LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] melk de witte motor

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
just-peter

Re: melk de witte motor

Ongelezen bericht door just-peter »

Ook wordt geopperd dat men maar beter een kalksupplementje kan nemen. Over tegennatuurlijk gesproken... Aan te veel vitaminen, aardapels, bruinbrood, groentes en melk ga je dood, misschien kunnen we dan beter elke ochtend, middag en avond een gezond suplementje eten, waarin je dan een afgepaste hoeveelheid van alles krijgt, zodat je super gezond wordt... Lang leve de wetenschap :shock:

Olga

Re: melk de witte motor

Ongelezen bericht door Olga »

Prima, dat er eindelijk eens iets gezegd wordt. In een "ander" circuit dan het reguliere weet men al heel lang, dat melk niet die witte motor is, die altijd beweerd wordt. Met name bij kinderen met het "etiket"?? ADHD en aanverwanten worden hele goede resultaten geboekt door het weglaten van melk, naast suiker. Het bekende weekblad Panorama heeft jaren geleden ook al een artikel geplaatst met als titel: melk de WITTE SLOPER. Het artikel gaat over 1500 onafhankelijke studies in de afgelopen 20 jaar. Koemelk wordt daarin in verband gebracht met grauwe staar, leukemie, astma, artritis, bloedarmoede, chronische vermoeidheid, suikerziekte, aanhoudende verkoudheid, hart- en vaatziekten, multiple sclerose en BOTONTKALKING. Het is toch ook volkomen zot, een volwassen zoogdier bij een ander zoogdier aan de borst. De mens is de enige die zoiets onnatuurlijks doet en dan ook nog alleen omdat iemand anders het uit de koe haalt en bewerkt. Als we het rechtstreeks uit de koe moesten drinken, zou toch geen enkel mens het in zijn hoofd halen?

just-peter

Re: melk de witte motor

Ongelezen bericht door just-peter »

de mens is een bijzondere soort. trouwens ook de enige die een groot deel van zijn eten eerst kookt, tegennatuurlijk niet? zullen we daar maar mee stoppen?

Gast

Re: melk de witte motor

Ongelezen bericht door Gast »

Radar bedankt voor deze boeiende reportage.

Dat er zoveel mensen zijn die kwakkeloos geloven in de leugens
van onze voedselindustrie is ronduit triest. Dit zegt iets over mensen
maar waarschijnlijk ook over het succes waarmee we als maatschappij
al jaar en dag worden misleid. Het eigen denken is uitgeschakeld en het
voelt zo heerlijk aan om met oogklepjes op lekker alles naar binnen te
werken wat onze producenten ons voor schrijven. Niet zelf hoeven na te denken en verantwoordelijkheid te nemen voor wat er feitelijk aan de hand is. Onze economie heeft nl. gelijk. En die laat zich niet zonder
slag of stoot veranderen. En die veranderd alleen als we zelf gaan nadenken.

Wetenschappelijk onderzoek van vele decennia uitgevoerd in alle
uithoeken van de wereld worden in 5 seconden afgedaan als
lariekoek. Wat is het toch makkelijk om alles wat niet in je kraam
te pas komt weg te wuiven. Je ouwe opa er bij halen want die dronk
zijn hele leven 2 liter melk per dag. Tjonge, is dat dan het bewijs dat
melk wel goed voor je is. Aan het begin van de vorige eeuw hadden we
nauwelijks luchtverontreiniging, werd voeding niet opgepompt met
allerlei griezelige toevoegingen en speelde stress ook geen rol.
O, ja; soms wordt gewoon brood bruin gemaakt . Dat is jammer en
onnodig en je kunt er inderdaad kanker van krijgen.

Jan G

Re: melk de witte motor

Ongelezen bericht door Jan G »

De kernvraag is eigenlijk: is melk echt nodig voor goede botten of niet. Als we kijken naar koeien, maar ook olifanten, neushoorns, nijlpaarden, maar vroeger ook plantenetende dinosauriers: planten leveren op zich voldoende calcium, dat is zo binnen de evolutie ontwikkeld. In bepaalde gevallen kan het gebruik van extra calcium nodig zijn, maar in het algemeen is dat niet nodig. Domesticatie van vee, en het gebruik van melk, is iets wat pas de laatste paar duizend jaar in een beperkt deel van de wereld gebeurt. Wat beweerd wordt dat een groot deel (zeg 50%-70%) van de mensheid een lactose intolerantie heeft is correct; in heel wat buitenlandse maaltijden zijn dan ook weinig of geen zuivelproducten te vinden.
Aan de andere kant: het gevaar van het advies 'met melk voorkom je osteoporose' (zij het dat deze boodschap min of meer impliciet is), is dat het voorbijgaat aan de werkelijke oorzaken van osteoporose namelijk: hormonen (vrouwen lijden 3 tot 4 maal zoveel als mannen aan osteoporose, met name na de overgang; hormone replacement therapy helpt, maar is om andere redenen momenteel in onbruik geraakt); lichaamsbeweging (met name gew(r)ichtsbelastende oefening; astronauten gaan lijden aan osteoporose, ongeacht calciuminname) en ook vitamines, waaronder vitamine D, maar dat is waarschijnlijk niet de enige. De discussie rond lunisterol en tachysterol laten we even voor wat het is, maar duidelijk is: ultraviolet licht is noodzakelijk. Kortom: naar buiten en rennen in het zonnetje - en als je melk wilt drinken, doe dat dan maar denk niet dat het veel uitmaakt - precies zoals de onderzoekers zeggen. In Engeland hebben ze een term voor mensen die geen lichaamsbeweging hadden en weinig in de zon kwamen: 'the dowager's hunch'.
Trouwens: er is een vermoeden dat het magnesium in de porphyrine (in planten: chlorofyl) een rol speelt in botontkalking, het evenwicht tussen osteoblast en osteoclast.
Ik gebruik zelf geen melkproducten als extra calciumbron en voel me daar wel bij. Ik ken nogal wat mensen die er hetzelfde over denken en wat opvalt: zij zien er bepaald niet breekbaar of broos uit - integendeel. En daarbij zijn personen die zich na afschaffing van melkgebruik een stuk beter zijn gaan voelen.

Jasmijn Rijkhoff-Nelissen

Re: melk de witte motor

Ongelezen bericht door Jasmijn Rijkhoff-Nelissen »

Het boek China Report van Prof. Colin Campbell is bovendien vanaf volgende week te verkrijgen bij Deshima 020-4230391 voor 24,95 euro, 417 pagina's. Op de cover staat "The most comprehensive study of nutrition ever conducted" - The New York Times. (N.B. Deshima Lunchservice en winkel (levensmiddelen en boeken) is de enige plek in Nederland waar al 35 jaar geen zuivel en andere dierlijke eiwitten gebruikt of verkocht worden.)

Deshima is in Amsterdam op de Weteringschans 65. Boek kan ook per email besteld worden: [email protected]

Jasmijn

Re: melk de witte motor

Ongelezen bericht door Jasmijn »

Ik wil jullie graag wijzen op de lezingen die Prof. T.C. Colin Campbell op 2, 3 en 4 augustus in Nederland zal geven. Hij geeft dan lezingen over wat het beste eetpatroon is voor de mensheid. Hierin zal uiteraard ook uitgebreid aandacht besteed worden aan melk en andere zuivel en de relatie met verschillende (moderne) ziektes, zoals botontkalking, borstkanker en prostaatkanker; het verschil tussen dierlijke en plantaardige eiwitten.
Meer informatie is te krijgen bij het Kushi Instituut in Amsterdam, www.macrobiotics.nl, 020-6257513. Voor de kijkers van Radar, en andere geinteresseerden (Voedingscentrum, wetenschappers in Wageningen, journalisten?) is het interessant om deze lezingen bij te wonen.

Zeg het voort en kom allen. Het wordt namelijk hoog tijd dat we niet meer als kudde dieren doen wat het zuivelbureau en het voedingscentrum zeggen, maar erover nadenken!!!

Jasmijn

Re: melk de witte motor

Ongelezen bericht door Jasmijn »

Drie jaar geleden ben ik afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit Leiden als historicus. Mijn afstudeerscriptie ging over 'hoe en waarom melk (en zuivel) onderdeel werd van het Nederlandse eetpatroon'.
Mochten er mensen zijn die hierin geinteresseerd zijn kunnen jullie contact met mij opnemen. ([email protected])

Peter N

Re: melk de witte motor

Ongelezen bericht door Peter N »

Jaren geleden is ons gezin gestopt met het gebruik van zuivel na het lezen van het boek "Vitaal zonder zuivel". Het boek is geschreven door de natuurarts Roy Martina en door uitgeverij Andromeda uitgegeven. Als natuurarts richt hij zich vooral op vitaal oud worden door een gezonde levenswijze. Naast een boek over melk heeft hij ook een boek geschreven over zo iets simpels als water
De paralellen van het boek met uw uitzending zijn frappant. Voor mij klonk het ontzettend logisch dat het blijven drinken van koemelk na de zoogperiode onnatuurlijk is en op termijn schadelijk.
Ik wil niemand iets opdringen, maar wij voelen ons prima met alternatieve plantaardige sojaproducten als sojamelk, boter etc.

gijsje

Re: melk de witte motor

Ongelezen bericht door gijsje »

Zowel 2 van mijn kinderen als ik hebben een lactose intolerantie. Achteraf kan ik bij de oudste constateren dat de klachten begonnen nadat ik van borstvoeding was over gegaan naar flesvoeding. Zij was altijd moe en hangerig, kon niet meekomen met zwemles, was altijd de laatste. Toen ze stopte met melk en melkproducten leefde ze op en had ze een veel hoger uithoudingsvermogen. Mijn andere dochter was toen ongeveer 2 en kon zelf niet aangeven waarom ze zich niet lekker voelde, is o.a.onderzocht naar taaislijmziekte, zonder melk heeft zij nergens last van. De verandering bij mijzelf zijn vooral het verdwijnen van onverklaarbare buikpijnen.
gijsje

JvH

Re: melk de witte motor

Ongelezen bericht door JvH »

Ik hoor erg veel deskundigen hier. Het is niet erg om een mening te hebben maar zorg dan wel dat je deze gevormd hebt nadat je je verdiept hebt in de materie.
Door te roepen dat deze twee geleerden lariekoek uitkramen impliceert dat je precies weet waar je het over hebt en vermoedelijk ook een universitaire titel hebt in biochemie of voedingswetenschappen.
Dat melk en andere dierlijke produkten niet zo gezond zijn als we denken is al langer bekent. Ik heb zelf ook lactose-intollerantie en dat kan best vervelend zijn. Dat wil niet zeggen dat ik anderen verbied om melk te drinken. Van roken kun je ook kanker krijgen maar ik zal het je niet verbieden zolang ik er geen last van heb.
De opmerking over die harde keutels gaat nergens over en lijkt een spontaan verzinsel te zijn. Vergeten zeker dat borstvoeding bij baby onder andere wordt aanbevolen doordat ze daar nooit verstoppingen van krijgen. Spuitpoep noemen ze dat. We kunnen nog wat leren van onze Aziatische vrienden.

jonnyboy

Re: melk de witte motor

Ongelezen bericht door jonnyboy »

Ik heb absoluut geen verstand van melk maar toen ik hoorde dat melk slecht is voor de botten stond ik toch wel een beetje raar te kijken. In melk zit toch calcium? Is calcium slecht voor de botten geworden of vergis ik me nu hevig en loop ik alles door elkaar te halen?

DannyS

Re: melk de witte motor

Ongelezen bericht door DannyS »

Je haalt inderdaad alles door elkaar. Maar gelukkig staat alles uitgebreid uitgelegd op www.whitepoison.tk

mrietje

Re: melk de witte motor

Ongelezen bericht door mrietje »

ik vind het maar suf dat ze als argument brengen dat melk slecht is omdat sommige mensen er last van hebben in verband met een lactsoe-intolerantie. hoeveel mensen zijn er allergisch voor aardbeien? of hebben een gluten-allergie? dat is toch ook niet slecht voor je.

ze ontdekken elke keer wel weer iets nieuws, het ene moment is kaas goed en het andere moment wordt het opeens van de schijf van 5 gehaald, de ene keer zeggen ze dat je moet oppassen met eieren eten vanwege cholesteral en uiteindelijk blijkt dat toch allemaal wel weer mee te vallen.

het lijkt me gewoon weer typisch iets waar flink overdreven wordt

volgens mij dus gewoon onschadelijk zolang je er maar niet overmatig veel van drinkt

groetjes, annemarie

brainie

Re: melk de witte motor

Ongelezen bericht door brainie »

ja, muts, das heet nu wetenschap en wat vandaag moet dat mag morgen weer niet. Ook al een paar jaar blijven stil staan??
Lees het boek eens van meneer Willet: Eet, drink en blijf slank & gezond, leer ook nog eens wat domme muts.

Gast

Re: melk de witte motor

Ongelezen bericht door Gast »

Muts?

Joris3pinter

Re: melk de witte motor

Ongelezen bericht door Joris3pinter »

ik vind het maar suf dat ze als argument brengen dat melk slecht is omdat sommige mensen er last van hebben in verband met een lactsoe-intolerantie. hoeveel mensen zijn er allergisch voor aardbeien? of hebben een gluten-allergie? dat is toch ook niet slecht voor je.
Sommige mensen hebben er maar last van? Het is eerder andersom, sommige mensen hebben er GEEN last van.
70% van alle mensen op de wereld zijn lactose intollerant en maar 30% van alle mensen hebben geen klachten!
ze ontdekken elke keer wel weer iets nieuws, het ene moment is kaas goed en het andere moment wordt het opeens van de schijf van 5 gehaald, de ene keer zeggen ze dat je moet oppassen met eieren eten vanwege cholesteral en uiteindelijk blijkt dat toch allemaal wel weer mee te vallen.
Ja zoiets heet belangenverstrengelingen.
Bedrijven die veel geld verdienen met voeding die zullen altijd zeggen dat het goed is. Onafhankelijke onderzoekers geven andere inzichten.
Aan jouw de taak om te onderzoeken wie je gelooft, de onafhankelijke onderzoekers of de propaganda van de Fabrikant / Overheid
het lijkt me gewoon weer typisch iets waar flink overdreven wordt

volgens mij dus gewoon onschadelijk zolang je er maar niet overmatig veel van drinkt
Ja dat zou ik ook denken als ik jouw was, Roken krijg je ook geen kanker van als je maar niet te veel rookt, want me opa rookte ook en is 90 geworden. Ja toch ;-) hehe
Enne Fastfood eten is ook goed en gezond, ik eet het al jaren en nergens last van ;-) hehe
En drugs is ook niet slecht want ik ken een junk die al 25 jaar spuit en leeft nogsteed, dus ook al onzin toch ;-) hehe

Nee laten we gewoon dom ons kop in het zand steken en net doen of melk wel goed is, dan kunnen we een ander de schuld geven als later wel blijkt dat het ongezond is en je lichaam vol met kanker zit.

ortho
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 nov 2006 10:37

Re: melk de witte motor

Ongelezen bericht door ortho »

Drink geen melk. Er is geen één dier in de natuur die melk drinkt na de zoogperiode. De mens doet wel en ook nog van een andere soort dan van zichzelf. Op zich al ongeloofwaardig. 70% van de wereldbevolking drinkt geen melk omdat zij intolerant zijn. Calcium haal je wel uit vlees en vis. Stop ermee en je zult zien dat je je beter voelt. voor meer info over gezond eten kijk op: http://www.totalcoach.nl

Olivier de Ruijter
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 aug 2007 21:36

Re: melk de witte motor

Ongelezen bericht door Olivier de Ruijter »

De levensgevaarlijke stupiditeiten van Jasmijn Rijkhoff-Nelissen verdienen een met een mokerslag geschreven WAARHEID.

Lees de bondige versie HIER en voor het echte werk lees HIER verder.

..<

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: melk de witte motor

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Melk??

Ik heb de uitzending niet gezien maar wel alle reactie's vanaf nr 1 en ik dacht al, waar blijven die reclames nou van die alternatieve "kruiden"aanhangers.

En ja hoor!
Ze zijn er!

Een paar beantwoorders verder dan komen de regelrechte aanprijzers om vooral alleen maar de alternatieve genezers, de voedingssupplementverkopers te geloven.

Naar ik echter weer wel begrijp is ook hier kennelijk weer sprake geweest van een onevenwichtige uitzending.
Een uitzending die in een veel te kort tijdsbestek een stelling poneert die door die tijdsdruk nooit zuiver kan zijn.

Alleen al het feit dat Amerikanen zo'n zaak aanzwengelen is voor mij een teken aan de wand.
Immers, hoe is het dan gesteld met hun soja? Hun mais? Hun vlees?
Met die McDonalds die de oorzaak zijn van vernieling van het Amazonewoud, het verjagen en doden van indianen?
Kom nou!!
Wij hun genetisch gemanipuleerde voeding moeten eten anders een handelsboycot en nu zomaar in die uitzending een boodschap brengen die veel genuanceerder is dan ook hier in dit forum (met weer die reclame) behandeld kan worden.

Nee, weer een Loden Leeuw nominatie wat mij betreft.

Grootvader
die overigens gegruwd heeft van die schoolmelk bij de kachel en lauw moeten drinken.

Gesloten