LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gezonde Keuze klavertje Albert Heijn

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Peetje
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 jan 2005 14:59

Gezonde Keuze klavertje Albert Heijn

Ongelezen bericht door Peetje »

Op een aantal producten van Albert Heijn staat tegenwoordig een Klavertje Vier. Een product met dit logo zou een gezond product zijn. Nou kocht ik vorige week bij de Albert Heijn twee producten. Een aspergestampotje voor in de magnetron en een pizza met drie soorten kaas. Ok, allebei niet supergezond, maar ik was toch wel verbaasd dat juist op die pizza met heel veel kaas een Klavertje Vier aantrof. Ik vind dit logo dus erg verwarrend. Ik vraag me ook af waar producten aan moeten voldoen voor ze dit logo krijgen.

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Gezonde Keuze klavertje Albert Heijn

Ongelezen bericht door solleila »

Aan minder vet,minder suiker en geen of weinig verzadigd vet. Net als het logo van het voedingscentrum

Waarschijnlijk zat er weinig vette kaas tussen. Vandaar dat het een klavertje kreeg. Het voordeel van het logo van Albert Heijn dat het ook staat op gesneden groente. Dus dat vind ik wel goed.
bij het voedingscentrum staat het zelfs op producten die suiker bevatten en slechte transvetten.

Kijk gewoon wat je zelf gezond vindt en laat je niet misleiden door die logo's

EricOttevanger
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 apr 2007 17:49

Re: Gezonde Keuze klavertje Albert Heijn

Ongelezen bericht door EricOttevanger »

Het rare van dit soort logo's is dat het op producten kan zitten die niet zo gezond zijn. In het geval van het Klavertje van AH bijvoorbeeld op de Belgische Frieten. En dat schijnt dan te mogen omdat ze iets minder slecht zijn dan andere producten in dezelfde categorie. Het onderschrift "Een gezonde keuze" zou dus eigenlijk moeten luiden: "Een wat minder ongezonde keuze".
Het Voedingscentrum werkt inderdaad even hard aan deze onzin mee. Niet zulke gezonde producten krijgen zelfs een 'jaarprijs voor de voeding'.
Een komkommer is prima. Je krijgt er geen ziektes van, en je wordt er niet dik van. Toch krijgt het geen Klavertje of 'Bewuste keuze'-logo. Alleen maar omdat er, in vergelijking met andere groenten, te weinig vezels in zitten.
Ik hoop niet dat door dit soort logo's mensen echt gaan denken dat ze een komkommer maar beter kunnen laten staan voor hun gezondheid, en in plaats daarvan een AH Belgisch Frietje met Remia Extra Light mayonaise kunnen nemen......

mens
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2007 23:59

Re: Gezonde Keuze klavertje Albert Heijn

Ongelezen bericht door mens »

En helaas denken veel mensen dat dus wel.

Beide logo's mogen van mij in de prullenbak. Ze werken alleen maar verwarrend voor veel mensen!

tinne
Berichten: 650
Lid geworden op: 18 jan 2007 19:06

Re: Gezonde Keuze klavertje Albert Heijn

Ongelezen bericht door tinne »

Ach, in de tijd dat ik nog op de middelbare school zat (ca. 30 jr. geleden) had men het al over : HALVA producten, je weet wel, halvanaise, halva boter, halva dat, etc....

Wat zei onze biologie leraar daarover? Simpel: het wil alleen maar zeggen dat het niet zo slecht voor je is als de 'VOLLE' producten, omdat er maar de HELFT van de suikers en vetten inzitten, NIET dat het inene goed of beter voor je is...

T is niks veranderd, behalve de terminologie dan...........

Mvrgr. Tinne

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Gezonde Keuze klavertje Albert Heijn

Ongelezen bericht door ronald g »

Die klavertjes zijn toch allemaal reclame om aan de hype mee te doen. Gezonde keuze kun je op twee manieren uit leggen, uw keuze of die van de winkel is kassa toch. Sinds de Sonja bakker toestand letten we even wat extra op. Daar gaan die winkels op in. Is er ooit een opa of oma dood gegaan omdat die echte melk dronk, die met vet er op. We laten ons gewoon belazeren door het schoonheids ideaal en de medische wetenschap doet er ongewild nog een schepje boven op.
Mijn advies eet alles wat je lekker vind maar met mate, anders zijn we allemaal op het juiste gewicht maar doordat we geen belangrijke voedingsstoffen meer binnen krijgen zo slap als een lappenpop. Dan is de circel weer rond en komen de nieuwe reclame's weer zoals eet meer vet en een logo van een dikke koe.

Ronald.

vita mientje
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mei 2007 23:25

Re: Gezonde Keuze klavertje Albert Heijn

Ongelezen bericht door vita mientje »

:D gezond kies je zo,gezond kies je zelf!
(spontane slogan van een 5 jarige Joséphine)

Gesloten