LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens RTL-nieuws pleit de Consumentenbond voor de invoering van een nieuw gezondheidslogo: de Nutriscore. Deze is afkomstig uit Frankrijk.

De Nutriscore bestaat uit een schijf met de letters A tot en met E in vakken met de kleuren groen tot rood. Hierdoor kun je zien hoe gezond/ongezond zo'n tussendoortje is.

Wat denken jullie? Voortaan de Mars en de Snickers maar laten liggen? Of wordt er weer eens te dramatisch gedaan over onze voeding?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... mentenbond

De schijf op groter formaat:
https://www.rtlnieuws.nl/sites/default/ ... iscore.pdf

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door witte angora »

Om er zelf op te reageren: Afgelopen weekend heb ik dus 31 kilometer op de afsluitdijk gelopen. In mijn rugzak had ik onder andere twee mini-Twix en een mini-snickers. En geloof me: als je zo'n eind loopt en onderweg de spieren gaat voelen, is zo'n hap best wel fijn om nieuwe energie te krijgen en verder te kunnen.

En wat in het gele, lichtgroene en donkergroene vak zit, is doorgaans zo gort- en gortdroog dat het niet weg te werken is...
Laatst gewijzigd door witte angora op 09 apr 2019 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door Moneyman »

Prima als algemene graadmeter, maar niet meer dan dat.

Het hangt er, zoals je zelf ook al schrijft, ook heel erg vanaf hoe en wanneer je iets eet. Die snicker 's-avonds op de bank voor de TV is heel wat anders dan wanneer je 'm tijdens een stevige energie-inzet gebruikt.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Consumentenbond en haar eigen (steeds wisselende?) koers ...

Klaarblijkelijk worden er meerdere consumentenvriendelijke systemen bedacht, gepubliceerd, deels in andere landen ingevoerd en Brussel heeft geen enkele invloed op dit soort belangrijke informatie op voedsel.

Wie kan de consumentenneuzen dezelfde kant op krijgen en de producenten overtuigen?

Meteen is er weer afbrekende kritiek, dat bijvoorbeeld geen verschil gemaakt wordt tussen witte en bruine rijst.

Eerder heeft dezelfde Consumentenbond al het verkeerslicht aanbevolen (2018):

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/12/co ... e-a1599182
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 09 apr 2019 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door kweenie »

Op zich prima, maar vaak toch een beetje voer voor discussie. Is een product met veel suiker en weinig vet beter of slechter dan een product met veel vet en weinig suiker? En, wat al aangegeven is, vaak neem je zo'n product juist omdat je honger hebt en/of energie nodig hebt. Dan zou een 'rode' reep dus juist een aanbeveling zijn.

Ik denk dat het bij veel mensen meer zin heeft om de eetgewoontes te veranderen dan om de producten te veranderen. Dus minder tussendoortjes nemen en alleen zijn tussendoortje nemen als je het echt 'nodig' hebt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een soort energielabel voor voeding dus. Laat me raden: een zak snoep scoort een E en een snack-komkommer een A.

Tsja.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door criticus2 »

het is wel aardig confronterend op die manier. en dat is soms wel nodig, de mens houd zichzelf graag voor de gek .

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nog meer labels en logo’s.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Lady1234 schreef:
09 apr 2019 10:29
Nog meer labels en logo’s.
... en dan per EU-land ook nog verschillende systemen: https://www.foodlog.nl/artikel/overzich ... tri-score/

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het is net als Tabak plaatjes.
Eerst even schrikken maar nu is iedereen er aan gewend en rookte vrolijk verder.

Naast schone Euro 6 auto's die vuiler bleken, geen A+++ koelkast wegens ook gesjoemel, dus dit zal zolang aan deze geen boete word opgelegd niets uithalen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Babylonische spraakverwarring als strategie?

https://www.foodlog.nl/artikel/reactie- ... overhaast/

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door gosewijn »

Laat me raden: een zak snoep scoort een E en een snack-komkommer een A.

Een komkommer hoe verzinnen ze het , niet weg te krijgen . :D

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat maakt het uit wat er op de verpakking staat? Als het lekker is eten we het. Laats een discussie gehad met een nieuwe collega. We kregen een lekker stuk gebak bij een meeting. Tja, zei hij, eigenlijk niet slim om dit te eten. Hij is namelijk een vrij forse grote man. Op mijn wedervraag stond hij met zijn mond vol tanden: raakt je vrouw zwanger van 1 keer seks?
Ongezonde voeding mag best wel. En zoals al eerder te lezen, soms is wat extra suiker echt wel nodig. Zo lang je niet de hele dag door ongezonde dingen eet valt het allemaal wel mee. Mensen die bewust letten op wat ze eten lezen toch de etiketten wel en mensen die bewust lekker eten pakken toch wat ze willen.
Dus hoe ver willen we daar in gaan? Bij de kassa een controle of er wel een goede balans is tussen gezond en ongezond?

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je kunt zeker zwanger worden van één keer seks. :lol:

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Er zijn genoeg meiden die na 1x seks zwanger worden. Als je een kinderen hebt, lijkt het me verstandig wat minder naïef te worden.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door witte angora »

Na 1 x seks zwanger worden zal niet op de Nutriscore terecht komen denk ik.. ;)

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
09 apr 2019 11:21
Na 1 x seks zwanger worden zal niet op de Nutriscore terecht komen denk ik.. ;)

Als het aantal geboortes sterk afneemt, zal op het voorhoofd van zo'n meisje vast een groene sticker geplakt worden. :mrgreen:

Om even on topic te gaan. Iedere volwassene weet echt zelf wel wat gezond of ongezond is. Jongeren interesseert het niets.
Als ik een tussendoortje neem, eet ik dat niet omdat zo het gezond is.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door Radar »

Bedankt voor deze bespiegelingen over seks en zwangerschap. Nu weer on topic graag :)

Radar ^KL

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik eet graag een plak gewone ontbijtkoek met een plakje roomboter erop. Staat niet op de kaart. Wat nu?

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
09 apr 2019 10:12
Prima als algemene graadmeter, maar niet meer dan dat.

Het hangt er, zoals je zelf ook al schrijft, ook heel erg vanaf hoe en wanneer je iets eet. Die snicker 's-avonds op de bank voor de TV is heel wat anders dan wanneer je 'm tijdens een stevige energie-inzet gebruikt.
Maar dan kom je dus op de vraag: wat is de toegevoegde waarde dat Snickers en dergelijke repen in een rood vak komen te staan met een letter E? Als je een extra hap suiker nodig hebt, heb je hem nodig, of het nu rood of groen is.

En ja, ik had behalve dat en brood dus ook 2 van die gort-droge repen bij me, en gelukkig ruim voldoende water om dat weg te krijgen.

Gesloten