LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gezonder eten, voor de rijken, of voor iedereen?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Stephanie185
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 mei 2007 20:49

Gezonder eten, voor de rijken, of voor iedereen?

Ongelezen bericht door Stephanie185 »

Een tijd geleden las ik een stukje op internet op een nieuwssite, dat kinderen uit een "bijstandsgezin" dikker waren en ongezonder aten, daarintegen word er veel reclame gemaakt over groentes en fuitsoorten.
Als ik in de winkel loop schrik ik nog elke keer van de (belachelijke) prijzen van fruit en groente, vinden ze het gek dat iemand die moet rond komen van een minimum (uitkering of niet) weinig groente en fruit kan betalen.
Mijn vraag is dus: Wat vinden jullie, kan iedereen elke dag groente en fruit eten, of is dat echt weg gelegd voor de "rijkere" ?


(Ik wil niemand op de kast jagen, of beledigen, maar ik ben benieuwd of ik de enige ben die dat merkt)

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Gezonder eten, voor de rijken, of voor iedereen?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Gezonder eten voor de rijken??

Als ervaringsdeskundige kan ik daar volmondig JA op zeggen.
Als een alleenstaande met een bijstandsuitkering al vrijwel nooit fruit kan kopen, laat staan biologische producten, dan is dit voor gezinnen in de bijstand zeer waarschijnlijk nog veel moeilijker.

Voor mij is het gelukkig nog maar iets minder dan vier maanden te gaan.
AOW + een pensioentje gaat dat dan wel weer mogelijk maken.

Grootvader

Stephanie185
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 mei 2007 20:49

Re: Gezonder eten, voor de rijken, of voor iedereen?

Ongelezen bericht door Stephanie185 »

Dat is al 1 die het dus ook inziet.
Wanneer we willen dat NL gezond gaat leven, moet gezond voedsel voor iedereen toegankelijk zijn, en niet alleen voor mensen die veel geld hebben.

emma18
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 apr 2008 16:15

Re: Gezonder eten, voor de rijken, of voor iedereen?

Ongelezen bericht door emma18 »

ik ben het ook helemaal eens met wat hierboven wordt gezegd! Als we in Nederland minder "dikke" mensen willen moeten naar mijn idee de prijzen van groente en fruit omdraaien met die van snoep en koek. Het zou ook fijn zijn als bepaalde sporten goedkoper werden. Ik denk hierbij aan bijv fitniscentra. De prijzen die men daarvoor vraagt rijzen gewoon de pan uit! Zo worden we natuurlijk nooit gezond, als je niet zo veel geld hebt.

ps ik ben momenteel bezig met een profielwerkstuk over de kosten die samenhangen met overgewicht. Als iemand zo vriendelijk wil zijn om mee te werken aan een onderzoek laat dan svp je emailadres achter. De gegevens gaan uiteindelijk ook naar verschillende provinciehuizen.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Gezonder eten, voor de rijken, of voor iedereen?

Ongelezen bericht door eeliane »

laten we voorop stellen dat niet alleen groenten en fruit 'gezond' zijn, ook andere voedingsmiddelen kunnen goed zijn, groente in blik en potjes is ook prima en kost een schijntje vergeleken bij vers. Lekker tomatensausje koken met blik tomaten (35 eurocent per blikje) uitjee wat knoflook en spaghetti heerlijk, kosten 3 euro voor een maaltijd.

Verder eten veel dikke mensen toch de verkeerde dingen en dat heeft niets met geld te maken. Snoep en koeken aan hongerige kinderen geven ipv boterham kaas/worst is dom en meestal duurder.
Sportschool? nou een stuk wandelen of fietsen of buitenspelen kost helemaal niks, lekker met de kids erop uit naar het park ofzo kan best, vriendjes mee bal mee. 1 sport per kind goed voor de lijn.I k ben niet arm ofzo maar vind de sportschool ook belachelijk duur en ga er daarom niet naar toe, loop en fiets veel kost niks.
Met weinig is best gezond te leven, je hoeft niet elke dag fruit eet ik ook niet maar als er iets in de aanbieding is dan koop ik het wel.
5 euro voor een bakje aardbeien laten de 'rijken' ook wel staan hoor! gewoonweg belachelijk ja!

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Gezonder eten, voor de rijken, of voor iedereen?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Nog even reageren.

Natuurlijk eeliane,

't Was mijnerzijds een beetje generaliseren.
Immers, een sterke hond nemen die vaak moet worden uitgelaten is ook gezond (tenminste, als het geen sledehond is natuurlijk) maar ik kijk wel degelijk naar de prijs van sinaasappelen en moet dan de overweging maken; winterwortelen of snijbonen- of rauwe andijvie met spek (waar mijn zoon gek op is) en te vaak valt de wijzer naar die laatste keuze.

Snoepen doe ik niet of nauwelijks en met die tussendoortjes valt het ook wel mee maar als ik zelf met krap € 700,- alles moet betalen en verder alles rond moet zien te breien kan ik mij toch wel vinden in die stelling.

TV stuk en een nieuwe, zelfs geen 2-e handse kan ik niet betalen en.....zo redeneer ik maar---die versleten onderbroeken waarvan sommige met gaten ziet men niet.

Maar............ ik ben absoluut NIET ZIELIG !!

Integendeel! Ik voel mij hardstikke lekker in mijn vel!
En als ik dan hier de andere verhalen lees dan lijk ik een bijzonder mens.

Grootvader

Stephanie185
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 mei 2007 20:49

Re: Gezonder eten, voor de rijken, of voor iedereen?

Ongelezen bericht door Stephanie185 »

Toen de gulden naar de euro ging werkte ik in een winkel, daar werden letterlijk en figuurlijk de 1 gulden bordjes vervangen door 1 euro bodjes, alles steeg dus, terwijl de lonen hetzelfde bleven.

Wanneer ik in de winkel loop om boodschappen te doen, dan kijk ik altijd eerst erg goed wat er in de aanbieding is, en wat er goedkoper kan, zo is aldi melk bijvoorbeeld 2 cent duurder als c1000 melk, ik haal dus melk bij c1000. Als het gaat om groentes en fruit, ik haal wel geblikte groentes, maar ik blijf erbij dat niet geblikte groentes toch beter zijn? En wat betreft fruit, ik haal fruit voor mijn zoontje, want ik wil niet dat hij zoete op siroop gezette vruchten krijgt.
Alles is zo duur geworden, dat ik me af en toe afvraag wat de regering wil bereiken, en wat de winkelketens willen bereiken.

Elke dag 2 ons groente en 3 stuks fruit, is echt niet weggelegd, terwijl mijn vriend full-time werkt.

Wellness
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 mei 2008 22:10

Re: Gezonder eten, voor de rijken, of voor iedereen?

Ongelezen bericht door Wellness »

Als men geen geld heeft om fatsoenlijk eten te kunnen kopen moet je je niet focussen dat je geen geld hebt maar moet je zoeken naar een mogelijkheid om meer geld te kunnen verdienen zodat je wel fatsoenlijk eten kunt kopen.

vb 1. Veel mensen klagen dat ze geen geld hebben, maar roken minstens 1 pakje sigaretten per dag, Wat kost dat per maand?

vb 2. Veel mensen denken dat ze luxe kunnen kopen op afbetaling en gebruiken creditkaarten. die terugbetalingen kosten heel veel geld.

Ik heb vroeger ook zeer stomme dingen gedaan en geleefd van 1,5 gulden per dag, ik had kunnen blijven klagen en klagen maar ik heb gezocht naar een oplossing en die ook gevonden.

Maak voor uzelf een financieel plan, wees daarbij eerlijk en zie waar je iets kan besparen.

Stephanie185
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 mei 2007 20:49

Re: Gezonder eten, voor de rijken, of voor iedereen?

Ongelezen bericht door Stephanie185 »

@Welness: Zoek andere mogelijkheden om geld te verdienen zeg je, maar de banen liggen niet voor iedereen voor het oprapen, en vaak moet je hemel en aarde bewegen wil je een baan hebben die fatsoenlijk betaald.
Wat betreft creditcards ben ik het gedeeltelijk mee eens, kijk eens hoeveel reclames er zijn over leningen, dingen kopen op afbetaling, mensen worden nu eenmaal verleid met wat ze eventueel kunnen kopen door zoiets af te sluiten, of te halen, en niet iedereen is daar tegen bestend.
En het stukje over roken, ik denk dat de personen die niet roken ook wel dingen hebben die ze elke eten, drinken, of consumeren, neem nou koffie, meeste mensen kunnen niet zonder, dat is dus ook een soort van verslaving en dat kan dan ook minder als je geld wil besparen.

BZ'tje
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 18:00

Re: Gezonder eten, voor de rijken, of voor iedereen?

Ongelezen bericht door BZ'tje »

Ja, het klopt inderdaad wat hier gezegd wordt. Helaas wel.
Ik heb er ook mee te maken, dwz: een uitkering, proberen rond te komen, aan het eind van de maand werkelijk niets meer over hebben, omdat eerst de vaste lasten van je rekening afgetrokken worden, en 2 weken later pas de uitkering binnenkomt...

Nee, geef mij m'n oude leventje maar weer terug van hard werken (vrachtwagen), wat ook 11 jaar mijn hobby was, maar momenteel zit ik gewoon helemaal vast met m'n gezondheid.
Ik heb het 'geluk' niet te kunnen stappen en winkelen, dus dat geld spaar je uit.
Verder heb ik nooit gerookt en drink ook geen alcohol.
Doe geen gekke dingen, alleen ben sterk aangewezen op het gebruik van de auto, omdat ik niet lang kan lopen en fietsen kan ik nu ook niet meer.

Maar om terug te komen op het onderwerp: het is voor de minima ontzettend moeilijk om gezonde boodschappen te doen.
Biologisch is nog wel enigszins te doen als je alleenstaande bent, maar voor een heel gezin is het veel te duur!
En biologisch is echt lekkerder!!!

Vaak wordt er dan gegrepen naar patat, frikandellen, hamburgers en aanverwanten, omdat die nog redelijk betaalbaar zijn, maar dat is erg vet.
De gezondere soorten vet zijn weer hoger van prijs, dus men grijpt uit nood weer naar de ongezondere soort, en ga zo maar door: het visuele cirkeltje, zeg maar.

Maar het is jammer dat dit zo allemaal moet gaan in Nederland...
Zie je berichten dat ze bijv. 50 miljoen naar landbouwontwikkeling in verre landen sturen, laat de regering eerst kijken hoe hun eigen bevolking er voor staat, maar het is net of ze hun ogen daarvoor sluiten, want wij klagen niet...we betalen maar...voor wie en voor wat...?!

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gezonder eten, voor de rijken, of voor iedereen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Vaak wordt er dan gegrepen naar patat, frikandellen, hamburgers en aanverwanten, omdat die nog redelijk betaalbaar zijn, maar dat is erg vet.
Het is makkelijker dat geef ik toe.. en lekkerder ( tja, qua smaak kan je daar over twisten... ), maar goedkoper :?

Een zak aardappelen is toch echt goedkoper ( zeker als je die ook nog ff bij een boer haalt ) dan een patatje ( wat bewerkte aardappelen zijn ).
Het gas aansteken voor het koken van aardappelen is echt goedkoper dan de frituurpan aanzetten....
Een pot boontjes, bruine bonen, rode kool of ... zijn echt goedkoper dan frikandellen, hamburgers... enz... enz...

EN VEEL GEZONDER :roll:

Volgens mij kun je ook met een beperkt budget prima een gezonde maaltijd neerzetten voor een gezin... Zeker als je de voedingsmiddelen bij de aldi en/of lidl haalt...

Het kan niet allemaal supervers en fruit zal inderdaad een probleem zijn... maar ook zonder dat is de keuze voor de vette hap er echt niet een die is opgedrongen door de omstandigheden !

Marijke77
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 aug 2005 16:39

Re: Gezonder eten, voor de rijken, of voor iedereen?

Ongelezen bericht door Marijke77 »

Volgens mij wordt het begrip gezond eten tegenwoordig ook wel erg overdreven, als ik lees 2 stuks fruit, nou met 1 appel of sinaasappel etc. lukt het ook goed om gezond te bliiven en dat maakt het al een stuk goedkoper. Ook die 2 ons groenten per dag hoeft niet altijd want als ik stamppot maak voor 4 personen en doe hier een pond groenten bij overleven we ook. Volgens mij moet je gewoon normaal eten en normaal bewegen want ook dat wordt overdreven, je kunt dan ook een gezond leven leiden, tenminste als dat voor je weggelegd is want ook al leef je super gezond ook dan blijven enge ziekten je niet bespaart.
Het is natuurlijk voor de verkoper heel goed als je alles gaat eten wat ze je voorschrijven. Ook de aanhangers van Sonja Bakker krijgen griep en worden verkouden en dat is zogenaamt erg gezond eten.

opnieuw beginnen
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 aug 2006 15:14

Re: Gezonder eten, voor de rijken, of voor iedereen?

Ongelezen bericht door opnieuw beginnen »

Hier http://groups.msn.com/Delow-budgetkeuke ... menus.msnw
zie je gevarieerde weekmaaltijden voor heel erg weinig geld.
20 tot 25 euro per week voor vier personen.

Wanneer je deze broden http://opnieuwbegonnen.blogspot.com/sea ... kte+brood+ bakt, ben je heel voordelig uit

Moestuin??

Wellness
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 mei 2008 22:10

Re: Gezonder eten, voor de rijken, of voor iedereen?

Ongelezen bericht door Wellness »

@Stephanie185 ken je het speekwoord "wie zoekt die vindt"
het belangrijkste is dat je gaat werken aan jezelf, lees goede positieve boeken, kijk eens rond in je omgeving, ken je 5 mensen die succesvol zijn in wat ze doen, praat eens met die mensen, ken je 5 mensen die altijd maar klagen en niks bereiken in het leven, praat ook met die mensen en zoek uit hoe ze denken over bepaalde zaken, waarschijnlijk zal het niet vreemd zijn dat de 5 succesvolle personen andere boeken lezen, meer risico's durven nemen, en doorgaan na een tegenslag.

Die krediet maatschappijen daar moest men een verbod opleggen want iedereen kan zomaar op afbetaling iets kopen , kun je het niet meer betalen dan ga je toch gewoon naar een andere maatschappij die alles weer lekker uitspreiden over een nog langere termijn.
Die maatschappijen spelen lekker in op de lagere sociale klasse en allochtone medemensen, dat zijn gemakkelijke prooien.

ik vindt het belangrijk dat men een financieel plan heeft voor de toekomst, kijk eens naar al je uitgaven en probeer uit te zoeken waar je iets kan besparen. Al moet je beginnen met een halve of 1 euro per dag te sparen zo leert men langzaam aan toch over iets meer geld te beschikken.
Ik schreef in mijn vorig bericht dat ik heb moeten rondkomen van 1,5 gulden per dag, ik ben toen een dubbeltje per dag opzij gaan leggen en dit langzaam opgebouwd, het heeft me 8 jaar geduurd voordat ik helemaal uit de financieele ellende was. Ik rookte toen en ben daarmee gestopt nadat ik eerst een jaar gratis van anderen had kunnen roken. Ik ging graag uit maar zonder geld kan dat niet en ben gaan werken in de horeca, dus gratis uitgaan.

Nu heb ik een eigen bedrijf, daar had ik vroeger nooit van kunnen dromen. ik ben begonnen mezelf eens flink onder de loep te nemen en heb gezocht naar die zaken die ik moest veranderen, ik ben met ander mensen beginnen om te gaan die succesvol waren " waar je mee omgaat daar wordt je mee besmet".

Stephanie185
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 mei 2007 20:49

Re: Gezonder eten, voor de rijken, of voor iedereen?

Ongelezen bericht door Stephanie185 »

@Welness Ik ken een aantal mensen die ook in de bijstand zitten, en daardoor erg veel problemen hebben, zo ook ik heb in de bijstand gezeten, en om nou te zeggen dat cwi een goede baan aanbied kan ik niet echt zeggen, die bieden alleen maar flutbaantjes aan.
Zo ken ik er ook een paar die wel succesvol zijn omdat ze nog geen kids hebben, ik daarintegen heb een kleintje van 1, dus ik heb andere verantwoordelijkheden.
Zoekt en gij zult vinden gaat niet voor iedereen op, ligt er namelijk aan in welke omstandigheid mensen zitten.
En dat is hetzelfde geklooi als met gezondere voeding, als je een grote zak patat haalt van 50 cent, ben je gewoonweg goedkoper uit, en je doet er lang mee, wanneer je een zak aardappelen haalt ben je duurder uit.
Persoonlijk gezegd vind ik nog steeds dat het typisch is dat onderzoek uit wijst dat kinderen uit "minder bedeelde" gezinnen ongezonder leven, dat zegt toch wel wat of niet?

Wellness
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 mei 2008 22:10

Re: Gezonder eten, voor de rijken, of voor iedereen?

Ongelezen bericht door Wellness »

@Stephanie185
Ik weet dat in de bijstand zitten niet gemakkelijk is maar mensen die in de bijstand zitten kunnen 2 dingen doen.
Of men doet niks of men onderneemt actie.
Ik zou in ieder geval het laatste uitproberen, als men niets doet ben je zeker van 1 ding je zal niks bereiken en dan blijft men voort sukkelen in de situatie waarin men zit.

Ik heb zelf ook een zoontje van 1 jaar en ik weet wat dat kost iedere maand.

Nu moet ik zeggen dat succes niet bepaald wordt door dat men kinderen heeft of niet.
Succesvol wordt men door een visie, een plan voor de toekomst te hebben, en hard werken aan uzelf.

Ik heb heel veel inspiratie gehaald uit 2 boeken, probeer deze eens te vinden in de bibliotheek of zoek op internet naar deze boeken.
- succes door groot denken / david J schwartz / isbn 90725400050
- overwin moeilijke tijden / robert h Schnuller / isbn 906057614

Maar niet verder van het onderwerp afdwalen.
Het eten is tegenwoordig duur en is qua prijs/kwaliteit verhouding een schande.
kijk eens op de onderstaande website http://www.uitdaging.net/artikel/art_fulltime.html
en schrik dan niet van een aantal feiten die men daar laat zien.

Veel lichaams klachten komen voort door incomplete voeding, indien men niet de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt gaat het lichaam op een bepaald moment gebreken tonen.

Overgewicht en de daaruit voortvloeiende welvaartsziektes is zo'n probleem.
Osteoperose of wel botontkalking is ook zo'n ernstig probleem.
kijk eens naar de voedingslijst op die website en denk daar maar eens over na.

Jannie01
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 mei 2007 19:21

Re: Gezonder eten, voor de rijken, of voor iedereen?

Ongelezen bericht door Jannie01 »

Ik heb die link gelezen en alle commentaar.
Ik houd niet van al die vette troep, drink ook geen frisdrank.
En ik rook niet.
Ik eet gewoon de groenten, die in de aanbieding zijn of de goedkoopste.
Vis uit de diepvries komt je gemiddeld op 80 cent per dag per persoon.
Soms koop ik ook diepvriesgroenten als de verse te duur zijn.
Potjes vind ik te zout.
Ik eet ook twee keer per dag fruit, sowieso altijd een appel.
Verder kijk ik wat in de aanbieding is.
Ik geef gemiddeld 30 euro per week uit, dus het is gewoon een kwestie van kijken.
Natuurlijk is alles veel te duur.
Ik heb in de guldentijd echt nooit 6,60 voor een pond druiven of aardbeien betaald.
Die koop ik dus alleen als ze in de aanbieding zijn.
Maar je moet toch eten en dan graag een beetje lekker.
Ik koop bv ook wel eens guiche of een pizza.
Ook als ze in de aanbieding zijn. :)
Het is maar hoe je het bekijkt.
Snoepen doe ik nauwelijks.
Ik eet liever een appel of een beker fruityogurt.
Eens in de zoveel tijd koop ik koffie in de aanbieding.
Dat scheelt soms wel 60 cent op een pond.
Mijn enige luxe, want ik neem DE.
Verder koop ik huismerken.
Conclusie: Alles is te duur, vaak verviervoudigd, maar als je goed oplet is het te doen.
Ook als je in de bijstand zit!

Stephanie185
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 mei 2007 20:49

Re: Gezonder eten, voor de rijken, of voor iedereen?

Ongelezen bericht door Stephanie185 »

Wanneer je goed wil leven ben je dus kort gezegd aangewezen op biologisch, daar zit niks op, is niks mee gedaan enz enz dat is te duur, wanneer je alle "wetenschappelijke" studie's gaat volgen wat ze van voeding vinden kun je niks meer eten, want van tomaten werd beweerd dat het kankerverwekkende stoffen bevatte, dit is later weer ontkracht, en zo worden er elke keer artikelen uitgebracht die wat anders zeggen.
Het feit blijft gewoon dat als je verse groentes en fruit wilt kopen, dat vaak gewoonweg te duur is...

Jannie01
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 mei 2007 19:21

Re: Gezonder eten, voor de rijken, of voor iedereen?

Ongelezen bericht door Jannie01 »

Het is al bewezen dat biologisch niet per sé beter is.
Dus dat is onnodig.
Duur is geen excuus voor ongezond eten.
Als je bv patat en frikandel eet is dat heus niet zo veel goedkoper.
Moet er trouwens niet aan denken, vette troep.
Ik heb een hekel aan koken, dus doe ik dat voor twee dagen.
De diëtiste heeft gezegd dat je met een stoompan opwarmen in de magnetron weinig vitamineverlies hebt.
Dus makkelijk en toch lekker.
En nog voordeliger ook.
Diepvriesgroenten zijn soms goedkoper dan verse.
Dus dat is ook een alternatief.
Nu komt de slatijd er weer aan.
Dat is toch hartstikke lekker met komkommer, tomaat, appel en ei?
Gekookte aardappels erbij.
Mensen zijn verwend, willen alles hebben.
Ik heb ook geen auto, dus dat scheelt enorm in de kosten.
En fietsen is nog gezond ook.
Ik denk niet dat we het voor elkaar krijgen dat de prijzen dalen naar iets meer dan in 2001.
Dus moet je roeien met de riemen, die je hebt.
Het leven bestaat nu eenmaal uit keuzes maken.
En ja, ik erger me soms ook aan de hoge prijzen.
Maar zoals ik al eerder zei, je moet toch eten.
En eet eens rijst of macaroni met wokgroenten of roerbakgroenten.
Die zijn ook heel vaak in de aanbieding.
Stukjes kipfilet of geruwd gehakt er door, lekker!
Ik kook natuurlijk wel alleen voor mezelf, maar heb het ook voorheen op deze manier gedaan.
Toen alles nog goedkoper was. :lol:

Tullio fan
Berichten: 1033
Lid geworden op: 08 dec 2007 16:05

Re: Gezonder eten, voor de rijken, of voor iedereen?

Ongelezen bericht door Tullio fan »

beste angel.

kijk eens op deze link het gaat volgens mij over jou?

http://www.dokterlutser.nl/archives/sim ... ent-104584

Gesloten