo te zien wel een slager, of iemand met toegang tot slagersbenodigdheden en een koelcel zijn, want op sommige foto's zie ik attributen die ik ken uit onze eigen vleesfabriek, en familieleden die slagerijen hebben.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door sjohie »

helma.van-vugt schreef:
BL2 schreef:Als dit je streven is, dan koop je natuurlijk nooit je vlees via een compleet onbekende Facebookpagina.
Dus de vraag is nu, Helma waar maak je je druk over ?
Daar heb je wel een punt, ik heb geen auto trouwens, dus afhalen kan ik ook niet.
Misschien vroeg ik me meer af of dit zo maar kan en of het legaal is, ik heb al vaker van dit soort pagina's gezien en weer zien verdwijnen omdat vlees niet voldoende gekoeld werd of zoiets. En dus inderdaad wel benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben hiermee. Ik kan geen lid worden, ik word geweigerd (waarom?). Maar mijn zus heeft hier wel wat gekocht ... ik ga haar toch met klem aanraden om dat NIET meer te doen, gewoon omdat je niet weet waar het vandaan komt en wat ermee gebeurd is voordat het verkocht wordt. Ik vind dit soort dingen met voedingsmiddelen heel eng!
Jetsertje schreef:Het EKO keurmerk? Je weet zo goed als zeker dat het vlees dat je koopt, niet ander vlees is en met de strenge, onaangekondigde controles minimaal een keer per jaar door Skal, weet je ook dat de kans zeer klein is dat het EKO vlees toch niet voldoet aan de eisen. Het keurmerk kwijtraken of de reputatie hebben dat je het keurmerk hebt misbruikt, zal je niet goed komen te staan.
Mijn supermarkt heeft geen EKO keurmerk, en aangezien ik geen auto heb, ben ik toch min of meer afhankelijk van een bepaalde dichtbij-supermarkt met een blauw logo. Maar goed, ik houd het maar gewoon bij het "biologisch" keurmerk. Ik neem toch aan dat ook daar wel enige controle op bestaat.
De AH verkoopt plenty biologisch vlees, en al dat vlees heeft een EKO keurmerk. Ter info, dat wordt gegeven aan fabrikanten van biologische producten, niet aan de winkels die die producten verkopen. :wink:

helma.van-vugt
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2017 10:33
Contacteer:

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door helma.van-vugt »

Op de AH verpakking staat alleen een groen blaadje, maar dat zegt me weinig. Ik vind die wirwar van keurmerken toch wel enigszins verwarrend.
In elk geval wel 3 sterren bij het "beter leven" merk, dus het zal wel goed zijn :).

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door Jetsertje »

helma.van-vugt schreef:
BL2 schreef:
Jetsertje schreef:Het EKO keurmerk? Je weet zo goed als zeker dat het vlees dat je koopt, niet ander vlees is en met de strenge, onaangekondigde controles minimaal een keer per jaar door Skal, weet je ook dat de kans zeer klein is dat het EKO vlees toch niet voldoet aan de eisen. Het keurmerk kwijtraken of de reputatie hebben dat je het keurmerk hebt misbruikt, zal je niet goed komen te staan.
Mijn supermarkt heeft geen EKO keurmerk, en aangezien ik geen auto heb, ben ik toch min of meer afhankelijk van een bepaalde dichtbij-supermarkt met een blauw logo. Maar goed, ik houd het maar gewoon bij het "biologisch" keurmerk. Ik neem toch aan dat ook daar wel enige controle op bestaat.
Veel vlees koop ik bij de AH waar al het biologische vlees het EKO-keurmerk draagt. Als die niet in de buurt zit, kun je het natuurlijk ook altijd online bestellen en thuis laten bezorgen. Maar ik heb ook veel EKO-vlees gezien bij winkels als de Jumbo, Plus en Hoogvliet dus zo moeilijk moet het niet zijn om dat te vinden.

Je kunt ook op zoek naar het Demeter-keurmerk. Zij gaan nog verder in de eisen dan het EKO-keurmerk. Al vind ik sommige eisen wel onzin, zoals het niet mogen verwijderen van hoorns runderen omdat ze die gebruiken als antenne's voor het opvangen van zogenaamde kosmische energie.
helma.van-vugt schreef:Op de AH verpakking staat alleen een groen blaadje, maar dat zegt me weinig. Ik vind die wirwar van keurmerken toch wel enigszins verwarrend.
In elk geval wel 3 sterren bij het "beter leven" merk, dus het zal wel goed zijn :).
Dat groene blaadje duidt het EKO-keurmerk aan en is eigenlijk het enige keurmerk waar je naar moet kijken. Dit is Europees bepaald en hier wordt echt streng op gecontroleerd, waardoor je er ook goed op kunt vertrouwen.

Dit EKO-vlees krijgt bij de AH trouwens altijd 3 sterren. Al is het niet zo dat 3 sterren betekent dat het EKO-vlees is.

helma.van-vugt
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2017 10:33
Contacteer:

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door helma.van-vugt »

Jetsertje schreef:Veel vlees koop ik bij de AH waar al het biologische vlees het EKO-keurmerk draagt. Als die niet in de buurt zit, kun je het natuurlijk ook altijd online bestellen en thuis laten bezorgen. Maar ik heb ook veel EKO-vlees gezien bij winkels als de Jumbo, Plus en Hoogvliet dus zo moeilijk moet het niet zijn om dat te vinden.
Bij "mijn" AH bijzonder weinig valt me op, ben er net weer geweest. Het is ook maar een vrij klein filiaal, bij de grotere AH's zal het wel beter zijn. Zal toch eens op zoek gaan naar een andere super denk ik.
Jetsertje schreef:Je kunt ook op zoek naar het Demeter-keurmerk. Zij gaan nog verder in de eisen dan het EKO-keurmerk. Al vind ik sommige eisen wel onzin, zoals het niet mogen verwijderen van hoorns runderen omdat ze die gebruiken als antenne's voor het opvangen van zogenaamde kosmische energie.
:-\ Dat lijkt inderdaad wel een beetje overdreven, heb er ook nog nooit van gehoord moet ik zeggen.
Jetsertje schreef:Dat groene blaadje duidt het EKO-keurmerk aan en is eigenlijk het enige keurmerk waar je naar moet kijken. Dit is Europees bepaald en hier wordt echt streng op gecontroleerd, waardoor je er ook goed op kunt vertrouwen.

Dit EKO-vlees krijgt bij de AH trouwens altijd 3 sterren. Al is het niet zo dat 3 sterren betekent dat het EKO-vlees is.
Helemaal duidelijk! Ik let eigenlijk nooit zo precies op die keurmerken omdat er zoveel zijn. Maar dit is inderdaad dan een goeie om op te letten.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door sjohie »

Als er eentje is die je wél zou moeten kunnen vertrouwen tussen alle keurmerken, is het het EKO keurmerk. Al die bewuste vinkjes en eigen stichtingen van koffiebedrijven om zielige koffieboeren een eerlijke prijs te geven, zou ik met een flinke korrel fairtrade zout nemen. Dat is meestal 75% marketing. Biologisch vlees bij de AH zit/ligt altijd in groene bakjes in de koeling. Zelfs de kleinere hebben altijd wel biologische kipfilet en gehakt volgens mij. Maar je kan ook eens kijken of er een Groene Weg slagerij in de buurt zit bij je, dat zijn 100% biologische slagerijen, en die hebben nog wel eens leuke aanbiedingen, waardoor biologisch vlees ook weer wat betaalbaarder wordt.

Maar goed, terug on topic, vlees op zo'n manier aangeboden, en voor zulke prijzen, is niks verantwoords of biologisch aan. Ik zou het links laten liggen.

helma.van-vugt
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2017 10:33
Contacteer:

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door helma.van-vugt »

breien schreef:Er is nog altijd de Vegetarische Slager, hoewel ik die vooral gebrek aan fantasie verwijt.
Ik ben wel begaan met de dieren, maar vegetarisch gaat me iets te ver :), dus ik houd me maar bij het biologisch.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door sjohie »

breien schreef:Er is nog altijd de Vegetarische Slager, hoewel ik die vooral gebrek aan fantasie verwijt.
Als slagerszoon krijg ik die term mijn strot niet uit, en alles wat ze verkopen er niet in.. :?

helma.van-vugt
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2017 10:33
Contacteer:

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door helma.van-vugt »

sjohie schreef:Als slagerszoon krijg ik die term mijn strot niet uit, en alles wat ze verkopen er niet in.. :?
Ja het is ook erg vreemd, vegetarisch = geen vlees maar het vreemde is dat alle vegetarische producten blijkbaar toch altijd op vlees moeten lijken. Vegetarische hamburger, vegetarische worst??? Dus ... je bent vegetariër maar je mist het vlees blijkbaar wel.
Nou ja zoals ik al zei, aan mij niet besteed, ik lust mijn stukje vlees graag, maar wil wel graag een beetje letten op de kwaliteit van leven wat de dieren hebben.
In elk geval wijken we 'n heel eind af van de Facebookpagina :), maar ja ik heb mijn zus al geappt dat ze het niet meer moet doen. Teveel onduidelijkheid mijns inziens over de herkomst en kwaliteit van het vlees. Kan beter wat meer betalen om te weten wat ze wél krijgt.

Siemo92
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2017 07:55

Re: Facebookgroep 'Voordelig vlees voor iedereen'

Ongelezen bericht door Siemo92 »

Hier zou ik niet bestellen. Zelf heb ik wel 3 keer besteld en nu nooit meer. De eerste keer waren mijn shaslicks bedorven en het dreef in vleessap.

Tweede keer waren er een aantal dingen bevroren, dat moet niet kunnen aangezien je het nog in moet kunnen vriezen. Ook weer zaten er schalen vol met vocht.

De derde keer waren meerdere producten bedorven en bevroren. Ook zijn er dingen die ze gewoon in boterhamzakken verpakt.

Ook over de werkwijze valt te twijfelen. Het beheer zit onder fake profielen. De eigenaar van het bedrijf die wordt onderzocht door de NVWA vanwege een eerder schandaal met 'Vlees is gewoon betaalbaar'. Er zijn daar genoeg artikelen over te vinden. Nadat 'vlees is gewoon betaalbaar werd opgegeven kwam voordelig vlees voor iedereen uit de grond. De leverancier van het slechte vlees van voordelig vlees voor iedereen is trouwens de eigenaar van voordelig vlees voor iedereen, raar toch? Vooral als er nog een zaak loopt van NVWA. Regelmatig worden ze gehackt of van fb gegooid.

Ook hoe het bestellen in zijn werk gaat is raar. Je besteld via Facebook of site, dan betaal je contant bij het servicepunt (dit zijn mensen die dit vrijwillig doen). Dan wordt de route bekend gemaakt voor vrijdag en zaterdag. Op die dagen brengt de eigenaar het vlees rond. Wij twijfelen of dit met een koelbus is of niet. Hij geeft het af bij service punten door heel nl, dan moet de koper het binnen 1 uur ophalen, kan ook later. Bij sommige sp hebben ze een extra koeling. Bij andere staat het vlees op de grond, buiten of er lopen dieren om heen.

Op het moment dat je klachten hebt of te kritisch bent wordt je geblokkeerd, ook bedreigen ze je als je op de verschillende klachtenpagina's je verhaal doet(klachten over alle vleespaginas). Er zijn al meerdere klachten over het vlees. Mijn klacht is niet opgelost. Het beheer probeerde mij te pushen om het vlees te komen brengen of dat hun het komen ophalen om zo het bewijs te vernietigen. ik heb het NVWA ingelicht en ook ik ben bedreigd.

Gesloten