Geen volkorenmeel in volkorenbroodmix? | Radar checkt

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Geen volkorenmeel in volkorenbroodmix? | Radar checkt

Ongelezen bericht door Radar »

Aafke uit Den Haag staat graag in de keuken en bakt van alles. Ze wil een volkorenbrood bakken en koopt een pak volkorenbroodmix. 100% volkoren want gezond brood vindt ze belangrijk. Tot haar verbazing zit er alleen tarwemeel in de broodmix en geen volkorenmeel. Hoe kan dit? Je ziet het vanavond in Radar.

Bekijk het fragment van maandag 9 september 2019 terug: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... ar-checkt/

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Geen volkorenmeel in volkorenbroodmix? | Radar checkt

Ongelezen bericht door tttlocke »

Volkoren is toch geen graansoort?
Tarwe is dat wel. Het ene sluit het andere niet uit.
Tarwemeel kan gewoon volkorenmeel zijn.
Tarwemeel waarbij de gehele tarwekorrel wordt gebruikt is volgens mij gewoon volkorenmeel (van de graansoort 'tarwe').

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Geen volkorenmeel in volkorenbroodmix? | Radar checkt

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Er wordt met brood genoeg gerommeld. Zo hebben marketingmensen eens bedacht om kleurstof toe te voegen aan de broodmix in de vorm van geroosterde mout. Het brood krijgt dan een donkerbruine kleur. En dat ligt vandaag de dag bij Albert Heijn etc.

Consumenten associëren deze donkere kleur met "gezond" en daarom verkoopt het goed.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Geen volkorenmeel in volkorenbroodmix? | Radar checkt

Ongelezen bericht door tttlocke »

Bob Schurkjens schreef:
09 sep 2019 15:11
Er wordt met brood genoeg gerommeld. Zo hebben marketingmensen eens bedacht om kleurstof toe te voegen aan de broodmix in de vorm van geroosterde mout. Het brood krijgt dan een donkerbruine kleur. En dat ligt vandaag de dag bij Albert Heijn etc.

Consumenten associëren deze donkere kleur met "gezond" en daarom verkoopt het goed.
Wat slim!

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen volkorenmeel in volkorenbroodmix? | Radar checkt

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zat toch geen tarwebloem in?

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen volkorenmeel in volkorenbroodmix? | Radar checkt

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat ben ik blij dat ik mijn eigen brood bak, van meel dat bij de molen vandaan komt, een molen die weet waar de spelt vandaan komt. En anders heb ik nog twee adresjes waar vergelijkbaar meel te koop is. Zowel in volkoren als gezeefd meel.

Wat me wel al die jaren is opgevallen dat supermarkten sowieso niet weten wat voor ras (graan of spelt maakt niet uit) verkopen; maar ook verschillende molens, en zelfs meelfabrieken hebben geen idee.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Geen volkorenmeel in volkorenbroodmix? | Radar checkt

Ongelezen bericht door jonis »

witte angora schreef:
09 sep 2019 16:27
Wat ben ik blij dat ik mijn eigen brood bak, van meel dat bij de molen vandaan komt, een molen die weet waar de spelt vandaan komt. En anders heb ik nog twee adresjes waar vergelijkbaar meel te koop is. Zowel in volkoren als gezeefd meel.

Wat me wel al die jaren is opgevallen dat supermarkten sowieso niet weten wat voor ras (graan of spelt maakt niet uit) verkopen; maar ook verschillende molens, en zelfs meelfabrieken hebben geen idee.
Als er iets is waar de marketeers van smullen is het wel de "spelthype"....maar ook weer niet want tis maar druppel op een gloeiende plaat.
Ik zie daarbij 0,0 toegevoegde waarde als je weet waar jouw spelt verbouwd wordt.....in duitsland trouwens gewoon een flink stuk goedkoper dan hier; mag je raden waarom....een Dinkelbacker zul je dan ook niet zo snel tegenkomen.
Dat een meelboer tegenwoordig niet weet waar het meel vandaan komt zal ook niet zo verwonderlijk zijn; verschillende tarwesoorten worden nl gemengd om aan de kwalteitseisen te voldoen, dat weegt veel zwaarder in huidige produktieprocessen dan een ras uit een regio met een wisselvallige kwaliteit.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Geen volkorenmeel in volkorenbroodmix? | Radar checkt

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Tarwemeel zou in principe volkerenmeel van tarwe moeten zijn. Dit in tegenstelling tot tarwebloem.
Zo niet, dan lijkt er weer gerommeld te zijn met woorden.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Geen volkorenmeel in volkorenbroodmix? | Radar checkt

Ongelezen bericht door jonis »

Cornelis7 schreef:
09 sep 2019 17:12
Tarwemeel zou in principe volkerenmeel van tarwe moeten zijn. Dit in tegenstelling tot tarwebloem.
Zo niet, dan lijkt er weer gerommeld te zijn met woorden.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0009669/2017-10-01
Warenwetbesluit meel en brood:
meel: de grotendeels poedervormige waar, verkregen door verkleinen of pletten van de vruchten van graan of de zaden van boekweit, waaraan kiemen en delen van de schil geheel of gedeeltelijk kunnen zijn onttrokken, en waarvan, voor zover het gerst, haver, rijst, wilde rijst of boekweit betreft, de doppen verwijderd zijn;
Het woord volkoren mag onderdeel uitmaken van de aanduiding van een in dit besluit bedoelde waar, voorzover in de aldus aangeduide waar de van nature voorkomende zetmeelrijke kern, kiem en zemelen van de desbetreffende graansoort in hun natuurlijke verhouding, al dan niet na een bewerking te hebben ondergaan, aanwezig zijn.
MAW volkorenmeel zou tarwemeel kunnen bevatten als de onttrokken ingrediënt (bijv kiem, zemel) aan het uiteindelijke product ook weer in juiste hoeveelheid toegevoegd is....zou het op ingredientendeclaratie erbij moeten staan (bijv ingrediënten tarwemeel, zemelen,....)

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen volkorenmeel in volkorenbroodmix? | Radar checkt

Ongelezen bericht door witte angora »

jonis schreef:
09 sep 2019 17:05
witte angora schreef:
09 sep 2019 16:27
Wat ben ik blij dat ik mijn eigen brood bak, van meel dat bij de molen vandaan komt, een molen die weet waar de spelt vandaan komt. En anders heb ik nog twee adresjes waar vergelijkbaar meel te koop is. Zowel in volkoren als gezeefd meel.

Wat me wel al die jaren is opgevallen dat supermarkten sowieso niet weten wat voor ras (graan of spelt maakt niet uit) verkopen; maar ook verschillende molens, en zelfs meelfabrieken hebben geen idee.
Ik zie daarbij 0,0 toegevoegde waarde als je weet waar jouw spelt verbouwd wordt.....in duitsland trouwens gewoon een flink stuk goedkoper dan hier; mag je raden waarom....
Je weet duidelijk niet waar je het over hebt. Ooit wel eens van speltrassen gehoord? Het goedkope speltmeel uit Duitsland ken ik; dat is heel wat anders als een zuivere speltsoort als Oberkulmer Rotkorn, om wat te noemen.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Geen volkorenmeel in volkorenbroodmix? | Radar checkt

Ongelezen bericht door jonis »

witte angora schreef:
09 sep 2019 17:58

Je weet duidelijk niet waar je het over hebt. Ooit wel eens van speltrassen gehoord? Het goedkope speltmeel uit Duitsland ken ik; dat is heel wat anders als een zuivere speltsoort als Oberkulmer Rotkorn, om wat te noemen.
De halfgebakken lucht die jij verkoopt zeggen me idd niets ; mijn ervaring afdoen met dat ik niet weet waar ik het over heb zegt mij meer over jou; ik werk nl al meer dan 30 jaar in de branche...….

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen volkorenmeel in volkorenbroodmix? | Radar checkt

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach Jonis, ik heb er zoveel gesproken die al jarenlang in de branche werken...

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geen volkorenmeel in volkorenbroodmix? | Radar checkt

Ongelezen bericht door Erthanax »

Gezien het vraagteken in de kop vermoed ik dat het antwoord "nee" zal zijn. Ander had er wel een uitroepteken gestaan. Ik kan nauwelijks wachten op de uitzending!

Dit is dezelfde truc die "de bladen" ook steeds uithalen. Op de cover "Slaat Ben Cramer zijn nieuwe liefde?" In het onthullende artikel met exclusieve foto's blijkt het dan te gaan om zijn nieuwe hond, die hij natuurlijk niet slaat.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geen volkorenmeel in volkorenbroodmix? | Radar checkt

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
09 sep 2019 19:35
Ach Jonis, ik heb er zoveel gesproken die al jarenlang in de branche werken...
En daar heb je dan deze gebakken lucht van over genomen?

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen volkorenmeel in volkorenbroodmix? | Radar checkt

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ook mooi. Het maakt helemaal niets uit wat voor brood je eet. Elk brood is in bepaalde mate gezond. Het verschil zit hem er alleen in dat (in veel gevallen) hoe donkerder het is, des te beter het vult en des te meer voedingsstoffen en voedingsvezels je binnen krijgt en je eet er dus over het algemeen minder van. Maar als je dan gewoon een standaard hoeveelheid sneetjes brood meeneemt, dan is wit brood ineens veel beter voor de lijn dan bruin brood.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geen volkorenmeel in volkorenbroodmix? | Radar checkt

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
09 sep 2019 20:02
(...) Het verschil zit hem er alleen in dat (in veel gevallen) hoe donkerder het is, des te beter het vult en des te meer voedingsstoffen en voedingsvezels je binnen krijgt
Hoe komt u daar nu bij? Brood dat gebakken is van uitsluitend 100% volkoren tarwemeel (wat dus de volledige tarwekorrel met kiem en zemel bevat) is zeer voedzaam en verrassend licht van kleur, veel lichter dan dat donkerbruine brood dat zijn kleur helemaal niet aan voedingsvezels en voedingsstoffen ontleent.

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen volkorenmeel in volkorenbroodmix? | Radar checkt

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Daar heb je gelijk in. Ik had het er misschien bij moeten zeggen, maar ik had het eigenlijk alleen over wit, bruin en volkoren, wat de meest verkochte soorten zijn en eigenlijk de basisbroden zijn. Als je alle alternatieven gaat vergelijken met extra toevoegingen en gekke dingen erin, dan geldt dat inderdaad niet.

Peter Lamprecht
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 sep 2019 09:37

Re: Geen volkorenmeel in volkorenbroodmix? | Radar checkt

Ongelezen bericht door Peter Lamprecht »

De Radar uitzending van 9 september over kwaliteiten van het Nederlandse volkorenmeel. In Duitsland is er een veel strengere warenwet dan in Nederland. Alle meel heeft codes die de kwaliteit en juiste samenstelling garanderen. De overheid controleert die en deelt mogelijk boetes uit.

Zo kan de producent niet knoeien met het begrip volkorenmeel. Zie de tekst van een Duitse website met de codes voor meel. Meel koop je natuurlijk niet in de supermarkt maar bij de molen of in de biologische winkel of gewoon bij je eigen bakker, die verkoop ook verse gist.

Je bakt het vers in 1 uur in je oven op 225 graden. Wel 2 keer een uur laten rijzen en tussendoor weer kneden.

Succes,

Peter

Mehl in Zahlen- meel in controle cijfers in Duitsland


Die Typezahl beschreibt den Mineralstoffgehalt des Mehls. Je größer die

Zahl, desto höher der Anteil im Milligramm pro 100 Gramm Mehl. Diese

Typen werden produziert:

Weizenmehl: 405, 550, 812, 1050, 1600 (Tipo 00 = italienisches Pizzamehl)

Roggenmehl: 815, 997, 1150, 1370, 1740

Dinkelmehl: 630, 812, 1050

Peter Lamprecht
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 sep 2019 09:37

Re: Geen volkorenmeel in volkorenbroodmix? | Radar checkt

Ongelezen bericht door Peter Lamprecht »

https://broodsmakelijk.nl/classificerin ... ijk-italie
Een goede uitleg over codes bij meel in Duitsland, Frankrijk en Italie. Helaas loopt Nederland weer ver achter met deze ontwikkeling.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Geen volkorenmeel in volkorenbroodmix? | Radar checkt

Ongelezen bericht door jonis »

Peter Lamprecht schreef:
10 sep 2019 10:02
De Radar uitzending van 9 september over kwaliteiten van het Nederlandse volkorenmeel. In Duitsland is er een veel strengere warenwet dan in Nederland. Alle meel heeft codes die de kwaliteit en juiste samenstelling garanderen. De overheid controleert die en deelt mogelijk boetes uit.

Zo kan de producent niet knoeien met het begrip volkorenmeel. Zie de tekst van een Duitse website met de codes voor meel. Meel koop je natuurlijk niet in de supermarkt maar bij de molen of in de biologische winkel of gewoon bij je eigen bakker, die verkoop ook verse gist.


Zoals ik al eerder aangaf:
Het woord volkoren mag onderdeel uitmaken van de aanduiding van een in dit besluit bedoelde waar, voorzover in de aldus aangeduide waar de van nature voorkomende zetmeelrijke kern, kiem en zemelen van de desbetreffende graansoort in hun natuurlijke verhouding, al dan niet na een bewerking te hebben ondergaan, aanwezig zijn.
Het garandeert alleen de samenstelling; niet de kwaliteit van het meel/bloem, ook in Duitsland niet; die gebruiken ook geen code voor de volkoren en ook daar moet volkoren de hele graankorrel zijn.
Het gebruik van de code bij meel/bloem is voor de bakker een gewone aanduiding en geeft ook aan waar je het voor kunt gebruiken.
Dat Nederland daar bijv andere benamingen aangeeft doet niets af aan het feit dat er gewoon onderscheid in gemaakt wordt of dat een codering daarin beter zou zijn.


Daarbij wordt in jouw volgende link:
https://broodsmakelijk.nl/classificerin ... ijk-italie
ook duidelijk uitgelegd dat de classificering helemaal geen kwaliteitsaanduiding is:
Het getal geeft aan hoe sterk het meel gezeefd is.
Waarbij het getal aangeeft hoeveel zemelen er inzitten na zeven
Daar is de indeling gemaakt op basis van een type-getal. Dit getal geeft aan hoeveel zemelen in het meel zitten na het zeven. Meel met een hoog type-getal bevat veel zemelen en met een laag type-getal weinig zemelen. Hoe hoger het getal hoe bruiner en hoe lager, hoe witter het brood zal zijn. Feitelijk is het type getal afgeleid van het asgehalte van het meel maar die is indirect gekoppeld aan de hoeveelheid zemelen.
;

Daarbij schrijft de wetgeving bijv voor dat er in witbrood geen zemelen met oog zichtbaar mogen zijn en zul je bloem moeten gebruiken met een lage aanduiding in DE of richting de patentbenaming in NL.

Voor kwaliteitsaanduiding zul je toch naar eiwit en tarwesoort (hard/zacht) moeten kijken. waarbij de bakker/meelboer zal gaan kijken naar bakaard en bakeigenschappen en dit gaat controleren dmv valgetal.

Waarbij een slechtere kwalteit bloem/meel eigenlijk voor de consument nog niets zegt; het geeft de bakker alleen maar aan waar hij het voor kan gaan gebruiken. Zoals bijv de zachte tarwe; zeeuwse bloem gebruikt gebruikt wordt voor koekjes/vlaaien en niet voor brood.
Waarbij het onzin is om naar beste kwalteit tarwe te kijken voor een simpel busbrood, de prijs daarvan 2-3x zo hoog is en de consument dat uiteindelijk niet kan betalen in de supermarkt.

Gesloten