LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inductie koken

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
rbwrdr
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:58

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door rbwrdr »

bprosman schreef:Roel,

Pak er nou eens de NEN1010 bij.
Vrijwel alle kookgroepen in Nederland zitten in een enkelfasige installatie
Ik krijg niet de indruk dat je installateur bent namelijk maar meer een "goedbedoelende doe-het-zelver".
Oke, NEN1010-7

Bladzijde 190 tabel 8.720Y

Lees mij eens wat daar staat. Goedzo, enkelfasige twee-groeps kookgroep zoals die in Nederland bij bosjes uitgevoerd zijn.

Roel.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door bprosman »

Je hebt gelijk, ik loop achter :oops:

Sake71
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2012 17:42

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door Sake71 »

Nadat ik zo'n beetje alle reacties heb doorgelezen dan kan ik concluderen dat de een wel goed met de inductie kan omgaan en eventueel wat minder met gas en de ander beter met gas en niet met inductie. Ik denk dat het ook een soort gewenning is.
Mijn ouders koken op ouderwets elektrisch en daar kan ook niet iedereen mee om gaan. Hierbij warmt het langzaam op en koelt het ook langzaam af. Dus als het eten kookt moet je altijd rekening houden met het feit dat de plaat nog een poosje doorwarmt.
Het is dus volgens mij ook noodzakelijk bij inductie, maar ook gas, eerst een beetje te "spelen" met de instellingen en dan leren hoe je met zo'n plaat om moet gaan. Uiteraard is het wel afhankelijk van de kwaliteit van de plaat en de gebruikte pannen.
Tegenwoordig zijn de inductie platen voorzien van allerlei voorzieningen die het gebruik veraangenamen, boosterfunctie, panherkenning enz.
Dan zijn er ook platen te verkrijgen die gewoon op een stopcontact kunnen van 230 V. Al is het wel aan te raden deze op een apparte (kook-)groep te zetten.
In het kort komt het er op neer dat alles z'n voor- en nadelen heeft en dat het verstandig is om dit van te voren uit te zoeken en eventueel van te voren uit te proberen. Dan is koken gewoon weer een kwestie van "in de vingers krijgen" en bij inductie, of gas, plezier, of het gemak, aan het koken beleven.

rbwrdr
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:58

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door rbwrdr »

Sake71 schreef: Mijn ouders koken op ouderwets elektrisch en daar kan ook niet iedereen mee om gaan. Hierbij warmt het langzaam op en koelt het ook langzaam af. Dus als het eten kookt moet je altijd rekening houden met het feit dat de plaat nog een poosje doorwarmt
Nogmaals: dit is een effect dat alleen speelt bij een elektrische of keramische/halogeen plaat. Bij een inductieplaat treed dit effect niet op. De pan wordt direct opgewarmd en elke wijziging in vermogen wordt per direct op de pan overgebracht, zonder opwarmvertraging van de kookplaat. Net als bij gas dus.
Sake71 schreef: Dan zijn er ook platen te verkrijgen die gewoon op een stopcontact kunnen van 230 V. Al is het wel aan te raden deze op een apparte (kook-)groep te zetten.
Nogmaals: _alle_ (bij mij bekende) platen voor consumenten die in Nederland verkrijgbaar zijn werken op 230V. Alleen professionele platen (horecakeukens) werken (soms) op 400V. Maar omdat de meeste mensen toch een kookplaat met meer dan twee pitten willen hebben en je toch wel gemiddeld 1,8kW vermogen per pit nodig hebt om normaal te kunnen koken gaat dat gewoon niet lukken op een reguliere 16A 230V groep Immers, 4x1,8kW = 7,2kW. Op een reguliere 16A groep houdt het bij ca 3,7kW vermogen op, dan schakelt dus de automaat uit of, als het een ouderwetse smeltveiligheid ("stop") is dan smelt die ("springt eruit").

Vandaar dat al die platen aangesloten worden op 2 (om soms zelfs 3) 230V groepen. In Nederland schrijft de regelgeving dan voor dat dat /of/ een enkele krachtgroep 3x230V met faseverschil) moet zijn _of_ twee apart afgezekerde 230V groepen (zonder faseverschil) die mechanisch aan elkaar verbonden zijn, zodat bij het uitschakelen van een van de twee groepen ook altijd de andere groep uit gaat.

De enige reden dat je een speciaal stopcontact nodig hebt is regelgeving. Het is technisch namelijk geen enkel probleem om aan zo'n 4-pits kookplaat gewoon twee snoeren te maken met twee normale stekkers die je dan in twee verschillende stopcontacten kunt steken. Werkt zonder enig probleem. Moet je er wel goed voor zorgen dat die stopcontacten op verschillende groepen zitten want anders kun je tijdens het koken vaak op en neer naar de meterkast lopen :-). Maar in Nederland mag dit gewoon niet. Een enkel apparaat mag maar met een stekker worden aangesloten en als er iets is (kortsluiting oid) dan moet het hele apparaat tegelijkertijd spanningsloos worden. Vandaar het speciale gebruik van de Perilex stekker met twee aparte 230V groepen waarvan de schakelaars mechanisch verbonden zijn. Iets dat al sinds jaar en dag wordt toegepast voor elektrische, keramische en inductieplaten.

Groeten,

Roel.

abc100
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 okt 2010 14:04

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door abc100 »

IntegerEnEerlijk schreef:ik kook op pieterolie!

Opoe Tjobbe
Tja, en dan staat uw wc vast ook buiten?!

abc100
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 okt 2010 14:04

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door abc100 »

juistekeuze schreef:ik ben ook erg in dubio of ik inductie of gas zal nemen, ik ben wel heel benieuwd hoe de mensen die zo enthousiast zijn over inductie bijv hun biefstuk, gehaktbal of pannekoeken bakken want daar hoor ik diverse verhalen over sommige bakken er niks (boter verbrand of plaat net te heet of niet heet genoeg) van en sommige krijgen het prima voor elkaar.
Ik ben hier heel nieuwsgierig naar
Ben toevallig gisteren voor een nieuwe keuken wezen kijken. Diverse keukens waren zo ingericht dat er mensen mee konden kijken wat de kok klaar maakt en een hapje kunnen mee-eten.(even bellen voor de data) Zou het een idee zijn om te vragen bij de keukenwinkel waar u de keuken aanschaffen of u een keer de inductie mag uitproberen.(je gaat per slot van rekening ook een proefrit maken met een auto voor je m koopt) En als er dan toch al een kok aanwezig is kan hij/zij u gelijk handige tips aan de hand doen.
Misschien dat het koken op deze manier u niet gelijk kan overtuigen.....het schoonmaken zal u zeker over de streep trekken.
En wilt u m dan toch niet, prima. U weet nu/dan waar u over praat door uw opgedane ervaring.

ConsumerFrog
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:19

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door ConsumerFrog »

Ik heb nog een "ouderwetse" kookgroep: 3 fasen uit de grondkabel, 3 zekeringen/schakelaar en 3 fasen, nul en aarde in een 3/4" naar keuken op een Perilex WCD. Woning is van 1978 denk ik.

Nu kook ik wel met gas, maar de WCD zit er nog, misschien in toekomst bij nieuwe keuken op inductie.
Krijg er na het lezen hier wel erg veel zin in.

Dacht dat je tegenwoordige platen zowel als 3- of enkelfase kan aansluiten (?) met draadbrug.
Alleen op enkelfase gaat een 16 A. er toch wel uit met 4 pitten aan?

rbwrdr
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:58

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door rbwrdr »

ConsumerFrog schreef: Dacht dat je tegenwoordige platen zowel als 3- of enkelfase kan aansluiten (?) met draadbrug.
Alleen op enkelfase gaat een 16 A. er toch wel uit met 4 pitten aan?
Bijna alle platen zijn 2x230V, de echte grote 3x230V. (Vrijwel) geen enkele (ik ken ze iig niet) plaat voor consumenten vereist een meerfasige aansluiting (400V). Maar een meerfasige aansluiting is natuurlijk ook gewoon 3x230V/16A.

Echter, omdat de meeste huizen in Nederland geen meerfasige installatie hebben is er een truc bedacht. Namelijk met de eerder genoemde "kookgroep" aansluiting. Dat zijn twee apart afgezekerde 16A groepen (op dezelfde fase, samen schakelend door een plastic brugje op de automaten) met ieder een aparte fase- en nuldraad naar de WCD. Dan heb je dus 32A tot je beschikking (uitgaande van minimaal 1x35A aansluitwaarde). De meeste platen hebben twee pitten per groep geschakeld. Grote platen met 5 of meer pitten hebben vaak nog een derde aansluiting nodig.

Geen enkele plaat functioneert met 1x230V/16A. (Althans, dan doet dus de halve plaat het).

Henrie77
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 nov 2010 18:10

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door Henrie77 »

Een oud bericht/topic, maar niet minder actueel:

Ik lees dat het grote argument van mensen die vinden dat er 'niets boven koken op gas' gaat, is dat je in restaurants geen kookplaten vindt op inductie en dus is gas beter.
Misschien dat dit in 2007 zo was maar inmiddels gaat menig restaurantkeuken over op inductieplaten, omdat de voordelen van koken op inductie zeer zwaar opwegen tegen koken op gas.

Een inductiekookplaat is zuiniger (minder energieverlies doordat de pan wordt verwarmd en niet de plaat zoals bij keramisch of de lucht onder en naast de pan zoals bij koken op gas), nauwkeuriger (je kunt instellen dat je een pan op 61 graden verwarmt voor X minuten, zo weet je exact hoe gaar je eten wordt, dat is voor restaurants op niveau zeer belangrijk), veiliger (geen vlam in de pan, geen open vuur), hygiënischer (plaat is simpel schoon te vegen, geen hoekjes, gaatjes, randen zoals bij gasfornuis), gaspitten hoeven niet elke X maanden vervangen te worden (zoals bij de gasbranders in professionele keukens), minder hitte in de keuken (heeft naast hygienische ook praktische voordelen) en ga zo maar door (hier meer info over de voordelen van koken op inductie: http://www.plezierindekeuken.nl/inducti ... ken-op-gas).
Het koken op een inductiekookplaat is wennen, maar heeft zeer veel voordelen. Het overgaan van rijden op benzine naar electrisch was ook wennen, maar blijkt inmiddels ook zeer handig en geaccepteerd, en zo zijn er tientallen dingen te noemen die wat aanpassing van ons vragen maar uiteindelijk zeer praktisch blijken.

Ik kook zelf ook nog 'ouderwets' op gas en heb menig discussie gevoerd met professionele koks en ben inmiddels overtuigd dat de nadelen van inductie (hoge aanschafkosten, wennen) klein en zeker acceptabel zijn als je de grote voordelen er tegenover zet.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door bprosman »

plaat is simpel schoon te vegen,
Dat is voor mij ook de reden dat de gaskookplaat er uit gaat en er inductie voor terugkomt.

Henrie77
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 nov 2010 18:10

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door Henrie77 »

bprosman schreef: Dat is voor mij ook de reden dat de gaskookplaat er uit gaat en er inductie voor terugkomt.
Bij mij ook in de nieuwe keuken :-) Ik vind ook de kostenbesparing belangrijk; ik heb zonnepanelen dus wek zelf stroom op, als ik dit kan gebruiken om mee te koken (en dus geen gas) zal dit aanzienlijk schelen op de energierekening.

choocomell
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 aug 2013 17:21

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door choocomell »

Mijn ervaring is: Inductie warm zeer snel op, bij gas moet je meer geduld hebben
Inductie heeft zo zijn voordelen, geen gas lekkage, schakelt zich uit wanneer er vloeistof op komt en ziet er strak uit. Echter nadelen zijn, niet alle pannen kunnen gebruikt worden, moet inductie geschikt zijn. Je moet er voorzichtig mee omgaan anders krijg je krassen/beschadigingen. Storingsgevoelig, elektronica.
Inductie verbruikt veel stroom en is naar mijn ervaring duurder als je veelvoudig kookt in tegenstelling tot gas. Zal ongetwijfeld verschillen per inductie, die van mijn is overigens 3x defect geraakt in 7 jaar tijd (electronica probleem). Zeer eenvoudig en makkelijk schoon te maken.

Gas daarentegen, is metaal is dus niet kapot te krijgen, je kan lekker met je wokpan erop bashen. Echter wanneer je soep klaarmaakt en je loopt weg is er een kans dat het gas uitgaat doordat de soep uit de pan loopt. gevaarlijke situatie. Gas lekkage kansen omdat het niet goed bevestigd is. Duurt langer om op te warmen. Minder makkelijk schoon te maken, neemt meer tijd in beslag dan inductie.

Henrie77
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 nov 2010 18:10

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door Henrie77 »

Ik ben het niet helemaal met je eens Chocomell:
choocomell schreef:[...]niet alle pannen kunnen gebruikt worden, moet inductie geschikt zijn.
Dit is niet helemaal waar: veruit de meeste pannen zijn geschikt voor koken op inductie, je kunt zelfs eenvoudig testen of een pan op inductie werkt: houd er een magneet onder, blijft deze plakken dan kan de pan op inductie. Veruit de meeste pannen zijn geschikt voor inductie.
choocomell schreef: Inductie verbruikt veel stroom en is naar mijn ervaring duurder als je veelvoudig kookt in tegenstelling tot gas.
Inductie verbruikt wel veel stroom maar gas verbruikt veel gas. Het grote verschil is dat een groot deel van de warmte bij gas verloren gaat, dit gaat simpelweg langs de pan je keuken of afzuiger in. Bij inductie wordt de pan verwarmd, de warmte ontstaat in het materiaal van de pan en daardoor wordt de energie efficiënt gebruikt, bij gas ontstaat de warmte aan de buitenkant van de pan en er gaat veel verloren, zeer inefficiënt.

Inductie kan storingsgevoelig zijn, maar dat is bij gas net zo: als je je als gaskoker aan de regels houdt dan moet je elke 10 jaar je gasslang vervangen, of vaker als er haarscheurtjes in komen. Tel daarbij op het aantal gas-gerelateerde explosies en koolmonoxide-vergiftigingen die we elk jaar hebben en je neemt de mogelijkheid op storingen bij koken op inductie voor lief.

choocomell
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 aug 2013 17:21

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door choocomell »

@ Henrie wat is er niet waar aan? ik heb mijn pannenset in de kast moeten stoppen omdat dezen niet op de inductie werkten. dus dat betekend dat er pannen zijn die niet geschikt zijn wat mijn stelling dus rechtvaardigt dat niet alle pannen geschikt zijn.

Daarnaast geef ik al aan dat het over mijn ervaring gaat, ik heb het dus niet over lab resultaten... snap niet waarom hier weerwoord op moet komen. Maar kort samengevat, ik zou gewoon kijken naar wat je wil doen kwam koken en hoe voorzichtig je mee om wil gaan. Aan de hand van dat aanschaffen. Ik ga ieder geval nooit meer voor een inductie, gas plaat is veel fijner. Dan maar meer besteden aan schoonmaken.

Henrie77
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 nov 2010 18:10

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door Henrie77 »

choocomell schreef:@ Henrie wat is er niet waar aan? ik heb mijn pannenset in de kast moeten stoppen omdat dezen niet op de inductie werkten. dus dat betekend dat er pannen zijn die niet geschikt zijn wat mijn stelling dus rechtvaardigt dat niet alle pannen geschikt zijn.
Ik schreef "Dit is niet helemaal waar: veruit de meeste pannen zijn geschikt voor koken op inductie", ik heb nooit geschreven dat wat je beweert 'niet waar' is, alleen dat het niet helemaal waar is.
choocomell schreef: Daarnaast geef ik al aan dat het over mijn ervaring gaat, ik heb het dus niet over lab resultaten... snap niet waarom hier weerwoord op moet komen. Maar kort samengevat, ik zou gewoon kijken naar wat je wil doen kwam koken en hoe voorzichtig je mee om wil gaan. Aan de hand van dat aanschaffen. Ik ga ieder geval nooit meer voor een inductie, gas plaat is veel fijner. Dan maar meer besteden aan schoonmaken.
Ik heb het ook niet over 'lab resultaten', alleen als je beweert dat inductie veel stroom kost dan is dat toch wel een technische uitleg waard om te onderbouwen dat inductiekoken zuiniger/efficiënter is dan koken op gas?

Een gevoel (ervaring) is natuurlijk bijna altijd doorslaggevend, en mijn weerwoord is niet bedoeld om jou op andere gedachten te brengen, ik wilde enkel de veel gehoorde vooroordelen (duur in verbruik, storingsgevoelig, speciale pannen nodig, etc.) met feiten weerleggen, want zomaar iets roepen is helaas wat we vaak tegenkomen op plaatsen als deze.

Koken op gas is fijn en vertrouwd, en niet alles wat fijn en vertrouwd is is de meest efficiënte manier om iets te doen, en daar gaat het ook niet altijd om. Een papieren boek lezen vind ik ook nog steeds fijner dan een e-book lezen op een scherm, maar beweren dat een papieren boek minder kost dan een e-book is simpelweg niet waar, ook niet als ik zeg dat het mijn mening is.

choocomell
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 aug 2013 17:21

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door choocomell »

ok welke stuk is niet helemaal waar dan? je kan niet alle pannen gebruiken voor inductie. kopieer het stuk dat niet klopt aub.
En ik had het over mijn inductieplaat, deze kan anders zijn dan die TS wil kopen. Ze zullen immers verschillend zijn in verbruik van energie, echter heb ik gemerkt dat mijn energierekening fors is gestegen en uiteindelijk meer kwijt ben dan gebruik van gasplaat en extra gas betaal. Er wordt minstens 2/3x gebruik gemaakt van de inductie op een dag. Maar zoals ik al eerder zij kan het ook aan mijn apparatuur/gevoel liggen. Ik probeer TS hier een tip te geven. Het is immers ervaring en mening dus hierover discussiëren roepen dat het wel of niet waar is, is nogal onnodig. Ik begrijp dat zondagen saai kunnen zijn, maar verdoe je tijd niet om iemand kritiek te geven die zijn gebruikerservaring deelt en dit te doen met vage tegenspraken gebaseerd op gebakken lucht.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door bprosman »

bij gas ontstaat de warmte aan de buitenkant van de pan en er gaat veel verloren, zeer inefficiënt.
Dat merk je ook , als ik soep opwarm of een ei of zo kook kan ik (RVS) steelpannen zonder pannenlap bij de steel pakken , bij gas lukt me dat niet.
Het is ook veel sneller aan de kook dan bij gas.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door kweenie »

Henrie77 schreef: Ik heb het ook niet over 'lab resultaten', alleen als je beweert dat inductie veel stroom kost dan is dat toch wel een technische uitleg waard om te onderbouwen dat inductiekoken zuiniger/efficiënter is dan koken op gas?
Dat beweert Chocomell ook niet. Hij heeft het over de kosten en niet over de efficiëntie.
Inductie is dan wel efficiënter in het verwarmen vanuit de aangeleverde energie dan gas, maar electriciteit kost per joulle nu eenmaal veel meer dan gas. Je verbruikt dus iets minder energie, maar wel meer euro's.

Overigens is inductie voor bepaalde kookmanieren (zoals wokken) niet het meest handige. Als je de pan flink heen en weer wil schudden om de boel om te gooien, dan til je vaak de pan hoger dan het bereik van de inductieplaat. Waar je bij gas de pan blijft verwarmen, houdt dat bij inductie dus op.

Ook wordt bij een gewone inductieplaat de wok alleen bij de bodem verhit, terwijl de pan ook juist aan de zijden verhit moet worden. Daar zijn wel speciale wok-inductieplaten voor, met een 'kuil', maar dat vergt wel een goede afstemming van plaat en pan. (en een forse investering).

Gesloten